[AR] Welke koets voor enkelspan Shetlander

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 20:54

Bedankt dat je jouw ervaring ook eens deelde!

Kaat1

Re: Welke koets voor enkelspan Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:52

Wat betreft de Lemerij tweewieler: inderdaad was balans vinden in het begin puzzelen (ik had te grote inch maat banden). Toen in de goede banden had, vond ik het een hele fijne, comfortabele wagen!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:14

Dan toch even een aanvullende vraag van mijn kant: hier een ab-tweespan (1.16/1.20), maar nog steeds geen fijne wagen(s). Er staat nu een enorm licht rollende vierwieler, maar dat is alleen enkelspan en eerlijk gezegd ook niet een kar voor de lange termijn. Ik wilde dus een sulky voor enkelspan en voor tweespan een vierwieler, maar ga in de zoektocht naar die sulky toch twijfelen. De bedoeling is recreatief sportief rijden, dus lekker met tweespan erop uit, maar wel de ponies afzonderlijk correct dressuurmatig trainen. Zou dat met dezelfde vierwieler kunnen? Trainen in de bak met enkelspan en gewoon de weg op en bos in met max 4 man op de kar (tweespan)? En als dat niet kan, wat voor sulky dan? Ik heb geen plek voor 2 vierwielers.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:20

Vandaag even in de sportbuggy gezeten, voelde erg fijn. Mooi licht karretje.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:45

Moet niet lastig zijn kpet, een marathonwagen waar je met z'n 2 en voorop kan en je eventueel de bok naar het midden kan schuiven kun je vast bij bijv een gj van boven of lemerij vinden waar zowel enkel als 2 span voor kan (gewicht rond 170 houden is standaard), je hebt geen moeilijke maat pony's. (Die van mij zijn 1.16)

Of een recreatieve wagen, zijn er ook zeker wel voldoende waar je prima enkel en 2 span mee kan met 1 wagen.
Zoals:
Afbeelding

of:
Afbeelding
http://www.delemerij.nl/Webwinkel-Produ ... 9inch.html
Enkel en 2 span, 19 inch is voor jouw pony's mooie maat en recreatief maar ook geschikt om wat sport mee te doen.

Sulky achter die maat vind ik weer niet alles, dus zou op zoek naar en 4 wieler waar je beide mee kan en dat lukt prima met die maat pony's. :j

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:14

Kijk dan ook eens bij ECC Camiel Huisman in Putten deze heeft ook lichte enkel en tweespan wagens

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:30

Tnx Melanie! Dan ga ik eens kijken en wellicht eens wat proberen. Eerst mijn huidige wagen maar eens in de verkoop dit voorjaar, dan een beetje bijsparen en vant zomer maar es zien *\o/*

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:53

Toydoll schreef:
sas1986 schreef:
Ik heb zelf een Clever mini duo. Ik rijd er vaak dubbelspan mee maar enkel span gaat ook fijn.
Mijn shets zijn 1.06 (2 bonte ) en de vos is 1m
Ligt soms ook wel aan de bodem of je er fijn enkelspan mee kunt rijden. Op het gras b.v. gaat het prima maar als het erg veel geregend heeft en veel modder ligt gaat het veel lastiger.
Op buitenrit op de verharde weg geen probleem. De wagen weegt 160 kg ongeveer.

Ik heb deze ook gehad, Mini Duo, maar ik vond hem echt veelste zwaar voor een A-pony enkelspan.
160 kg zijn ze ook echt niet hoor. 188 zijn ze op papier maar die van mij ging eerder naar de 200.

Mijn welshen kreeg hem amper voorruit; op gras/zand. Alleen verharde weg ging het redelijk, zolang je maar niet stapt.
Ik vond hem veel beter geschikt voor pony van 1.35. Uiteindelijk is hij ook verkocht aan mensen met een flinke pony (1.30 denk ik) die wat zwaardere koets nodig had en die zijn er blij mee.

Duur zijn ze niet echt, maar die 2500 euro kan je beter in spaargeld stoppen voor een lichter examplaar...

Die van mij is echt geen 200 kg dat weet ik zeker.

urnaque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:44

Eline91 schreef:
xDuvel schreef:
Met het gewicht achteraan op de koets bedoel ik dat je toch altijd een gelujke gewichtsverdeling moet hebben op je koets. Anders zou die bij bruuske besegingen kunnen omkantelen zonder groom. Heb ik mij toch laten vertellen op de mencursus.

De meeste kleine vierwielertjes zijn daar wel op gebouwd, ik had er ééntje zonder zitplaatsen achteraan en die was netjes in balans als ik er zonder groom op zat.

Als je bang bent voor het gewicht wil ik je nog even meegeven dat mijn shet van 90 cm veel minder moeite had met een vierwieler van 120 kg dan met een tweewieler van <50 kg. Er komt geen gewicht op de rug, en als de rolweerstand goed is trekken ze dat met gemak.

Dit was mijn vierwielertje, erg veel plezier aan gehad. Staat op de foto een pony van 1m12 voor maar was eigenlijk beter geschikt voor m'n shet :)
[ [url=m/offvL3.jpg]Afbeelding[/url] ]

ziet er mooi koetsje uit :) mag ik vragen waar u het gekocht heeft? bij "Kraay"? :D