[AR] hoefschoenen voor het mennen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: hoefschoenen voor het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 07:48

Hoe vaak word je paard bekapt?
Het is voor hoefschoenen namelijk wel belangrijk dat de hoef steeds ongeveer even groot gehouden word. Anders passen ze op den duur niet meer (optimaal).
Je zou natuurlijk af en toe zelf de vijl erlangs kunnen halen (veel hoefsmeden willen je hier wel een oude vijl voor geven) of gewoon af en toe een ritje zonder de hoefschoenen maken.
Misschien kan je paard op den duur ook wel zonder, mijn paar heeft alleen voor schoenen en dat gaat prima. :)

Delphi2 is bij mij schoenen wezen passen, dat zou ik zeker aanraden. :j

tinkertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:30

Als de paarden op bloten voeten lopen slijten deze snel(men per week toch 20 tot 40 km per week), ondanks de harde hoeven dus dat is geen oplossing. Had het al geprobeerd.

tinkertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:38

voor mij zijn de Renegades geen oplossing, vanwege dat ze toch wondjes van het schuren krijgen.
Had van iemand te leen gekregen die heel goed paste, en heb ze toen al uit geprobeerd.

tinkertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:40

De paarden worden regelmatig bekapt en met een vijl kan ik zelf wel bij houden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:42

Als je ze van de ijzers haalt en dan in ene alles op blote voeten moet komt dat vaak niet goed nee.
Maar als je met hoefschoenen begint, en op het moment dat de hoeven wat te lang zijn af en toe een ritje zonder schoenen doet, dan kan het zijn dat je de hoefschoenen steeds minder vaak nodig hebt.

Ik doe ze voor alleen om als ze anders te kort zou komen te staan. Op die manier heb je ze uiteindelijk steeds minder vaak nodig. Hier kunnen natuurlijk wel jaren overheen gaan.

Oh kijk da's gemakkelijk dan, dat je ze zelf tussendoor bij kunt houden. dan komt het wel goed. :j

tinkertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:59

Ik heb ze in het begin al op bloten voeten laten lopen, en dat ging te snel, dus vandaar dat ik ze op de ijzers heb laten zetten. het is de bedoeling om ze met hele korte rit, zonder schoenen te lopen en deze alleen gebruiken op hele lange ritten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:22

Je zult merken dat je na verloop van tijd die korte ritten zonder schoenen steeds wat uit kunt breiden, door toch steeds een stukje over asfalt te lopen, worden de hoeven namelijk steeds wat harder.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:26

tinkertje2 schreef:
Als de paarden op bloten voeten lopen slijten deze snel(men per week toch 20 tot 40 km per week), ondanks de harde hoeven dus dat is geen oplossing. Had het al geprobeerd.

Punt is dat dit niet iets is van een maand ofzo.

Dit moet je heel langzaam opbouwen, maar goed, daar zijn hoefschoenen dus wel goed geschikt voor.

Met mijn rijpaard 'vroeger' heb ik, in een jaar tijd, opgebouwd naar 40 km per week over asfalt. Koste me wel 8 maanden ofzo. Maar het 'kan' wel. Niet met elk paard, dat besef ik.

Maar goed mijn huidige pony gaat het dus ook niet mee, athans niet met zijn voorhoefjes, maar wat gypsy zegt, door ook de schoenen af te laten (opbouwend) komen we misschien toch nog wel ergens blootvoets uit eindelijk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:32

Wondjes van renegades,dat vind ik zelf vreemd.waar had jou paard dan wonden.dan zou ik zeker op letten met schoenen die over de kroonrand gaan en ingelopen moeten worden.en je moet de schoenen aan doen als ze kort staan staat die wat langer laat je ze uit.en we zijn vaak telange voeten gewend dus wat is kort.meestal is een goede voet vaak te kort in onze ogen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:02

Zijn de cavallo trek niet geschikt? Die zijn lager en niet van leer, hoeven niet ingelopen te worden.
Ik overweeg om die aan te schaffen (paard altijd zonder ijzers, slijt sneller dan groeit en loopt dan op eieren). Ik heb eenmalig geprobeerd op ijzers, opzich liep hij nu op t harde heel zelfverzekerd, maar hoeven blijven brokkelen en ik ben gewoon geen voorstander van ijzers.
Zit nu in de ellende dat ze er vanaf zijn en hij verschrikkelijk loopt.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:29

we hebben bij onze menclub verschillende paarden en pony's die alle ritten en trainingen op blote voeten lopen. en dat is al gauw 30-50km per week.
een tweespan tinkers, een fries en tweespan welsh-pony's. die lopen overal, op kiezel, verharde weg en bospaden, op blote voeten zonder een centje pijn. het kan wel maar dat zul je moeten opbouwen, en dat gaat niet in een paar maanden denk ik.

tinkertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 16:23

Als een van de paarden de achter hoeven na verloop van tijd zo kort zijn dat ik niet mee kon mennen zonder risico dat de rest van zijn leven kreupel zou zijn is dit dus niet van toe passing om op bloten voeten te laten lopen. van de Renegades waren het wat lichte schuur plekken op de hoefballen aan de achterzijde, misschien dat er wat haar er tussen is gekomen, ondanks dat ik er alles tussen uit gehaald heb.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:33

Zaten de schoenen dan niet te strak? Renegades moet je niet te strak aantrekken.

tinkertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 18:18

Dat kan best zo geweest zijn. Maar dan nog gaat mijn voor keur uit naar Cavallo.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:55

Delphi2 schreef:
Zaten de schoenen dan niet te strak? Renegades moet je niet te strak aantrekken.

Ik doe ze wel strak delphi en toch geen wondjes zelfs niet bij gevoelige paardje. Dat ieder paard zonder kan,is niet waar na 5jr was mijn paard nog niet buiten te rijden helaas.dus dat het met oefenen met ieder paard kan nee dus

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:41

Ik men mijn shetjes op maatschoenen van Smit, als de hoeven te lang worden gaan ze op blote voeten. We houden de hoeven zelf bij(cursus natuurlijk hoefbekappen gevolgd).
Tegen schuurplekken op de ballen doe ik ze altijd oude sokken of pantykousjes aan, het type sok hangt van de zomer of winter af omdat in de zomer de hoeven droger(kleiner) zijn.
Ik vind het voordeel van de smitjes dat je ze kan verzolen waardoor ze lang mee gaan. En ze passen natuurlijk goed (maatwerk).