ervaring/mening longeerhulp

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:41

Ik ben zeer tevreden over deze longeerhulp.
Het schuren/zagen is een teken dat ie niet goed genoeg is afgesteld.
Hebben jullie dan de longeerhulp wel "gefixeerd" ?
(er zitten 2 ringetjes aan, waar je de touwen doorheen moet steken voor meer stabiliteit.)

Zowel met bit als touwhalster geprobeerd.
Wat ik wel een klein puntje vind: ik heb een pony met flinke schouders en weinig schoft.
Na de galop, rolt de hulp voorbij zijn schoft... Helaas is daar niks aan te doen volgens mij.

Mara_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 23:27

Mij bevalt die erg goed! Mn verzorgpony moet er nog wel aan wennen. Maar ze begint het steeds beter te snappen en beter te lopen!

Vuono

Re: ervaring/mening longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:25

Mijn bijrijdpaard bevalt ie ook super goed. Hij zet haar totaal niet vast of iets dergelijks. Met die hulp komt ze mooi over de rug en ze kan zelf bepalen of ze wat hoger of lager wilt lopen. Dat vind ik zelf belangrijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 00:15

het zagen herken ik hier niet.
bij die van mij moet ik zelfs een extra band om de nek hangen, zodat de hulp niet te laag gaat hangen als hij zich echt lekker ontspant..

ik heb dus een oude riem van een tas (met klik sluiting, om de hals hangen, waardoor de hulp daar nog doorheen loopt..

In de eerste paar minuten doet die band nog helemaal niets, de hulp raakt m nauwelijks, maar na een paar minuten gaat hij echt ontspannen lopen en kan de hulp dusdanig ver tussen de voorbenen zakken dat ik bang ben dat hij erin stapt.. hangt dus echt in een boogje vrijwel, en de extra band zorgt ervoor dat die boog niet te laag kan komen te hangen.. zo hoef ik m niet na een paar minuten al terug te halen om m korter in te stellen..

tip zag ik bij iemand die hetzelfde issue had met een paard dat grand prix loopt.. paard zoekt direct de ontspanning en boog hangt daardoor na enkele minuten eigenlijk iets te slap.

dat is het enige minpunt dat ik ervaar met de parelli hulp (eerste link).
verder dan dat bevalt hij mij uitstekend..

overigens gebruik ik m niet iedere keer, maar juist wanneer ik merk dat hij wat minder makkelijk zakt of wat stijver is. het gebruik is dan net die extra impuls voor hem om na te geven. hoef hem alleen maar om te hangen en hij pakt direct zijn houding ruim binnen de begrenzing van de hulp zonder erop te hangen.. zodra hij losser wordt, gaat hij ruim binnen die begrenzing lopen (waardoor je dus een enorme boog krijgt).

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 00:25

Oplossing tegen het zagen is een karabijnhaak te bevestigen net achter de voorbenen, op de plek waar de singel normaal gesproken zit.
Mijn vorige paard liep er heel goed op, paard wat ik nu heb loopt er niet fijn op.
Het is per paard verschillend en zal je moeten uitproberen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 00:35

Zelf heb ik een driehoeksteugel gemaakt. Paard kan het hoofd vrij van links naar rechts bewegen, deze geeft geen rukjes. Koste alleen een stukje touw en een paar clipjes.

Afbeelding

Het is 1 lang touw, hoofd kan echt vrij bewegen, links rechts hoog laag.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 06:38

Jentecats schreef:
Annem84 schreef:
Ik vind ze persoonlijk nogal onrustig in de mond. Elke keer als je paard zijn voorbeen naar achter doet krijgt hij een rukje in zijn mond.

Ik longeer het liefst ouderwets met een longeersingel en een bijzet touwtje wat je aan de zijkant vastmaakt en veel rustiger in de mond is.

volgens mij is het officieel de bedoeling dat hij met een touwhalster gebruikt wordt dus dan zou je dat niet hebben:) maar wat je zegt dat is wel een nadeel :(

Dan schuurt t dunne touwtje over de neus. Dus das ook niet super prettig.

Ik ben er ook niet kapot van. Sommige houden de schoft strak omdat daar ook n gedeelte op ligt.

Heb zelf liever lange lijnen maar dat vereist wel wat handigheid.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:46

Suzan_bobar schreef:
Waardeloos ding. Zaagt in de mond door de beweging van het paard,... Zonde geld.

Eens, ik heb hem geprobeerd maar gebruik hem niet meer. Zet liever bij met touwtje en nog liever doe ik lange lijnen. Mijn paard geeft er opzicht best op na, maar hij is onrustig in de mond. Aan halster heb ik er niks aan.

TS - mocht je er 1 willen uitproberen, je kan de mijne wel overkopen, stuur maar PB'tje als je wil

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:52

Mijn paard vindt het vreselijk. Ze ging zelfs achteruit lopen aan de longeerlijn om aan het gezaag te ontkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:32

Dit is voor mij de eerste hulp tijdens longeren waar ik wel tevreden over ben.
De pessoaset vind ik waardeloos en hoe ik die ook afstel, hij blijft zagen en trekken en mijn paard ging er juist korter en verkrampter van lopen.
Dubbele lijnen vind ik ook prettig maar krijg ik niet het resultaat mee die mijn paard nodig heeft, ze moet goed over de rug lopen en haar buikspieren gebruiken en ze komt met dubbele lijnen niet goed ontspannen omlaag met haar hoofdje.

Met de longeerhulp heeft mijn paard net dat extra om haar te motiveren omlaag te komen zonder opgekropt te lopen, sinds ik deze dan ook gebruik heb ik een veel fijner paard zonder rugproblemen.
Uiteraard geld wel, als je teveel longeert is dat voor elk paard te belastend, belangrijk is dus wel de afwisseling en niet alleen maar rondjes longeren.