We kunnen hem niet tegenhouden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solmyrkvi

Re: We kunnen hem niet tegenhouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:27

Misschien even wat anders TS. Wat is je plan? Hoe ga je het gehele proces, van 1e keer grond werk tot en met los buiten of in de bak rijden, aanpakken? Wat zijn je doelen (wat moet het paard kunnen en wat word je gebruiksdoel)?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:45

Charlotte_K schreef:
Dit is jouw mening, hij moet inderdaad nog manieren leren maar dat is niet zijn schuld. En ik zou dit graag samen met de eigenaar doen als die dat wilt. We (ik en mijn buurmeisje) weten wel wanneer iets te gevaarlijk voor ons wordt. Vandaar dat ik dit bericht plaats om op tijd tips te vragen.

Ja dat is mijn mening, ik heb wel eens last van mening. Dit is overigens een forum, daar hebben mensen de ruimte om hun mening te geven. Dat het niet zijn schuld is dat is ook vrij logisch, paard is niet verantwoordelijk voor eigen opvoeding.
Wat wij dus zeggen (want ik ben niet de enige) is je kunt wel om tips vragen, maar dit kunnen jullie niet en onze tip is dus dat je hier niet aan moet beginnen. En als jij denkt dat je dat lekker eigenwijs wel kunt... Tja waarom vraag je dan tips... Het gaat ook niet om of het gevaarlijk voor jullie wordt, het gaat er om of het wel goed gaat komen met dat paard, en ik heb zo de indruk dat je daar nog niet echt over nagedacht hebt. Of heb ik nu weer eens last van mening.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:50

Hij moet inderdaad opgevoed worden, en dat is iets wat moet gebeuren voor je überhaupt aan beleren (of alleen al het bit in) gaat beginnen.
Overleg met de eigenaar, want dit is vragen om ongelukken. Gezien de situatie denk ik dat de eigenaar ook niet weet hoe de opvoeding in elkaar steekt.
Zoek begeleiding en ga niet zelf aan lopen klooien, dat gaat er alleen maar voor zorgen dat je nog verder van huis bent straks.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:00

Dit is duidelijk een kwestie van opvoeding mist, en respect naar...

Waar kom je vandaan welke regio (waar t paard staat)

Ik zou iemand inschakelen die meer ervaring heeft hierbij en jullie eventueel kan begeleiden. Ook voor jullie veiligheid. Want dan kunnen ze t paard zien en misschien ook zien hoe jullie reageren en laten zien hoe het beter kan.

Zeker niet te lang wachten, want als t paard t in ze koppie krijgt dat het hem lukt, dan kan t van kwaad tot erger gaan !

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:03

Charlotte_K schreef:
mrie schreef:
Hij is niet opgevoed!! dat is heel wat anders dan beleerd. Ik zou zeggen laat dat stuk maar fijn aan de eigenaar over. Jullie kunnen wel doen wat de eigenaar zegt, maar jullie weten niet hoe je moet reageren als het beest dan iets anders doet dan dat jullie bedoelen en daar krijg je niet alleen ongelukken van maar ook een boel trut gewoontes die het paard perongeluk leert en die je dan weer moet gaan lopen afleren.
Ik vind dit geen goed idee,

Dit is jouw mening, hij moet inderdaad nog manieren leren maar dat is niet zijn schuld. En ik zou dit graag samen met de eigenaar doen als die dat wilt. We (ik en mijn buurmeisje) weten wel wanneer iets te gevaarlijk voor ons wordt. Vandaar dat ik dit bericht plaats om op tijd tips te vragen.

Wat andere bokkers proberen te vertellen is dat jullie niet jezelf in gevaar moeten brengen met een paard dat door de eigenaar gewoon niet is opgevoed en daarom bijkans over jullie heen loopt en blijkbaar ook over de eigenaar.

Kortom het is gevaarlijk.
Dier heeft blijkbaar nooit manieren geleerd, van een 8 jarig paard mag je namelijk gewoon verwachten dat die netjes meeloopt, halthoudt, achterwaarts gaat of omdraait en vast kan staan.
Dat je er een borstel overheen kan halen en dat je zijn voeten uit kan krabben die hij netjes optilt.
Is gewoon basis opvoeding.

Gezien het feit dat jullie nu al niet precies weten wat te doen is dit paard gewoon niet geschikt, zoek leuk braaf netjes opgevoed paard om te verzorgen en geloof me ook die zijn niet saai en vreten nog van alles uit wat niet mag als ze maar even de kans zien.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:25

Eens met Sjolvir. Meid, je bent 14, je hebt niet veel rij ervaring, zoek alsjeblieft een ander verzorgpaard. Denk dat de eigenaar ook wel erg makkelijk is, no way dat ik mijn onbeleerde paard aan mijn 14 jarige verzorgsters mee gaf. Ze mochten hem nog niet eens longeren...
Pas op het moment dat alle knopjes erop zaten liet ik ze bij hem in de buurt.

Afgezien van het gevaar voor jezelf (en je buurmeisje) kun je het paard ook verkeerde dingen aanleren. Wat alleen maar lastig wordt straks met inrijden om weer af te leren.

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:33

Mensen ik ben idd pas (ondertussen) 15 en ik rij nog niet lang maar we gaan het met de boer bespreken en waarschijnlijk zal de boer hem nu trainen en zullen wij hem elke dag poeten tot wij er klaar voor zijn. Ik vraag inderdaad tips dus jullie mogen je mening zeggen maar ga er aub niet teveel in op! Het blijft ons probleem en ik beloof dat ik mijn grenzen ken. Ik vroeg gewoon tips om hem tegen te houden, want ik wil dingen bijleren !

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:35

Waar ergens woon je of staat t paardje charlotte ?

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:44

mrie schreef:
Charlotte_K schreef:

Ja dat is mijn mening, ik heb wel eens last van mening. Dit is overigens een forum, daar hebben mensen de ruimte om hun mening te geven. Dat het niet zijn schuld is dat is ook vrij logisch, paard is niet verantwoordelijk voor eigen opvoeding.
Wat wij dus zeggen (want ik ben niet de enige) is je kunt wel om tips vragen, maar dit kunnen jullie niet en onze tip is dus dat je hier niet aan moet beginnen. En als jij denkt dat je dat lekker eigenwijs wel kunt... Tja waarom vraag je dan tips... Het gaat ook niet om of het gevaarlijk voor jullie wordt, het gaat er om of het wel goed gaat komen met dat paard, en ik heb zo de indruk dat je daar nog niet echt over nagedacht hebt. Of heb ik nu weer eens last van mening.

Ik denk zeker en vast aan het paard daarom zet ik ook dit bericht. En ik sta open voor je mening, maar dat betekend niet dat ik het eermee eens moet zijn. Ik leer het paard alleen dingen waarvan de eigenaar zeker is. En ik leer hem dit nooit alleen maar met de eigenaar. De eigenaar gaat hem beleren en wij gaan nu gewoon poetsen. (want om te poetsen is het een schat) Als hij er klaar voor is en wij ook dan werken we samen verder. Als we nu een gevoel hadden dat we geen controle meer hadden riepen we de eigenaar erbij. (Die altijd dicht in de buurt is) De eigenaar kent zijn paard en is verantwoordelijk, jullie weten ook niet de hele situatie dus oordeel niet te snel. De eigenaar was er bij als hij zijn hoofdstel aanhad en vanaf nu doet de eigenaar dat zelf. En ik vraag om tips om dingen bij te leren je mag dan gerust zeggen dat je vind dat wij hier nog niet klaar voor zijn, maar daar wil ik geen hele tijd over discussiëren. Ik wil gewoon weten hoe je eventueel een paard zo'n gewoontes kan afleren.

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:45

Mioux schreef:
Waar ergens woon je of staat t paardje charlotte ?

Hij staat in België, Geraardsbergen, maar ik ken mensen die eventueel ons of de eigenaar zouden kunnen helpen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:46

dat is beetje ver anders wilde ik ook wel langskomen of kijken in die regio of ik iemand kende met ervaring hierin, belgie ken ik helaas niemand...

Zou zeker hulp bij inschakelen, want stel t paard loopt letterlijk over je heen of besluit te trappen of bijten, en jij ligt in t ziekenhuis ja je weet t niet he... paardjes kunnen ver gaan betreft dit soort dingen hou dat goed in je achterhoofd.

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:47

Het moet ook nog ff van mn hart dat 15jaar geen 5 jaar is. Ik ben verstandig genoeg om mijn grenzen te kennen en ik besef maar al te goed dat ik nog veel moet leren. Daarom ga ik het paard ook geen dingen alleen leren. Wij kennen onze grenzen en we weten wat we kunnen, mogen en niet mogen. Net zo goed als ik besef dat ik inderdaad nog jong en onervaren ben.

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:49

Mioux schreef:
dat is beetje ver anders wilde ik ook wel langskomen of kijken in die regio of ik iemand kende met ervaring hierin, belgie ken ik helaas niemand...

Zou zeker hulp bij inschakelen, want stel t paard loopt letterlijk over je heen of besluit te trappen of bijten, en jij ligt in t ziekenhuis ja je weet t niet he... paardjes kunnen ver gaan betreft dit soort dingen hou dat goed in je achterhoofd.

Ja dit weet ik inderdaad en ik heb het zelf al ondervonden (heb al een blauw oog gehad en al veel gevallen) ik ga ook sws niet meer alleen verder. Bedankt voor de tips.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:49

pinto_1 schreef:
Eens met Sjolvir. Meid, je bent 14, je hebt niet veel rij ervaring, zoek alsjeblieft een ander verzorgpaard. Denk dat de eigenaar ook wel erg makkelijk is, no way dat ik mijn onbeleerde paard aan mijn 14 jarige verzorgsters mee gaf. Ze mochten hem nog niet eens longeren...

Afgezien van het gevaar voor jezelf (en je buurmeisje) kun je het paard ook verkeerde dingen aanleren. Wat alleen maar lastig wordt straks met inrijden om weer af te leren.

Even inhakend op jouw reactie, ik vind wel dat je zo iedere 14/15 jarige over één kam scheert. Niet iedere 14jarige is hetzelfde ;)

Ontopic: TS zoek aub goede begeleiding, of een ander verzorgpaard waar je lekker mee kunt poetsen maar ook mee kunt wandelen en rijden!
:)

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:53

Ik denk dat ik persoonlijk eerst echt grondwerk oefeningen zou doen en zorgen dat je controle hebt zonder een trekwedstrijd te houden dan zou ik ook beginnen met longeren denk ik omdat een paard ook gewoon aan het werk moet plus je bouwt een betere band op en als het dan tijd is om een bit erin te hangen eerst zorgen dat je zonder longeerlijn kan longeren vervolgens met behulp van een snoepje een hoofdstel aanleren zonder druk op het bit te geven en dan laten wennen aan een hoofdstel en met een hoofdstel in zonder iets aan het bit longeren zodat hij niet constand met het hoofdstel bezig is maar met de training omdat het dan ook normaler wordt voor hem en daarna met bit in gaan wandelen zodat hij Leers dat er druk op kan komen etc etc etc sorry voor het lange verhaal :roll:

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:57

En daarbij is inderdaad niet elke 14/15 jarige het zelfde ik ben zelf 15 en vindt het soms ook zo irritant dat mensen da gelijk denken dat ik niet weet dat een paard gevaarlijk kan zijn ofzo ik ga al met paarden op sinds ik 6 ben en weet dus niet anders ik ben er ook vaak genoeg afgevallen maar fouten zijn er om van te leren iemand die 50 is en net voor het eerst rijd weet echt niet meer dan iemand die 6 is een al een jaar rijd ik noem maar wat als je gewoon goed blijft na denken over wat je doet leer je ook vanzelf wat je wel of niet kan maken bij een bepaalt paard

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:57

XxFlossxX schreef:
pinto_1 schreef:

Even inhakend op jouw reactie, ik vind wel dat je zo iedere 14/15 jarige over één kam scheert. Niet iedere 14jarige is hetzelfde ;)

Ontopic: TS zoek aub goede begeleiding, of een ander verzorgpaard waar je lekker mee kunt poetsen maar ook mee kunt wandelen en rijden!
:)

Bedankt ! Ik weet ook dat ik nog jong ben maar ik heb ook gezond verstand he. ;) En ja we wachten tot de eigenaar hem opgevoed heeft en nu poetsen we gewoon. :)

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:59

Caroline52 schreef:
Ik denk dat ik persoonlijk eerst echt grondwerk oefeningen zou doen en zorgen dat je controle hebt zonder een trekwedstrijd te houden dan zou ik ook beginnen met longeren denk ik omdat een paard ook gewoon aan het werk moet plus je bouwt een betere band op en als het dan tijd is om een bit erin te hangen eerst zorgen dat je zonder longeerlijn kan longeren vervolgens met behulp van een snoepje een hoofdstel aanleren zonder druk op het bit te geven en dan laten wennen aan een hoofdstel en met een hoofdstel in zonder iets aan het bit longeren zodat hij niet constand met het hoofdstel bezig is maar met de training omdat het dan ook normaler wordt voor hem en daarna met bit in gaan wandelen zodat hij Leers dat er druk op kan komen etc etc etc sorry voor het lange verhaal :roll:

Bedankt ! Ik vind totaal niet erg dat het lang is ! Ik vind dit heel nuttige tips en misschien beleer ik het paard nu niet zelf en kan ik ze nu nog niet gebruiken maar nu heb ik tenminste iets bijgeleerd. :)

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 17:01

Caroline52 schreef:
En daarbij is inderdaad niet elke 14/15 jarige het zelfde ik ben zelf 15 en vindt het soms ook zo irritant dat mensen da gelijk denken dat ik niet weet dat een paard gevaarlijk kan zijn ofzo ik ga al met paarden op sinds ik 6 ben en weet dus niet anders ik ben er ook vaak genoeg afgevallen maar fouten zijn er om van te leren iemand die 50 is en net voor het eerst rijd weet echt niet meer dan iemand die 6 is een al een jaar rijd ik noem maar wat als je gewoon goed blijft na denken over wat je doet leer je ook vanzelf wat je wel of niet kan maken bij een bepaalt paard

Bedankt ! _/-\o_ Ik weet ook dat 5jaar ervaring nog niets is maar ik haat het dat mensen soms denken dat 15jarigen nog niets kunnen/weten.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:07

Heb niet alles meer meegelezen. Maar dat ik 13 was reed ik ook op een knol van 1.83 bere sterk en ik had zat verantwoordelijkheid en dat ging altijd goed dus het kan zeker.

TS, laat je niet te veel afschrikken je kan zeker meer doen dan alleen poetsen, maar doe het stapje voor stapje. Blijf in een veilige omgeving zoals een bak. Jullie kunnen hem dingen leren. Koop wortels of snoepjes en een clikcer (deze kan je meestal bij de dierenwinkel vinden). Het is super simpel. De eerste paar keer klik je op de clicker en geef je hem een snoepje. Zo leert het dier (in dit geval paard) dat een klikje een beloning betekend.
Op het moment dat jij vraagt om zijn voet op te tillen en hij doet het, dan klik je en geef je hem een snoepje. Na een tijdje klik je alleen als het verbeterd zodat hij beter zijn best doet, je gaat niet belonen voor een prestatie die slechter is.
Zelfde is met halthouden, achterwaarts gaan, de gangen aanleren als stap draf en galop. Als je dit onder de knie hebt kun je gaan oefenen met het bit in. Maar houdt hem wel vast aan het halster en niet aan het bit.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:09

op mijn 15e wist ik ook al vrij veel als vriendinnen die net begonnen, ik zat vanaf ik me kan herinneren op paarden en pony's :P had me eigen eerste pony op me 6e verjaardag. Vanaf me 9e ofzo tot en met me 11e alles gewoon zelf gedaan want de manage ging dicht waar ik met haar mee reed in de lessen (ook erbuiten) Weet zeker niet alles, dat weet niemand ;) ook niet iemand die al 50 jaar in t vak zit. Iedereen leert elke dag weer bij, en dat is t mooie van deze hobby/sport !

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 18:01

KellyR schreef:
Heb niet alles meer meegelezen. Maar dat ik 13 was reed ik ook op een knol van 1.83 bere sterk en ik had zat verantwoordelijkheid en dat ging altijd goed dus het kan zeker.

TS, laat je niet te veel afschrikken je kan zeker meer doen dan alleen poetsen, maar doe het stapje voor stapje. Blijf in een veilige omgeving zoals een bak. Jullie kunnen hem dingen leren. Koop wortels of snoepjes en een clikcer (deze kan je meestal bij de dierenwinkel vinden). Het is super simpel. De eerste paar keer klik je op de clicker en geef je hem een snoepje. Zo leert het dier (in dit geval paard) dat een klikje een beloning betekend.
Op het moment dat jij vraagt om zijn voet op te tillen en hij doet het, dan klik je en geef je hem een snoepje. Na een tijdje klik je alleen als het verbeterd zodat hij beter zijn best doet, je gaat niet belonen voor een prestatie die slechter is.
Zelfde is met halthouden, achterwaarts gaan, de gangen aanleren als stap draf en galop. Als je dit onder de knie hebt kun je gaan oefenen met het bit in. Maar houdt hem wel vast aan het halster en niet aan het bit.

Bedankt dat geeft me toch me weer moed ! Ik ga zeker voorzichtig zijn met hem maar ik geef ook nog lang niet op ! En een clicker ken ik, ik gebruik dit bij mijn hond. Goed idee om het ook bij Fango te gebruiken ! *D

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 18:03

Mioux schreef:
op mijn 15e wist ik ook al vrij veel als vriendinnen die net begonnen, ik zat vanaf ik me kan herinneren op paarden en pony's :P had me eigen eerste pony op me 6e verjaardag. Vanaf me 9e ofzo tot en met me 11e alles gewoon zelf gedaan want de manage ging dicht waar ik met haar mee reed in de lessen (ook erbuiten) Weet zeker niet alles, dat weet niemand ;) ook niet iemand die al 50 jaar in t vak zit. Iedereen leert elke dag weer bij, en dat is t mooie van deze hobby/sport !

Inderdaad daar ben ik het helemaal mee eens ! Daarom ben ik ook blij dat ik toch een paar nuttige reacties krijg ! Zo leer ik toch bij ! En ook van mensen die een andere mening hebben kan ik bijleren natuurlijk !

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:50

Mee eens mioux en ook supper dat je zo je best doet om bij te leren ts!

Charlotte_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 19:31

Caroline52 schreef:
Mee eens mioux en ook supper dat je zo je best doet om bij te leren ts!

Bedankt ! Als ik kan bijleren over paarden dan graag ! Zo kan het alleen maar beter gaan ! ;)