Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Kinke schreef:Voor mij zou alleen het feit dat het dier de broek spannend vindt al een reden zijn om hem eraan te laten wennen. Gewoon een kwestie van paard mentaal zoveel mogelijk voorbereiden, er mag gewoon geen angst zijn, of je de broek nou wel of niet gebruikt.
Ipsilonka schreef:Een broek hoort er bij vanaf het begin. Galop moet je naar mijn idee al helemaal nog niet mee bezig zijn (niet voor niets wordt dat pas in de M proeven gevraagd).
Tevens vind ik krap aan 2,5 jaar jong veel te vroeg om hem zo aan het werk te zetten. Een paard is nooit toe aan werk. Dat zijn wij mensen.
MelanieB schreef:Ipsilonka schreef:Een broek hoort er bij vanaf het begin. Galop moet je naar mijn idee al helemaal nog niet mee bezig zijn (niet voor niets wordt dat pas in de M proeven gevraagd).
Tevens vind ik krap aan 2,5 jaar jong veel te vroeg om hem zo aan het werk te zetten. Een paard is nooit toe aan werk. Dat zijn wij mensen.
Kan er niks meer over zeggen dan dit... 3 keer per week voor de wagen, ook al is het kort, waarom niet even wachten, imo te veel, er is niet voor niets leeftijd van 4 jaar voor menwedstrijden en 5 voor SGMW.. Waarom eigen plezier voor het paard?
Broek is overigens verplicht in wedstrijden mocht je dat willen gaan doen(ook dressuur).
In de dressuur niet verplicht, rij al een poosje mee en nog nooit op aangesproken of de ring uit gestuurd om dat er geen broek op zit ( ook in de vaardigheid niet ).
Leuk paard en leuke wagen verder.
KNHS schreef:Broek aan
Vanaf 1 april moeten alle enkelspannen, tijdens alle wedstrijden, met broek gereden worden.
De achterliggende gedachten bij het besluit van het menforum (dat enkelspannen verplicht opgetuigd moeten worden met broek) is de volgende. Bij een enkelspan is er één trekkend paard/pony, die dus ook in zijn eentje het rijtuig achter zich moet tegenhouden bij een overgang terug. Uiteraard kan met goed remgebruik het paard daarbij ondersteund worden. In geval van achterwaarts gaan ondersteunt de broek het paard met het achterwaarts duwen van het rijtuig. Wanneer er dan geen broek is, komt de druk uitsluitend op het schoftje van het tuig. Dit is ook de reden dat de FEI dit vorig jaar internationaal al verplicht gesteld heeft, en dat de KNHS deze reglementswijziging nu overneemt.
MelanieB schreef:Galgo; zie het KNHS reglement; knhs wedstrijden en fei is een broek verplicht. Als jij niet de ring uitgestuurd bent, is dit een fout van de jury, en ben je zelf gewoon eigenwijs om regels op te volgen.
Beetje reglement kennis voor je wat zegt is op z'n plek.Citaat:Broek aan
Vanaf 1 april moeten alle enkelspannen, tijdens alle wedstrijden, met broek gereden worden.
De achterliggende gedachten bij het besluit van het menforum (dat enkelspannen verplicht opgetuigd moeten worden met broek) is de volgende. Bij een enkelspan is er één trekkend paard/pony, die dus ook in zijn eentje het rijtuig achter zich moet tegenhouden bij een overgang terug. Uiteraard kan met goed remgebruik het paard daarbij ondersteund worden. In geval van achterwaarts gaan ondersteunt de broek het paard met het achterwaarts duwen van het rijtuig. Wanneer er dan geen broek is, komt de druk uitsluitend op het schoftje van het tuig. Dit is ook de reden dat de FEI dit vorig jaar internationaal al verplicht gesteld heeft, en dat de KNHS deze reglementswijziging nu overneemt.
Bij deze.
MelanieB schreef:Galgo; zie het KNHS reglement; knhs wedstrijden en fei is een broek verplicht. Als jij niet de ring uitgestuurd bent, is dit een fout van de jury, en ben je zelf gewoon eigenwijs om regels op te volgen of niet voldoende reglement kennis voor je start in de ring in een discipline.
Beetje reglement kennis voor je wat zegt is op z'n plek, voordat er misverstanden de wereld in geholpen worden.KNHS schreef:Broek aan
Bij deze.
MelanieB schreef:Dan is het wat anders, het is wel besproken op dé mensite Hoefnet, knhs, op hun fb, in het blad mensport en volgens mij ook paardensport. Dus toch wel belangrijk wil je wedstrijden rijden.
Zou zonde van je inschrijfgeld en moeite zijn...
*Is wel offtopic maar toch belangrijke info
Je kwam aardig zeker over en dat jij niet de ring uitgestuurd word, betekend niet dat een regel niet van toepassing is. Lang leve interpretatie van forum, het risico dat je het strenger leest dan bedoeld, zie er zelf niks fels in.
galgo schreef:Voor mij maakt dat niet uit, als ik niet voornemens ben om 'm te gebruiken hoef ie er ook niet aan te wennen. Wil je de broek alsnog gebruiken later, dan is mijn ervaring dat het paard of pony al zo goed voor de wagen is, dat het gebruik van de broek totaal geen probleem meer oplevert. Maar ik rij met geremde wagens, dat scheelt.
Flurk schreef:Wat leuk dat je in uitgelicht staat.
Ik herkende de eerste paar fotos direct de stal en zag inderdaad daarna je instrukteur achter je staan.
Slimme keuze om het goed aan te pakken. En welkom in de menwereld.
Wat een leuk dier heb je ervoor staan.
Ik zie je misschien wel volgende week want dan doen we mee aan een wedstrijd bij jullie op stal.