Paard zet net erin en draait zich om aan de lange lijn/longe

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:51

@ cissy: We longeren nu met enkele lijn. Ik zal mij eens gaan verdiepen in dubbele. Dankje voor de tip.

@ RianneH en Hippe_Hannes: loswerk ga ik idd maar weer eens meer teurg oppakken.

@ Caily: Rijbak doen we nu idd ook niet meer, we hebben nu weer een longeerbak tot onze beschikking.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:06

Kan het niet zijn dat jij het paard blockeerd met je lichaamshouding? Ik heb ditzelfde probleem ook gehad vooral linksom. Uiteindelijk kwam ik erachter, door het longeren te filmen, dat het mijn eigen fout was omdat ik mijn paard in de weg zat. Linksom ging ik zelf teveel naar voren waardoor de druk vanachter wegviel. Mijn paard zag dit alsof ik hem blockeerde, draaide zich om, zei Toedeledokie en weg was ie. Nadat ik mezelf hierop actief ging corrigeren is het probleem ook niet meer voor gekomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:09

Ben ik dan de enige die bij zo'n paard juist zou aanleren om de achterhand te "ontkoppelen" op een lichte hulp (wijzen) dat, zodra je ziet dat ze wil weg trekken, je dus de achterhand van jou "weg wijst" naar buiten toe waardoor de voorhand die beweging niet kan maken?
Leer haar de achterhand van je weg te draaien op afstand op een simpele hulp en het hoofd op jou gericht te houden. Je begint met weg "drukken" (zoals bij om gaan) en bouwt dat steeds verder uit tot je het vanop een paar meter kan. Eerst vanuit stilstand. Daarna in stap en verder. :)
Hier een jonge hengst zo simpel uit gelegd gekregen wat het idé van longeren was. :) Hoofd blijft naar jou, aandacht blijft naar jou. :) Eigenlijk leer je ze op die manier niet enkel te "ontkoppelen" maar ook los te laten en te buigen in die kaak waardoor je ook het weg trekken veel eerder ziet aan komen.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 17:29

@ Gewoon_Sam: Ja ik ga ook weer even terug naar loswerken om de foutjes eruit te werken. Filmen is idd een erg goed idee :)

@ Ayasha: Aha ja dat zou ook een optie kunnen zijn. Als ik nu zie dat ze haar hoofd wilt gaan buigen naar buiten toe, vraag ik haar hoofd weer terug naar binnen met lichte druk en wijs ik naar haar schouder zodat ze die weer terug naar buiten buigt ipv naar binnen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:39

@biscaya: Rechtrichten is iets waar ik altijd me bezig ben aangezien dat de basis is van de academische rijkunsten.[/quote]

Raar dat als je je met rechtrichten bezig houdt dat je de dubbele lijnen nog moet uitproberen.. Zijn o.a de beginselen van rechtrichten!!!!!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 00:19

Ik zou eens wat proberen met clickeren en mogelijk een stapje terug?
Ik heb deze week mijn pony die ineens vast zat bij zijn lendenen zo los gekregen.
Hij wilde links niet ondertreden met zijn achterbeen, en zijwaards vind hij nooit leuk.
Al kon hij het prima, je maakt hem er niet bepaald blij mee.
Met dat vast zitten wilde ik het toch doen, dus lange lijnen met clicker en voer erbij.
Eerst laten bedenken dat als hij zijn been onderzette dat een click plus beloning opleverde en vanuit daar uitgebouwd naar schouderbinnen, wijken en buigen.
Ging helemaal top, ik zou bij een paard wat het gewoon niet zo leuk vind dat proberen, ik kon nu 2 dagen later de oefening al zonder clicker vragen.
Het lijkt wel of de link "ik moet en vind dit niet leuk" dan omgezet wordt naar "oh wat gaan we doen? Leuk!"

Verdiep je wel eerst in de materie, onder andere voedsel weigeren.
En Parelli is ook wel top om eerst te zorgen dat er respect is voor je, en het wijken voor druk goed te installeren.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 09:16

biscaya schreef:
@biscaya: Rechtrichten is iets waar ik altijd me bezig ben aangezien dat de basis is van de academische rijkunsten.

Raar dat als je je met rechtrichten bezig houdt dat je de dubbele lijnen nog moet uitproberen.. Zijn o.a de beginselen van rechtrichten!!!!!![/quote]

Zat je uitroepteken vast? Ik snap even niet waarom je zo aanvallend reageert hoor. Is helemaal niet nodig.
Ik heb mijn paard nog niet zo lang en ze heeft een verleden op de kinderboerderij. Dat zijn dus veel fouten die eruit gewerkt moesten worden. Ik kan toch moeilijk alles tegelijk oppakken? Maargoed als jij alles tegelijk met je paard wilt doen omdat alles zo snel als mogelijk moet, ga je gang. Ik doe het op het gemakje.
Sowieso ben ik het niet met je eens dat dubbele lijnen de basis zijn van het rechtrichten. Maar dat is een andere discussie.

hannatjuh

Re: Paard zet net erin en draait zich om aan de lange lijn/longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 09:21

@ moonfish13: klinkt heel leuk. Ik werk liever niet met voedselbeloning met haar want ze kent de grens niet goed tussen wanneer zijn we aan het trainen en wanneer zijn we klaar. Daarin tegen beloon ik haar wel met het spelen met de bal. Dat vind ze erg leuk. Eens kijken hoe ik dat kan gaan combineren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:53

biscaya schreef:
Raar dat als je je met rechtrichten bezig houdt dat je de dubbele lijnen nog moet uitproberen.. Zijn o.a de beginselen van rechtrichten!!!!!!

Want er is maar één manier van rechtrichten?
Die van mij worden ook recht gericht en ik longeer amper dus ook amper met dubbele lijnen.

Othilly

Re: Paard zet net erin en draait zich om aan de lange lijn/longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:42

Door met de dubbele lijnen te werken geef je een paard veel beter de kans om in balans te komen dat zijn toch echt de beginselen van het rechtrichten naast werken aan de hand..en uiteraard ook onder de man.
@Hannatjuh: ik heb niet aanvallend willen reageren maar zou zo fijn zijn voor je paard en voor jou als je het effect van de dubbele lijnen
ziet! M.i kun je pas aan de enkele longe gaan werken als je paard eerst aan de dubbele lijn zijn balans heeft weten te vinden,op zijn eigen lijn kan blijven lopen, zijn rug heeft leren ontspannen..
Het heeft niks met snel willen gaan te maken maar op de juiste naar je paard toe eerlijke manier van starten met rechtrichten aan de longe..uiteraard zijn dr ook andere manieren om te starten met rechtrichten maar dacht dat we t hier toch hadden over t longeerwerk.
Ik wens je veel suc6!!

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:10

Wat ik doe als ze willen omdraaien de longeerlijn door de bitring halen en aan een ring van de longeersingel vastmaken. Dan ben je sterker en kan je toch veel of weinig druk opzetten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 00:15

hannatjuh schreef:
@ moonfish13: klinkt heel leuk. Ik werk liever niet met voedselbeloning met haar want ze kent de grens niet goed tussen wanneer zijn we aan het trainen en wanneer zijn we klaar. Daarin tegen beloon ik haar wel met het spelen met de bal. Dat vind ze erg leuk. Eens kijken hoe ik dat kan gaan combineren.

Goed werken met voedselbeloning is een kunst.
Ik heb zowel mijn verzorgpaard als eigen pony, volledig gericht op eten ermee getraind en geen van beiden zijn vervelend geworden.
De kunst is echter zorgen dat je dingen goed splitst, dus alleen met clicker belonen en met carrotstick de commando's geven.
Dan halen ze dingen niet door elkaar, kennen ze de clicker gaat er een wereld aan mogelijkheden voor je open.
Met name de oefening voedsel weigeren is belangrijk, en bij dominantie echt strikt uit je ruimte drijven, geen uitzonderingen maken.
Die bal kan ook een goede zijn, als het werkt werkt het!