[AR] Nieuw ideal tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Re: Nieuw ideal tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 14:42

Hou toch op, het is bijna hilarisch.

Dingen niet goed zitten die een persoonlijke mening hebben is toch wel heel apart.

De beste mensen hier op bokt hebben er ook altijd het meeste verstand van. Ik ben echt geamuseerd.

Bit ga ik verder ook niet meer over in discussie, hier heb ik al het een en ander over gezegd volgens mij.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:44

Flowq schreef:
Hou toch op, het is bijna hilarisch.

Dingen niet goed zitten die een persoonlijke mening hebben is toch wel heel apart.

De beste mensen hier op bokt hebben er ook altijd het meeste verstand van. Ik ben echt geamuseerd.

Bit ga ik verder ook niet meer over in discussie, hier heb ik al het een en ander over gezegd volgens mij.

Er staan nog een -en- tussen. Dus dingen die niet goed zitten zoals bitten. En je hebt ook nog persoonlijke meningen over dingen zoals klepels. Had het wellicht wat beter moeten uitschrijven voor je.

Waarom een topic maken, blijkbaar weet je alles zelf super. Erg kinderachtige en kattige reacties op goedbedoelde hulp van men.
Maar hé, er heeft vast iemand wel wat aan de goede tips in dit topic. :j

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 14:51

Tja, ik ben ook zo vreselijk slecht in goed Nederlands :+

Ik vind gewoon erg jammer hoe er mee om gegaan wordt.
Klepel heb ik gezegd, hoeft toch geen nut te hebben? Voor mij zit daar meer achter dan mooiheid alleen.

Bit, volgens mij heb ik daar ook al uitleg over gegeven? Ik doelde daar helemaal niet op, maar toch wordt het weer opnieuw aangehaald.

Als ik alles zo super wist, maakte ik inderdaad geen topic aan. Maar ik vroeg geen reacties over bitten en klepels, prima als het aangehaald wordt, en hier heb ik ook gewoon op gereageerd. Maar telkens opnieuw is ook een beetje overdreven.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:52

Ben ik blijkbaar 1 van de weinige net als jij, die zo'n klepel juist chique vind staan!
Je paard zit er prachtig uit met dit bruine tuig!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:58

Ik reed mijn haf ook altijd met klepel. Idd chique. Bij mn nieuwe paard moet ik even kijken, die heeft zoveel voorpluk dat t denk ik niet mooi is.

Staat em super, dat bruine tuig +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:50

Ik vind dit spul altijd wonderen doen op droog tuig. Nog beter dan olie, vet of wat dan ook: http://hypostore.nl/sectolin-zadel-zeep ... 500ml.html

Nee, ik heb geen aandelen. ;-)

En wat het bit betreft: dat was een momentopname, schreef je. Andere kant zat wel goed. Maar op die (verder overigens prachtige) tweespanfoto valt me op dat het bit daar ook niet lekker zit. Dus dat schrijf ik maar gewoon op.

Moet je al zesde klasser tegen kunnen he? ;)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 19:22

Dankje safina! Dan zal ik dat eens gaan halen.

Ik heb eens foto´s terug gehaald van dit bit, ik weet het niet zo goed nu ik er beter naar kijken. Eigenaar wal altijd van het mennen, hij was zeer ervaren, dus heb er eigenlijk nooit goed naar gekeken. Wil je eens mee-oordelen? Een maatje groter proberen is de volgende stap.

http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... age_23.jpg (andere kant)
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... age_22.jpg
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... age_21.jpg
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... age_20.jpg
http://i975.photobucket.com/albums/ae23 ... age_19.jpg

Ja, ik kan er op deze manier zeker wel tegen. Gelukkig net zesde klasser af :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:00

Leuk koppie heeft die pony toch! <3

Qua bit: Paul Versluis schrijft erover "Grootte: de breedte en dikte van een bit moet passen bij de afmetingen van de paardenmond.
De breedte van de mond is de afstand tussen de mondhoeken. De overeenkomstige maat van
het bitmondstuk is de afstand tussen de binnenkant van de bitringen. Het mondstuk moet tot
ruim een cm breder zijn dan de paardenmond om te voorkomen dat het bit de mondhoeken
afknelt."
(hele stuk lees je hier. http://www.paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf Aanrader! En hij heeft er ook een leuk boek over geschreven.)
Blijft natuurlijk lastig om te zien op foto's, maar ik heb de indruk dat hij iets knelt en zie i.i.g. geen halve centimeter ruimte. Maar ik denk dat jij dat nog beter "live" kunt beoordelen. (zeker nu je zesde-klasser-af bent :D )

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:25

"klepel" ?? Dat hoort toch bij een klok, niet?
Ik heb altijd geleerd dat dat ding "frontlepel" noemt :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:50

Lukasje schreef:
"klepel" ?? Dat hoort toch bij een klok, niet?
Ik heb altijd geleerd dat dat ding "frontlepel" noemt :) .

Ik ken alleen de Engelse benamingen: "Markings Cloaking Device" of "Single Horse Drivers Newbe Indicator". :+

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 21:58

Dankjewel safina! Ga me er in verdiepen :)

Lukasje: het lijkt er op toch? :') bijna ongeveer... Ik noem het idd ook altijd lepel, geen idee waarom ik het overneem.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:24

Na deze discussie over de frontlepel te hebben gelezen, ga ik die van mijn shet er maar afhalen, sinds dat ik altijd ruzie heb met zijn voorlok en de frontlepel. Hij heeft een aardig dikke pluk namelijk :+

Sorry voor de off topic, veel plezier met je nieuwe tuig :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:47

Klepel is toch dat ding waar de strengen aan bevestigd worden bij een enkelspankar?

Je tuig is prachtig, en die frontlepel, dat is smaak. Ik vind het bij veel paarden wel mooi. :)

En dan nu over naar de echter vraag. :) Over tuig soepel houden, ons wedstrijdtuig wordt altijd schoongemaakt na het rijden met zeep, en dat houdt het ook soepel. Is erg nodig, want zeker de merrie begint al te zweten als je haar van de wagen haalt, en staat al bijna te schuimen als je haar inspant (zenuwlijder).
Wij gebruiken altijd Equifix Faulpelz voor. Dompelen doen wij trouwens niet, we maken het met een spons schoon, alleen singels worden gedompeld en dan snel met de spons erover.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 17:39

Nee, dat is weer de zweng.

Dankjewel verder! Ik ga er naar kijken :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 23:01

Ik doe bruin leer altijd met lederdressing van Rapide, met gewoon leervet of olie wordt bruin leer steeds donkerder van kleur.

Als het tuig vrij droog is zou ik het toch wel een aantal keren goed invetten, anders krijg je straks barstjes in het leer met alle gevolgen van dien...

Schoonmaken van de delen die op de huid liggen met zo'n leerdoekje van de Action is echt bijna geen werk, dat zou ik gewoon even snel na elke rit doen als er huidvet of zweet op het tuig zit.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:06

prachtig tuig, kan me voorstellen dat je er bij mee bent val zelf ook op bruin tuig..
maak ook schoon met rapide lederdressing en soap fijn spul..
dat van die doekjes vind ik een handige tip, ga een kijken bij de action.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:08

MiniMouse schreef:
Ben ik blijkbaar 1 van de weinige net als jij, die zo'n klepel juist chique vind staan!
Je paard zit er prachtig uit met dit bruine tuig!

Idem hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:15

Ik men niet zo vaak maar probeer eens in de 2 maand in te vetten. Verder berg ik het netjes op; op een speciale tuigdrager in mijn kast zodat het tuig niet smerig wordt.

Prachtig tuig!