Longeren met hoofdstel of halster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:55

Als ik haar alleen beweging wil geven dan alleen een halster, als ik wat meer wil vragen dan met hoofdstel. De lijn doe ik door de binnenste bitring, dan om de neusriem en maak de sluiting vast aan de lijn zelf. Zo werk je niet heel direct op het bit in maar heb je toch genoeg te vertellen als ze eens gek willen doen.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:34

Voor gewoon een beetje beweging geven gebruik ik een halster,
anders een hoofdstel
Hangt van het type hoofdstel af hoe ik de lijn vastmaak
In combinatie met lage neusriem, aan het ringetje van de neusriem en de bitring
In combinatie met hoge neusriem, lijn door de bitring en onder de neusriem door
en dan weer vastgeklikt aan de longe

Minion

Re: Longeren met hoofdstel of halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:36

Ik denk zelf voor puur beweging geven dat het halster wat fijner is, maar mocht je dus meer willen doen dan dat het hoofdstel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:18

HAR → TVG

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:19

ik zou zeker geen halster gebruiken! Dat schuurt en geeft druk op de verkeerde plekken....
Ikzelf gebruik een hoofdstel met een bittussenstukje.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:16

Zoe_97 schreef:
ik zou zeker geen halster gebruiken! Dat schuurt en geeft druk op de verkeerde plekken....

Over druk op verkeerde plek gesproken....
dat zijn dus ondingen, je hebt altijd alleen maar druk op de buitenkant van het bit...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:36

Dabo schreef:
Zoe_97 schreef:

Over druk op verkeerde plek gesproken....
dat zijn dus ondingen, je hebt altijd alleen maar druk op de buitenkant van het bit...

Dat is waar, maar over de oren geeft druk op de wervel in de hals en onder de kaak door en weer aan de binnenste ring vast, trekt de 2 bitringen samen waardoor er een beetje een schaarwerking onstaat. Zo'n stukje verdeelt de druk naar mijn inziens dan toch beter dan de anderen.

Ik ben overigens nog altijd opzoek naar een idealere manier die nog beter verdeeld.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:45

Aan de neusriem en het bit vast geeft mij toch steeds weer de beste indruk. Duidelijk druk van 1 kant en niet alleen op het bit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:59

Hoe je een longe ook aan het bit zet. Trekken doet hij dan tocht wel. En alles wat op de buitenste ring komt... zal altijd naar buiten trekken. Probeer maar eens met n kritische blik.
Longeerstukjes net zo...
Hij klikt aan in het midden. Je trekt naar binnen en waar komt de druk?

Als je met hoofdstel doet. Klik m dan ook om de neusriem en kijk dan nog eens naar de inwerking van het bit.

Een halster kan prima mits op juiste manier vast geklikt en met geen ruwe halstrrs.
Er zijn tegenwoordig ook zachtere halsters. Werkt prima.

Ik werk aan de longe altijd met een leren kaptoom. Heb er een ander kopstuk op gezet waardoor ik er ook bakstukken aan kan zetten.
Onze merrie moet leren dat ze ook ontspannen kan met bit. Altijd jammer als ruwe handen een fluwelen mond verpesten.
Dan klik ik m absoluut niet op t bit. Maar op de bovenste ring.
Paard went op positieve manier zonder druk in de mond aan het bit.
Daarna dubbele lijnen op die manier maar aan de kaptoom.
En uit eindelijk met dubbele teugels. Dus op kaptoom En bit op het paard en leren op de zo zacht mogelijke hulpen...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:02

Het ligt eraan. Ik longeer meestal met hoofdstel in. Een enkele keer alleen een halstertje.
Vaak gebruik ik geen longeerlijn, hij reageert onwijs goed op mijn lichaamstaal en gebruik toch hulpmiddelen als touwtjes of longeerhulp. Als ik wel mijn lijn eraan doe, dan doe ik hem door de binnenste bitring naar de buitenkant van mijn longeersingel. Zo kan ik stelling vragen en zijn buitenschouder begrenzen. Is voor mijn paard de fijnste manier.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:02

Hier ook een kaptoom, voor mij echt geen hoofdstel of halster meer om te longeren. Met kaptoom loopt mijn paard netjes gebogen voorwaarts-neerwaars, met halster loopt hij met zijn hoofd naar buiten en met hoofdstel vind ik niet eerlijk ivm de druk.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:14

Kaptoom. Mijn merrie is rechtsgebogen en heeft de neiging op de linker hand verkeerde stelling aan te menen. Met kaptoom en de lijn op de middelste ring heb ik meer controle over haar lengte buiging. Hoofdstel gebruik ik niet i.v.m. Onprettige druk in haar mond en op het halster gaat ze lekker hangen op de linkerhand. Ik heb een super fijne kaptoom van FRA waar riempjes bij zitten waar je eventueel een bit aan kan bevestigen.
Dus ook fijn om op bitloos rijden over te gaan. Je kan een dubbele teugel er aan doen, op de neus rijden en je andere teugel erbij pakken indien nodig.

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 07:53

Ik longeer met halster alleen als de pony waar ik op rijd tijdje niet gelopen heeft gebruik ik een hoofdstel en als ik longeer voor het rijden gebruik ik hoofdstel ;) en dan gebruik ik een tussenstukje om de longeerlijn aan te doen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:05

Ik longeer met kaptoom of met touwhalster. Afhankelijk vh paard/graad van africhting of de combinatie die ik in de les heb(leerling+paard)

tamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:51

Ik kies ook voor een leren kaptoom, om alle eerder al genoemde redenen. Als deze te duur voor je zijn, kan je natuurlijk ook op bokt en marktplaats kijken. Zo heb ik via marktplaats een bijna nieuw exemplaar voor een hele schappelijke prijs kunnen kopen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:02

Ik gebruik touwhalster, is duidelijk, simpel en vriendelijk :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:19

Anniek22 schreef:
Ik gebruik touwhalster, is duidelijk, simpel en vriendelijk :)

Vriendelijk ben ik niet mee eens...

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:23

Dat ligt eraan hoe je ermee werkt. Zelfde met kaptoom; kan vriendelijk gebruikt worden en hard. Ook de neus van paarden is behoorlijk gevoelig.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:34

Anniek22 schreef:
Dat ligt eraan hoe je ermee werkt. Zelfde met kaptoom; kan vriendelijk gebruikt worden en hard. Ook de neus van paarden is behoorlijk gevoelig.

Maar er bestaan tig verschillendr soorten kaptooms. Dus dit is over één kam scheren van verschillend materiaal met dezelfde werking.
Eigenlijk is een echt touwhalster van 7 tot 14 mm een grondwerk halster. Geen longetraininghalster. Daar is hij niet voor uitgevonden omdat hij zo pittig inwerkt.
Daarnaast is dd pasvorm van neus naar de oren toe ook niet altijd correct waardoor hij makkelijk naar het oog toe werkt.
De smalle werking achter de oren is ook niet prettig...
Daarom vind ik een touwhalstrr niet vriendelijk genoeg voor aan de longe.

Een kaptoom daar integen is er voor ontworpen om te longeren.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:36

Pas wel op met het gebruik van een kaptoom met een ijzeren kern, als je geen ervaring hebt met de werking ervan zou ik het niet aanraden. Die kaptooms zijn vrij scherp en in onervaren handen kan dat erg onprettig zijn. Tegenwoordig zijn er ook veel volledig leren te koop, die zou ik dan zeker aanraden.

Touwhalster heeft wel een fijne release. Als ie gaat schuiven dan past ie gewoon niet.
Gebruik zelf overigens liever de kaptoom.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:37

Ja dat klopt. Ligt er gwn aan hoe je paard reageert en hoe je longeert. Kijk wat je t prettigst vind :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:39

Dat bedoel ik Rianne.
Zelfde product maar een ander matheriaal.

Hier een volledig leren waar ik super tevree mee ben.
Nu zou ik erg graag beeld willen zien van nniet schuivend touwhalster!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:44

Als je de touwhalsters hier vergelijkt met die in gebruik bij echte werkpaarden in De V.S. zie je al een groot verschil in pasvorm, hier liggen ze veel losser rond het hoofd wat een hoop schuiven veroorzaakt. Heb je een goed gevoelig paard die ook goed afgericht is op lichaamstaal kan je daarmee nog wel trainen, gezien er weinig druk op staat. Maar wil je meer druk geven dan gaat het snel schuiven ja.

Overigens heb ik ook wel gelongeerd op stalhalster en dat gaat ook heel redelijk, schuiven viel me alles mee.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:51

Ik longeer altijd met dubbele lijnen met hoofdstel

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:09

RianneH schreef:
Als je de touwhalsters hier vergelijkt met die in gebruik bij echte werkpaarden in De V.S. zie je al een groot verschil in pasvorm, hier liggen ze veel losser rond het hoofd wat een hoop schuiven veroorzaakt.

Heb je ook beeldmateriaal van de verschillen?