[AR] 'Nieuw' in de menwereld

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: 'Nieuw' in de menwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:22

Hier gewoon verbindingsriempje tussen keel en neusriem.

En dat wbt oogkleppen en als ze ineens wel alles zien dat ze er van op hol slaan is onzin; als een hoofdstel afvalt en het paard dus het bit tegen zn tanden aangeslagen krijgt erdoor en half voor 'm hangt zal een paard 9 vd 10 keer flink schrikken ja. Dit gebeurt wel vaker, met en zonder oogkleppen.

Vaak bij shetjes is aflaten prima; worden ze net even wat vlotter door, maar ook bij sommigen werkt het gewoon beter bij de pony.
Maar als je bijv tandem wilt en pony moet achterop moet ie toch echt oogkleppen om anders zitten de leidsels steeds in de ogen.

Heb er hier 1 van de 4 af en toe zonder kleppen lopen zoals op wedstrijd, word ie net even wakkerder; maar ziet ook alles beter en vind het wel eens nodig dan een hoek waar niks is heel eng te vinden, da's weer een nadeel.

Ik beleer zeker liefst met oogkleppen, aflaten kan altijd nog.

Zou zeker wel beginnen met een bit en dan zou je eventueel later bijv ook neusriem erbij omdoen en 2 leidsels dat je langzaam die overstap zal kunnen maken, ben er geen fan van maar als je een heel braaf dier hebt...

Qua bitjes is denk een naar voren en omhoog gebogen bitje dan wel wat voor je zoals zilco:
Doordat er leren kinketting aanzit ook vriendelijk bitje, mooi anatomisch gevormd.
http://www.ems-webshop.com/a-25026670/m ... ort-mouth/

Of probeer zoiets; http://www.ems-webshop.com/a-21883284/m ... th-121205/

Je hebt zoveel soorten dus het word idd even uitproberen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:45

Als het hele hoofdstel afvalt, hoe krijgen ze dan last van het bit?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:44

Volgens mij doe je het bit in alvorens het kopstuk over de oren te doen. Logischerwijs gaat ie ook zo weer uit. ;)
En als het paard niet perfect getraind is z'n mond zo ver open te doen krijgt ie idd wel paar klappen tegen de tanden ja.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:26

dannybakker schreef:
ik vind dat mensen die zonder oogkleppen Mennen niet goed aan de veiligheid van de medeweggebruiker en het paard denkt

Als de een zijn paard zonder oogkleppen beter heeft lopen wie ben jij om te zeggen wat veiliger is? Misschien springt ie alle kanten op met oogkleppen.
Zo geld dat ook voor de anti-oogkleppen mensen.
Waarom toch eigen zin doordouwen; elk paard is verschillend, vergeet dat niet; het gaat hier om wat voor het paard fijn is; niet om wat in jouw hoofd zit wat fijn is nav een ervaring gelijk schreeuwen dat een of ander heel gevaarlijk is.

Dus om met of zonder oogkleppen mennen direct te bestempelen als staats gevaarlijk is onzin.

Gevaarlijk is de menner die erachter zit die niet het verstand heeft te (willen) kijken naar zijn/haar paard.

dannybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:16

MelanieB schreef:
dannybakker schreef:
ik vind dat mensen die zonder oogkleppen Mennen niet goed aan de veiligheid van de medeweggebruiker en het paard denkt

Als de een zijn paard zonder oogkleppen beter heeft lopen wie ben jij om te zeggen wat veiliger is? Misschien springt ie alle kanten op met oogkleppen.
Zo geld dat ook voor de anti-oogkleppen mensen.
Waarom toch eigen zin doordouwen; elk paard is verschillend, vergeet dat niet; het gaat hier om wat voor het paard fijn is; niet om wat in jouw hoofd zit wat fijn is nav een ervaring gelijk schreeuwen dat een of ander heel gevaarlijk is.

Dus om met of zonder oogkleppen mennen direct te bestempelen als staats gevaarlijk is onzin.

Gevaarlijk is de menner die erachter zit die niet het verstand heeft te (willen) kijken naar zijn/haar paard.

ik ben het totaal niet met je eens, ik schreeuw het niet ik zeg het, dus weet niet wat jouw probleem is om iemand gelijk zo af te katten! beetje onbeleefd ofniet! :D wie ben jij om iemand zo af te bekken ? er zijn ook mensen die aan de veiligheid denken, en ik blijf er als nog bij dat in het verkeer oogkleppen verplicht moeten worden 'vooral als je mensen vervoer'

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 13:38

Ik willen jullie bedanken voor de reacties, maar zouden jullie de discussie wel of geen oogkleppen via pb of anders in een ander topic willen voortzetten, dan zou dat erg fijn zijn! :)

Alvast bedankt!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:09

Prima dat jij dat verplicht wilt hebben Danny, gelukkig zal dat nooit gebeuren en kunnen mensen zelf naar hun paard blijven kijken.
Enne, welkom op bokt waar je kan discussiëren, als je dat al af bekken noemt kun je je vast voorbereiden. _O-

Lijkt me prima van toepassing op het topic hier ook voor beginnende menners te lezen voor hun keuze's, nog steeds ontopic.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:18

Dat klinkt wel leuk Danny, oogkleppen verplichten, maar dan moet dat zoals eerder al gezegd, ook voor ruiters die op de weg rijden. Daar is het gevaar immers even groot. En het maakt voor dat paard niet uit of er nu een kar achter hangt of niet als hij vrachtwagens die van achteren komen eng vind.

dannybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:58

palousa_boy schreef:
Dat klinkt wel leuk Danny, oogkleppen verplichten, maar dan moet dat zoals eerder al gezegd, ook voor ruiters die op de weg rijden. Daar is het gevaar immers even groot. En het maakt voor dat paard niet uit of er nu een kar achter hangt of niet als hij vrachtwagens die van achteren komen eng vind.

klopt het gevaar is even groot , maar als je op het paard zit heb je de beenhulpen als het paard de weg opschiet

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:04

En daarom heb je bij het mennen een zweep in je handen, die is niet voor de sier ;)

dannybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:16

palousa_boy schreef:
En daarom heb je bij het mennen een zweep in je handen, die is niet voor de sier ;)

Het been is wel iets krachtige dan een zweep :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:29

"het been krachtiger dan een zweep" :? :?

TS lijkt me het mennen erg verstandig aan te pakken. Ze zal straks met behulp van diegene die haar paardje koetsmak maakt, wel weten of haar paard liever met of zonder oogkleppen loopt, op welk bit het best etc.
Lijkt mij dat deze discussie nog weinig bijdraagt.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:00

Lukasje schreef:
...

TS lijkt me het mennen erg verstandig aan te pakken. Ze zal straks met behulp van diegene die haar paardje koetsmak maakt, wel weten of haar paard liever met of zonder oogkleppen loopt, op welk bit het best etc.

Precies, het ene paard reageert beter op oogkleppen, een ander niet. Ieder in zijn eigen waarde laten daarin. :j

Heel veel succes TS, hou ons op de hoogte! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:22

palousa_boy schreef:
En het maakt voor dat paard niet uit of er nu een kar achter hangt of niet als hij vrachtwagens die van achteren komen eng vind.

Ja, dat dus. En omgekeerd: Ik heb er ook een die alles graag wil zien. Het enige dat hij pertinent niet wil zien is dat hij wordt 'achtervolgd' door een menwagen. Serieus: een passerende vrachtwagen: maakt hem echt niet uit. Maar ik heb hem een keer zonder oogkleppen voor de wagen gezet. Toen hij zag dat die menwagen achter hem aanreed als hij liep en niet meer wegging, flipte hij. Terwijl hij toch al in de jaren daarvoor heel wat kilometers met dat ding achter zich aan had gelopen. :+

Dat was het moment dat ik besefte dat die oogkleppen waarschijnlijk helemaal niet zozeer uitgevonden zijn voor achteropkomend verkeer (Vroeger werden ze trouwens ook gebruikt en toen was er amper verkeer. Hier wat foto's van rond 1890 uit Texas. De paarden lopen met oogkleppen, maar lijkt mij niet dat ze op de prairie links en rechts ingehaald werden door gemotoriseerd verkeer destijds :D http://texasalmanac.com/topics/history/ ... hing-texas ).

Ik denk dat ze om een andere reden zijn uitgevonden: Een paard kan heel ver om zich heen kijken omdat de ogen aan de zijkant van het hoofd zitten. Alleen iets wat zich recht achter hem bevindt kan hij niet goed zien. En ik vermoed dat veel paarden het eng vinden als ze gevolgd worden door iets wat ze niet helemaal goed kunnen zien. En dat dat vroeger een reden was om oogkleppen te gebruiken. En voor mij nog steeds trouwens. En daarom zou ik TS ook aanraden dat mee te nemen in de afweging en niet alleen verkeer.

Overigens vind ik dat geen reden om oogkleppen te verplichten, zoals hier eerder werd geopperd. Dat vind ik nou echt onzin. Stel je voor dat de overheid gaat bepalen hoe wij onze dieren moeten optuigen.... Dat zou echt krankzinnig zijn.

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 14:24

Lukasje schreef:
...

Bedankt voor je reactie, ik ga dat ook zeker doen :j

Aedema schreef:
Precies, het ene paard reageert beter op oogkleppen, een ander niet. Ieder in zijn eigen waarde laten daarin. :j

Heel veel succes TS, hou ons op de hoogte! :)

Ben het helemaal met je eens en ik hou jullie op de hoogte! :D zo snel komen jullie niet meer van mij af :P

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 14:26

safina schreef:
c

En daarom zou ik TS ook aanraden dat mee te nemen in de afweging en niet alleen verkeer.

Ik hou het in mijn achterhoofd, maar laat de beslissing aan mijn paard en instructeur over :j

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 21:19

Tijd vliegt ineens voorbij *\o/*

Dinsdag naar de kliniek en hopelijk is alles genezen naar behoren en mag ze weer aan het werk!
Vandaag bij Peter de Koning de geweest en heb besloten dat ze daar heen gaat. Bij groen licht dinsdag dan gaat ze zaterdag al naar hem *\o/* *\o/* mijn toppertje /3

Als ze er staat maak ik een foto'tje en wil bijna alle vorderingen (waar ik bij kan zijn, iv.m. 40-urige werkweek) vastleggen en met jullie delen :j

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:32

leuk vooruitzicht.
evengoed uitkijken dat ze niet té veel moet doen in het begin bij het aanspannen en trainen daar.
als het goed gaat wordt er vaak ( onbewust) meer gevraagd.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:53

Ga je volgen. Hier een shetlander die eind april beleerd gaat worden. Hij is gewend aan het tuig en verkeersmak. We wandelen veel aan de lange lijnen en oefenen de stemcommando's. Dit tot nu toe bitloos omdat ik het idee heb dat het bitje, heb gebroken trensje en een menbitje, niet lekker in zijn mondje ligt.
Oogkleppen wel/ niet en ook de optie bitloos of bit laat ik aan diegene over die hem gaat beleren. Afbeelding
Mijn verzorgster met Quint aan de oefen.

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:01

dingogirl schreef:
leuk vooruitzicht.
evengoed uitkijken dat ze niet té veel moet doen in het begin bij het aanspannen en trainen daar.
als het goed gaat wordt er vaak ( onbewust) meer gevraagd.

Bedankt! Ik hou het ook zeker in de gaten ;) Heb hem nadrukkelijk verteld dat ze stil heeft gestaan, maar hij vertelde mij dat ze in het begin heel rustig doen en goed is goed. Ze blijven goed naar mijn paard kijken :j

En aangezien de stal maar 10 min van haar eigen stal ligt, kan ik er elke dag naar toe om mijn /3 te bewonderen <3

jadybabe schreef:
Ga je volgen. Hier een shetlander die eind april beleerd gaat worden. Hij is gewend aan het tuig en verkeersmak. We wandelen veel aan de lange lijnen en oefenen de stemcommando's. Dit tot nu toe bitloos omdat ik het idee heb dat het bitje, heb gebroken trensje en een menbitje, niet lekker in zijn mondje ligt.
Oogkleppen wel/ niet en ook de optie bitloos of bit laat ik aan diegene over die hem gaat beleren.
Mijn verzorgster met Quint aan de oefen.

Oh super leuk! Alvast veel succes met de training en ziet er al goed uit :j

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:21

Bijna vergeten te vertellen, maar ze mag weer aan het werk!
Haar been is voor 80-90% genezen, over vier weken weer volle belasting.

Zaterdag ga ik haar dus wegbrengen!! *\o/* *\o/* *\o/*