left brain extravert pony bijt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:46

mindful schreef:
Hoi, die van mij is ook LBE en ik sta regelmatig ook bont en blauw om het zo te zeggen...ik heb al veel methodes geprobeerd, zoals de meesten die denken dat een goeie lel terug geven zal helpen...niet dus, dit maakt de agressie alleen maar groter.
Een mep geven helpt effe op de moment zelf, ga de dag erna terug aan de slag en je kan opnieuw meppen...dag in dag uit moet ik dan meppen verkopen. Dit doe ik dus niet meer, ik probeer nu met clickertraining om hem te belonen als hij iets goed gedaan heeft.
Ik ben nog een beginneling en ben dus gestart met de eerste opgave en dat is het hoofd van me wegdraaien een click en snoepje...dit werkt heel goed.

Ik blijf wel uit zijn ruimte, die respecteer ik en dat verlang ik dan ook weer van hem. Ik deed deze training al met mijn hond en vind het leuk om zo vele dingen aan te leren. Je doet er natuurlijk goed aan om je eerst goed in te lezen en heel veel op you tube kijken helpt ook. Binnenkort komt er iemand aan huis om mij te begeleiden met mijn specifieke probleem.
Ik ben een jaar aan dit bijtprobleem bezig en nu heb ik naar mijn gevoel een ingang gevonden :)

Succes daarmee. Mijn keuze zou het niet zijn. Dat de tegenreactie alleen maar groter is, komt omdat jouw paard geleerd heeft dat het daarna wel ophoudt.
Ik ben echt bang dat clickeren er alleen maar voor zorgt dat de situatie gevaarlijker wordt, als in: binnenkort stormt je paard ongewenst op je af voor de voedselbeloning, of gaat hij op ongewenste momenten zijn trucjes vertonen.
Op dit moment traint jouw paard jou, dit uit zich in de zin: "Ik blijf wel uit zijn ruimte, die respecteer ik en dat verlang ik dan ook weer van hem." Hoezo blijf jij uit zijn ruimte? Ja, hij moet uit jouw ruimte blijven, maar jij uit zijn?
Klinkt als een paard wat jou compleet onder de duim heeft, en waarschijnlijk, na een aantal goedbedoeldende mensen, binnenkort rijp is voor de slacht. Want: gevaarlijk.

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 22:47

Ik denk dat ik wel emotie getoond heb, was boos na de bijt.

Ik ga voorlopig verder zoals ik bezig was maar probeer niet boos te worden, of in ieder geval wat kalmer.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:10

Het paard heeft besloten dat hij in rangorde hoger staat dan jij! Als jij dus niet naar hem luistert zal hij je corrigeren dmv bijten, duwen, omver lopen of zelfs slaan. Hem gaan belonen voor iets goeds versterkt zijn gedrag juist. Jij staat voer af aan hem, voila bevestiging van jouw onderdanigheid.

De enige manier om dit uiterst onwenselijk gedrag af te leren is dominanter te worden dan hij. Je leiderschap op te eisen. Dit kun je niet faken, dit zul je echt moeten zijn! Met zowel je linker als rechter hersenhelft! Niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Lik op stuk.....

Blijf altijd kalm, beheerst en redelijk. Maar wees streng, onbuigzaam en volhardend bij ongewenst gedrag.
Bijten, duwen, door je heen lopen en slaan mag nimmer worden geaccepteerd! Staar je niet blind op Right brain, left brain etc... Het is een PAARD! Die heeft genoeg aan simpele regels, duidelijkheid en regelmaat.

De left brain, right brain hype is slechts een marketingtool voor MENSEN. Dan kopen ze boekjes, CDs en cursusjes.....

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 23:17

Lara_Silver schreef:
Persoonlijk zou ik er gewoon van maken 'pony bijt'. De dominante hersenhelft is daarvoor helemaal niet van belang. Gewoon een rotklap verkopen zodra ze bijt, dan is de lol er snel vanaf.

De reden dat ik het zo vermeld en dat ik het in het NH topic heb gezet is omdat ik graag wil weten of deze paarden misschien een net iets andere aanpak nodig hebben.

Heb vaker een dominant kreng gehad en die heb ik alle hoeken van de stal moeten laten zien. Daarna nog een paar keer moeten corrigeren maar daarna kon ik er mee lezen en schrijven. Heb er zelfs de beste band mee gelet op onze andere paarden.

Ben zelf eerst van een zachte correctie en word dan steeds harder.
Weet dat ik in het begin wellicht te zacht ben, maar als het moet dan doe ik het ook goed.

Bij deze pony voelt het anders en twijfel ik.
Vandaar dat ik eens ben gaan googlen en op dit type paard uitkwam.
Heb ook wel eens een dvd gezien en een boek over NH gelezen maar weet er verder weinig van.
Vandaar mijn vraag over dit type paarden en ik hoopte eigenlijk op een reactie van iemand met kennis van dit type paard.

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 23:20

ariatje schreef:
Het paard heeft besloten dat hij in rangorde hoger staat dan jij! Als jij dus niet naar hem luistert zal hij je corrigeren dmv bijten, duwen, omver lopen of zelfs slaan. Hem gaan belonen voor iets goeds versterkt zijn gedrag juist. Jij staat voer af aan hem, voila bevestiging van jouw onderdanigheid.

De enige manier om dit uiterst onwenselijk gedrag af te leren is dominanter te worden dan hij. Je leiderschap op te eisen. Dit kun je niet faken, dit zul je echt moeten zijn! Met zowel je linker als rechter hersenhelft! Niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Lik op stuk.....

Blijf altijd kalm, beheerst en redelijk. Maar wees streng, onbuigzaam en volhardend bij ongewenst gedrag.
Bijten, duwen, door je heen lopen en slaan mag nimmer worden geaccepteerd! Staar je niet blind op Right brain, left brain etc... Het is een PAARD! Die heeft genoeg aan simpele regels, duidelijkheid en regelmaat.

De left brain, right brain hype is slechts een marketingtool voor MENSEN. Dan kopen ze boekjes, CDs en cursusjes.....

Bedankt voor je reactie.
Ik wilde ook harder worden en voor lik op stuk gaan maar twijfelde vandaar deze vraag.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:22

Zo zacht als kan, zo hard als nodig.

Durft ie nog zijn tanden in je te zetten na een correctie dan ben je in mijn ogen dus niet hard genoeg geweest.

Waarom laat je deze dan niet een keer alle hoeken van de stal of bak zien?

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 23:26

Rocamor schreef:

Durft ie nog zijn tanden in je te zetten na een correctie dan ben je in mijn ogen dus niet hard genoeg geweest.

Dat was ik al van plan, maar ik begon te twijfelen. Vandaar mijn vraag.
Maar zoals ik het nu lees is bijna iedereen het er wel over eens dat ik der een keer goed mag aanpakken.

Dus word vervolgd

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:28

links, recht, boven, of onder brained paard..
Niet accepteren.. Issie helemaal gek geworden? Bijten meteen afstraffen..

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:30

Twijfel is koren op zijn molen! Niet twijfelen, doen wat je hart ingeeft. Hem fysiek corrigeren zal echt wel nodig zijn. Doe het direct, kort, duidelijk maar eerlijk! Het gaat er niet om dat je hem fysiek pijn doet maar om de schrikreactie. Hij moet een paar keer zo van je schrikken dat hij zich achter de oren gaat krabben en denkt: oei, dat is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken... Dan win je zijn respect.

Voel je vooral niet schuldig om eens goed streng te zijn! Een opgevoed paard heeft een goed leven. Een onopgevoed paard een slecht en doorgaans kort leven omdat ze voortijdig bij de slager eindigen. Zogenaamde karakterfout... Dán is het pas echt tijd je schuldig te voelen.

Veel succes! Het gaat je vast lukken!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:32

Mijne durfde de tweede dag dat ik haar had naar me uit te halen. Dat heeft ze geweten.
Ze heeft het niet weer gedaan.

Ik denk dat goed aanpakken en gewoon streng en consequent zijn werkt in dit soort situaties. Bij bijten en trappen ben ik heel streng. Dat is simpelweg gevaarlijk gedrag.
Ik zou dus gewoon eens doorpakken en de pony eens goed terugzetten op de plek waar hij/zij hoort.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:32

Krijgt ie wel genoeg te eten...misschien heeft ie gewoon honger.....Grapje.....Een tekort aan magnesium,en/of fosfor kan in sommige gevallen ook een zwaar sjagreinige/bijterige pony opleveren.
verder eens met voorgaande reacties...hard aanpakken.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:34

Rocamor schreef:

Een paard corrigeren doe je met beleid! Hem ALLE hoeken van stal of bak laten zien is niet de manier!
Straffen doe je DIRECT, KORT en EERLIJK! Waarbij je NOOIT je zelfbeheersing mag verliezen.....

papagroom

Re: left brain extravert pony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:38

overigens vind ik dit gedrag niet bij een lbe paard passen....die zijn in de regel juist kalm,en vergevings gezind,maar wel dominant op de wei.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:38

Sja, als je paard terug vecht heb je je statement niet duidelijk en slim genoeg gezet is mijn mening want dan ziet het paard dus nog een kans.
Ik heb ook een vechter (en volgens het schema is deze enorm LBE) maar toen die als als jong paard die op de achterbenen met maaiende voorbenen tegenover me stond zorgde ik toch wel voor een dusdanige optater dat ze niet anders kon dan achteruit springen en gewoon weer normaal doen.
Heb ook zo'n bijtende fokmerrie gehad doe mensen als veulens behandelde.
Ook een terug vechter, met rijden soms lastig, maar bijten was toch wel snel over hoor. Zijn ze helemaal betoeterd....

USKYLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:41

Backing cures biting, om er maar eens een citaat van Pat in te gooien...

Ik zou zeggen kijk eens op parelliconnect, schrijf je in. Eerste maand is gratis, en doe level 1 met de pony. Voor je dochter ook leuk!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:03

LBE paarden zijn speels en dominant. Ze pakken graag alles met hun mond en maken daar een spelletje van. Als jij mee gaat spelen vinden ze dat in de regel alleen maar leuk. :) Mijn hengsten kunnen het bijtspel in de wei uren lang volhouden. Degene die een stapje naar achteren zet is af.

Zorg dat ze je niet kunnen bijten, houd afstand of blok ze. En dan wel op de nonchalante, speelse manier waarbij het paard eigenlijk niet in de gaten heeft dat hij tegen je arm aan loopt! ;) Als je wil verdiepen in de LBE en de manier om er mee om te gaan raadt ik je ook aan je info bij de bron te halen. Dus Parelli Connect. Erg leuk en heel leerzaam!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:35

ariatje schreef:
Rocamor schreef:

Een paard corrigeren doe je met beleid! Hem ALLE hoeken van stal of bak laten zien is niet de manier!
Straffen doe je DIRECT, KORT en EERLIJK! Waarbij je NOOIT je zelfbeheersing mag verliezen.....

Altijd leuk dit soort post. Schreeuwend schrijven hoe het niet moet, maar vervolgens nergens schrijven hoe het dan wél moet. En nee, aan direct, kort en eerlijk heeft men niets. Dit soort post is imo niets waard zonder onderbouwing. Je reageert er ook nog eens mee op een post die een straf beschrijft, waarvan je de handelingen noch de duur kent. Je kunt dus helemaal niets over het 'direct, kort en eerlijk' zijn van de straf oordelen. Ook mis ik een referentiekader, dwz wat is kort en wat is eerlijk?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:24

Schreeuwen dat je hem maar alle hoeken van de bak moet laten zien is opvoedkundig wel ok? Omdat hier duidelijk staat wat je moet doen?

Ben altijd bereid uit te leggen hoe of wat, per BP, in de lessen, clinics etc...
Kennelijk hebben sommige behoefte aan alles letterlijk uitgespeld te krijgen. Scheelt denkwerk wellicht?

Kort is kort en er dus niet 10 minuten met een kwaaie kop op los slaan, gillend en krijsend dóór alle hoeken van bak!

Wat eerlijk is zou in je opvoeding moeten hebben mee gekregen. Net zoals respect...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:17

De eerste zin, dat zie je mij nergens schrijven, ik haak in op jou antwoord op die post. Wat in die post beschreven staat, is geschreven door Rocamor. Daar noch jij, noch ik weet wat zij verstaat onder 'alle hoeken van de stal laten zien', kunnen we daar niet over oordelen. Ook al denk je van wel zoals te zien is. Denk je nu echt dat er veel mensen 10 minuten krijsend achter hun paard aan gaat rennen? Dat soort mensen ben ik nog niet vaak tegen gekomen, ja enkelen, die zijn inmiddels allemaal gestopt met het houden van paarden. Je ziet het allemaal wel erg extreem geloof ik. Mij hoef je trouwens niets uit te spellen, ik pik enkel de dingen op die mij bruikbaar en interessant lijken en doe dit al 18 jaar onderhand. Echter kan een goede onderbouwing voor anderen wel bruikbaar zijn. Bijdehand, die opmerking over eerlijkheid en opvoeding, siert je weinig. Ik denk dat iedereen in toepassing op de interpersoonlijke relaties wel weet wat eerlijk is. Voor dieren word dit al een grijs gebied, veel mensen vinden het straffen van een dier al snel oneerlijk. Een dier word door mij behandeld zoals hij mij behandeld. Braaf? Dan ben ik lief. Doet hij iets fout, maar duidelijk zijn best, dan ben ik lief. Is hij dwars of stout, dan krijgt hij een correctie die evenredig is aan het gedrag. (zie mijn eerdere post) Dit er van uit gaande dat een dier in goede conditie verkeerd, voor dat men daar onnodig op in gaat. Wat jij trouwens beschrijft als het tegenovergestelde van 'kort', zou ik eerder plaatsen onder het kopje 'wreed en oneerlijk'.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:23

Ik stel voor dat jij de TS verder helpt. Fijn dat er nog échte expertise in dit topic is te vinden. Trek ik mij respectvol terug en houden we het ontopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:41

Tussen jou en de pony zitten de verhoudingen scheef. Dus je hebt niet alleen een bijt probleem, dat is een symptoom.
bekijk op youtube een paar filmpjes van clinton anderson, zitten ook bijters tussen, zijn manier spreekt mij aan en is duidelijk voor het paard.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:28

ariatje schreef:
Schreeuwen dat je hem maar alle hoeken van de bak moet laten zien is opvoedkundig wel ok? Omdat hier duidelijk staat wat je moet doen?

Ben altijd bereid uit te leggen hoe of wat, per BP, in de lessen, clinics etc...
Kennelijk hebben sommige behoefte aan alles letterlijk uitgespeld te krijgen. Scheelt denkwerk wellicht?

Kort is kort en er dus niet 10 minuten met een kwaaie kop op los slaan, gillend en krijsend dóór alle hoeken van bak!

Wat eerlijk is zou in je opvoeding moeten hebben mee gekregen. Net zoals respect...

Mocht het "schreeuwen" op mij doelen. Ik heb alleen hoofdletters aan het begin van de zin gebruikt, dus geen idee waar je dat vandaan haalt.

Ten tweede, ik begon met "zo zacht als kan, zo hard als nodig". Mijn paarden en ik hebben namelijk 2 afspraken. Zijn zij lief, ben ik lief, zijn zij grensoprekkend stout, dan meld ik dat even.

Een paard dat "stoute" dingen doet omdat het mij niet begrijpt, dat ga ik niet afstraffen, maar ik prober dan mijn vraag zo te herhalen dat het mij wel snapt. Een chinees kan mij in het mandarijns wel vragen of ik aan de kant wil gaan, maar dat snap ik niet. Kan ie gaan schreeuwen of met stokken gaan slaan, ik snap het dan nog steeds niet en zo is het voor mij voor paarden ook.

Als je, in mijn ogen, dagelijks een knol in je arm / hand / been / whatever hebt, dan ben je naar dat dier niet duidelijk geweest, of dit paard heeft ergens zoveel pijn dat het jou wat duidelijk wil maken. Dus zorg dat je weet waar het aan ligt en anticipeer hier op.

Toen mijn ruin een achtervoet moest geven (ooit >15 jaar terug), had meneer daar niet zo'n zin in en trapte me gericht en moedwillig (gelukkig) net aan de buitenkant van de knie. Binnen 1 seconde kreeg ie een trap terug met een brul erbij. Meneer schrok en sprong een meter aan de kant. Keek me aan met een kop: "oke, dat mag dus ook al niet." Hij heeft me nooit meer getrapt. Mijn jonge merrie heeft echter door omstandigheden veel last van kramperigheid en moeite met ontspannen van de achterbenen. Ze probeert altijd mee te werken, maar soms ben ik net te laat met de ontspanning en wil ze nog wel eens haar been strekken. Niet om mij te raken, maar om onder de spanning uit te komen. Geen haar op mijn hoofd die dan dezelfde correctieve maatregel als destijds bij mijn ruin door te voeren. Ze wil meewerken, maar het lukt even niet, die reactie door lichamelijk beperking is niet haar schuld.

Een juiste correctie is in mijn ogen:
- zo zacht als kan, zo hard als nodig
- duidelijk (het paard moet snappen waarom het gecorrigeerd wordt)
- eerlijk (dus lik op stuk. Actie = reactie)
- direct (hap=knal en niet hap = zweep zoeken = weglopen = terugkomen = ram met zweep verkopen)
- een eye-opener voor het paard (aha, kriebelen mag, maar bijten niet....)
- na de correctie weer een open en eerlijke omgangsvorm, dus niet blijven mopperen, zeuren, whatever, want dat snapt ie toch niet.

Overigens had ik vroeger een mini shethengst, die rappe tandjes had. Door de weeks werd ie door mijn stalhouder buitengezet, maar die vond een correctie (hengst in mijn arm/vingers = een (1!!) directe tik voor zijn waffel) wreed en gelijk aan dierenmishandeling en deed dit niet. Als ik mijn hengstje in het weekend dan begeleidde, probeerde hij mij ook altijd te proeven. Hij kreeg van mij 1 tik en het was weer voor een tijd over. Totdat de stalhouder hem weer moest buitenzetten, dan begon ie weer te bijten en om dat te voorkomen, is de stalhouder begonnen met het rondzwaaien van het halstertouw, om zo ruimte tussen pony en hemzelf te creeren. Beest werd hardstikke kopschuw daarvan en met 1 tik na beet was er niets meer aan de hand. Dus wat is zieliger?

Overigens, eerlijkheid en respect zijn relatief.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:54

Mijn LBE'er is ook erg happerig en was erg bijterig.

Wat eerder al is gezegd, zorg dat hij niet de kans krijgt om te bijten.
Die van mij was erg voorspelbaar, dat was eerst met zijn hoofd naar je toe, dan eens met zijn lippen krabbelen en als je dan nog niets had gedaan, dan was het HAP. Dus die van mij mocht heel lang alleen met toestemming zijn hoofd dicht bij mij doen en later zodra hij ging knabbelen met zijn lippen duwde ik zijn hoofd weg.
In het begin hielp dat voor geen meter, dus hebben er ook een paar stevige tikken tegenaangemoeten met harde stem en hem ook meteen achteruit zetten tot hij ruim uit je ruimte is voordat het kwartje eindelijk viel. Ze blijven namelijk uitproberen, hé, die LBE'ers.
Nu probeert hij het in de lente nog wel (lang hengst geweest en dan gaat het toch kriebelen), maar dat doet hij maar 1 of 2 x (als hij na 3x vriendelijk wegduwen nog steeds probeert volgt een mep) en daarna is een stemwaarschuwing (nee) weer voldoende (bij mij :D ).

Een andere manier om te zorgen dat hij niet de kans krijgt, wat goed werkt bij ons, is hem af te leiden of iets te geven waarop hij wel mag knabbelen. Dat doe ik meestal als ik zie dat hij zijn oude trucje bij anderen aan het uitproberen is en zij reageren er uit onervarenheid niet adequaat op.

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:59

mijn pony is niet de liefste.
hij is stout en valt mij en andere dieren aan.
hij bijt me onverwachts.
hij is dus niet bepaald een lieve pony hij steigert naar me en dan probeert hij me te slaan
maar ik heb hem op commando leren steigeren
maar hij is vroeger ook verwaarloosd geweest
dus mijn vraag is.
komt het door het aanleren van steigeren of door zijn verleden?
graag reacties :=
xx mij :))