Parelli vs Warwick Schiller; verschillen en overeenkomsten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:59

Rina, ik snap volledig wat je wil zeggen hoor. Het was zeker de bedoeling van aan het werk te gaan met je eigen paard terwijl hij met de andere bezig was. Dat heb ik zeker ook gedaan. Maar er zijn wel grenzen, je kan niet je paard 4uur aan een stuk 'longeren'.
Er waren mensen bij die vonden dat dat wel kon, die paarden waren dooddoodmoe, zweet liep er vanaf en ze raken mentaal ook helemaal op.

Als de werken thuis achter de rug zijn en ik ook weer een degelijke piste heb, dan denk ik erover om subcriber te worden. Eens kijken wat ik daarmee kan. Want ik blijf fan van zijn methode.

Verder heb ik volledig hetzelfde gevoel als Wranglerbutt.
Haha en het sektegevoel is idd erg aanwezig, vooral op fb :D
Daar hou ik niet zo van ;).

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:07

Ik heb dus een WS subscription en heb daar veel aan.

Maar ik zou geen enkele methode 'dogmatisch' volgen. Er zijn ongetwijfeld vele wegen die naar Rome leiden, ook voor het trainen van paarden.

Warwick's manier van werken spreekt mij nu aan en geeft me op dit moment concrete handvatten om aan het werk te gaan met mijn pony's. Niets meer en niets minder. :)

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:33

Hi TS, is al 4 mnd geleden dat in dit topic is gereageerd, maar ik vroeg me af of je paard fysiek weer in orde is en hoe je training nu gaat. Ik ben geen volger of subscriber, maar heb wel een merrie die boxrust moest hebben ivm blessure en ook explodeerde op de momenten dat ik haar onder t zadel weer mocht oppakken. Zelfs zo dat ze zichzelf weer een nieuwe blessure aandeed. Maar goed hoewel je vraag gaat over parelli vs ws, wilde ik je meegeven mbt dat je paard zich nauwelijks liet (?) halsteren best eens zou kunnen komen omdat je naar hem toeloopt met het idee in je hoofd dat hij niet goed is, pijn heeft en voorzichtig moet doen, hem 'scannend' aankijkt wat er met hem is deze ochtend. Eigenlijk zoals een roofdier een zwak dier uitzoekt om te grazen te nemen (even als metafoor). Jouw paard pikt dat op en denkt 'ja daaag!'. Laat t los, zie hem als een geheel en als jouw vriendje die je komt halen om leuke dingen mee te doen. Dat kan echt de wereld schelen. Of niet. En dan mort je inspiratie en creativiteit inzetten om iets anders te proberen. Alle methoden bieden houvast voor als je het zelf even niet weet, maar het is aan jou om het te vragen of eruit te halen. Succes.

Hollyleaves

Re: Parelli vs Warwick Schiller; verschillen en overeenkomsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 10:49

Hai,
Inmiddels was ik gestart met lessen, grondwerk volgens de WS methode. Van een instructrice welke hiervoor ook een go had gekregen van, WS zelf. Bekend met grondwerk en de benaderingswijze was ik al, wegens de levels van Parelli.
Ook inmiddels paard meegenomen naar meerdere klinieken en erachter gekomen dat mijn paard medisch van alles mankeerde en dit de grondslag was voor zn gedrag. Mijn hele topic daarover kun je terugvinden in Medisch of als je zoekt op mijn berichten.
Bedankt voor de rest voor je berichtje. Mocht de situatie anders zijn dan was het wellicht een nieuwe invalshoek geweest. Echter is dat dus niet aan de orde.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:20

Ik heb Parelli connect en volg 'in eerste instantie' Parelli's methode. Ik vind het jammer dat bij Parelli en Anderson alles zo ontzettend duur is. Dat maakt het niet laag drempeling. Verder ik ben van mening dat je je nooit moet blindstaren op 1 methode. Ik kijk ook filmpjes op YouTube van Clint Anderson, Missy Wrin, Karine van den Borre en Rick Gore . Ik lees de boeken die mijn moeder heeft van Hempfling, Mark Rashid en Monty Robert. Ik pik er de dingen uit waarvan ik denk dat ze voor mijn werken en dingen waar ik mijn niet in kan vinden gooi ik eruit.
Warwick Scheller kende ik nog niet. Maar ik ga nu zeker eens kijken.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 11:55

Klopt zeker. Ik gebruik dingen uit KFH, Magnus Larssen, WS, Parelli, Francois Pignon en af en toe wat Voest. Voor de rest is het ook bekijken wat bij het paard past en wat jou aanspreekt. Uiteindelijk hebben ze allemaal hetzelfde doel en is de grote leidraad bij allen hetzelfde; horsemanship zonder emoties te laten overheersen.
Ik heb 3 paarden staan en alle 3 dag en nacht verschillend. Wat bij de ene wel goed werkt, werkt bij de ander niet. Naarmate je werkt met een paard kom je daar vanzelf achter.

Het grappige is dat sinds ik Francois Pignon wat meer volg ook meer met VD ben gaan doen. Eerst om te stretchen en ter ondersteuning van de laterale buigingen. Ik merk dat het voor alle 3 mijn paarden een heerlijke vorm van bezigheid was en dat ze alle 3, ondanks hun verschillende karakters dit erg graag verwerkt in het grondwerk mee oefenen. Sindsdien pas ik dit toe tijdens het grondwerken of juist andersom; combineer ik de VD weer met grondwerken. Ik merk dat dit voor de band nog gunstiger is geweest dan het al was. In liberty werd dan nog meer mogelijk. En dat terwijl het voer niet perse de trigger is. De paarden blijven juist door het grondwerk geduldig wachten op een voedselbeloning bij een correct uitgevoerde oefening en oefenen zodoende heel gericht en meewerkend met me mee. VD buiten de gevraagde oefening accepteer ik niet en de paarden proberen het ook niet. FP is dan ook echt een prachtig voorbeeld van deze combinatie van werken met paarden. Heerlijk om naar te kijken en inspiratie op te doen.

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:39

MarjaR schreef:
@BlondCowgirl: Warwick was afgelopen week in NL voor een paar clinics. Ben jij daarbij aanwezig geweest?
Ik had er graag heen gewild, maar wij waren op vakantie in Duitsland. En speciaal voor die clinics terugkomen was helaas geen optie.

Ik heb momenteel een videoabonnement van Warwick Schiller en ik vind het allemaal heel leerzaam. Heb verder geen ervaring met Parelli of andere methodes.

13 en 14 augustus is Schiller weer in NL ;)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:22

snellemerlin schreef:
MarjaR schreef:
@BlondCowgirl: Warwick was afgelopen week in NL voor een paar clinics. Ben jij daarbij aanwezig geweest?
Ik had er graag heen gewild, maar wij waren op vakantie in Duitsland. En speciaal voor die clinics terugkomen was helaas geen optie.

Ik heb momenteel een videoabonnement van Warwick Schiller en ik vind het allemaal heel leerzaam. Heb verder geen ervaring met Parelli of andere methodes.

13 en 14 augustus is Schiller weer in NL ;)

Ik weet het. Ben van plan erbij te zijn. :)

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:09

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:02

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 17:36

Mag ik vragen hoe de WS mensen hun interpretatie is van het paard na de gehele sessie? Op het moment dat het zo staat te zweten en te trillen? Wat voor gedrag interpreteer je daarbij? En mag ik ook vragen wat jullie vinden van de kauwmomenten? Daar wordt niet op ingegaan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij Parelli weer wel het geval is. Ik oordeel niet nu hoor, ik zie alleen dit feitelijk gebeuren en ik ben erg benieuwd waarom er gereageerd wordt zoals er gereageerd wordt. Ik weet van de down en up, dus dat is me wel (enigszins) wat duidelijk

Dezelfde vraag voor de Parelli mensen overigens. Ik ben heel benieuwd naar de meningen en dan vooral of het verschil in meningen erg groot of juist erg evenredig is :D

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:49

sylva schreef:
Mag ik vragen hoe de WS mensen hun interpretatie is van het paard na de gehele sessie? Op het moment dat het zo staat te zweten en te trillen? Wat voor gedrag interpreteer je daarbij? En mag ik ook vragen wat jullie vinden van de kauwmomenten? Daar wordt niet op ingegaan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij Parelli weer wel het geval is. Ik oordeel niet nu hoor, ik zie alleen dit feitelijk gebeuren en ik ben erg benieuwd waarom er gereageerd wordt zoals er gereageerd wordt. Ik weet van de down en up, dus dat is me wel (enigszins) wat duidelijk

Dezelfde vraag voor de Parelli mensen overigens. Ik ben heel benieuwd naar de meningen en dan vooral of het verschil in meningen erg groot of juist erg evenredig is :D

Als ik me niet vergis is er wel een keer in gegaan op het kauwen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 18:33

Ah oke, dan zal ik nog een keer kijken. Had het van de week op staan onder het eten en kon me niet heugen dat hij het kauwen aanhaalde.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:41

Het zweten en trillen moet je echt zien als iets tijdelijks; als je paard nooit op een dergelijke wijze 'up' is geweest, zal hij er best van onder de indruk zijn - dat is ook de bedoeling, want dan kan je pas aan ontspanning 'down' werken :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:42

sylva schreef:
Mag ik vragen hoe de WS mensen hun interpretatie is van het paard na de gehele sessie? Op het moment dat het zo staat te zweten en te trillen?

Als jou paard staat te zweten en trillen (en dan met name trillen) doe je iets echt niet goed. Dan ga je veel te ver in de up en te weinig in de down. En zweten is iets wat je mss de eerste paar keer gebeurd, maar daarna echt niet meer nodig. Het grondwerk is een basis die je legt en niet iets wat je tot in den treure blijft doen, en al helemaal niet op het level waarbij je paard helemaal over de toeren gaat. Als je paard in de roundpenn aan de lijn dat doet wat jij vraagt is het goed, en blijf je daar niet mee bezig. Goed is goed.
Ik heb thuis toch wel 2 uitersten staan, en geen van beide is ooit zover geweest dat het stond te trillen na een sessie (zelfs QT niet nadat Warwick zelf met haar aan het werk was).
En het kauwen is ook een teken van ontspanning, net als knipperen met de ogen, het hoofd omlaag brengen en zuchten. En beide worden besproken in de video's (waarvoor je wel subscriber moet zijn).

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:49

Ik denk dat Sylva doelt op het paard in de pre-clinic video (link van Snellemerlin)?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 18:54

Ja zeker, ik bedoel die in de video van de pre clinic.
Met mijn paard doe ik geen WS zonder begeleiding van mijn instructrice. Ik ben zelf geen sucscriber namelijk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:08

achso :D ja dat krijg je als je niet fit bent :+ Dat was idd een "eerste keer" en dan kan het voorkomen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:20

Ik kan je niet helpen met je vraag maar wel mijn ervaring vertellen met mijn lbe merrie. Allereerst, ik doe met haar geen parelli, zij vind het niet leuk en ik daardoor ook niet. Als ik met touwhalster de games wilt doen gaat ze er zelfs van steigeren (40 jaar wijs en betrouwbaar).

Even kort hoe ze was:
Liet zich niets vertellen, deed wat ze zelf wilde, dominant naar andere paarden. Als je denkt dat je de baas bent, moet je maar even afkoelen in de sloot, als je denkt dat je kan rijden, probeer deze bokken dan maar eens uit te zitten, als ze wedstrijdjes doet en ze ligt achter schiet ze gewoon een andere kant op, dan is ze weer voor. Niet laten vangen, telkens als je er bent met staart in de lucht naar de andere kant rennen. Tijdens het dressuur rijden gewoon een eigen verhaal ervan maken en als het kan wat hekjes springen. Ze heeft zelfs een irritante instructeur platgerent en is bij een andere instructeur achteruit de bak uit gegaan, de stal in en de box in. Instructeur stond er met een longeerzweep op in te slaan, ik zat erop en ben in de stal afgestapt, afgezadeld en klaar.

Wat heb ik bij haar moeten leren:
Overleggen, ik heb zin om buiten te rijden, wil je lekker mee. Wilde ze niet had ze vaak goede reden (onweer op komst, ziek paard, etc).
EHBO standje, oftewel handelen voor de veiligheid of haar eigen bestwil. Dit accepteerde ze ook als ik het vanuit liefde en de goede intentie deed.
Luisteren, die ouwe wil graag mij wat leren, door te luisteren naar haar signalen heb ik ook kunnen leren.
Eerlijk zijn, als ik een rot dag had gehad op school en ik was daar eerlijk over was ze er voor me en vrolijkte me op. Deed ik zogenaamd lief en vrolijk kon ik het wel schudden.
Lachen om fouten en ervan leren en genieten van elke dag!

Wat ik ervoor terug heb gekregen:
Een pony waarmee ik kan lezen en schrijven.
Die op ander terrein gewoon dood gaat letterlijk (tot twee keer toe onderkoeld en zwaar vermagerd naar huis gehaald ondanks meer voer als ze thuis kreeg en dagelijks bezoek).
Een pony die mij nooit bewust pijn zal doen. Ze is wel eens over me heen gejaagd door een ander maar me nergens geraakt, als ze iemand eraf gooit stopt ze altijd netjes, je kan je hand erin stoppen maar ze zal niet bijten.
Ik weet wanneer ze ziek is en mag dan voor haar zorgen (niet iedereen mag dat), als ik ziek ben is ze er voor mij.

Ik denk dat ze ne er wel 50 keer naast gesmeten heeft voor ik het begreep, dat ze me wel 1000x heeft geprobeert wijs te maken dat ik het niet bij het rechte eind had, ze heeft me het echt moeilijk gemaakt de eerste jaren, ik weet nog dat mijn kerst kleding zwart was van de modder, ging d'r nog even snel buiten zetten. Maar zo blij dat ik ervan heb kunnen en mogen leren.

Wat ik jou vooral wil meegeven, en dat is onafhankelijk welke methode je toepast, handel vanuit je hart. Leer een manier ontdekken waarbij jou paard accepteerd dat jij de boel regelt voor de veiligheid, geef hem ook het vertrouwen daarna weer dat je in hem gelooft. Het is helemaal niet zo erg om niet altijd de leiding te hebben, als je hem maar hebt als het nodig is, vanuit liefde en met de juiste intentie.

Nog een toepasselijk filmpje waarbij zij de leiding heeft genomen en op de omgeving let maar ook wacht als ik stop. https://www.youtube.com/watch?v=Z6oDRQmZlpM Ik had 14 jaar geleden niet gedacht dit ooit te kunnen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:59

Bedankt, helaas (of nouja, in een bepaalde manier ook weer niet) zijn we erachter gekomen dat er een medische grondslag was. Nadat de rug en nek van mijn paard na mijn val behoorlijk in de knoop bleken te zitten en ontstoken waren door de voorgaande HB, zie post hier iets boven, is daarna het gedrag nog niet verminderd. We zijn daarom inmiddels in Utrecht geweest voor een CT scan en mijn paard zal 2 maal aan het hoofd geopereerd gaan worden.
Het arme dier had dus geldige redenen om zich zo te gedragen en is eigenlijk nog heel hard geweest voor zichzelf. Het was een schreeuw in nood, om alles wat zo mis was. Ik voel me dan ook absoluut ontiegelijk schuldig dat ik ooit heb kunnen denken dat het gedragsmatig is geweest en dat het op de grond niet in orde was. Ik ben nog van Parelli overgestapt naar Schiller, door middel van les. Mijn instructrice heeft zich ook nog met m bezig gehouden. Helaas moet dat ontzettend pijn hebben gedaan. Afschuwelijk om naderhand te weten. Dus bedankt voor je reactie, alleen voegt het voor mij persoonlijk niets meer toe aan mijn eerste openingspost. Dat is inmiddels achterhaald. Misschien hebben anderen die dit lezen er nog wat aan :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:02

Ach heel veel sterkte.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 20:03

Dankje, dat zullen we beide nodig aan hebben. Ga m een maand moeten missen :(

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:16

Aan de andere kant, het is nu iets. Ik heb er een thuis valt af dikke benen, arts weet het niet, moet maar wachten tot ze nog zieker is en dan weer onderzoek...

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 20:24

Klopt, vandaar inderdaad mijn haakjes erop. We weten nu eindelijk sinds augustus tig onderzoeken, steeds iets vinden wat behandeld wordt, maar net niet datgene lijkt te zijn, wat het is. Financieel is het er wel inmiddels echt heel lastig op geworden, omdat er maar geen eind aan lijkt te komen. Dus in die zin is het wel echt een helaas. Het commentaar van je directe en indirecte omgeving dat je een pony welke al geen rijpony meer is nog zo veelvuldig laat behandelen heeft zo langzaam ook wel zijn effect. Word er gewoon wat treurig van zeg maar dat niemand dat band idee lijkt te begrijpen.

Jij ook veel sterkte dan!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:11

Mijn oudje van veertig krijg preventief massages en acupunctuur. Al drie keer de dood in de ogen gekeken, maar ik geniet van haar en zolang ze er is zorg ik voor haar.