"longeren"met leadrope

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "longeren"met leadrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:53

Simodi, ja dat hoop ik tzt ook. Maar vooralsnog vind ik de longeerhulp wel prettig, zodat hij goed over de rug loopt zonder allerlei gekke touwtjes en hulpmiddelen.

Duur is op zich prima, als de kwaliteit ernaar is. Dat vind ik wel belangrijk,dat het lang meegaat...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:21

FRA spullen gaan lang mee, ook bij intensief gebruik.
Zowel mijn leadrope als barebackpad heb ik al ruim 8 jaar in gebruik. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:37

Als ik mag inhaken, na vandaag toch weer woorden gehad te hebben met de longeerlijn, ben ik eens aan het kijken naar leadropes. De leadrope 22ft / 6,7m van Equiplay zou dan wel een goede vervanging kunnen zijn denken jullie?

Wat ik doe: loswerken op kleine volte (vergelijken met wat werken aan de hand) en dan richting het longeren toe werken. Veel mee lopen (al moet ik nog af van het traditioneel 'taartpunt-longeren') en zo naar verhouding niet al het longeerlijn nodig hebben (wat ik 'over houd' zit mij dan ook erg in de weg). Ik probeer de gehele bak te benutten en wil daarom ook niet een te korte lijn hebben (probeer veel te wisselen in openen en sluiten van voltes) maar ook niet te lang wat mij dan vervolgens weer in de weg zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:42

Rizette schreef:
Is een Leadrope niet veel te zwaar? Ik vind 7 meter ook wel het minimum om te longern , eigenlijk liever een langere lijn anders kun je zelf in het midden ook rond gaan lopen i.p.v. blijven staan .Hier was ook ooit eens iemand aan het longeren met zo'n heel zwaar touw . Het hing helemaal door naar beneden bij het longeren , was niet fijn in de hand en ook nog eens heel zwaar aan het bit /mond van het paard,
Ik zou echt voor een zachte stoffen brede longeerlijn gaan , dat vind ik heel wat prettiger maar ook zeker voor het paard. Je hebt met een leadrope ook helemaal geen licht contact met de mond van het paard omdat het touw zo zwaar doorhangt.

Ik heb er eentje van Harry Horse voor een tientje... nylon lichtgewicht ding... perfect :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:45

Zou je die wellicht eens voor mij kunnen opzoeken? :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:48

magda_90 schreef:

Als je het tegen mij hebt: heb 'm bij Epplejeck uit een rek gevist maar kan 'm zo gauw niet vinden op hun site. Ik blijf nog even zoeken!

Edit: volgens mij is dit 'm: http://www.ej.nl/paard/halsters-touwen/ ... m_837.html

Ik gebruik 'm om te wandelen en longeren. Mijn bakje is ongeveer 10 meter in doorsnee, ik heb een klein paard. Met dit ding kan ik daar prima longeren. Maar kan me voorstellen dat je 4 meter te kort vindt (in mijn beleving is hij langer :o ).
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-05-15 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:51

Ik heb er 2 van equiplay, de finesse 22ft en de fun 22ft. Als het nattig weer is pak ik de finesse en anders de fun. Allebei heel erg blij mee :).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:56

Tegen jou inderdaad Koper. :) Bedankt voor het opzoeken. Ik weet niet goed wat wijsheid is qua meters. Ik gebruik de gehele bak (20x40 m dacht ik), maar loop ook actief mee (moet nog meer hoor, ben het traditionele taartpuntlongeren aan het afleren). Ik begin met werken aan de hand op een kleine volte en probeer daarna de voltes steeds te sluiten en te openen. De traditionele longeerlijnen zijn mij alleen te lang, dat is voor mijn gekluns momenteel erg onhandig. Vandaar de zoektocht naar een kortere lijn.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:59

Ik heb een setje dubbele lange lijnen(en leadrope) van Emiel Voest.
En als ik aan de enkele lijn ga werken, gebruik ik altijd 1 lijn van de dubbele lange lijnen. Erg fijn!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:30

Ik snap het Magda. Het longeren gebruik ik als voortzetting van het werk aan de hand (lengtebuiging en ondertredend binnenachterbeen) om te checken of mijn paard dat ook kan als ik er wat verder van af sta. In de praktijk gebruik ik zelfs mijn slofteugel (die ik met het werken aan de hand met de clips aan de buitenste ringen van de kaptoom vastmaak, en voor longeren aan de middelste), die is ook 4 meter lang. Maar in mijn beleving is het touw langer. Ik heb ze nooit langs elkaar gehouden voor de lengte.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:34

Jij omschrijft het beter wat ik bedoel (dat je er er wat verder van af gaat staan, beetje nieuw op dit gebied :o ).

Ik ga dinsdag een markering maken van 6,5 m op de normale longeerlijn en dan ga ik kijken of het een handige lengte is. Zo ja, dan weet ik dat ik op zoek kan gaan naar een 6,5 m leadrope. Of eventueel korter/langer. Ik denk dat dat voor mij even meer spreekt dan nu gissen naar wat ik nodig zou hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:49

Voor mij is het ook allemaal hartstikke nieuw := Veel succes!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:54

Bedankt. :) Jij ook!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:38

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:31

Ik heb vandaag die van F.R.A. gekocht en meteen uitgeprobeerd. Ik vind hem erg fijn in de hand liggen, veel lichter dan een traditionele longeerlijn en net goed qua lengte; makkelijk korter te houden voor wat meer doorvragen en makkelijker langer om meer ruimte te geven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:33

Klinkt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:10

Is de finesse van equiplay ook gewoon fijn voor grondwerk??

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:34

Ja heel fijn, als je zelf wat finesse hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:22

Ik hb nl een 22 ft qua lengte getest van de week maar dat was een zware, vond ik niks.
Weet niet of de finesse dus prettig is.
Wil er ook wel mee kunnen zwaaien, het uiteinde.
Anders wordt het de blauwe fra..

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:33

Ik longeer met een leadrope van 3,75 meter, gewoon bij horse charms gekocht. Voor mij is dat te perfecte lengte, hij 'hangt' niet aan de kaptoom maar je hebt wel een fijn gewicht in je hand. Nu is het wel zo dat ik mijn hulpen vooral geef op lichaamstaal en daardoor ook vrij veel meeloop en soms ook rechte stukken stuur. Ik heb ook maar een kleine pony dus die heeft ook een fijnere buiging als hij wat dichter bij me loopt. Een kortere lijn is ook fijner om tussendoor even wat buiging-oefeningen te vragen.
Dit is gewoon iets wat je moet uitproberen, je merkt het vanzelf wel als je iets vindt wat voor jou goed werkt. :j

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:10

De finesse 22ft is een wereld van verschil in vergelijking met de zware. Al moet je wel wat handigheid hebben met snel oprollen etc. Maar voor wat grotere paarden is 22 ft echt wenselijk, anders moeten ze een klein rondje lopen en dat is niet zo goed. Tuurlijk wel soms in grotere en kleinere rondes, maar voor sommige grotere paarden is het echt niet goed op zo'n kleine cirkel.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:54

Koper schreef:
magda_90 schreef:

Als je het tegen mij hebt: heb 'm bij Epplejeck uit een rek gevist maar kan 'm zo gauw niet vinden op hun site. Ik blijf nog even zoeken!

Edit: volgens mij is dit 'm: http://www.ej.nl/paard/halsters-touwen/ ... m_837.html

Ik gebruik 'm om te wandelen en longeren. Mijn bakje is ongeveer 10 meter in doorsnee, ik heb een klein paard. Met dit ding kan ik daar prima longeren. Maar kan me voorstellen dat je 4 meter te kort vindt (in mijn beleving is hij langer :o ).

Als je er mee gaat grondwerken, is -ie binnen de kortste keren kapot :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:03

Freya6 schreef:
De finesse 22ft is een wereld van verschil in vergelijking met de zware. Al moet je wel wat handigheid hebben met snel oprollen etc. Maar voor wat grotere paarden is 22 ft echt wenselijk, anders moeten ze een klein rondje lopen en dat is niet zo goed. Tuurlijk wel soms in grotere en kleinere rondes, maar voor sommige grotere paarden is het echt niet goed op zo'n kleine cirkel.

ligt die finesse prettig in de hand?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:26

Niet over de leadrope, maar over het touwhalster. Waar je bij longeren met touwhalster goed op moet letten is dat je het hoofd niet scheef trekt. Ook niet een beetje. De bevestiging zit onderin dus als er druk op komt (al is het maar het gewicht van de leadrope) kan een paard dat opvatten als een aanwijzing om zijn hoofd te draaien, niet naar binnen toe, maar van voor gezien met de klok mee of tegen de klok in. Stel dat je linksom rondjes moet lopen en ondertussen houd je je hoofd met je rechteroor op je rechterschouder, een beetje dat gevoel.

Dit kun je simpel controleren door iemand langs dr kraal een filmpje te laten maken waarbij je het hoofd even van voor ziet. Dan kun je kijken of die de juiste draai heeft. Lang niet alle paarden houden hun hoofd verkeerd, maar sommigen denken dat ze moeten wijken voor een bepaalde druk van het touwhalster en als ze dat doen is dat wel iets om in de gaten te houden.

Mocht dat het geval zijn, dan kun je de leadrope ook aan de binnenzijkant bevestigen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:15

Ja ligt prettig in de hand, als in niet zwaar. Je moet echter wel de communicatie op lichte fase er goed in hebben zitten, learn burns liggen anders echt op de loer, het touw brand enorm als het te hard door je hand glijdt.