[AR] Cap op tijdens mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:43

Keet schreef:
Gem schreef:
Ik blijf de stelling "iedereen op de wagen moet een cap op" grappig vinden. Ik denk dat er weinig koets-trouwerijen meer zouden plaats vinden.

Tja :) ik rij geen trouwerijen :+

Wat dacht je van Lex en Max op prinsjesdag in de gouwekoets..... Of hoe zou Laurentien er uit zien met een dop op.
Be ben ik wel eens tegen gekomen op het strand op het paard, zonder dop...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:48

Prinses Petra en Bea, daar past geen helm op. Of wacht, die hebben al een "natural cap" :)* . Of wacht... die zijn misschien met de helm op geboren? :+

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:20

Persoonlijk draag ik geen cap tijdens het mennen, enkel als ik mee moet als groom met een jong onervaren paard en op wedstrijden.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:04

Gem schreef:
saddledancer schreef:
ja, ik heb ook een helm op op de fiets, en waar ik woon is dat ook heel normaal, ik vind al die nederlanders met 5 kinderen op 1 fiets en Dan allemaal lekker zonder helmpjes ook maar helemaal niets :')

Dus Nederlanders met 5 kinderen op 1 fiets mét helmpjes op vind jij wel okee?

nou nee, dat ook niet hahaha, ik vind op je eentje op de fiets al gevaarlijk genoeg :') maar als ze t Dan toch doen Dan maar liever MET een helmpje :j

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:53

Gem schreef:
Prinses Petra en Bea, daar past geen helm op. Of wacht, die hebben al een "natural cap" :)* . Of wacht... die zijn misschien met de helm op geboren? :+

:') :')

Het is niet verplicht op de openbare weg dus.

Ik mende eerst nooit met cap, op een of andere manier nooit bij stil gestaan (terwijl ik OP een paard niet durf zonder cap...) maar nav terechte opmerkingen heb ik nu wel een cap op. Soms vergeet ik het nog, maar dat gebeurd steeds minder.

Op de fiets draag ik idd geen helm, omdat ik dat niet hard genoeg vind gaan (bedoel dan moet je met lopen ook een helm gaan dragen, want je kan dan ook struikelen over een boomstronk en precies je hoofd stoten....)
Maar op brommers, ook al zijn het wettelijk snorretjes, die wel de 30+ halen, heb ik een helm op.

Anoniem

Re: Cap op tijdens mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:59

Ik weet niet zeker of het verplicht is, maar ik zou het zelf wel doen.
Ik ben één keer op een kar mee geweest, maar het dier ging op hol, verloor zijn hoofdstel en nou ja.. Ik moest er af springen, ;+
Laten we zeggen, de landing op het asfalt met mijn hoofd was zeer pijnlijk. Ik denk dat ik met cap geen hersenschudding zou hebben gehad.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:48

Toen ik nog reed ging ik zonder cap niet rijden.
Nu ben ik overgestapt op het mennen, en heb hem nooit meer op.
Heb er momenteel zelfs geen meer, uitgeleend aan stalgenootje die er geen had.
S winters heb ik een muts op en straks van de zomer wil ik een cowboyhoed aanschaffen voor de zon.

Bianca1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:11

Ik men veel alleen en heb dan altijd cap op. Als ik als huifkarkoetsier men met kinderen met verstandelijke beperking, moeten ook zij allemaal een cap op, mogen anders niet mee van mij. Maar het is op openbare weg niet verplicht. Ik vind het wel verstandig.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:16

Ik heb ook altijd cap op gehad en mensen bij mij op de kar kregen ook cap op... Daarvoor deed ik altijd baseballpetje op, ook met lessen en examen menbewijs. Het is tijdens lessen en examen verplicht een hoofddeksel op te hebben, niet nader benoemd naar mijn weten.
Of het verplicht is recreatief, geen idee.
Nadat ik een flinke smak heb gemaakt uit mijn wagen met mijn paard wat plots uit het niets op hol sloeg, doe ik heel heel graag mijn cap op als ik op een wagen klim ;-).

Bossiema

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:14

Ik ga zo af en toe mee als groom en standaard is het een cap op.... voelt ook prima.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:25

Ik moet eerlijk bekennen dat ik alleen een cap opzet als het moet.
Thuis en op de weg rij ik dus altijd zonder cap.
Ik rij ook dagelijks een heleboel mensen rond met de huifkar en die kun je ook niet allemaal een cap op laten doen dus op manier sluipt het er ook in dat het "normaal" is om zonder cap te rijden

_larissaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:25

Volgens mij is het zo dat in de dressuur een helm niet verplicht is bij de vaardigheid moet je een helm op en in de (mini)marathon moet je een helm + body/rug protector aan

bij ons in de les is een helm gewoon verplicht en op buitenritten niet

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:57

Met het mennen hier thuis hebben we nooit een cap op
Met ritten van de menclub ook niet en bij de vaardigheidsproeven raden ze het wel aan maar verplichten ze het niet, alleen bij de indoorvaardigheid is het verplicht (en ik heb gehoord dat waarschijnlijk een bodyprotector ook verplicht is)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:54

Hmm... gewetensvraag...
Iedereen onder de 18 draagt op mijn span een cap. Iedereen boven de 18 adviseer ik met klem om zo'n ding op zn hoofd te zetten, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het zelf op mijn eigen span dus meestal niet doe :+
Alleen als mijn bijna 3 jarige dochter (met cap!) meegaat op mijn wagen, draag ik zelf ook een cap... Hoezo hypocriet? :') Volgende week komt mijn nieuwe wagen, misschien gelijk een goed moment om een mooie, bijpassende cap aan te schaffen en die voortaan maar gewoon op mn hoofd te zetten. Kan namelijk geen enkele reden bedenken waarom mijn dochter de cappie wel op moet en mama hem dus niet nodig heeft...
En als ik (mee) rij met het span van een ander draag ik tegenwoordig ook vrijwel altijd een cap.

Overigens is de regel bij ons op de club ook hetzelfde: tijdens de menles draagt iedereen onder de 18 jaar verplicht een cap. Iedereen daarboven wordt geacht zelf na te kunnen denken en zelf te kunnen bedenken dat het advies om die cap op te zetten er misschien niet is om hen te pesten, maar om blessures te voorkomen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:07

Lacuna, koop een mooie cap die lekker zit en goed bij je wagen past, en clip hem na het rijden gewoon vast aan je wagen zodat hij er de volgende keer nog zit. Dan kan je alvast niet meer het excuus gebruiken dat je hem vergeten bent ;)

Bij ons op de vereniging ment niemand met cap, en het heeft bij mij dan ook even geduurd voor ik die gewoonte er echt in kreeg. Maar tegenwoordig voel ik me heel erg kaal als ik zonder cap op de koets stap.
Je moet wel een comfortabele cap hebben, als je een goeie cap hebt voel je hem niet zitten en heb je er geen last van, dan is het ook geen opgave om hem te dragen :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:25

Vanwege het veiligheidscertificaat is het bij ons verplicht om ook tijdens de lessen met cap te rijden. Ik snap eigenlijk niet dat het dan elders nog kan dat het zonder gebeurt. Iedere accommodatie zit toch aan datzelfde certificaat verbonden?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:28

Ik rij altijd met cap. Ik heb een fijne lichtgewicht endurancehelm en dat zit heerlijk. Al is het alleen om ervoor tw zorgeb dat mijn haren niet in de bomen blijven hangen of mijn kop niet stoot tegen takken. Voor de vergelijking met huifkarrijders.....die crossen niet in galop met twee wielen door de bochten in het bos...ik doe dat wel. Daarmee loop ik een risico en het risico om knockie out te gaan midden in het bos als er iets gebeurt wil ik niet lopen. Al is het enkel dat ik de mogelijkheid dan nog heb hulp te vragen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:17

Ik bedenk me trouwens net dat ik mijn cap eigenlijk meestal wel opzet als het regent. Dan wordt je hoofd niet zo nat :+

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:29

Toen ik pas begon met mennen reed ik eigenlijk weinig met cap, puur omdat ik er een had die voor geen meter zat. Toen er een nieuwe wagen kwam gelijk een nieuwe cap gekocht en sindsdien heb ik hem altijd op.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:51

ik rij áltijd met cap

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:03

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik 'm nooit op heb met het mennen. Wel als ik ohz rij.
Maar mijn kinderen moeten idd wel verplicht een cap op als ze mee op de wagen ga.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:46

De vraag ik of het verplicht in, nee
Alleen bij wedstrijden en op sommige manege,staat en stallen ook maar zeker niet overal.
Ik het veiliger ja
Doe ik het zelf nee,alleen op wedstrijd omdat het moet.ik rij ook zonder cap

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:15

Ik heb altijd mijn cap op. Hij hangt gewoon standaard aan mijn tuigkarretje en voordat het hoofdstel in gaat heb ik mijn cap op.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:50

Ik heb ook altijd mijn cap op tijdens het mennen. En ik vraag iedereen die bij mij op de wagen stapt dat ook te doen, maar ik stel het niet verplicht.

Ik zie geen reden om 'm NIET op te doen. Het is gewoon veiliger met cap.
En ik heb ook echt helemaal geen last van mijn cap. Het ding zit gewoon goed. Ik merk eigenlijk niet eens dat ik 'm op heb.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:29

Ik heb 1,5 jaar geleden ongeluk gehad met mijn pony'tje. Eigenlijk nooit cap op en kei brave pony.. Had ik hem maar wel op gehad. Gelukkig viel de schade aan zowel mijn pony, wagentje en mijzelf mee. Maar ben toch behoorlijk poosje bewusteloos geweest en een aantal dagen nodig om weer enigszins aan te sterken. Inmiddels na deze 1,5 jaar ben ik afgelopen weekend weer voor het eerst wezen mennen op het land (waar het toen ook gebeurde) en zeker weten dat ik dan een cap draag. Van je fouten leer je.. :)
Maar goed dit is nog geen concreet antwoord op je vraag.. Maar het is in ieder geval aan te raden.. :D