Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
idylle schreef:Ik zelf heb een sulky zonder rem en daar moet over 2 jaar m'n mini voor. Dus voor mij zal het remmen niet opgaan. Het pompende aan de leiders trekken is wel een goede idd. Dan raakt het paard minder gespannen als dat je er druk op blijft houden. Van die tik op de leidsels is ook een goede tip! Zeker als ze echt in blinde paniek doorgaan.
Mss heel raar gedacht hoor, maar kun je er bij felle paarden ook niet een soort slof aanhangen. Puur als extra voor als hij aan de kletteren gaat. Dan kun je hem met z'n neus op de borst trekken waardoor hij niet zo makkelijk meer in volle snelheid door kan gaan. Of denk ik nu te simpel/gevaarlijk?

idylle schreef:Onder het zadel kun je je paard omtrekken of tegen een hek zetten of op een volte sturen,maar met een kar erachter gaat dat niet zo makkelijk
Maartje1990 schreef:Ik weet niet of je voor onder de wagen the one-rein stop kunt aanleren? Ik denk dat je, zoals al eerder gezegd, je gewoon zoveel mogelijk moet proberen te voorkomen dat je paard dat ooit zal doen. En dan val en staat het allemaal bij de voorbereiding. Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat mijn (25 jarige) pony er ooit écht in blinde paniek vandoor zal gaan. Hij is gewoon zo door en door braaf en heb in de 17 jaar dat ik hem heb nog nooit echt blinde paniek bij hem meegemaakt.
idylle schreef:Wat ik oom zeker uit de laatste verhalen opmaak is dat het niet zozeer 1 enkele schrikreactie is, maar dat het blijft achtervolgen. Zoals vast met de benen en de hond die in de benen hing. Wat ik vanmiddag zag was dat de broek was losgeraakt en de kar tegen het paard aan bleef komen. Het zijn dus vaak dingen die ze blijven achtervolgen als ze in blinde paniek raken
idylle schreef:Wat een heftige verhalen komen er hier voorbij zeg! Dood en dood eng lijkt het me! Mennen wordt altijd zo mooi voorgedaan en dat is het ook, maar als er wat mis gaat heb je ontzettend veel geluk als iedereen er heelhuids vanaf komt!
Zou het nog verschil maken of je met of zonder oogkleppen rijd als er blinde paniek is?
Als ze echt vertrekken ben je te laat...
)
dat was zelfs onze Snuit te veel. Kon hem een maisland insturen, want ik had zoiets ik moet bij die quads weg anders blijft hij gaan en in dat maisland zijn we na enkele tientallen meters zoiets tot stilstand gekomen. Dat wil zeggen toen ging hij stappen want mijn wagen was zo ongeveer tot de assen weggezakt