[AR] hoofdstel zonder oogkleppen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:44

Ik heb mijn pony die volgens mij altijd met kleppen gemend is vandaag zonder meegenomen.
Hij kijkt graag en dat waar hij naar wilde kijken kan niet met kleppen.
Dan liep hij ineens scheef ofzo, best corrigeerbaar maar ik snap het ook wel.
Nu zonder, en super ging het.
Eng ding op het erf leverde ff paniek op, maar perfect beheersbaar.
Daarna vooral een totaal verwonderde pony die lekker rond keek.
De stukken die hij eerst niet zag, bijv het na passeren van een boomstam, zag hij na de kleppen die stam niet meer.
Dat ziet hij nu wel, je zag hem echt zo kijken: :? :wow: *\o/*
Echt wel heel grappig, de wereld ging letterlijk voor hem open. :D
Met verkeer ook prima.
De zweep heb ik onderweg gelijk fanatiek mee om zijn oren/hals mee gezwiept, omdat hij nu dingen kan zien.
Geen reactie, in het begin wat stapjes harder maar dat was zo weg.

Positief dus.
Als hij zo braaf blijft ga ik bakstukken zonder kleppen bij zijn hoofdstel bestellen.
Nu zijn normale hoofdstel gebruikt maar dat vind ik niet ideaal.

Siers83

Re: hoofdstel zonder oogkleppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:53

Op de boerderij waar mn pony staat, staat ook een menpony van een wat ouder mannetje (oudboertje). Hij ment ook altijd zonder kleppen, ook omdat de pony eerst een rijpony was. Toen hij hem kocht liep ie alleen onder zadel, hij heeft m beleerd voor de kar zonder kleppen en is altijd zo blijven rijden.

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:35

via ideaal heb ik destijds bakstukken gekocht zonder kleppen. Zo hou je je hoofdstel compleet voor als je het ooit wil verkopen. Mij paard is ooit beleerd met kleppen maar door een ongeluk vertikte ze het daarna om uberhaupt te lopen met een kleppenhoofdstel op. Dus kleppen eraf en ik kon alles doen met haar, zelfs marathons aangespannen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:10

Ik heb ook een ideal tuig, dus ik heb inderdaad bakstukken besteld zonder kleppen.
Zijn gewone hoofdstel heeft een te lange keelriem, en hij kan zijn hoofdstel afschudden weet ik. Dus ik houd liever zijn ideal hoofdstel. :+

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:35

Ik heb de mijne ook zonder oogkleppen lopen. Bij de beleerder heeft hij van het voorjaar wel twee weken met oogkleppen gelopen, maar hij werd daardoor veel te tam. Hij was niet vooruit te branden. Zonder oogkleppen laat hij zich veel beter leiden en loopt hij lekker door. We hebben een tuig van RBC met een menhoofdstel zonder oogkleppen.:

Afbeelding

Afbeelding

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:27

Afbeelding

Hier ook zonder kleppen.
Mijn paard wil alles zien. Kan ze iets niet zien en dan vooral kan ze mij als menner niet zien wordt ze onrustig.
Daardoor de keuze gemaakt om zonder kleppen te mennen voor meer rust.
Toch vind ik het nog steeds veiliger om met kleppen te mennen aangezien onverwachte beelden gedeeltelijk weggenomen worden en ze die dan ook missen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:37

De laatste keer met een ander bit ging het al beter. Ik ga nu eerst nog eens oefenen met dat bit en oogkleppen kijken hoe dat gaat