[AR] Tips voor aanschaf sulky.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:22

penelope444 schreef:
Chardy schreef:
Ooh oké, ben benieuwd wat je gaat kiezen! Wel een foto plaatsen van je kar als je hem hebt. *-:) :Y)

Dat ga ik zeker doen! *\o/* :j Weet iemand toevallig hoe dat gaat ivm de kleur? Is er een kleurlijst of? Ik zie dat op het offerte blad wel een 'Kleurnummervakje' staat... (RAL)

Je kan elke RAL kleur kiezen.

Een RAL kleuren waaier hebben ze bij de gamma of praxis wel dat je die even mag bekijken.

Op internet moet je niet kijken, je beeldscherm veranderd de kleuren.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:23

Citaat:
Je kan elke RAL kleur kiezen.

Een RAL kleuren waaier hebben ze bij de gamma of praxis wel dat je die even mag bekijken.

Op internet moet je niet kijken, je beeldscherm veranderd de kleuren.

oh oke dat is wel cool {:} , dankjewel!

Chardy

Re: Tips voor aanschaf sulky.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:33

Toydoll heeft gelijk, ik had op de website ral-kleuren de kleur ral5008 uitgekozen en toen ging ik naar de gamma en was best wel een andere kleur, maar nog steeds mooi dus had hem uiteindelijk wel gekozen :o

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:51

Inderdaad dichte ogen, maar dan wel je tuig aanpassen met veiligheids dingen. (snelsluitingen en veiligheidslichtogen . Een rem is in mijn ogen volkomen overbodig op een sulky. Als je paard/pony wil trekt ie het karretje op stilstaande bandjes gewoon mee hoor.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:59

Rvs lamoen is indd handig tegen krassen/roest maar persoonlijk vind ik t dus niet mooi.
Tis maar net wat je zelf wilt daarom zijn er zoveel verschillende hca's ;)
Dat maakt het juist zo leuk om te zien

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:09

Toydoll schreef:
Siesjuh schreef:
Als ik voor een weg sta waar ze 100km/h rijden en ik moet wachten tot we over kunnen, heb ik toch graag mn voet op de rem.

Alsof je pony een karretje van paar kilo's geremd niet van zijn plek krijgt :P Als ze naar voren schieten doen ze dat geremd net zo goed, ze trekken gewoon slipsporen op de weg. Zoveel weerstand heeft een HCA niet.
Mijn pony trekt mijn zware marathon wagen nog over asfalt in de remmen :P

Enige waar remmen handig voor zijn zijn vloeiendere overgangen en heuveltje af, maar die HCA sulky is zo ontzettend licht, daarbij is 't echt niet nodig.

amanda: die linker is wel heel gaaf! ben benieuwd of ze daar mee verder gaan.

Ik heb een wat zwaarder karretje...met een hele goede rem...daar gaat ie em niet doorheen trekken zonder het complete lamoen eraf te trekken ;) . Plus dat als een paard weerstand voelt is hij minder snel geneigd rare dingen te doen :) . Ieder zn ding he, ik vind het gewoon super praktisch op de stukken die ik rij met mijn pony en de rem was voor mij echt een must. Ook omdat hij mee gaat op vakantie en we dan de bergen in gaan. Tis dus ook een beetje wat je met je pony wil doen :) . Als ik hoor wat de meerprijs van zo'n rem op die sulky is en je verder geen rare dingen gaat doen, snap ik dat je er voor kiest het niet te doen :D .
Zo'n gesloten lamoen lijkt me dan wel weer super, maar hoe gaat die in het tuig dan?

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:14

Hier ook een fan van de HCA sulky's, maar, ik ben ontzettend benieuwd hoe mensen hun pony beleerd hebben met een nieuwe HCA..

Qua beleren zou ik beginnen met een cavalettie of iets anders, na een maandje of 2/3 deze verkopen en een HCA kopen. Maar dat is meer omdat ik het zelf ook zo heb gedaan.

Bij de HCA heb je geen 'standaard afstelling' en verstellen is niet zo even gepiept. (Je draait bouten in het materiaal zelf, zou je ook niet te vaak willen verstellen)
Hoe wil je een onbeleerde pony dan leren lopen voor een wagen die je nog niet hebt kunnen afstellen? (want pony niet beleerd) Pony is onervaren, dus die wil je niet een kwartier stil hebben staan voor je wagen omdat je hem nog even wil afstellen neem ik aan.

Overigens geen kritiek op TS, maar ik ben oprecht benieuwd hoe mensen dit hebben aangepakt.

Mijn oude verzorgshet heb ik beleerd met de cavalettie, hierna een HCA aangeschaft. (En dus afgesteld op deze pony en t bijbehorende tuig)
Nu mijn eigen pony aan het beleren/beleerd voor de HCA, maar flink moeten stellen ivm ander formaat pony en ander tuig. Wat gewoon niét ideaal is met een onervaren pony. O.a. lengte van de staalkabel op de gok.

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:35

_Chip schreef:
Hier ook een fan van de HCA sulky's, maar, ik ben ontzettend benieuwd hoe mensen hun pony beleerd hebben met een nieuwe HCA..

Qua beleren zou ik beginnen met een cavalettie of iets anders, na een maandje of 2/3 deze verkopen en een HCA kopen. Maar dat is meer omdat ik het zelf ook zo heb gedaan.

Bij de HCA heb je geen 'standaard afstelling' en verstellen is niet zo even gepiept. (Je draait bouten in het materiaal zelf, zou je ook niet te vaak willen verstellen)
Hoe wil je een onbeleerde pony dan leren lopen voor een wagen die je nog niet hebt kunnen afstellen? (want pony niet beleerd) Pony is onervaren, dus die wil je niet een kwartier stil hebben staan voor je wagen omdat je hem nog even wil afstellen neem ik aan.

Overigens geen kritiek op TS, maar ik ben oprecht benieuwd hoe mensen dit hebben aangepakt.

Mijn oude verzorgshet heb ik beleerd met de cavalettie, hierna een HCA aangeschaft. (En dus afgesteld op deze pony en t bijbehorende tuig)
Nu mijn eigen pony aan het beleren/beleerd voor de HCA, maar flink moeten stellen ivm ander formaat pony en ander tuig. Wat gewoon niét ideaal is met een onervaren pony. O.a. lengte van de staalkabel op de gok.

Ik had een hout licht karretje op 2 wielen om mijn pony er voor het eerst voor te beleren want wat als het fout gaat dan wil ik niet dat mijn duurdere kar kapot gaat. Eerst voor het houten karretje beleren daarna voor de sulky cavaletti sport edition. Maar toen heb ik een hca aangeschaft omdat ik de hca toch echt een stuk lichter vindt, de cavaletti die ik had weegt 65 kg en de hca 25 kg, dus dat is best een verschil.
Ik ben ook benieuwd hoe andere mensen hun pony voor de hca beleren of dat ze ook eerst een ander karretje hebben gebruikt. :D

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:39

cinniz123 schreef:
Rvs lamoen is indd handig tegen krassen/roest maar persoonlijk vind ik t dus niet mooi.

Dat kan, gelukkig maar want anders hadden we allemaal dezelfde kar. :D
Ik vind rvs juist wel mooi want dat geeft net wat meer kleur, vind ik :D (foto van mijn hca in mijn profiel)

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:39

Chardy schreef:
_Chip schreef:

Ik had een hout licht karretje op 2 wielen om mijn pony er voor het eerst voor te beleren want wat als het fout gaat dan wil ik niet dat mijn duurdere kar kapot gaat. Eerst voor het houten karretje beleren daarna voor de sulky cavaletti sport edition. Maar toen heb ik een hca aangeschaft omdat ik de hca toch echt een stuk lichter vindt, de cavaletti die ik had weegt 65 kg en de hca 25 kg, dus dat is best een verschil.
Ik ben ook benieuwd hoe andere mensen hun pony voor de hca beleren of dat ze ook eerst een ander karretje hebben gebruikt. :D

Mijn instructrice en ik hebben een bolderkar omgebouwd tot kar en daar mee oefenen we. (ook met groter gewicht door dingen er in te leggen) Het gaat best goed en ze vind het ook leuk. Ik weet niet hoever jullie daar in mee gaan of dat jullie het verschrikkelijk vinden. Maar het is paardvriendlijk en het gaat best goed!

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:45

Mijn instructrice en ik hebben een bolderkar omgebouwd tot kar en daar mee oefenen we. (ook met groter gewicht door dingen er in te leggen) Het gaat best goed en ze vind het ook leuk. Ik weet niet hoever jullie daar in mee gaan of dat jullie het verschrikkelijk vinden. Maar het is paardvriendlijk en het gaat best goed![/quote]

Helemaal prima toch? Niks mis mee :D Dat houten karretje van mij is ook zelf gebouwd.

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:45

Chardy schreef:
Mijn instructrice en ik hebben een bolderkar omgebouwd tot kar en daar mee oefenen we. (ook met groter gewicht door dingen er in te leggen) Het gaat best goed en ze vind het ook leuk. Ik weet niet hoever jullie daar in mee gaan of dat jullie het verschrikkelijk vinden. Maar het is paardvriendlijk en het gaat best goed!

Helemaal prima toch? Niks mis mee :D Dat houten karretje van mij is ook zelf gebouwd.[/quote]

Sorry de quote ging een beetje fout. :')

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:46

Chardy schreef:
Mijn instructrice en ik hebben een bolderkar omgebouwd tot kar en daar mee oefenen we. (ook met groter gewicht door dingen er in te leggen) Het gaat best goed en ze vind het ook leuk. Ik weet niet hoever jullie daar in mee gaan of dat jullie het verschrikkelijk vinden. Maar het is paardvriendelijk en het gaat best goed!

Citaat:
Helemaal prima toch? Niks mis mee :D Dat houten karretje van mij is ook zelf gebouwd.

Oh oke haha ja, je weet maar nooit wat andere er van vinden :o Edit. quote bij mij ook hahaha

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:50

_Chip schreef:

Het stilstaan voor de wagen tijdens het afstellen maar ook het inspannen en uitspannen vind ik iets dat ze toch al moeten kennen. Mijn pony's kennen dat al voordat ze echt voor de wagen staan, met het slepen moeten ze ook netjes stil blijven staan als ik de band erachter hang of nog dingen moet afstellen. :)

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:52

FemkeRoosje schreef:
_Chip schreef:

Het stilstaan voor de wagen tijdens het afstellen maar ook het inspannen en uitspannen vind ik iets dat ze toch al moeten kennen. Mijn pony's kennen dat al voordat ze echt voor de wagen staan, met het slepen moeten ze ook netjes stil blijven staan als ik de band erachter hang of nog dingen moet afstellen. :)

Ja idd dat kent de mijne ook. En dat heb ik ook allemaal al gedaan met haar (meerdere keren). Dus het is niet dat ze niks weet. We zijn met die bolderkar ook echt al een bosritjes gaan maken enzo.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:54

Dan moet het afstellen van een HCA ook wel lukken hoor! Daarnaast kan je een aantal dingen natuurlijk al ongeveer afstellen voordat je hem echt achter je pony hangt. :)

Ik ben overigens enorm blij met mijn HCA en zou niet meer anders willen! Stoeltje, gesloten lamoen en rvs lamoen vind ik wel erg fijn en als je ooit wedstrijden wil rijden is de verstelbare spoorbreedte tot 110 ook fijn. :)

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:55

Het is ja erg vervelend als ze niet stil willen staan, dus bij ons moesten ze het ook al kennen voordat ze ervoor gaan.

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:55

FR, heb je een foto? ben benieuwd. :D

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:58

Chardy schreef:
Ik vind rvs juist wel mooi want dat geeft net wat meer kleur, vind ik :D (foto van mijn hca in mijn profiel)

Wat heeft jouw wagen een ontzettend gave kleur! :D

penelope444 schreef:

Dat kon ik niet uit je verhaal halen :o
Maar als tweede wagentje is de HCA ideaal. Ik ben nu nog aan het prutsen met lengtes en verstellen zodat hij weer ideaal hangt.

http://oi58.tinypic.com/2s7i2bl.jpg
(Staalkabel te kort, waardoor lamoen te ver door de lichtogen steekt, als dit is opgelost loopt pony waarschijnlijk te ver van het rekje af, wat er op neer komt dat het gehele lamoen naar achteren moet, en het rekje ivm de lengte van mijn benen weer naar voren. :Y) :( )

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:59

_Chip schreef:
Chardy schreef:

penelope444 schreef:

Dat kon ik niet uit je verhaal halen :o
Maar als tweede wagentje is de HCA ideaal. Ik ben nu nog aan het prutsen met lengtes en verstellen zodat hij weer ideaal hangt.

http://oi58.tinypic.com/2s7i2bl.jpg
(Staalkabel te kort, waardoor lamoen te ver door de lichtogen steekt, als dit is opgelost loopt pony waarschijnlijk te ver van het rekje af, wat er op neer komt dat het gehele lamoen naar achteren moet, en het rekje ivm de lengte van mijn benen weer naar voren. :Y) :( )

Nee sorry dat snap ik :D

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:02

Ongeveer afstellen is toch érg lastig, zie mijn foto. Zo heb ik hem al die tijd gebruikt bij mijn verzorgpony, eigen pony is even groot maar het tuig zorgt voor zoveel verschil.

En zeker niet gelijk afstellen is best zonde, want iedere keer draai je in het frame, lak beschadigd, meer kans op roest, iets wat je wil voorkomen lijkt mij. (HCA is een beetje m'n kindje, ding was prijzig zat :+ )

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:03

_Chip schreef:
Chardy schreef:

Bedankt! :o Jou hca heeft ook een leuk kleurtje!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:05

Chardy schreef:
cinniz123 schreef:

Dat was mijn idee ook meer kleur maar aangezien ik een spikkel heb vond ik t te druk.
Zou ik een egale pony hebben zou ik t miss weer wel mooi vinden.
Maar ik ga mn wielen ook anders laten spuiten dus wilde het niet al te druk maken

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 21:07

_Chip schreef:
Ongeveer afstellen is toch érg lastig, zie mijn foto. Zo heb ik hem al die tijd gebruikt bij mijn verzorgpony, eigen pony is even groot maar het tuig zorgt voor zoveel verschil.

En zeker niet gelijk afstellen is best zonde, want iedere keer draai je in het frame, lak beschadigd, meer kans op roest, iets wat je wil voorkomen lijkt mij. (HCA is een beetje m'n kindje, ding was prijzig zat :+ )

Ja dat begrijp ik. Ik vind het zo lastig als ik al die verhalen hoor... Ik durf er eigenlijk zelf niet aankomen, maar ja. Ik hoop tegen dat het zover is dat ik iemand vind die dat wel tegen betaling natuurlijk voor mij zou willen doen...

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:13

Hier een foto van mij met mijn moeder's pony Iris en mijn HCA <3
Afbeelding