[AR] Wat is een ideaal menpaard? (Dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Re: Wat is een ideaal menpaard? (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 06:44

Waar in België woon je TS? Je mag altijd eens komen mennen met één van mijn pony's als je het graag eens wil proberen ;)
Ik heb verschillende pony's in de aanbieding, allemaal een verschillende maat, een ander karakter en een verschillend niveau.

Regio is Zuid West-Vlaanderen maar ik kom ook regelmatig ergens anders :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 08:53

Eline91 schreef:
Waar in België woon je TS? Je mag altijd eens komen mennen met één van mijn pony's als je het graag eens wil proberen ;)
Ik heb verschillende pony's in de aanbieding, allemaal een verschillende maat, een ander karakter en een verschillend niveau.

Regio is Zuid West-Vlaanderen maar ik kom ook regelmatig ergens anders :)

Super! We wonen in de buurt. Ik pb je even. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:15

Sizzle schreef:
Het schijnt dat rechthoek paarden beter in evenwicht de kracht kunnen verdelen, net als een lange auto voor een trailer.
Friezen, Gelderse en Lippizaners zijn van origine bijvoorbeeld rechthoekpaarden met veel kracht in de schouders.

Maar ik weet niet of dat ook opgaat in de sport of meer voor het ouderwetse koetspaard.

Rechthoekspaarden hebben meer souplesse in het lijf. Ze kunnen makkelijker het gewicht van voor naar achteren verplaatsen omdat er meer souplesse is in de rug.

En echte karrossiers van orgine staan over veel bodem en konden vaart maken.

In het verhaal over Domburg in stempelhengsten staat het mooi omschreven. In de tijd van de industrialisatie gingen paarden niet meer 1 persoon vervoeren maar werden ze ingezet voor een koets om meerdere mensen en vooral goederen vanA naar B te verplaatsen. Een paard wat ruim kon draven was sneller.

Overigens zijn de Gelderse en de Friezen ook een tijdje wat vierkanter geweest. Voor de ploeg was dat juist wel weer gunstig.

Maar voor een koetspaard is ruimte in het lijf handig. Zeker als je wedstrijdambities hebt

En ik vind dat ook wel mooier. Het draagt mi bij aan een imponerender voorkomen. En ik vind dat mooi voor een koets. Zo'n dier die als een koning met z'n kop bij onze lieve heer op tafel kijkt.
Maar dat is een kwestie van smaak uiteraard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:24

Het ideale menpaard is vooral een paard dat bij jou past. De een wil op hoog niveau wedstrijden winnen en de andere wilt gewoon een braaf paard.
Onze merens Hercule is enorm goed beleerd voor de wagen. Zelf kan ik niet veel van het mennen. Heb cursus gedaan zodat ik liefdevol mijn paard kan rondsturen en we hebben met de wagen letterlijk volgeladen met mijn kinderen overal gemend tijdens vakantie etc.
Dus voor ons was braaf zijn erg belangrijk.
Mijn instructeur heeft onze merens geleend toen zijn paard uitviel en hij zijn leerling die ging trouwen niet zou kunnen rijden. Dus op het laatste moment is onze Hercule uit de wei getrokken, door een hoop mensen schoon geboend en voor de wagen gezet en hij deed het fantastisch en het was een prachtig plaatje <3 . Vanaf mijn werk had ik toestemming gegeven.
Toen een ander paard uitviel van mijn instructeur heeft hij ons paard uitgebracht tijdens wedstrijden in de lagere regionen. Hij werd er derde mee en Hercule vond het geweldig. Toen zag ik pas wat hij allemaal kon.
Bij mij was hij braaf en kon er overal mee mennen. Hij heeft me vaak gered, want hij wist/ voelde dat ik niet goed kon mennen. Dus dit paard is voor mij het ideale men paard want ik kan niet mennen, maar ik kan wel met HErcule mennen.
Dus laat het paard vooral heel goed beleren en besteed dat uit. Dan kun jij met dat paard als hij het goed kan op les, zoals ik ook heb gedaan. Veel plezier.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:29

In principe is elk paard geschikt om een koets voort te trekken, mits hij goed beleerd is en niet bang voor de wagen zelf en wat er op de wagen gebeurt.
Al is het niet aan te raden een paard voor de wagen te zetten dat niet kan horen... Maar niet onmogelijk.

Of hij voor het beoogde doel geschikt is, is een heel ander verhaal. Dat is een kwestie van het paard kennen, proberen en oefenen om het doel te behalen.
Als je al weet dat het paard bang is voor auto's ga je niet in het verkeer. Maar misschien doet dat paard het in een rijbaan uitstekend.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 10:07

Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk wel dat hij geschikt is. Maar ik ken er natuurlijk niets van haha.
Het is een lusitano. Dus eigenlijk niet echt een koetspaard. Of liever een ras die gekend staat voor de koets te lopen.
Hij is voor een lusitano wel wat lang in het lijf, en heeft daardoor ook grotere passen. Hij gaat eerder naar een warmbloedgang dan naar een lusitano gang. Al hoewel dat hij wel knieactie heeft.
Het is een werker, en wil het graag goed doen voor je.
Hij is redelijk zelfverzekerd en het is eigenlijk een echte koploper. Heeft 3 correcte ruime gangen.
Hij luistert erg goed naar stemhulpen. En kan dus nu al aan de lange lijnen zeggen op draf en hij is weg. Dat is ook zonder zweep dat ik dat doe.
Hij is niet schrikachtig en eigenlijk ook niet snel onder de indruk. Ook niet voor verkeer, maar ik dan weer wel. Maar hij is wel gevoelig op zijn lijf. Beetje bang voor een zweep ook. Dus dat is wel niet handig.
Hij kan uit frustratie wel slaan... Alles dat voorwaarts is, is ok. Wachten en stilstaan is moeilijker. Dan zou hij ook wel eens durven slaan uit frustratie. Of eens achteruit lopen. Maar dat is ook kwestie van trainen waarschijnlijk.
Bang voor de wagen weet ik niet. We hebben nog geen koets van dichtbij gezien. Maar op zich is hij niet bang aangelegd.
En ik zou niet voor ritjes gaan om hem dan ergens voor de koets te laten wachten omdat we even iets drinken bijvoorbeeld.
Alhoewel ik een ritje door het bos wel leuk zou vinden.
Onder het zadel is het geen wegloper. Ook niet tijdens schrikacties. Aanzetten zou hij niet doen. Steigeren ook niet, bokken kan wel eens, hij kan soms beetje boos zijn. Maar dat is dan ook als reactie op je been, dus terug uit gevoeligheid aan zijn lijf.
Mezelf kennende zou ik wel voor de sport gaan. Ook al is dat op recreatief niveau. Ik hoef niet per se heel de wereld rond te reizen.
Uiteraard zou ik eerst mezelf laten kennismaken met het mennen. En als dat meevalt dan zal ik hem laten beleren door iemand met verstand van zaken. Want het moet ook niet te gecompliceerd worden als je net begint. Is het niets dan geeft het ook niets.
Maar ik zou het wel leuk vinden dat hij het kan en leuk vind, aangezien ik het dressuurwerk onder het zadel ook wel nog terug wil oppikken, dan helpt het 1 ook met het ander volgens mij. En dat vind ik dan weer leuk om opbouwend aan iets te werken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 10:11

Volgens mij worden Lusitano's juist al een tijdje in de hogere mensport gebruikt ivm met hun temperament en lage rug.
De meese Lusitano's die ik ken zijn eigenlijk allemaal langgelijnde paarden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 10:26

Sizzle schreef:
Volgens mij worden Lusitano's juist al een tijdje in de hogere mensport gebruikt ivm met hun temperament en lage rug.
De meese Lusitano's die ik ken zijn eigenlijk allemaal langgelijnde paarden.

Haha is dat waar :o? . Ik had al eens lusitano mennen gegoogeld maar vond niets zinnig.
Dus ik dacht, ja het zijn ook geen koetspaarden.

Wij hebben hier een stuk of 5 lusitano's op stal en die zijn eigenlijk allemaal kort. De mijne is de enige met een langere rug, en gangen die eerder ruim zijn. De andere moeten ze het echt leren ruimer te draven. De mijne moet leren korter te draven, stappen. Galop moet dan wel weer ruimer.

Lange lijnen doen ze natuurlijk wel met het ras. Maar dan eerder uit de klassieke dressuur richting.
En dat vroeg ik mij ook af. Die lange lijnen. Is de basis voor een menpaard hetzelfde als de lange lijnen voor een dressuurpaard?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:58

Je moet ook niet zoeken op mennen maar op aangespannen sport.
Ik weet vrij zeker dat er meerdere lusitano's internationaal starten.

Lange lijnen achter het paard kan een voorbereiding op het inspannen zijn.
Lange teugel naast het paard is wat anders.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:04

Neem eens contact op met Nouvel hier op Bokt. Zij heeft ook Lusitano's voor de wagen (gehad) en kan je meer vertellen over typische Lusitano-trekjes, positief en negatief.

Het voordeel dat Lusitano's en Andalusiërs (en uiteraard Friezen) hebben is dat ze van zichzelf een heel majestueuze indruk maken met hun mooie front, gewelfde hals en chique voorbeen-gebruik. Ze kunnen geweldig showen voor de wagen en je staat vaak al met 1-0 voor in een dressuurproef.
Hoewel ik wel bekend ben met (een) Anda voor de koets en niet met Lusitano's denk ik dat ze die eigenschappen toch wel gemeen hebben met elkaar. Daar ligt echter ook meteen een valkuil, want veel van de beweging is opwaarts gericht, waar in de dressuur ook veel voorwaarts gevraagd wordt. Een ruime overstap en uitstrekken zou dus soms een probleem kunnen zijn, omdat die koets er ook nog achter hangt. Ook het halsstrekken kan voor barokke rassen nog wel eens lastig zijn. "Voorbeenzwaaiers" zoals Anda's nogal eens hebben, is niet erg gewenst. En hoe het bij Lusitano's zit weet ik niet, maar ik vind de Anda over het algemeen geen heel sterke motor in de achterhand hebben dus ik zou een zo licht mogelijke en lichtlopende dressuurwagen kiezen.

Een paard dat problemen voorwaarts oplost en bevriest bij schrik (ipv vluchten) is m.i. een flinke pré.
En voor alle menpaarden geldt: slaan en bokken is echt volstrekt not done. Naast het feit dat het je koets kan beschadigen heb ik in een blooperfilm op youtube zelfs een paard een menner van de bok af zien slaan.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 10:57

Zal ik straks even doen.
Ja inderdaad, was even in de war met al die teugels :o.
Maar ik zou wel beide willen doen, zou dat verwarring geven? Ik ben nu nog maar enkel bezig geweest met lange lijnen.

Gem. Ja er gaan wel wat dingen gelijk op. Maar lusitano's hebben over het algemeen wel een sterke achterhand. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en heb je er die zeer zwak zijn. Maar ze zijn minder op uiterlijk gefokt en meer op functionaliteit. Ze moesten vooral geschikt zijn voor de stiergevechten. Maar mochten wel een ramshoofd hebben. Terwijl ze bij anda's graag veel show in het voorbeen zien. En graag een mooi paard hebben. Achterbeen was niet/minder van belang.
De mijne heeft daarbij ruime gangen en wel een sterk achterbeen, dus strekken is geen probleem. Verzamelen is voor hem moeilijker.
Hij heeft eerder een warmbloedgang dan een lusitano gang. Halsstrekken zal inderdaad moeilijker zijn.
Een lichte wagen lijkt me eigenlijk sowieso fijner, niet? Kan maar bollen :o

Ja slaan zal hij volgens mij wel eens doen... Maar hoe erg dat zal zijn zal tijdens het beleren wel snel duidelijk worden. Zal afhangen als hij het tuig kan verdragen of niet.
Maar op stal hebben ze nog een tuig liggen denk ik. Dus ga het proberen heel leuk te maken voor hem. Veel met het tuig gaan wandelen. Dat hij zich niet druk maakt erop.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:35

Aan het tuig wennen is zeker geen overbodige luxe. Het flappert, klappert en voelt toch anders als een zadel of longeer singels.
Zeker de culeron is apart, ineens zo'n ding tegen je poeperd aan :D

Als je al weet dat het paard wel eens een bok wil geven zou ik dat zeker melden bij de persoon die hem gaat beleren. Een slagriem kan dan een hoop ellende (en mogelijk een dikke DA rekening) besparen.
Zal niet de eerste keer zijn dat ik een hoef over de schulp zie vliegen. Of een been wat over het lamoen beland.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 17:10

Neen ik ga er zeker heel lang over doen om het tuig 100% lichaamseigen te maken. Want wil ongelukken zo veel mogelijk vermijden. En ik heb tijd. Het is niet dat hij tegen de zomer voor de wagen moet lopen ofzo.
Ook ga ik erbij blijven met het beleren, ga hem telkens brengen en terughalen... Laat hem niet graag ergens achter. Paard is dan opeens een stuk meer hengst en een stuk gevoeliger, zonder een vertouwde persoon om hem heen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:45

persoonlijk zou ik bij het ideale dressuur menpaard (maar een paar hoeft niet ideaal te zijn om wel te kunnen presteren natuurlijk.....) een paard omschrijven die:

- Looplustig is
- Dapper en 'stoer' en zelfverzekerd -> niet een die overal voor opzij springt
- Eentje die niet (overal naar) mept

- een die nog beter opwaarts loopt dan dat ze onder het zadel al graag zien. Voor de wagen is opwaarts lopen nog veel lastiger omdat ze ook moeten trekken, dus 1 die snel op de voorhand valt doet dat nog veel sneller

en persoonlijk zie ik voor de wagen wel graag 'showers'; die kop erop zetten en giga draven, terwijl ik het onder het zadel niet direct mooi vind;

maarre, mijn menpony is ook echt niet ideaal hoor. Hij is juist onzeker, tikje lui en valt enorm op de voorhand. En toch gaan we het proberen ;-)

Jouw paard zou volgens mij prachtig staan voor een koets :) Vind die spaanse types sowieso erg mooi voor de wagen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:56

GRappig Toydoll, ik ie ze juist graag naar beneden lopen ipv de kop er op. Ik zou dus met een heel ander type thuis komen dan jij en toch zouden allebei heel goede menpaarden kunnen zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:21

Let wel op dat -als je vaak wilt trainen - de kar licht is en licht draait. En ook een grote bak (60×30) is geen overbodige luxe. Juist omdat je aangeeft niet buiten te willen rijden. Al dat gedraai met karretje is best zwaar voor een paard.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 21:29

Toydoll bedankt! Ik zou hem ook leuk vinden voor de koets :D .

Ik heb daar ook aan zitten denken hoe een paard een wagen moet trekken. Als je dat letterlijk inbeeld lijkt het me dat ze in het begin wel erg hun balans moeten zoeken... En nemen vast wel veel paarden alles op hun voorhand waarschijnlijk?

Senna21: heb me ook afgevraagd hoe en waar ik zou rijden. Nu hebben we wel een galoppiste. Dus dat is wel handig. Maar tijdens de wintermaanden ben ik te laat op stal. Daar hebben we geen licht.
Anders hebben we een kleine 20x40 bak, met heel goede bodem. De 20x60 is redelijk zwaar... En ooit wordt die vervangen door in binnenbak. Dus eigenlijk is het niet echt ideaal. Behalve in de zomer. Ik kan natuurlijk wel ergens elders gaan, maar dat ben ik wel niet dagelijks van plan...
Ik zou sowieso wel niet dagelijks hem voor de koets willen. Wil hem ook nog gewoon onder het zadel. En grondwerk en gaan wandelen in het bos/ strand.
Maar voor een lichte koets wil ik wel zeker kijken, denk dat dat sowieso wel praktisch is om te starten.