[AR] wat te doen bij op hol geslagen paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 23:16

Ik zelf heb een sulky zonder rem en daar moet over 2 jaar m'n mini voor. Dus voor mij zal het remmen niet opgaan. Het pompende aan de leiders trekken is wel een goede idd. Dan raakt het paard minder gespannen als dat je er druk op blijft houden. Van die tik op de leidsels is ook een goede tip! Zeker als ze echt in blinde paniek doorgaan.
Mss heel raar gedacht hoor, maar kun je er bij felle paarden ook niet een soort slof aanhangen. Puur als extra voor als hij aan de kletteren gaat. Dan kun je hem met z'n neus op de borst trekken waardoor hij niet zo makkelijk meer in volle snelheid door kan gaan. Of denk ik nu te simpel/gevaarlijk?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:35

idylle schreef:
Ik zelf heb een sulky zonder rem en daar moet over 2 jaar m'n mini voor. Dus voor mij zal het remmen niet opgaan. Het pompende aan de leiders trekken is wel een goede idd. Dan raakt het paard minder gespannen als dat je er druk op blijft houden. Van die tik op de leidsels is ook een goede tip! Zeker als ze echt in blinde paniek doorgaan.
Mss heel raar gedacht hoor, maar kun je er bij felle paarden ook niet een soort slof aanhangen. Puur als extra voor als hij aan de kletteren gaat. Dan kun je hem met z'n neus op de borst trekken waardoor hij niet zo makkelijk meer in volle snelheid door kan gaan. Of denk ik nu te simpel/gevaarlijk?

Reden waarom op hol voor de kar zoveel lastiger op te lossen is, is dat je niet zo makkelijk paard kan inbuigen. Paard staat recht en kan dus gehele ruggengraat op 1 lijn zetten voor verzameling en kracht. Neus op de borst trekken en dus op 2 teugels is wat je eigenlijk niet wil, 2 teugels is nl voor verzameling en dat maakt snelheid makkelijker (achterhand komt er onder).

LadyMadonna

Re: wat te doen bij op hol geslagen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:44

Als een paard écht aan de kletter is (en dus niet gewoon draaft/galopeert zonder rem, of onopgevoed loopt te kwallen), écht blinde paniek.... Dan valt er weinig meer te sturen.. Been there, done that. Een schietgebedje en proberen óp de koets te blijven zitten.
Afhankelijk van het paard kan je je leidsels in 1 hand nemen, strak, en dan met je arm écht een flinke knal op de leidsels geven. Soms komen ze door de schrik van de knal die ze dan in hun mond krijgen weer tot hun positieven. Maar dan moet je wel echt weten wat je doet en echt alleen in gevaarlijke situaties (als laatste redmiddel)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:19

Het zijn geen situaties die je graag meemaakt, niet als beginnen maar ook zeker niet als ervaren menner.
Er zijn zo veel scenario's te bedenken waarbij het mis gaat en je weinig kunt.

Het is uiteraard makkelijk om te zeggen, maar probeer vooral zelf niet in paniek te raken en probeer de situatie nog een beetje te overzien.
Probeer de situatie in te schatten en een oplossing te zoeken.

Op de rem trappen heeft weinig zin want daar trekt een paard zo doorheen. Als je pech hebt gaan dan de wielen ook nog stuiteren/herrie maken en dan is er alleen maar meer paniek bij je paard.
Je kunt hem wel gebruiken maar doseer het en zorg er voor dat de wielen niet volledig blokkeren.

Zoals hier boven staat bij ladymadonna, kun je proberen om je communicatie te herstellen door iets minder vriendelijk een hintje te geven aan je paard via de leidsels. Dit kan met een rukje, een tikje, links/recht een beetje harder inwerken (niet te lang mee doorgaan want zagen is erg onprettig voor je paard) en zulke acties.
Echter is het vaak snel duidelijk of dit werkt of niet. Helpt het niet dan kun je er beter mee stoppen om veel schade in de mond van je paard te voorkomen. De schade die kan ontstaan kan blijvend zijn en je paard onbruikbaar maken. Ga hier dus niet zomaar mee aan de slag.

Verder heb je natuurlijk je stem die ondersteunend werkt. Ook hiervoor is het belangrijk dat je zelf kalm blijft zodat je paard dat hoort. Stress en paniek komen snel via je stem over.

Soms moet je een beetje improviseren of bluffen. Zo kun je je paard zoals eerder genoemd op een boom (of hek of muur) af sturen en hopen dat hij stopt, maar dit helpt niet altijd ;)

Maar het belangrijkste om te zeggen is denk ik wel dat je op de veiligheid moet letten. En dan komt die van je zelf op de eerste plaats.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:30

Rustig blijven is toch wel belangrijk. Verder hopen dat er niet teveel verkeer in de omgeving is zodat je wat tijd hebt om iets te doen. Maar echt blinde paniek is heel moeilijk. Ken wel iemand die tijd terug een van z'n paarden daardoor is kwijt geraakt.
Belangrijk is inderdaad dat je je eigen veiligheid in de gaten houdt maar dat niet alleen ook van andere weggebruikers.
Maar er zit wel verschil in tussen er vandoor gaan en blinde paniek. Als een paard "gewoon" vandoor gaat werkt de communicatie vaak nog wel of het komt heel snel weer terug. Paard schrikt, rent en is eigenlijk binnen een paar tellen weer terug. Blinde paniek is dan toch weer anders en dan is het denk ik meer een kwestie van geluk als alles mee zit en je de ruimte hebt om het paard bij zinnen te krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:32

idylle schreef:
Onder het zadel kun je je paard omtrekken of tegen een hek zetten of op een volte sturen,maar met een kar erachter gaat dat niet zo makkelijk

Nou... hier 1x gegaan.
Asfalt weg tussen 2 grachten/sloten door en absoluut geen mogelijkheid het paard om te trekken (als dat al zou lukken).

En 1x 15 jaar terug, bij een ander op de kar (2span tuigers), wel geluk dat we langs een landhuis kwamen met een lang heras-hekwerk.
Menner heeft de paarden vakkundig er half ingeparkeerd.
Oorzaak was helaas nog aanwezig (hond die in de achterbenen van 1 paard greep), maar gelukkig voor ons was er een voorbijganger die de hond te pakken kreeg.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:36

Ik ben een keer in de sloot beland met paard en wagen. Paard was een rustige haflinger die door omstandigheden toch in paniek is geraakt. Er kwam een vrachtwagen langs met een los afdekzeil waar ze een beetje van schrok. Vervolgens was er een oudere dame in een auto die begon te toeteren omdat het paard midden op de weg liep. Daardoor is ze nog banger geworden en gaan rennen. Op dat moment doe je echt niets meer. We waren op een rustige weg en hadden gewoon de pech van 2 dingen vlak achter elkaar. Paard is blind de sloot in gerend en dus op die manier tot stilstand gekomen. Ze gaf zich ook helemaal over en reageerde nergens meer op.
Ik ben nog lang bang geweest om langs sloten te gaan...

Mijn pony hebben we ook laten beleren voor de kan en die zou braaf moeten zijn (profesioneel laten beleren) maar toen die thuis in de wei iets tegen haar been kreeg en does voelde dat ze opgesloten was was ze compleet in paniek. Die pony reageerde ook nergens meer op en die heeft uiteindelijk beide achterbenen helemaal kapot geslagen totdat ze zo vast zat dat ze niets meer kon. Dat was echt heel erg vervelend om mee te maken. Want zo'n pony is bang en gaat eigenlijk gewoon van de wereld. Op het moment dat je dus iets aanraakt om haar los proberen te maken begint ze weer te vechten en dus de verwondingen erger maakt. Gelukkig hebben wij altijd messen op zak en is ze door snel handelen vrij snel los gekomen. Pony heeft er trouwens vrijwel niets aan over gehouden we hebben haar alleen nooit meer voor de kar proberen te zetten.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat een paard dat echt bang is dat je daar niet tot door kan dringen. Het enigste wat je in zo'n situatie kan doen is jezelf in veiligheid brengen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 00:38

Vind het toch wel jammer dat er met het mennen veel minder tot bijna geen opties zijn zoals met rijden onder de man wel is. Maar mss komt de gouden tip nog voorbij, al vindt ik de tips met de leidsels en erop slaan toch wel een goede om zo idd een nieuwe 'schrik ' reactie te veroorzaken in de hoop dat hij z'n oude schrikreactie vergeet en weer bij zinnen komt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 00:43

Wat ik oom zeker uit de laatste verhalen opmaak is dat het niet zozeer 1 enkele schrikreactie is, maar dat het blijft achtervolgen. Zoals vast met de benen en de hond die in de benen hing. Wat ik vanmiddag zag was dat de broek was losgeraakt en de kar tegen het paard aan bleef komen. Het zijn dus vaak dingen die ze blijven achtervolgen als ze in blinde paniek raken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:47

Blinde paniek komt gelukkig veel minder voor dan overdreven schrikreacties...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 00:52

Ik denk dat je bij een overdreven schrikreactie uiteindelijk wel weer 'de baas' wordt over je span, maar die blinde paniek is wel even een dingetje om je op voor te bereiden (ook al hoop ik het zelf nooit mee te hoeven maken)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:00

Ik heb het gehad. Sterk, jong en onervaren paard, onervaren iemand voorop en ik achterop. Hij pakte het bit tussen zijn tanden, gaf klappen tegen de kar en schoot er vandoor. Rem van de kar maakte niets uit. Zij heeft hem een stukje omgetrokken toen ze na een paar honderd meter grip kreeg in de hoop hem af te remmen. Enige juiste, maar daardoor klapte de kar tegen een boom en vloog ik eraf. Zij bleef godzijdank zitten en kreeg hem niet veel verder tot stilstand. Lang verhaal kort, ik had mijn bovenbeen gebroken, ben dezelfde dag nog geoopereerd, ambulancerit, heb opnieuw moeten leren lopen en veel pijn gehad. Ik ben ook met mijn hoofd tegen de boom geslingerd met ongeveer 40km per uur, dat ik naast mijn gebroken bovenbeen (dat is het sterkste bot in je lichaam) en een bont en blauwe rug niets had is nog steeds een klein wonder. Ik droeg geen cap dus met een beetje minder geluk was ik op slag dood geweest. Ga alsjeblieft op pad met bodyprotector en cap, ook als je vrij gerust bent met de situatie. Dit paard had nog nooit (ook niet ohz) gerend. Neem les, vraag hulp, oefen, haal je menbewijs. Echt. Het is ontzettend leuk maar levensgevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:09

Ik heb het vorig jaar een keer gehad met mijn oudje. Ze ging aan de kletter omdat het wat waaide en er een ijzeren prullenbak omviel met een hoop herrie...

Ik heb eerst heel erg lopen hangen aan de leidsels, toen leidsels laten vieren en in 1 keer een goede harde ruk er aan gegeven, en dat een paar keer achter elkaar.
Niet zo aardig, maar verongelukken met ponylief is ook niet aardig.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:51

Geen ervaring met mennen maar wel verhaal vanaf stal meegekregen. Paard voor de kar schrok en raakte in blinde paniek. Menner kon helemaal niets meer inbrengen. Paard is zelf tegen een boom aan gerend in volle vaart. Dus een boom/hek remt niet altijd af... Paard was bont en blauw, wagen kapot en de mensen/kinderen op de kar volledig in paniek/geschokt. Dus afsturen op een boom vind ik met een wagen best eng idee.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 06:10

Alles staat met een goede degelijke opleiding van een menpaard. Dat kost tijd, veel vertrouwen en samenwerking. Trainen, trainen en trainen. Vooral veel tijd besteden aan onvoorwaardelijk stil staan als dat gevraagd wordt.
Wij oefenen stilstaan veel. Ook bij enge dingen stilstaan en ontspannen en pas weg als het paard ontspant.

En erkennen dat niet ieder paard geschikt is als menpaard en niet iedere koetsier is geschikt om met een aanspanning de weg op te gaan.
Het is een machtig mooie sport met paarden. Maar het vraagt veel behendigheid van de koetsier, rust en training.

Hoe te handelen? Veel zit in de voorbereiding en het voorkomen dat het ooit zover komt.
En dat is uren, dagen, weken en maanden trainen.

Het vraagt heel veel training, oefenen en nog meer oefenen voor een paard zover is dat hij voldoende rust en vertrouwen heeft opgebouwd dat hij bijvoorbeeld met de Gouden koets door een mensenmassa op Prinsjesdag kan rijden.

Dus mijn tip: leer zelf heel veel van ervaren paarden en menners en blijf leren. En bereidt jouw paard straks goed en rustig voor en neem vooral heel veel tijd om jouw paard te leren op jou te vertrouwen in enge situaties.
Neem tijd! Het opleiden van een goed menpaard kost vooral tijd. En helaas nemen mensen niet altijd de tijd ervoor om een paard fijn op te leiden.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 07:42

Ben het met Janouk eens. Vertrouwen en tijd nemen. Heb zelf 2 jonge welshjes voor de kar, men pas 1,5 jaar 2-span, heb eerste 4 maanden enkel gelest in de wei en pas de weg op gegaan toen het vertrouwde gevoel er was. Eénmaal in de problemen gekomen, merrie over lamoen heen met een achterbeen, complete paniek bij haar, maar ondanks haar paniek bleef ze goed stuurbaar en luisteren naar mijn stem en kon ik een rustig plekje vinden om het op te lossen. Met paarden op de weg loop je altijd risico, zorg voordat je de weg op gaat dat er een goede band is, je rijtechnisch problemen makkelijk op kunt lossen en altijd in contact staat met je paardje voor de wagen, stem bijvoorbeeld. En persoonlijk ga ik ook nooit zonder groom de weg op, maar heb de mazzel dat mijn vriend het gelukkig super leuk vindt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 07:53

Ik weet niet of je voor onder de wagen the one-rein stop kunt aanleren? Ik denk dat je, zoals al eerder gezegd, je gewoon zoveel mogelijk moet proberen te voorkomen dat je paard dat ooit zal doen. En dan val en staat het allemaal bij de voorbereiding. Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat mijn (25 jarige) pony er ooit écht in blinde paniek vandoor zal gaan. Hij is gewoon zo door en door braaf en heb in de 17 jaar dat ik hem heb nog nooit echt blinde paniek bij hem meegemaakt.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 08:13

Een one-rein stop is geen aanrader omdat je wagen zal kantelen als je zo scherp draait.

Idd voorkomen. Hou je paard ten aller tijden goed in het oog. Als hij angstig of gespannen is, laat je groom er vast bij lopen.
Altijd een halstertouw mee om aan het bit te klikken.
Als je paard schrikt, wacht niet met reageren tot hij al weg is.
Direct bij je houden. Pompend remmen en desnoods 'onder je wagen trekken'.
Zoveel mogelijk kalm blijven. Niet je rem intrappen als je al vaart hebt, daar je wagen zal gaan slingeren en om kan slaan.

En uiteraard, je paard goed laten betuigen. Niet een 1 weekse training maar echt goed door laten rijden. Kies een veilige route wanneer je zelf op pad gaat. Volg deze een aantal keer zodat je paard vertrouwd raakt.
Kijk ver vooruit en zoek altijd te ruimte op.

En natuurlijk veel plezier, want het is een prachtige tak van de sport!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 08:15

Helaas ervaring mee. Mende al een beste tijd en het ging daarna juist mis met menles. Was de eerste keer met les met een paard en wagen. Dier had al een extra zware wagen omdat hij wat frisjes was. Alleen in de bak opeens vanuit het niets begonnhij hysterisch te rennen. Noodstop, remmen intrappen, sturen. Niks werkte meer. Hij had het bit tussen zijn tanden gekregen, wielen werden geblokkeerd door het zand getrokken. Het enige wat ik kon doen was inderdaad me goed vasthouden, rem ingetrapt houden. Teugels losser en weer strak nemen en heel hard duimen. Uiteindelijk stopte hij met rennen gelukkig. Ook meninstructeur kon niets uitrichten.

Maar dit heeft er wel voor gezorgd dat ik bijna helemaal met mennen ben gestopt. Ik was zo bang geworden dat ik eigenlijk helemaal niet meer op de kar wilde. Heb diploma wel gehaald met een uberbraaf dier maar de angst is nooit helemaal meer weggegaan.

Wij hebben wel altijd geleerd, zorg er zo snel mogelijk voor dat je de snelheid eruit hebt door hem ergens tegen aan te parkersn, mooiste tussen twee bomen in. Anders desnoods omtrekken als je een heel drukke weg of andere levensgevaarlijke situatie nadert in ongecontroleerde snelheid. Niet fijn gaat zeker schade opleveren maar beter dat dan aangereden worden door een auto of trein.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:09

Maartje1990 schreef:
Ik weet niet of je voor onder de wagen the one-rein stop kunt aanleren? Ik denk dat je, zoals al eerder gezegd, je gewoon zoveel mogelijk moet proberen te voorkomen dat je paard dat ooit zal doen. En dan val en staat het allemaal bij de voorbereiding. Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat mijn (25 jarige) pony er ooit écht in blinde paniek vandoor zal gaan. Hij is gewoon zo door en door braaf en heb in de 17 jaar dat ik hem heb nog nooit echt blinde paniek bij hem meegemaakt.

Tja, dat dacht ik ook... Zeer ervaren menpony, nog nooit een stap verkeerd gezet. Was een beetje jolig en geeft een bok (nog nooit gedaan!). Hierbij komt ze (vraag me niet hoe) met links achter over het lamoen heen. Was een oud model dressuurwagen met een hoog lamoen, dus dat been kreeg ze niet meer op de grond. Pony is in blinde paniek gaan rennen (op drie benen), op de weg, tussen het verkeer.
Godzijdank zag iemand het gebeuren en blokkeerde die met zijn auto de oprit naar de snelweg. Daardoor ging de pony rechtsaf door een gemeenteplantsoen, rende vol met het hoofd tegen een lantaarnpaal aan en kwam toen tot stilstand, waardoor ik als een lappenpop van de wagen af vloog. Wederom godzijdank zat ze toen met het tuig vast in de struiken en hebben we haar dmv het tuig kapot snijden kunnen bevrijden.
Pony heeft overigens nooit meer voor de wagen gestaan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 10:25

Wat een heftige verhalen komen er hier voorbij zeg! Dood en dood eng lijkt het me! Mennen wordt altijd zo mooi voorgedaan en dat is het ook, maar als er wat mis gaat heb je ontzettend veel geluk als iedereen er heelhuids vanaf komt!

Zou het nog verschil maken of je met of zonder oogkleppen rijd als er blinde paniek is?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:29

idylle schreef:
Wat ik oom zeker uit de laatste verhalen opmaak is dat het niet zozeer 1 enkele schrikreactie is, maar dat het blijft achtervolgen. Zoals vast met de benen en de hond die in de benen hing. Wat ik vanmiddag zag was dat de broek was losgeraakt en de kar tegen het paard aan bleef komen. Het zijn dus vaak dingen die ze blijven achtervolgen als ze in blinde paniek raken

Wat je nu al met je paard kan doen, en erg fijn is, is parelli. Hij doet in het eerste level veel dingen waarbij je bijvoorbeeld een touw om de benen slaat. Het paard moet leren omgaan met die druk.
Ik heb bij mijn merrie daar veel mee gedaan. Touw om benen, en op het moment dat ze braaf en rustig stilstaan touw weer weg. Zo leren ze, hé als ik braaf en rustig stil sta houd het op. En braaf en rustig stilstaan is de reactie die je als menner wil wanneer er een been over een streng vliegt.

Ik heb zelf op dit punt nog geen kar voor haar, vroeger had ik wel kar en tuig maar dat was voor mijn mini. Per toeval een tuig voor haar gekregen, mennen staat niet 't hoogst op 't prioriteitenlijstje dus nog geen kar aangeschaft. Wel lekker langelijnen, slepen, en als het kan sleetje rijden.
Maar ik heb al wel eens bij iemand anders geoefend met het lamoen, laten zakken over haar, en er eens lekker aan rammelen. Paniekhaken laten kletteren.

Meer dan een paard wat eens een sprintje trok heb ik gelukkig nooit echt meegemaakt, dus ik lees ook even aandachtig mee hier.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:34

idylle schreef:
Wat een heftige verhalen komen er hier voorbij zeg! Dood en dood eng lijkt het me! Mennen wordt altijd zo mooi voorgedaan en dat is het ook, maar als er wat mis gaat heb je ontzettend veel geluk als iedereen er heelhuids vanaf komt!

Zou het nog verschil maken of je met of zonder oogkleppen rijd als er blinde paniek is?

Wij reden met oogkleppen :j

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 10:44

Ik kan me zo voorstellen dat een paard met oogkleppen eerder zal luisteren omdat hij niet zoveel ziet, maar ik kan me ook voorstellen dat ze met oogkleppen minder zien en dus bv de sloot ingaan omdat ze zo weinig zien.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 10:46

Hier ook geleerd dat je het moet proberen te voorkomen dat wil dus zeggen dat je ALTIJD op moet letten. En ALTIJD een paar honderd meter voor je uit moet kijken, plus de GROOM achter je.
Daar is voornamelijk een groom voor :) Als ze echt vertrekken ben je te laat...
Dat wil niet zeggen dat je als een neuroot bezig moet zijn maar je moet er gewoon bij zijn met je ogen, oren en je gevoel voor je paard.
Goede opvoeding helpt maar kan niet alles voorkomen. Maar... ho is ho is wel heel belangrijk en ho mag desnoods bibberend en half steigerend of pas op de plaats maar ho is ho en geen cm voorwaarts (of achterwaarts ;-) )

Als ze eenmaal aan de kletter zijn (dat betekent voor mij over die paar meter dat je nog kunt corrigeren als ze vertrekken) valt er weinig meer te doen dan los en vast los vast en dan dus bij vast een hele harde ruk. Alleen maar vasthouden heeft geen zin, dat merken ze toch niet.

Helemaal aan de kletter zijn heb ik een keer meegemaakt met mijn pony Snuitje. Die schrok nooit ergens van totdat een groep van 10 quads ons wilde passeren -O- dat was zelfs onze Snuit te veel. Kon hem een maisland insturen, want ik had zoiets ik moet bij die quads weg anders blijft hij gaan en in dat maisland zijn we na enkele tientallen meters zoiets tot stilstand gekomen. Dat wil zeggen toen ging hij stappen want mijn wagen was zo ongeveer tot de assen weggezakt }:0

Met mijn paardje Bente heb ik heel vaak meegemaakt dat we op het randje zaten en gelukkig altijd op tijd kunnen ingrijpen. Ik kan je eerlijk zeggen dat ik door op die manier gemend te hebben toch behoorlijk angstig ben geworden voor wat rillerige types voor de wagen. Dat gevoel dat ze vertrekken of die paar seconden voordat ze het doen weet ik nog maar al te goed en da's niet fijn :(

Wel of geen oogkleppen is heel erg paardafhankelijk en het is nooit bewezen dat het een of het ander zorgt voor meer of minder ongelukken.