Natural Horsemanship

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 17:40

ilangok schreef:
Zonder bit is zoiezo altijd beter. Bit in de mond veroorzaakt eigenlijk altijd pijn ookal heb je een zachte hand. Is genoeg bewijs voor. Qua methodes: Doe wat goed voelt :) .
Nahja, dan wil ik wel eens je bewijs zien.
Waar haal je het weg dat dat zo is? :P

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:44

ilangok schreef:
Zonder bit is zoiezo altijd beter. Bit in de mond veroorzaakt eigenlijk altijd pijn ookal heb je een zachte hand. Is genoeg bewijs voor. Qua methodes: Doe wat goed voelt :) .

Dan ben ik wel benieuwd naar dit bewijs. Ik heb genoeg "bewijs" gelezen onder tussen maar om nou te zeggen dat dit objectief was, neuh.

Azmay

Re: Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:46

Ik ben ook wel benieuwd, het bit ligt inderdaad op de scherpe kaak dus wat dat betreft kan ik het me wel indenken.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 18:14

Azmay schreef:
Ik ben ook wel benieuwd, het bit ligt inderdaad op de scherpe kaak dus wat dat betreft kan ik het me wel indenken.

Als een bit goed past en goed ind e mond ligt dan is het goed heur :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:17

xniieeenke schreef:
Azmay schreef:

Als een bit goed past en goed ind e mond ligt dan is het goed heur :j

Waar baseer je dat op? Als je een kaak van een dood paard bekijkt is dat toch echt flink scherp. Veel vlees zit er niet op en kan me voorstellen dat dat onprettig is.

Vandaar ik ook vooral bitloos rijd.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:43

Heel simepel, omdat je een metalen ding in een hele gevoelige plaats van een dier (zijn mond) legt.
Metaal is lastig, dat vormt zich helemaal niet. Ik vraag me ook zeker af hoe veel mensen hun bit helemaal door een bitpasser laten aanpassen, dus of die dingen altijd goed passen? Neuh.

Ik ben erg benieuwd naar wetenschappelijk bewijs tegen bitloos rijden eigenlijk! Ik heb al een aantal linkjes geplaatst. Deze zijn objectief gemeten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:38

Sorry maar ik vind deze website echt alles behalve objectief...

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 07:21

Kopieren lukt me niet maar ga eens naar nalanta en zoek de pagina "met bit" eens op ;)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:03

De website is inderdaad niet objectief, maar de meetresultaten wel, en anders kan je het zelf ook zeker meten :)
Ik heb op Nalanta gekeken en zie nergens een wetenschappelijk onderzoek zien over de positieve impact van een bit..? Alleen een mening van iemand, maar niet onderlegd met een onderzoek of iets dergelijks, waar ik erg benieuwd naar ben.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 09:04

Mariett tja ik zou graag wat laten zien maar zit op school

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:14

Ik heb mijn friese ruin her beleerd met de Emiel Voest manier. Dus dubbele lange lijnen, grondwerk etc.

Toen ik m kreeg was hij altijd met heel veel kracht rondgereden, met bit...

Ik ben er nu drie maandjes mee bezig en rijd hem bitloos. Superlicht in de hand, superblij mee!

Later wil ik wel af en toe met een leren bit rijden. Je kan dan net iets beter finetunen.

Afbeelding
Afbeelding

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:45

Als we het dan toch hebben over met en zonder bit rijden is dit misschien een interessant artikel: http://www.strasserhoofcare.org/articles_pdf/18.pdf
Volgens dit onderzoek zijn veel gedragsproblemen van paarden (angst, vlucht en vecht gedrag) te herleiden naar het gebruik van het bit. Dit omdat een bit wel degelijk pijn kan doen. Het heeft niet alleen invloed op het gedrag van het paard, maar ook op de ademhaling en de beweging van het paard.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:30

Dacht je dat bitloos dat helemaal niet kan veroorzaken?!

Het ligt aan de ruiterhand of het een vriendelijke optoming is!!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 10:34

janntjuh, er zijn genoeg spieren en dingen op de neus waarbij dat ook kan gebeuren ;)

@Freki preeeecies

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:42

Ik vind het een best moeilijke discussie.

Er is genoeg bewijs dat een bit pijnlijk is voor een paard (en dus negatief gedrag veroorzaakt), maar heel weinig wetenschappelijk bewijs dat bitloos ook negatieve effecten heeft op het gedrag van het paard.

Een bit wat gewoon zonder druk in de mond van het paard ligt doet geen pijn, een bitloze optoming waar veel aan getrokken kan echt wel pijn doen. De vraag is volgens mij ook, welk gedeelte is sensibeler? De spieren van het gezicht of de mond? Dan gok ik dat de mond een heftiger pijnreactie uitlokt.

Dit was gewoon een onderzoek naar ruiters die vaak met bit rijden, waarbij de paarden dus verschillend negatief gedrag vertoonde. Als je kijkt naar hoe de meeste ruiters rijden, bijna met constante druk op de teugels (en dus in de mond), is het logisch dat het paard zo gaat reageren.

Ik ben inderdaad ook van mening dat het niet alleen aan de optoming ligt, maar ook aan de ruiter zelf. Ik zelf rijd ook met bit (paard is bekeken door bitpasser, dus heb niet zomaar een bit gepakt, wel eentje die goed bij haar past) maar probeer zo veel mogelijk op mijn zit te rijden zodat ik zo min mogelijk aan het hoofd kom.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 10:50

maar, waar vinden we dat bewijs dat het o zo slecht is? :P

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:00

''Ja maar bitloos kan ook pijnlijk zijn!'' vind ik altijd zo'n drogreden. Zo is er altijd wel iets te verzinnen. Natuurlijk zijn er bitloze optomingen die een paard flink pijn kunnen of zelfs beschadigen. Dit maakt verkeerd bitgebruik echter niet minder erg!

Het gevaar met het rijden me een bit is, denk ik, dat bij teveel druk (en dit is al snel, want ja, het is een hard stuk metaal op een zacht laagje vlees en dan een scherp bot), al snel pijn of zelfs schade ontstaat. Je moet heel goed weten wat je doet als je met een bit gaat rijden. Wat de situatie er niet veel beter op maakt, is dat je vanaf het moment dat je op een manege komt al leert dat een paard een bit in zijn mond heeft en dat je maar even flink eraan moet trekken als hij niet doet wat jij wil. Je ziet dan dat die mensen dat ook meenemen wanneer ze opgroeien en misschien een eigen paard krijgen. Die wordt dan te hard in de mond, dus moet er maar een groter bit in. Of een nieuw teugeltje erbij. Of beide. En dan ga je de verkeerde kant op, denk ik.

Ik las laatst een stukje over het correct gebruiken van de slofteugel. Er wordt uitgelegd dat het helemaal niet de bedoeling is de slofteugel er de hele tijd strak aan te houden, maar om dit goed te timen met het moment dat het nodig is. Ik denk dat dit ook een uitgangspunt moet zijn met het gebruik van het bit in plaats van dat het bit je startpunt is.

En, om een beeeeetje on topic te blijven, denk ik dat het ''natural horsemanship'' in dit verhaal te maken heeft met het in plaats van het steeds zwaarder maken van je optoming, je de optoming juist steeds lichter maakt of beter: licht houdt.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:27

Dat een bitloos hoofdstel altijd beter is, slaat nergens op!!!

Er rijden onwijs veel mensen bitloos, maar heel weinig kunnen er echt goed mee rijden. Het is verschrikkelijk lastig om je paard in een geheel te laten lopen, bitloos. Eveneens is de kracht waarmee meestal dressuurmatig bitloos gereden wordt, alles behalve diervriendelijk. Ook zit bij bijna alle bitloze hoofdstellen de neusriem te laag, en daardoor bovenop het zwevend neusbeen, niet prettig dus!!

Tuurlijk zie ik ook wel mensen met bit rijden dat ik denk, ach god arm beest, maar dat heb ik net zo goed bij bitloos!!!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:29

Freki schreef:

Er rijden onwijs veel mensen bitloos, maar heel weinig kunnen er echt goed mee rijden. Het is verschrikkelijk lastig om je paard in een geheel te laten lopen, bitloos. Eveneens is de kracht waarmee meestal dressuurmatig bitloos gereden wordt, alles behalve diervriendelijk. Ook zit bij bijna alle bitloze hoofdstellen de neusriem te laag, en daardoor bovenop het zwevend neusbeen, niet prettig dus!!

Tuurlijk zie ik ook wel mensen met bit rijden dat ik denk, ach god arm beest, maar dat heb ik net zo goed bij bitloos!!!

_/-\o_
Ze zeggen 'met bit kan je veel aanrichten', maar met bitloos idd ook :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:31

Runa schreef:
Ik las laatst een stukje over het correct gebruiken van de slofteugel. Er wordt uitgelegd dat het helemaal niet de bedoeling is de slofteugel er de hele tijd strak aan te houden, maar om dit goed te timen met het moment dat het nodig is. Ik denk dat dit ook een uitgangspunt moet zijn met het gebruik van het bit in plaats van dat het bit je startpunt is.

Uhh ik mag toch hopen dat dit standaard kennis is voor iedereen die met een slofteugel rijdt....

Verder over de links van een pagina terug. I.m.o. is zoveel teugeldruk (6 tot 10 kilo??) allesbehalve zo licht mogelijk gereden. Een paard dat zo zwaar in de hand is is geen correct lopend paard.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:02

Freki schreef:

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt maar ik zie dit bij niemand om mij heen. En de meeste paardrijdende mensen om mij heen rijden bitloos. En ja je kan veel schaden aanrichten wanneer je niet correct bitloos rijdt, net zoals je veel schade aan kan richten wanneer je niet correct met bit rijdt. Dit is met alles zo.

Dus nee, als je de vergelijking maakt tussen iemand die incorrect met een bitloos hoofdstel rijdt en iemand die correct met bit rijdt, is een bit uiteraard beter. Dat is een scheve vergelijking. Die niks te maken heeft met de optoming maar met de manier van rijden. Als je kijkt naar iemand die correct met bit rijdt en iemand die correct bitloos rijdt, maakt het imo niet veel uit. Wel denk ik dat schade met een bit sneller gemaakt is dan zonder.

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:44

Bit is echt wel fijner om te finetunen, hoor!

Ik rijd zelf heel veel bitloos, maar als ik een nieuwe oefeningen wil oefenen, gebruik ik vrijwel altijd een bitje. Je hulpen zijn veel lichter en fijner (ook makkelijker iets te corrigeren, met kleine ophouding). Daarna zet ik het er pas op bitloos.

Overigens, meestal vind ik dat de bit-ruiters hun paard mooier aan het lopen hebben, als de meeste bitloze ruiters. En dan worden beide paarden met respect en fijne ruiterhand gereden. Ze lopen meer als een geheel en met een goed ruggebruik.

Overigens ook zat paarden die de druk op hun neusje niet verdragen hoor!

Wat ik nog even wil benadrukken: het ligt aan jouw en je paardje wat de beste optoming is voor jullie! Waar de ruiter zich veilig bij voelt is ook een hele belangrijke!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:58

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:52

Freki schreef:

Dat is precies wat ik om me heen ervaar. Als ik met mijn paard in een situatie kom waarbij ik inschat dat er "teveel kracht" aan te pas moet gaan komen, grijp ik ook even terug op een bitje waarmee ik bijv. met 1 kleine ophouding uit kan leggen wat de bedoeling is.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:45

Hoi, ik spring hier ff binnen. Omdat ik dit topic met al zijn linkjes graag wil volgen. Ik ben weer in de klooi fase met mijn paard. Ik heb bik als drie en half jarige gekocht. Ik ex manege ruiter met een jaar of 15 manege rijden ervaring was opzoek naar volwassen paard waar ik van kon leren, maar ik miste de klik die ik van mijn paardje nu 9 wel had en gelukkig nog steeds heb. Probleem: mijn hand. Die is gewoon streng. En ja, ik heb les en ja ik probeer daar echt aan te werken, en nee het lukt me niet (goed genoeg naar mijn zin) ik voel mijn paard rechts vasthouden (links is pink werk, rechts is echt niet fijn) dan wordt het op twee teugels rijden lastig, en een trek reactie mijn kant. Soort negatieve spiraal dus. Nou had ik verzonnen: " wat er niet in zit, kan ie ook niet vast houden" Dus, ik heb een bitloos hoofdstel gekocht, niet een heel dure, ik had nl geen idee waar ik aan begon. Paar keer mee gereden, ging goed...buiten durfde ik het niet. Dat heet vertrouwen ( weer aan mijn kant) wat ik met grondwerk , VD, NH, ( u leest het al, ik gooi met allerlei termen, ben me aan het inlezen in vanalles) werken aan dat betere vertrouwen . Van beide kanten. Goed terug naar het bit, nadat ik mijn paard weer heb los laten maken bij osteo ( niet alleen mijn rijden, dat geloof ik ook weer niet, vermoed een glij partij in wei in combi met mij) sprak deze osteo " hmm sterke rechterhand) das niet goed! Dus ik ben vorige week weer bitloos gaan rijden, want ik moet die spiraal echt doorbreken, voor ik mijn paard aan gort rij...Ter verduidelijking, ik heb hem opgepakt met bit, los teugeltje, om terug naar conditie te rijden, daar ging het dag 5 fout, begon ie weer tong buiten boord, en vast te pakken, ik ben toen overgestapt op mijn bitloos. Waar hij normaal wel ging trekken, gaf ie me dit maal een duidelijke " je hand zit in de weg, en ik ga nu in de staak" reactie. Das opzich heel prettig, want ik word direct op mijn plek gezet. Aangezien ik ook even moet wennen, was ik opzoek naar een fijne aanleuning, en ik maak een sponsknijp ophoudinkje, en daar was meneer al niet van gediend, rodeo showtje als gevolg.
Paard heeft al die jaren nooit gebokt, hilarisch, hij kan niet meer vechten tegen mijn hand, en moet nu kontje eronder, en echt lopen. Mijn handen staan gelijk, ik heb eindelijk evenveel kilo in beide handjes, ik snap nu wat ontspannen is, en ben geloof ik echt op mijn zit naar voren aan het rijden. ( wat mijn lesgeefster al een tijdje roept " niet lekker rijden, maar paardrijden! " ) pfff wat een verhaal geworden...anyway, dit is in een notendoppen mijn verhaal, en waarom ik graag wil volgen.