[AR] Ervaringen gezocht: Overstap naar het mennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:44

Ik rij helemaal niet en longeer dus inderdaad met dubbele longe en pessoa.
Daarbij aan de lange lijnen ook zijgangen om hem soepel te maken en houden.
Vrijheidsdressuur vind hij erg leuk dus als hij vrij heeft doen we dat, daar kan je ze ook lenig mee maken.
Ik heb ook nul moeite gehad met de overstap.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:04

mennen nooit aan beginnen :P

je begint met een simpele 2 wieler,
dan moet je een grote hoeveelheid zand kwijt, dus bouw je een 3 wieler met een kiep bakje
tja en dan is een huifkar ook wel leuk, dus weer aan de klus :D
maarja met een huifkar op de bospaden kun je niet ff crossen, dus er kwam een recreatie marathon bij
en van het een komt het ander, in de mensport las ik iets over boomslepen dus ook dat gaan doen
tijdens het boomsleep kampioenschap hoorde ik dat je met shetjes ook kan ploegen dus je raad het al, er kwam een klein ploegje, maar die beviel me niet en ik dus weer aan de klus
zelf dus me eigen kiep ploeg gaan bouwen( helaas is er hier in het westen weinig grond om te ploegen en dus te oefenen :( )
onder tussen nog steeds een oude wens om af en toe eens met (demente) bejaarden te gaan rijden,
dus er kwam een leuke wagonnette bij (zo leuk met die oudjes :D )
en dan nu dus bezig met een voorwagen met hef en er word al gedacht aan de volgende stap voorwagen met hef en motor voor de pto

conclusie: nooit aan mennen beginnen want er komt geen eind aan de mogelijkheden

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 08:03

moonfish13 schreef:
Ik rij helemaal niet en longeer dus inderdaad met dubbele longe en pessoa.
Daarbij aan de lange lijnen ook zijgangen om hem soepel te maken en houden.
Vrijheidsdressuur vind hij erg leuk dus als hij vrij heeft doen we dat, daar kan je ze ook lenig mee maken.
Ik heb ook nul moeite gehad met de overstap.

Mag ik vragen wat voor oefeningen jij dan allemaal mee pakt tijdens vrijheidsdressuur? Zelf wil ik dit eventueel ook wel gaan doen alleen wil wel weten waar je dan mee moet oppassen!

@demug denk dat het bij mij ook zo zal gaan op een gegeven moment :') Maar goed ik begin rustig met de dressuur, vaardigheid en bosritjes daarna misschien een keer marathon mee nemen!

Ojajoh

Re: Ervaringen gezocht: Overstap naar het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:20

Ik heb ook de overstap gemaakt, beetje andere manier dan andere.
Ik heb zelf jarenlang eigen paarden gehad en gereden, later bijrijdpaard.
Tot mijn dochter de passie ook had en ook echt fanatiek werd. Toen heb ik besloten om voor haar een (kleine)pony te gaan leasen en ben ik er zelf mee gestopt. Uiteindelijk dacht ik, he,waarom niet zelf gaan mennen met dat kleine grut? Zo hou ik haar lekker in beweging en heb ik er zelf ook nog wat aan!
Vroeger namelijk ook gemend met mn gezelschapshetjes.
En ja van het 1 kwam het ander, lease pony uiteindelijk gekocht, beleerd en nu ben ik een recreatieve menner :Y)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:51

Ik sinds anderhalve week ook overgestapt op het mennen.
Ook ik heb knieproblemen en eind vorig jaar mijn rijpaard verkocht.
Voor mijn dochtertje hebben we 4 jaar geleden een 2 jarige shetland merrie gekocht en voor haar heb ik anderhalve week geleden mijn tweewieler gekregen.

Afgelopen zomer veel geoefend met het trekken van een band en verkeersmak maken naast de fiets.
Ik zat wat in twijfel wat te doen, laten beleren of het zelf te avonturen, heb voor het laatste gekozen, reden was dat ze verschrikkelijk braaf is.

Zondag voor een week haar ingespannen, opgestapt en een paar km door het dorp gereden, pony super braaf en ik helemaal blij :)
Wat is dit leuk!
Gister voor de derde keer op weg en nu een blokje om geweest (4 km), zo braaf.

Mijn doel is buitenritjes en dressuur in de bak, georganiseerde tochtjes lijkt me leuk en dressuurwedstrijden.

Maar eerst moet er nog wat gesleuteld worden aan de afstelling van tweewieler want die hangt er nog niet helemaal naar wens achter :)

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 13:09

Even een update!
M'n ouders vinden het allemaal leuk! We hebben eventueel al een stalling op het oog.

De financiën en dat soort zaken gaan we vanmiddag bespreken! Hebben jullie nog tips betreft verzekeren? En kosten van inentingen, zijn die ergens te vinden? Dan nemen we die mee in de jaarlijkse kosten :)

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:36

Kosten van inenten hangt van dierenarts af die van ons is duur. Gewoon aan dierenarts in de buurt vragen. En verzekeren? als je het koetsiersbewijs sorry het menbewijs hebt dan ben je verzekerd. kar indien noodzakelijk apart verzekeren hangt van de waarde af.

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:48

Ik ga dit topic in de gaten houden! Wij gaan volgende week beginnen om mijn pony voor de kar te beleren.
Ik kan tuig en een marathon kar lenen van een stal genoot.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:24

marga1 schreef:
Kosten van inenten hangt van dierenarts af die van ons is duur. Gewoon aan dierenarts in de buurt vragen. En verzekeren? als je het koetsiersbewijs sorry het menbewijs hebt dan ben je verzekerd. kar indien noodzakelijk apart verzekeren hangt van de waarde af.

Ook zonder koetsiersbewijs ben je gewoon verzekerd.
Toen ik een kwestie had waar de verzekering aan te pas moest komen, werd dat gewoon geregeld via onze aansprakelijkheidsverzekering. En nooit meer wat van gehoord.
Mijn paard valt hier onder, dus ook de door haar aangebrachte schade. Maar dit moet je wel navragen bij je verzekeraar omdat bij sommige paarden weer niet onder de huisdieren vallen.
Ik bezit ook geen koetsiersbewijs, zelfs nog nooit een menles gehad.

Voor inenting ben ik rond de 40.-- kwijt.
Maar daar zitten voorrijkosten bij die we delen met het aantal paarden dat geënt moet worden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:11

Ik ben ooit begonnen met mn fjordje voor de leuk.
Maar doordat hij dit leuker vond als rijden had ik er ook meer plezier in en deden we dit wel eens als hij een goede periode had.
Toen mn oudste werd geboren kon ik niet meer rijden door iets aan mn staartbeen,maar missen deed ik t niet omdat ik toch al bijna nooit meer reed.
Toen mn fjordje overleed vorig jaar wist ik zeker ik wilde een gezonde pony om mee te mennen!
En ivm dat rijden voor mij toch niet fijn is door mn stuitje besloten voor een shet te gaan.
Ik mis mn fjord nog elke dag maar dat had ik zoiezo wel gehad en met mn shet vind ik t super!
Wie weet als ik t ooit aan durf wel wedstrijden ;)

Enting is hier geloof ik 20€ excl de voorrijdkosten en dat is per da verschillend(vaak wel duurder als je enting zelf)

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 20:25

Dankjewel weer allemaal!

Nog geen tijd gehad jammer genoeg om met m'n ouders te overleggen.. Maar dat komt wel, het heeft geen haast!

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:30

Ik ben zo'n 6 jaar geleden overgestapt naar het mennen, vindt het erg leuk en dan vooral lekker erop uit. pickninckmand mee als het erg mooi weer is. af en toe rijdt ik mijn paard nog onder het zadel, maar pak voor afstanden toch de kar omdat ik dat comfortabeler vindt.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:57

Ook ik ben overgestapt. Beste keuze ooit. Ik had ook een beetje mazzel ik beleerde hem vlak voor dat ik chronisch ziek werd. Ik kan nu ook van mijn paard genieten en af en toe kan ik ook nog rijden. Maar dat moet je zien als een stapritje met kleine stukjes draf. Meer lukt niet meer, maar met mennen draven we en galoperen we er op los :-). En niet onbelangrijk vriendlief vind het kicken!

JSML

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:22

Ik ga dit volgen, ben me aan het orienteren om te gaan mennen. Mijn leasefries heeft vroeger altijd voor de kar gelopen, en ik mocht op Horse Event voor het eerst plaats nemen op de bok om het uit te proberen en dat smaakte wel naar meer. Dus nu wil ik gaan kijken om ergens les te nemen, eerst met een ervaren lespaard en later met mijn draakje. Ik wil dan wel mijn menbewijs gaan halen, ik zal toch ook veel over de weg moeten en wil goed voorbereid zijn op alle mogelijke situaties.
Het tuig van mijn paard schijnt nog ergens te liggen (zal wel opgeknapt moeten worden gok ik) en heb al gezien dat ik een dure smaak heb, ben nl helemaal weg van die marathonwagens.

Het mennen wil ik als aanvulling op het rijden gaan doen. Ook ik had altijd last van mijn knieen tijdens het rijden maar gelukkig hebben de Sprenger Bow Balance beugels mij daarvan verlost.

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 12:08

Ik ga dan toch maar een kijkje nemen naar die bow balance beugels... Hoor daar veel goede over. Zal echt m'n laatste hoop zijn, haha.

Iemand op stal heeft me er bijna van overtuigd om voor een paard te gaan. Dan zou ik er altijd nog mee kunnen rijden als ik een keertje wil. Ben daar door nu wel aan het twijfelen gegaan

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:13

Fjordjes en andere stevige ponyrassen kunnen volwassenen ook goed dragen.
Daarvoor hoef je echt geen paard te nemen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:22

Hier ook iemand die deels over is naar t mennen..
Ik heb een rijpaard staan, maar sinds ik men, staat hij meer stil dan wat anders.. (niet dat hij dat er vindt :p)

Van t weekend mijn eerste mentuig gekocht en ik zeg je.... Het doet pijn.. Echt heel erg pijn...

Maar t ziet er wel super uit!!

(met vriendlief)
Afbeelding

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:30

Hier 2 jaar geleden overgestapt. Ook gelijk les genomen.
Kreeg van een client een shetlander die altijd voor de kar gelopen had, en de kar.
Ik had zelf 2 haflingers.
Ik heb 2 x me voet gebroken gehad dus rijden ging ook niet echt meer.
Verzorgmeisje van mij haflinger heeft haar toen gekocht.
En nu heb ik een mini en een shetlander.

Afbeelding

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:43

Hier sinds 2 jaar aan het mennen. Na overlijden rijpaard (1.75m) op zoek naar wat anders een erg leuke Fjord (1.42m) gevonden. Stond te koop met menwagen en tuig, zeer veelzijdig, houdt van dressuur, springen, boscrossen en vindt voor de wagen lopen het mooiste wat er is! Daarom rijden we bijna alleen nog maar aangespannen :-) Het leuke is ook in mijn geval dat mijn man mee kan, dus wel zo gezellig! Wel begonnen met wat lessen (met eigen paardje) en mijn koetsiersbewijs gehaald, puur voor mijn eigen plezier want de pony is echt super braaf voor de wagen... Ik woon in Almere, dus als je een keer wilt komen mennen ben je welkom!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:43

Ook ik heb mijn rijpaard (na 10 jaar) weggegeven en ben overgestapt op pony-mennen.
Is alleen niet wegens klachten, maar omdat ik meer heb met die kleintjes en mennen mij erg trekt.

Het is wel een gat in de begroting. Met rijden was ik voor 600 euro voor een goed zadel klaar; afentoe een trailer huren.....

Nu is het kostenplaatje FLINK groter. Menwagen a 4300 euro; tuig a 700; trailer + ombouw tot koetsentrailer +/- 2500 euro.
Nadeel is dat je op wedstrijd wel echt iemand nodig hebt, wat met rijden niet echt nodig is. Ook vind ik mennen een stuk enger; ik zit dan ook ingepakt met BP en cap op de wagen, haha!

Wij gaan vanaf volgende week bij de vereniging beginnen, ik ben erg benieuwd!