Ik quote jezelf even.
rider schreef:Als je wilt discussieren over training, lijkt enige kennis van conditionering me handig. Misschien moet je je even inlezen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rider schreef:Als je wilt discussieren over training, lijkt enige kennis van conditionering me handig. Misschien moet je je even inlezen.
KoudbloedKim schreef:Dat is gemakkelijk er vanaf komen.
Flux schreef:Hm, ik ben het daar niet helemaal mee eens.Kim, die positieve associatie is er alleen als er niets onprettigs gebeurd, dus echt niet direct. Als ik een dier met mijn stem beloon maar hem daarna een knal op zijn kop geef gaat hij mijn "stembeloning" niet positief associëren. Ook uitblijven van druk, negatieve bekrachtiging of iets anders onprettigs is een beloning. Die beloning "groeit" als men er iets positiefs aan koppelt (stemgebruik, of iets anders als een snoepje, klopje oid.)
Dus, toen jij Kim voor het eerst ging belonen met je stem zal ze niet gedacht hebben "Yay, ik doe iets goed!" maar ook niet "Oef, ik doe iets fout!". De eerste reactie (mits niet negatief) is neutraal, vanuit daar groeit het ofwel naar iets positiefs (uitblijven van bv pijn) of naar iets negatiefs (wel pijn / of onprettig).
Dat ze dit snel kunnen oppikken hoor je mij niet over, dat kan namelijk prima.
KoudbloedKim schreef:Ik ben van mening dat mens en dier (what's the difference) van nature al de link leggen tussen een vrolijke, blije manier van stemgebruik = goed en boze, harde manier van stemgebruik = niet goed.
RdLFoto schreef:Mijn paard heb ik leren 'lachen' door met zo'n babydoekje over zijn neus te gaan.Nu doet hij het non-stop voor eten (heb ik 2x gedaan..) en ik vraag me dan echt af waarom iedereen zijn paard wilt laten steigeren..?
Flux schreef:KoudbloedKim schreef:Ik ben van mening dat mens en dier (what's the difference) van nature al de link leggen tussen een vrolijke, blije manier van stemgebruik = goed en boze, harde manier van stemgebruik = niet goed.
Daar ben ik het zeker mee eens. Maar ik denk dat dat vooral komt omdat paarden ook een intonatie verschil kennen in hun geluidstaal (denk aan geruststellend hinniken vs de "pas op, je gaat een grens over" hinnik).
Ik heb thuis bijvoorbeeld een dove kat die dit verschil dus niet hoort. Ik kan hem prima boos aanspreken inclusief boos gezicht. Zolang ik daaraan een positieve bekrachtiging koppel (vreten, bijvoorbeeld) komt hij zo blij aangehuppeld als ik een lelijk gezicht trek, haha.
CalipsoLover schreef:Peta weer, overtrokken en over 1 kam scheren zoals altijd.Ik denk dat ik op mijn mening heleboel commentaar ga krijgen, maar ik wil hier toch even bij stilstaan.
Het gaat over het volgende filmpje: http://www.viralnext.nl/niet-in-het-circus/
OPGELET: niet voor gevoelige kijkers.
Neen, ik zeg niet dat wij onze paarden slagen zoals ze daar dieren slagen. Maar er is zeker een gelijkenis. In vrijheidsdressuur zijn er een heleboel oefeningen uit de natuurlijke houding, maar ze doen het uiteindelijk voor een beloning, en niet uit eigen wil. Na deze video had ik niet zo het gevoel meer dat vrijheidsdressuur altijd correct is. Wanneer gaat een paard nu uit eigen wil blijven knielen voor een minuut lang? Is het wel juist dat we dit doen? Ik zal een week geleden een video van een vriendin van mij die in de neus kneep van haar paard om het te leren 'niezen'. En dat voor ons eigen plezier. Commentaar als 'vrijheidsdressuur is meer dan een trucje' Neen, misschien kan het helpen bij het rijden enzovoort, maar uiteindelijk is en blijft het een trucje.
ALS je hierop reageert besluit dan wel eerst de video te kijken.
KoudbloedKim schreef:Ik ben van mening dat mens en dier (what's the difference) van nature al de link leggen tussen een vrolijke, blije manier van stemgebruik = goed en boze, harde manier van stemgebruik = niet goed.
RdLFoto schreef:Mijn paard heb ik leren 'lachen' door met zo'n babydoekje over zijn neus te gaan.Nu doet hij het non-stop voor eten (heb ik 2x gedaan..) en ik vraag me dan echt af waarom iedereen zijn paard wilt laten steigeren..?