[AR] problemen met me pony beleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: problemen met me pony beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:01

Waarom heb je geen instructeur. Goede begeleiding (op elk nivo) is gewoon erg belangrijk. Net als een goede groom die op het juiste moment ingrijpt.

Hoe kan je in struiken belanden? Je pony is nog niet zo ervaren, dus neem aan dat je dan netjes in de bak blijf om te oefenen. Of hebben jullie struiken in de bak?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:02

TS
Hoeveel men-ervaring heb jij?

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:04

Wij hebben onze shet ook zelf beleerd maar wel met de ervaring van een (goede!!!) ervaren menner met ruim 15 jaar ervaring met friezen.

Een shet is net zo link als een groot paard. Ik ken iemand die in een rolstoel zit dankzij een koetsongeluk (paard schrok, koets gekanteld, nek en rug gebroken). Dus denk niet dat mennen minder gevaarlijk is.

Ik vind het nogal naief dat je om hulp vraagt en vervolgens elke vorm van hulp/tips afkraakt (als hij trauma heeft kan ik er toch niets meer mee *dat trauma heb jij in zekere zin veroorzaakt samen met je grooms dus lijkt me goed om dit op te lossen*

Voor de 23e keer dezelfde vraag in dit topic: Hoeveel ervaring hebben je grooms die je helpen? Want een shetlander niet kunnen houden kan gebeuren (ja ik spreek uit ervaring) maar een groene shet voor de koets en bijv een groom van 13 ernaast is niet handig.

Ik zou sowieso stap terug doen, dus niet voor de koets terug naar lange lijnen, slepen, erachter lopen. En pas voor de koets als je een (volwassene) heb die je begeleid. Ik vermoed dat jij nog niet volwassen bent en vind het super tof dat je met je shet voor de koets wilt gaan werken. MIsschien kun je bij de (plaatselijke) menvereniging vragen of iemand je wil helpen? Vaak willen mensen dat wel!

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:05

En inderdaad ;) wat deden die bosjes in de bak/weiland?? Of waren jullie 'buiten'?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:07

Gillbo schreef:
Goede begeleiding zoeken meer kan ik je niet adviseren.
Sowieso nooit alleen gaan beleren altijd met een ervaren iemand erbij.
Een trauma hoeft ze echt niet gelijk te hebben hoor

me pony=mijn pony

:j

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:09

Ben het eens dat ie geen trauma hoeft te hebben nu. Maar doe je dit nog 2 a 3 keer dan heb je in elk geval een actie-reactie in gang gezet waar je niet blij van word ;)

xdyonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 16:23

die mensen die mij helpen die rijden ook wedstrijden met het mennen en doen het al jaren in een weiland hebben we aan de rand struiken staan en bomen enzo en mijn shet die kan makkelijk onder het draadje door gaan
en ik ben niet zo rijk iemand die iemand kan gaan in huren om me te helpen want zoveel geld heb ik ook weer niet omdat het best duur is

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:24

Hoe vaak heb jezelf gemend voordat jij met je shet aan de gang ging?

xdyonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 16:26

bij mijn oude stal deed de eigenaar met fjorden mennen met zo grote tram er achter dat heb ik best vaak gedaan en ik heb heel vaak met de 2 span van me vriendin gement dat zijn ook 2 shets

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:43

En wat gebeurde er voordat je shet de bosjes in vloog?
Werd ie onstuurbaar, schrok ie ergens van? Snapte hij iets niet?

xdyonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 16:50

ze was gewoon heel rustig aan het stappen en ze deed het heel goed en uit het niks begon ze te bokken en te rennen en vloog ze de struiken in

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:00

Maar wat wil je van ons? Je vraagt advies: Blijkbaar hadden jou grooms op dat moment geen controle...

Lijkt me sowieso tijd voor goede begeleiding en als je grooms een shetlander niet tot bedaren kunnen krijgen die bokt...dan denk ik...misschien andere begeleiding?
Dat je het niet kan betalen snap ik maar iemand van de plaatselijke menvereniging?

Ik ben de groom van mijn zus en haar shet en we zijn ooit in de sloot beland (beestje is heel netjes beleerd maar schrok van een vogel in de bosjes). Toch maakt een groom dan wel het verschil. Hij lag met koets en al op de kop (letterlijk) in de sloot maar dan is een ervaren groom die samen met de menner snel de pony kan loskoppelen wel degelijk van belang.
Voorkomen kun je ongelukken niet altijd maar een shetlander die door de draad gaat (of eronderdoor) tijdens het mennen in een weiland....dan twijfel ik toch een beetje aan de kundigheid/oplettendheid van je grooms / menner

xdyonn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 17:07

jaa klopt ik denk dat ik zo een advertentie neer zet die mij wil helpen er mee

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:09

Je vraagt om advies. Okee!
1: zoek goede begeleiding ( heb je volgens jou al)
2: doe nog niets zonder goede begeleiding
3: leg het probleem voor aan je goede begeleiding
4: maak met je goede begeleiding een plan van aanpak, om het probleem te lijf te gaan

Neem nooit "zomaar iemand die toevallig ervaring heeft" als begeleider. Je moet iemand nemen die aansluiting met jouw pony en jou heeft en oplossingsgericht met jou en je pony werkt. Ja, dat kost geld, maar beter wat geld uitgeven dan verongelukken. Als je geen geld uit wilt geven, moet je niet aan een pony beginnen, zou ik bijna zeggen. Ik ben ook niet rijk, maar maak mijn keuzes en heb het er voor over om wat aan mijn lessen uit te geven.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:51

én niet te vergeten....iemand die ervaring heeft met mennen kan niet een paard voor de koets perse beleren

Zo kan ik best wel paardrijden....maar een paard inrijden zou ik ook niet zomaar kunnen....

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:59

xdyonn schreef:
jaa klopt ik denk dat ik zo een advertentie neer zet die mij wil helpen er mee

Niet vervelend bedoeld maar als je ergens een advertentie wil plaatsen laat dan wel iemand van te voren even de tekst na lezen.
Ik zie dat je wat moeite hebt met de taal. Dat geeft niet maar staat in een advertentie wel beter als de tekst juist is.

Welke omgeving woon je, misschien weten mensen hier op Bokt een goed adres voor je

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:08

Storm2009 schreef:
én niet te vergeten....iemand die ervaring heeft met mennen kan niet een paard voor de koets perse beleren

Zo kan ik best wel paardrijden....maar een paard inrijden zou ik ook niet zomaar kunnen....

Juist.... jij snapt :j .

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:26

Ik zou zoiezo je door iemand laten helpen die er verstand van heeft.

Zoiets heb ik ook gehad toen mijn shet voor het eerst voor de kar ging. (inmiddels vandaag voor de derde keer voor de kar gelopen)
Hij liep tegen het hek aan omdat hij zo aan het klooien was en toen ging hij bokken en gaf hij een trap tegen de kar. Als hij tegen de kar trap moet je meteen hard roepen zodat hij weet wat hij dat niet mag doen want dat is erg gevaarlijk. Mijn pony wilde toen meteen niet meer lopen omdat hij het toen eng vond dus hebben we het afgesloten met nog een stukje lange lijnen. Als er zoiets gebeurd moet je zorgen dat je het toch altijd goed afsluit. De keer daarna hebben wij hem gewoon weer voor de kar gezet en toen ging het weer prima. Wij komen nu niet meer te dicht bij die hekken in de buurt :+

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:45

Heb je al een advertentie opgehangen/reacties gehad?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:13