[AR] Finley voor het eerst voor zijn flitsende marathon wagen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: Finley voor het eerst voor zijn flitsende marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:54

Een broek hoort er bij vanaf het begin. Galop moet je naar mijn idee al helemaal nog niet mee bezig zijn (niet voor niets wordt dat pas in de M proeven gevraagd).
Tevens vind ik krap aan 2,5 jaar jong veel te vroeg om hem zo aan het werk te zetten. Een paard is nooit toe aan werk. Dat zijn wij mensen.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:06

He dat is bij Piet....een vakman, heeft ie van mij ook betuigd. Ziet er goed uit, ik heb geen moeite met het betuigen van een 2,5 jarige ligt wel een beetje aan het type paard of pony. Een grote slappe slungel zou ik ook een jaar laten staan. Bij een goed geremde wagen zie ik de meerwaarde van een broek niet echt in.....kunnen ze 'm ook niet onderschijten :D

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:12

Leuke pony, en mooie wagen!
Maar waarom die haast, jeetje 2,5 en al 4 keer voor de wagen gestaan. Waarom niet gewoon even wachten en je pony de tijd geven om hem volwassen te laten worden? Ik bedoel als het goed is heeft hij nog een jaar of 30. Waarom niet wachten?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:12

Voor mij zou alleen het feit dat het dier de broek spannend vindt al een reden zijn om hem eraan te laten wennen. Gewoon een kwestie van paard mentaal zoveel mogelijk voorbereiden, er mag gewoon geen angst zijn, of je de broek nou wel of niet gebruikt.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:19

Leuke foto's lisan! Super leuke pony! Het is je gegund meid! En buiten het feit om of dat sommige personen 2.5 te jong vinden, lisanne weet zelf heus wel of dat haar pony er klaar voor is of niet. De ene pony of het ene paard is de andere niet ;) lisan nog heel veel plezier en succes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:28

Lichamelijk en mentaal zijn 2 verschillende dingen. Ik zou dan naar iets anders zoeken om een paard actief te houden/maken.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:32

Kinke schreef:
Voor mij zou alleen het feit dat het dier de broek spannend vindt al een reden zijn om hem eraan te laten wennen. Gewoon een kwestie van paard mentaal zoveel mogelijk voorbereiden, er mag gewoon geen angst zijn, of je de broek nou wel of niet gebruikt.

Voor mij maakt dat niet uit, als ik niet voornemens ben om 'm te gebruiken hoef ie er ook niet aan te wennen. Wil je de broek alsnog gebruiken later, dan is mijn ervaring dat het paard of pony al zo goed voor de wagen is, dat het gebruik van de broek totaal geen probleem meer oplevert. Maar ik rij met geremde wagens, dat scheelt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:54

Ipsilonka schreef:
Een broek hoort er bij vanaf het begin. Galop moet je naar mijn idee al helemaal nog niet mee bezig zijn (niet voor niets wordt dat pas in de M proeven gevraagd).
Tevens vind ik krap aan 2,5 jaar jong veel te vroeg om hem zo aan het werk te zetten. Een paard is nooit toe aan werk. Dat zijn wij mensen.

Kan er niks meer over zeggen dan dit... 3 keer per week voor de wagen, ook al is het kort, waarom niet even wachten, imo te veel, er is niet voor niets leeftijd van 4 jaar voor menwedstrijden en 5 voor SGMW.. Waarom eigen plezier voor het paard?

Broek is overigens verplicht in wedstrijden mocht je dat willen gaan doen(ook dressuur).

Leuk paard en leuke wagen verder.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:05

Ik word blij van dit topic.
Zelf men ik ook nog niet lang, maar ponylief kon het al wel.
Heeel gek vond ik de eerste keren, maar het went zo snel! :D

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:09

MelanieB schreef:
Ipsilonka schreef:

Kan er niks meer over zeggen dan dit... 3 keer per week voor de wagen, ook al is het kort, waarom niet even wachten, imo te veel, er is niet voor niets leeftijd van 4 jaar voor menwedstrijden en 5 voor SGMW.. Waarom eigen plezier voor het paard?

Broek is overigens verplicht in wedstrijden mocht je dat willen gaan doen(ook dressuur).

In de dressuur niet verplicht, rij al een poosje mee en nog nooit op aangesproken of de ring uit gestuurd om dat er geen broek op zit ( ook in de vaardigheid niet ).

Leuk paard en leuke wagen verder.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:10

Galgo; zie het KNHS reglement; knhs wedstrijden en fei is een broek verplicht. Als jij niet de ring uitgestuurd bent, is dit een fout van de jury, en ben je zelf gewoon eigenwijs om regels op te volgen of niet voldoende reglement kennis voor je start in de ring in een discipline.

Beetje reglement kennis voor je wat zegt is op z'n plek, voordat er misverstanden de wereld in geholpen worden.
KNHS schreef:
Broek aan
Vanaf 1 april moeten alle enkelspannen, tijdens alle wedstrijden, met broek gereden worden.
De achterliggende gedachten bij het besluit van het menforum (dat enkelspannen verplicht opgetuigd moeten worden met broek) is de volgende. Bij een enkelspan is er één trekkend paard/pony, die dus ook in zijn eentje het rijtuig achter zich moet tegenhouden bij een overgang terug. Uiteraard kan met goed remgebruik het paard daarbij ondersteund worden. In geval van achterwaarts gaan ondersteunt de broek het paard met het achterwaarts duwen van het rijtuig. Wanneer er dan geen broek is, komt de druk uitsluitend op het schoftje van het tuig. Dit is ook de reden dat de FEI dit vorig jaar internationaal al verplicht gesteld heeft, en dat de KNHS deze reglementswijziging nu overneemt.

Bij deze.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:16

MelanieB schreef:
Galgo; zie het KNHS reglement; knhs wedstrijden en fei is een broek verplicht. Als jij niet de ring uitgestuurd bent, is dit een fout van de jury, en ben je zelf gewoon eigenwijs om regels op te volgen.

Beetje reglement kennis voor je wat zegt is op z'n plek.
Citaat:
Broek aan
Vanaf 1 april moeten alle enkelspannen, tijdens alle wedstrijden, met broek gereden worden.
De achterliggende gedachten bij het besluit van het menforum (dat enkelspannen verplicht opgetuigd moeten worden met broek) is de volgende. Bij een enkelspan is er één trekkend paard/pony, die dus ook in zijn eentje het rijtuig achter zich moet tegenhouden bij een overgang terug. Uiteraard kan met goed remgebruik het paard daarbij ondersteund worden. In geval van achterwaarts gaan ondersteunt de broek het paard met het achterwaarts duwen van het rijtuig. Wanneer er dan geen broek is, komt de druk uitsluitend op het schoftje van het tuig. Dit is ook de reden dat de FEI dit vorig jaar internationaal al verplicht gesteld heeft, en dat de KNHS deze reglementswijziging nu overneemt.

Bij deze.

Absoluut niet eigenwijs...alleen nooit de ring uit gestuurd, was ook langs me heen gegaan hoor deze regel...moet ik eerlijk zeggen. Al vind ikzelf nog steeds de broek geen meerwaarde hebben, maar als ze bij de federatie vinden dat het moet zal het wel zo zijn.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:20

MelanieB schreef:
Galgo; zie het KNHS reglement; knhs wedstrijden en fei is een broek verplicht. Als jij niet de ring uitgestuurd bent, is dit een fout van de jury, en ben je zelf gewoon eigenwijs om regels op te volgen of niet voldoende reglement kennis voor je start in de ring in een discipline.

Beetje reglement kennis voor je wat zegt is op z'n plek, voordat er misverstanden de wereld in geholpen worden.
KNHS schreef:
Broek aan

Bij deze.

Ik vindt trouwens wel dat je tikkie fel reageert, kan ook wel iets meer genuanceerd.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:25

Dan is het wat anders, het is wel besproken op dé mensite Hoefnet, knhs, op hun fb, in het blad mensport en volgens mij ook paardensport. Dus toch wel belangrijk wil je wedstrijden rijden.
Zou zonde van je inschrijfgeld en moeite zijn...

*Is wel offtopic maar toch belangrijke info :P

Je kwam aardig zeker over en dat jij niet de ring uitgestuurd word, betekend niet dat een regel niet van toepassing is. Lang leve interpretatie van forum, het risico dat je het strenger leest dan bedoeld, zie er zelf niks fels in.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:39

Wat leuk dat je in uitgelicht staat.
Ik herkende de eerste paar fotos direct de stal en zag inderdaad daarna je instrukteur achter je staan.
Slimme keuze om het goed aan te pakken. En welkom in de menwereld.
Wat een leuk dier heb je ervoor staan.
Ik zie je misschien wel volgende week want dan doen we mee aan een wedstrijd bij jullie op stal.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:46

MelanieB schreef:
Dan is het wat anders, het is wel besproken op dé mensite Hoefnet, knhs, op hun fb, in het blad mensport en volgens mij ook paardensport. Dus toch wel belangrijk wil je wedstrijden rijden.
Zou zonde van je inschrijfgeld en moeite zijn...

*Is wel offtopic maar toch belangrijke info :P

Je kwam aardig zeker over en dat jij niet de ring uitgestuurd word, betekend niet dat een regel niet van toepassing is. Lang leve interpretatie van forum, het risico dat je het strenger leest dan bedoeld, zie er zelf niks fels in.

Kijk, dat klinkt al veel beter, ben niet boos hoor.

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:31

Ziet er al wel goed uit voor zo'n korte periode.

Zelf zou ik alleen toch echt nog even wachten gezien zijn leeftijd. Longeren en voor de kar is toch echt aardige inspanning voor zo'n toch nog wel jong ding! Maargoed ieder zijn manier.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:57

galgo schreef:
Voor mij maakt dat niet uit, als ik niet voornemens ben om 'm te gebruiken hoef ie er ook niet aan te wennen. Wil je de broek alsnog gebruiken later, dan is mijn ervaring dat het paard of pony al zo goed voor de wagen is, dat het gebruik van de broek totaal geen probleem meer oplevert. Maar ik rij met geremde wagens, dat scheelt.

Betreffende pony is niet blij als hij de broek voelt, wat zou er gebeuren als iets anders hem daar raakt behalve een broek? Desensibiliseren lijkt me erg verstandig.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:05

Wat een gave wagen heb je daar!
Ziet er netjes uit hoor je paardje loopt al braaf voor de kar.
Heel veel succes samen!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:09

Ik snap niet wat je vind dat er anders is aan een paard gaan berijden met 2,5 of voor de wagen met 2,5? Beide is het zwaar werk, en zijn ze nog niet volledig uitgegroeid/ontwikkeld en er mentaal ook nog niet klaar voor.
Ik vind het enorm sneu en zeg laat dat beest nog zeker een half jaar maar liever nog een heel jaar lekker puppy zijn, en laat hem rustig wennen aan het tuig.

Je paard vind de broek eng, dan laat je hem er dus rustig aan wennen en knoop je hem niet zomaar voor de wagen?? :? 8)7
Nee hoor, dan maar gewoon zonder broek want ik wil nu op mn kar zitten? Had dan een volwassen paard gekocht.

Ik wilde eerst nog positief reageren op je topic, leuk, mooie wagen, maar toen las ik dat je pony 2,5 is, waar ben je dan mee bezig??

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 16:18

Thnx voor de leuke reacties verder ga ik nergens op in.

Alleen hierop
Broek vind hij absoluut niet eng! Stap draf en galop geen probleem alleen soms de eerste sprong en nee we galopperen niet voor de wagen maar hé ze springen nog wel eens aan hé de eerste keren.

Kortom mijn pony mijn keuzes.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 16:19

Flurk schreef:
Wat leuk dat je in uitgelicht staat.
Ik herkende de eerste paar fotos direct de stal en zag inderdaad daarna je instrukteur achter je staan.
Slimme keuze om het goed aan te pakken. En welkom in de menwereld.
Wat een leuk dier heb je ervoor staan.
Ik zie je misschien wel volgende week want dan doen we mee aan een wedstrijd bij jullie op stal.

Wie weet ik ben groom dus zou goed kunnen!

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:22

Gaaf hoor, mooi beestje ook <3

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:14

Leuk beestje en leuke wagen. Ik vind het leuk als mensen zo lekker voor een kleur gaan. Ik ben niet van de roze maar wel van een leuke kleur.

Ik kan je alleen maar aanraden om gelijk met broek te beginnen nou went hij zonder broek en is dat straks misschien weer een lastig punt als het zo lekker gaat. Ik weet er alles van. De mijn is ook zonder broek beleerd. Altijd zonder gereden. En nu dus sinds april geen wedstrijden meer gereden omdat hij echt nog steeds niet "broek proef "is.
Verder is 2,5 jaar inderdaad echt nog veel te vroeg. Maar ja dat kunnen wij wel heel hard schreeuwen als jij dat niet vind ,wie zijn wij dan.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:42

Ik heb er opzicht niet zo veel problemen mee dat je begint met je 2,5 jarige de basis leren, ik vind alleen dat het wel erg snel gaat. Vorige week begonnen en nu al voor de 4e x voor de wagen. Had hij daarvoor al eens kleppen opgehad? Aan de dubbele lijnen gelopen? Iets gesleept? Zo nee, vind ik het echt teveel ontwikkeling (hoe snel die ook leert) in een week tijd. Zo ja, was hij dus nog jonger toen je daar al mee begon, dan ga je terug richting de 2 en dan vind ik echt te jong.

Bij mij worden er komend voorjaar 3 merries 3 jaar (alle 3 februari/maart). 1 ben ik nu rustig aan begonnen met wennen aan de kleppen, een keertje in de dubbele lijnen, buiten wat in het verkeer lopen, lekker wat afwisseling. Een andere moet eerst nog veel meer vertrouwen krijgen aan het halster voordat ik verder ga en de laatste raak ik voorlopig niet aan tot de zomer, die is er echt nog niet aan toe. Dus dat het per pony verschillend is ben ik zeker met je eens.

3x per week voor de wagen vind ik persoonlijk ook veel en veels te veel, als jij nog erg moet oefenen met sturen kun je imo beter 1x in de week inspannen en de andere 2x besteden aan erachter lopen om dat zelf beter onder de knie te krijgen.

Broek is genoeg over gezegd, goed mee oefenen, wennen ze zo aan :j

Maar ik begrijp uit bovenstaande reacties dat je niks met de opmerkingen/tips doet, dus nog even een andere vraag: waarom heeft je 'beleerder' een longeerlijn erbij? Is dat om in geval van nood eraf te kunnen springen oid?
Verder idd een leuke pony en een prachtige koets!