Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
dannybakker schreef:ik vind dat mensen die zonder oogkleppen Mennen niet goed aan de veiligheid van de medeweggebruiker en het paard denkt
MelanieB schreef:dannybakker schreef:ik vind dat mensen die zonder oogkleppen Mennen niet goed aan de veiligheid van de medeweggebruiker en het paard denkt
Als de een zijn paard zonder oogkleppen beter heeft lopen wie ben jij om te zeggen wat veiliger is? Misschien springt ie alle kanten op met oogkleppen.
Zo geld dat ook voor de anti-oogkleppen mensen.
Waarom toch eigen zin doordouwen; elk paard is verschillend, vergeet dat niet; het gaat hier om wat voor het paard fijn is; niet om wat in jouw hoofd zit wat fijn is nav een ervaring gelijk schreeuwen dat een of ander heel gevaarlijk is.
Dus om met of zonder oogkleppen mennen direct te bestempelen als staats gevaarlijk is onzin.
Gevaarlijk is de menner die erachter zit die niet het verstand heeft te (willen) kijken naar zijn/haar paard.
wie ben jij om iemand zo af te bekken ? er zijn ook mensen die aan de veiligheid denken, en ik blijf er als nog bij dat in het verkeer oogkleppen verplicht moeten worden 'vooral als je mensen vervoer' 
palousa_boy schreef:Dat klinkt wel leuk Danny, oogkleppen verplichten, maar dan moet dat zoals eerder al gezegd, ook voor ruiters die op de weg rijden. Daar is het gevaar immers even groot. En het maakt voor dat paard niet uit of er nu een kar achter hangt of niet als hij vrachtwagens die van achteren komen eng vind.
Lukasje schreef:...
TS lijkt me het mennen erg verstandig aan te pakken. Ze zal straks met behulp van diegene die haar paardje koetsmak maakt, wel weten of haar paard liever met of zonder oogkleppen loopt, op welk bit het best etc.
Lijkt mij dat deze discussie nog weinig bijdraagt.
palousa_boy schreef:En het maakt voor dat paard niet uit of er nu een kar achter hangt of niet als hij vrachtwagens die van achteren komen eng vind.
http://texasalmanac.com/topics/history/ ... hing-texas ). Lukasje schreef:...
TS lijkt me het mennen erg verstandig aan te pakken. Ze zal straks met behulp van diegene die haar paardje koetsmak maakt, wel weten of haar paard liever met of zonder oogkleppen loopt, op welk bit het best etc.
Lijkt mij dat deze discussie nog weinig bijdraagt.
Aedema schreef:Precies, het ene paard reageert beter op oogkleppen, een ander niet. Ieder in zijn eigen waarde laten daarin.![]()
Heel veel succes TS, hou ons op de hoogte!
zo snel komen jullie niet meer van mij af
mijn toppertje

dingogirl schreef:leuk vooruitzicht.
evengoed uitkijken dat ze niet té veel moet doen in het begin bij het aanspannen en trainen daar.
als het goed gaat wordt er vaak ( onbewust) meer gevraagd.
Heb hem nadrukkelijk verteld dat ze stil heeft gestaan, maar hij vertelde mij dat ze in het begin heel rustig doen en goed is goed. Ze blijven goed naar mijn paard kijken 
te bewonderen
jadybabe schreef:Ga je volgen. Hier een shetlander die eind april beleerd gaat worden. Hij is gewend aan het tuig en verkeersmak. We wandelen veel aan de lange lijnen en oefenen de stemcommando's. Dit tot nu toe bitloos omdat ik het idee heb dat het bitje, heb gebroken trensje en een menbitje, niet lekker in zijn mondje ligt.
Oogkleppen wel/ niet en ook de optie bitloos of bit laat ik aan diegene over die hem gaat beleren.
Mijn verzorgster met Quint aan de oefen.