[AR] Drukplekken onder schoftje...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Syllke_x

Re: Drukplekken onder schoftje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:44

Ik had het ook zomaar ineens, half jaar geleden. Mijn instructeur merkte op dat ik de singel te los had zitten en dat de drukplek misschien kwam doordat er wrijving ontstond. Daar lette ik daarna beter op (binnensingel strak, buitensingel wel losser), en de drukplek is weg gegaan. Sinds vorige week heb ik er weer, maar daar verdenk ik nu mijn rijzadel van, ik heb een barefoot en had de pommel veranderd en er inlages in gedaan. Na paar keer rijden weer 2 witte plekken. Ik geloof niet dat dat van het mennen komt. Ik heb mijn zadel weer terug aangepast en hoop dat de plekken weg gaan. Het blijft dus puzzelen...

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:13

Sorry voor het oprakelen van een twee maand oud topic, echter ben ik heel erg benieuwd of jullie ook last hebben van minder bespiering precies onder het schoftje?

Ik vrees namelijk zelf dat mijn Ideal tuig teveel drukt op de rug van mijn pony zodra het lamoen in de lichtogen gaat (ik heb een vierwieler recreatiewagentje, zie profiel). Ook zonder lamoen in de lichtogen heb ik het idee dat het schoftje wat drukt op de plekken van de kussens. Maar ik weet niet zeker of dit zo 'hoort' want ik kan me ook voorstellen dat een ruimer schoftje gaat glijden en niet meer stabiel zit.

Tot nu toe heb ik nog geen last gehad van drukplekken, wel van duidelijk minder bespiering onder het schoftje...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:51

Even dit topic afstoffen want ik heb goed nieuws!
Bij mijn zwarte pony gaan de drukplekken van het eurotech tuig weg!
Hij zit in zijn verharing en er is nog 30% van de witte plekken over, wat elke dag wat minder wordt! *\o/*
Kennelijk echt het materiaal, ik heb namelijk echt geen dikke onderleggers!
Als onderlegger heb ik een longeerpad van qhp, superfijne gladde voering en schuift niet onder het schoftje weg.
http://www.divoza.com/nl/qhp-longeerpad

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 21:51

Ik heb onderleggers van ideal gekocht, en sindsdien lijken ze bij mij ook minder te worden :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:56

Hier nog steeds bij pony met hogere schoft ondanks onderleggers van Ideal. (Die overigens zelfde materiaal zijn als het kunststof, maar verdeeld de druk in ieder geval al beter dan alleen schoftje wat toch dun en hoog is)
Heb nu onderlegger met Gel erin dat verdeeld de druk nog beter, maar heb voor die pony een zilco schoftje met verende boom gekocht die zich aanpast aan de pony icm de gel onderlegger dus helemaal perfect. Dat mis ik nog bij Ideal: een schoftje die zich aanpast ipv de pony die zich naar het schoftje aanpast; mi; 1 standaard maat past niet op elke pony -O-

De andere pony's hebben nergens last van, maar 1 dus wel met wat hogere schoft en smaller boven.
Dus zo prima opgelost. Zat er nog aan te denken eventueel stuk van onderleggende gedeelte vh schofttuigje weg te laten snijden maar da's ook weer heel gedoe.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:34

Eens hoor melanie, het is gek dat het een maat is.
Dat is met zadels ook niet.
Als ik dikke polypad onderleggers onder mijn tuig doe gaat het dus gegarandeerd knellen.
Zilco schoftjes schijnen wel buigbaar te zijn begreep ik bij country mill.
Ik ben wel dolblij dat de plekken weg gaan, ik was er echt ziek van!
Een zwarte pony met aangemeten tuig, ik had hem net 3-4 maanden en hop vette drukkingen.
Ik heb staan juichen toen hij begon met verharen!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:43

Klopt idd heb nu een deluxe schoftje van zilco die kun je helemaal buigen tot ie de split doet :))
Dus die past zich wat mooier aan. Wachten tot Ideal dat ook gaat doen, want is toch wel erg mooi voor pony's zoals 1 van mij die dus wel knellingen krijgt van een standaard maat.
De rest nergens last van gelukkig dus heb er alleen 1 voor 2span marathon/trainingstuig en enkelspan training singel ik gewoon losjes aan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 00:35

Ik singel gewoon aansluitend aan.
Eerst had ik m ook losser maar ik heb t idee dat t gewiebel ook wat een trigger was.
Ik durf echt losjes niet meer na deze drukplekken, ondanks dat het mij geadviseerd werd door ervaren menners.
En kennelijk is dit goed, anders had hij de drukkingen nog gehad.
Daar baalde ik ook zo van, niet weten of het probleem echt opgelost was.
Want zwelling ofzo is er nooit geweest bij hem.

Als ik ooit een ander tuig nodig heb komt er zeker geen ideal meer om die reden.
Dat niet verstelbare vind ik niks, nu zat het tuig bij mijn pony en heb ik het dus niet uitgekozen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 04:08

Hier zijn de plekken nu echt bijna weg!
Een week geleden zag je nog ca 30% van de witte haren zitten, nu nog maar 5%.
Op 2 meter afstand zie je de overige witte haren niet eens meer. :D
De laatste witte haren gaan er ook nog wel uitkomen, echt het gaat nu enorm snel.
En dat terwijl het echt een vierkante plek was aan beide kanten van 8 bij 8 cm.
Dat op een pikzwarte pony, ik kon wel janken. ;( :oo #)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:59

Mijn pony had dit t eerste jaar dat we menden ook, daarna nooit weer. Misschien was het het wennen aan het schoftje. Hier zijn de witte haren ook gewoon weer verdwenen inderdaad.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:06

Witte haren komen vaak door een bepaald materiaal of wrijvingen en gaan na een tijd weg. Als het oude drukplekken zijn, moet daar vooraf wel meer aan de hand zijn geweest, zoals verdikkingen oid. En dan is de kans dat het weg gaat ook erg klein geloof ik.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:34

Hier zijn nooit verdikkingen geweest.
Gewoon pats ineens witte plekken out of the blue..

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:44

Vaak zijn de kussens te smal als er drukplekken ontstaan, kan dus goed zijn dat als een pony meer bespiering krijgt dat de kussen dan te smal worden. Voel eens onder het midden van het schofttuig of je aan alle kanten (links/rechts en bovenop) genoeg vingers tussen de botuitsteeksels (processus spinosi) en de kussens kan leggen.
Een onderlegger kan werken omdat het de druk verdeelt, echter maakt het vaak de kussens nog smaller door de extra laag. Daarbij moet je ook goed opletten dat er geen druk op het midden van de onderlegger staat waardoor je daar drukkingen kan krijgen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:08

Romy_tessa, dat was hier het punt echt niet, dat is het eerste wat je checkt imo.
Ik heb nu ook een onderlegger, maar bewust een dunne en geen polypad of zo.
Een qhp longeerpad, dat is net zoiets als een ankypad die een of twee keer gewassen is.

zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:38

Ik had het zelfde probleem ( nu voor het eerst mijn ruin is ook 6) en loopt al voor de kar sinds hij 4 is.
en heb idd ook niks aan het tuig veranderd, wel aan de sulky.
Die heb dus na laten kijken door men vader, die hem ook gebouwd heeft.
en blijkt dat die niet meer goed in balans is ( pony liep er niet anders om)
Als het goed is is mijn sulky deze week klaar en nu helemaal in balans :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:58

Kan best dat schoftje te smal geworden is, niet alleen door meer spieren, maar ook doordat paarden tussen 6 en 8 jaar gaan uitzwaren en dus breder worden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:26

Bij mijn ruintje zijn de drukplekken na de rui helemaal verdwenen. Ben wel gewisseld van tuig. Niet van sulky. Maar je ziet er niks meer van :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:49

Mooi dat de plekken weg zijn gegaan. Mijn ruin had ze ook het eerste jaar na het beleren en daarna eigenlijk nooit weer. Heb niks verandert aan het tuig, ik gok dat zijn vacht bij mij gewoon wennen moest aan het tuig. Vorig jaar had ik hem na een stilstand van 3 jaar weer voor de kar en toen ook geen drukplekken weer, geen idee dus waar het bij mij dan vandaan kwam.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:00

Ik zie dat er toch wat beweging is in dit topic. Dus ik wilde ook mijn verhaal kwijt.
Ik heb een shet voor een hca lopen met een ideal luxe marathontuig. Dit leek anderhalf jaar goed te gaan. Totdat ik ook ineens drukplekken op de schoft zag. Die werden zichtbaar na het verharen.

Ik heb een afspraak gemaakt met een zadelmaker / tuigenpasser. Hun conclusie, de vulling uit het schofttuig is ingedeukt en dun geworden. Ook bewoog de beweegbare draagriem niet soepel genoeg. Ze hebben geprobeerd of ze het schofttuig konden opvullen, maar dit ging niet. Er zat namelijk foam in het schofttuig, geen wol. De zadelmaker heeft een dunnere draagriem uitgezocht en de gaten waardoor de draagriem moest groter gemaakt.
Om het schofttuig tijdelijk meer de liften heb ik er nu twee dubbelgevouwen handdoekjes onder gedaan. Tijdelijk. Ik ben met de fabrikant van het tuig aan het overleggen voor een nieuw schofttuig. Dar zal custom made worden met wollen vulling en een draagriem over het schoftje. Het liefst wil ik ook dat het schoftje meer draagvlak krijgt.

Vooralsnog merk ik nu met de tijdelijke oplossing al een enorme verbetering. De pony beweegt een stuk soepeler voor de kar.

Overigens heeft de osteopaat haar ook losgemaakt rondom de schoft. Ponylief had toch wat last van blokkades.

Kortom, ik ben er nog niet, maar er is verbetering zichtbaar. De wintervacht lijkt terug te komen zonder witte haren. Dus dat is gunstig.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 07:28

Goh, dat klinkt inderdaad bijna hetzelfde.. Ineens witte vlekken.
Ik heb eerst een onderlegger gekocht, daarna ben ik van tuig gewisseld, en toen was het ook over. Ben benieuwd waar ze mee gaan komen!

Twiggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:19

Ik meld me ook even.
Ik heb een aantal jaren geleden hetzelfde gehad met het Ideal tuig. Teruggegaan naar de winkel, kreeg te horen dat het aan mijn pony lag (?).
Wel na heel wat aandringen een nieuw schoftje gekregen, de drukkingen waren aanzienlijk minder.
Niet lang daarna met een ander tuig gaan rijden, nergens meer last van.
Het lastige van mijn pony, is dat ze wit is. Drukplekken zag ik dus enkel na afspoelen / uitspannen, maar waren niet echt zichtbaar.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:21

Ik heb bewust gekozen voor een ideal tuig. Ik heb in veel kussens van schofttuigjes geknepen. Ik verbaasde mij over de hardheid van de kussens. Ik wil geen hard foam. Een nieuw ideal schofttuigje zal op den duur bij mij weer hetzelfde resultaat geven. Daarom gaat mijn pony een schoftje met wollen vulling krijgen. Dan kan de zadelmaker het wol aanpassen, opvullen ect. Zoals het in de bereden sport ook gebeurt.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:32

Heb de ideal schoftjes van mijn tweespan ook laten veranderen naar wol door een tuigmaker.
Omdat de pony's er drukplekjes van kregen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:53

marga1 schreef:
Heb de ideal schoftjes van mijn tweespan ook laten veranderen naar wol door een tuigmaker.
Omdat de pony's er drukplekjes van kregen.

Mag ik vragen welke tuigenmaker? Ik wil dus ook graag wollen vulling. Mijn tuigenmaker durft het zelf niet aan (hij is meer ervaren in zadels).

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 22:04

Zadelmakerij De gouden naald hij zit nu in Heerhugowaard.tel 0630643573