[AR] bokken voor de wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Re: bokken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 13:45

Om even een update te geven.

Vandaag weer aan de slag geweest met hem. Bij het poetsen merkte ik al dat hij het niet fijn vond als ik aan de achterbenen kwam, even goed gevoeld en ze waren heel licht iets warm, waarschijnlijk doordat hij het rek toch een paar keer geraakt heeft, hij liet hierbij ook zijn plas meteen lopen (door de stress?)
Verder even laten lopen, maar op het harde en zachte liep hij gewoon zuiver.

Kennis was ondertussen aangekomen en samen hebben we hem ingespannen. Bewust hebben we ervoor gekozen om enkel een ronde van 3 km in stap te maken, om de negatieve ervaring te laten verdwijnen. Hierbij viel het me wel op dat hij op de momenten dat ik hem toesprak wat stress opbouwde (zwiepen met de staart) eerder heeft hij hier niet negatief op gereageerd.
Meerdere malen laten halthouden en wegstappen en hierbij werd de stress steeds minder.
Bijna aan het einde van de ronde aangekomen ging hij vanzelf over in draf en hierbij hebben we hem ook even rustig laten draven, waarbij ook het afremmen weer goed ging.
Hierna pony uitgespannen en uitgebreid beloond.

De komende dagen is het de bedoeling dat ik onder begeleiding van die kennis even elke dag een korte ronde buiten maak, om even die stress te doorbreken.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 12:25

Vandaag weer een stuk gereden en pony is al een stuk minder gestressed.
Hij laat wel nog af en toe de plas lopen.

Ook meteen foto's gemaakt, zie alleen dat de lichtogen wat naar voren zitten.
Hoe vinden jullie het tuig en de sulky hangen?

Afbeelding

Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:33

fijn werkje he!
Ben vandaag ook bezig geweest maar had niet zoveel tijd dus ga vd week ff verder.maar denk dat de balans goed is.
Heb wel eindelijk een foto voor je wel alleen sulky nog niet de hele combi :+

Afbeelding

succes met afstellen

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:33

Fijn dat het alweer wat beter gaat.
Ik zou de strengen niet door de broekriempjes laten lopen maar eventueel een strengophouder gebruiken zodat de strengen zonder knikje naar je wagentje lopen.
Vind het wel leuk je updates te lezen!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:10

Ik moet inderdaad even kijken voor strengophouders. Vandaag wel de slagriem binnen gekregen, dus die gaat er vrijdag voor de zekerheid omheen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:24

Welke slagriem heb je genomen?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:25

cinniz123 schreef:
Welke slagriem heb je genomen?

Van Ideal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:28

Ik zie dat je een strotouwtje gebruikt ipv het kabeltje dat je bij je HCA krijgt. Pas daar goed mee op; ik mende met de shet door de wei, brak het strotouwtje... Gelukkig was ze braaf en stopte ze netjes, maar als je ergens in het bos bent op het verste punt van huis, is het toch wat onhandig :D

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:41

Hilary schreef:
Ik zie dat je een strotouwtje gebruikt ipv het kabeltje dat je bij je HCA krijgt. Pas daar goed mee op; ik mende met de shet door de wei, brak het strotouwtje... Gelukkig was ze braaf en stopte ze netjes, maar als je ergens in het bos bent op het verste punt van huis, is het toch wat onhandig :D

Ja Andries had me dat aangeraden omdat ik nog een beetje aan het spelen was met de lengtes, maar ik denk dat vrijdag de staalkabel eraan gaat!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:42

mirriejj schreef:
Ja Andries had me dat aangeraden omdat ik nog een beetje aan het spelen was met de lengtes, maar ik denk dat vrijdag de staalkabel eraan gaat!

Oke! Zo zijn wij ook gestart, tot we wisten wat de goede lengte was :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:44

Je strengen mogen langer, in stilstand horen de lichtogen recht naar beneden te hangen, en in het midden van het stuk van het veiligheidsgedeelte in het lamoen te hangen (goh snap je hem nog haha).
Het lijkt ook alsof je broek behoorlijk strak zit; sluit je pony niet op tussen het borsttuig en de broek, er moet aan beide kanten ruimte zijn om te bewegen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:20

Heel verhaal getypt, is het ineens kwijt. Poging 2 dan maar!
Allereerst, mooie combinatie! Ziet er chique uit.
Ik krijg het idee dat de afstelling van je broek en van de strengen te strak is. In stilstand staat er op beide al teveel spanning. Je pony krijgt nu tijdens het remmen een 'signaal' van de broek ( remmen) en terglijkerteid trekt het borsttuig de kar vooruit. De krachten werken elkaar dus tegen. Alsof je met twee handen een accordeon "dicht duwt".
Waarschijnlijk snapt je pony dit niet ("moet ik voorwaarts, of remmen ?). Om maar even in menselijke termen te praten.
Probeer het eens als je de strengen wat losser afstelt en ook de broek wat losser.
Ook heb ik het idee dat de broek wel eens te klein kan zijn voor de pony. Maar ik verwacht niet dat dat het probleem is.
Veel succes ermee! Ik hoop dat je snel veilige menkilometers kan gaan maken!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 16:46

Foto vertekend er denk ik wel een beetje in, zodra er druk op de strengen staat, dan hangen de lichtogen netjes in het midden. De broek staat echt aangespannen als breezer volop remt. Wel heb ik zelf inderdaad ook het idee dat de broek wat te klein is ( billen zijn de laatste weken een beetje groter geworden door de grasjes haha) Maar die zijn gelukkig gewoon los te krijgen dus kan ik altijd een maatje groter in bestellen :)

Breezer liep gisteren wel heel lekker met deze afstellingen moet ik zeggen ( wel nog wat spanning hoor, maar dat gaat er hopelijk wel uit)