[AR] Pony marathonwagen.Welke uitvoering kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merlen

Re: Pony marathonwagen.Welke uitvoering kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:24

Nog een 'leuke' opmerking die ik te horen heb gekregen.
Weegt de wagen effectief zoveel als vermeld staat?
Het antwoord:"Je bent hier niet in België hoor.In Nederland worden de wagens gewogen.
Ik weet wel beter dacht ik zo.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:21

Gewicht zegt ook niet alles heb ik geleerd.
Rolweerstand van zwaardere wagen kan beter zijn dan van een lichte, en in 't bos schijnt wielmaat ook nog wel uit te maken (grotere wielen blijven makkelijker rollen).

Maar in hoeverre dit op een wedstrijd wagen uit maakt.

Ik heb trouwens met mijn koets achter een 'vreemde' pony, ook keer gehad dat de voorwielen heen en weer mee gingen, dat reed echt heel vervelend, maar heb toen die pony wat korter in de strengen gezet (ik dacht dat het kwam omdat de lamoenen te ver naar achter in de lichtogen zaten waardoor die mee trok in de voorwaartse beweging) en daarna niet meer gehad. Maar als touwtjes systeem dat -kan- veroorzaken zou dat voor mij afvallen, dat reed echt vervelend.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 21:54

Ik wacht momenteel nog steeds op antwoord van een dealer.Blijkbaar wil die niets verkopen.
Duurt erg lang.
Ik heb wel een andere wagen gezien die me ook beviel met onafhankelijke luchtvering plus schokbrekers.
Deze verkoper heeft me al wel terug gemaild.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 23:08

Ondertussen ben ik nog langs andere wagenverkopers geweest.
Vraag je advies dan zegt de ene zus,de ander zo.
Ze kraken elkaar en mekaars wagens af.Oké,dat begrijp ik wel.Het blijven verkopers,hé.
Maar daardoor weet ik ondertussen niet meer wie of wat ik nog moet geloven.
Ik heb zelfs een dealer getroffen die niets kon vertellen over het merk dat hij verkocht.

Ben ik blij dat ik geen totale leek ben op het gebied van menwagens want als leek kunnen ze je alles wijsmaken.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:32

Even een update.

Ik heb nog geen nieuwe marathonwagen aangeschaft.
Is er iemand die een Techno de luxe wagen heeft?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:38

Hmm ik ben hier ook opzoek voor mn welsh A, en heb maandag proef gereden met een ECC wagen, nieuw model.

Vond het een erg fijn ding!! Geen touwsysteem verder, dat heb ik nog niet echt gezien in mijn prijsklasse

succes met je zoektocht iig

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:42

Ik heb je topic gezien Toydoll.
Ging je deze wagen niet kopen?
Persoonlijk vind ik hem t.o.v. je pony iets te laag.Ik zou er iets grotere wielen op laten zetten.
Dan klopt het plaatje beter.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:37

ECC heeft super kwaliteit wagens, ben onwijs blij met mijn presentatie wagen ervan en mijn volgende marathonwagen word zeker een ECC.
Wil eigenlijk wel bij touwtjes systeem voor marathon blijven maar daar ga ik tzt wel om de tafel zitten want wil sowieso wat aanpassingen naar eigen wens.

Ik ben voor enkelspan onwijs tevreden met mijn GJ van boven marathonwagentje.
Maar is wel echt een trainings/dressuur/vaardigheid wagen, niet echt geschikt voor het echte marathonwerk doordat ie zo licht gebouwd is en dus niet zo stevig als bijv een zwaardere materialen wagen. Maar daar kocht ik m ook niet voor.

Wie weet heeft GJ van boven nog wat voor je staan. Super mensen; goede service (ook heel belangrijk, sommigen laten echt te wensen over), en ook allerlei prijsklasses.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 23:19

GJ had nog een wagen staan.Die ga ik nog bekijken.
Daarom ook mijn vraag over de Techno wagen.

Ik weet (nog) niet of de ECC wagens in mijn budget passen.

Zijn de lichtere marathonwagens dan in principe niet geschikt voor zwaardere bosritten of ruig terrein?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:40

VickyS schreef:
Ik heb je topic gezien Toydoll.
Ging je deze wagen niet kopen?
Persoonlijk vind ik hem t.o.v. je pony iets te laag.Ik zou er iets grotere wielen op laten zetten.
Dan klopt het plaatje beter.

Oké, ik ben dat eigenlijk niet met je eens. Vind t plaatje voor marathon wagen juist mooi zo. Zat er ook lekker achter, vorige wagen vond ik veelste hoog.
Grotere wielen kon btw niet dan moet je echt maat groter nemen en die is weer 30 kg zwaarder.

Maar ik had eigenlijk bedacht dat ik minimaal 3 wagens testrij voor ik tot aanschaf overga, heb toch totaal geen haast, dus ik twijfel nog of ik dat doe.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:02

Ik vind het wagentje achter de pony prima maar voor jou als menner klein ogen.
Maar dat is Hoe ik t zie. Tis wel een super mooi wagentje dat zeker.

Nee die hele lichte zijn niet echt geschikt voor het zwaardere marathon werk tussen de palen, ivm licht materiaal gebruikt.

Meeste marathon wagens zijn al gauw 160 kg en dat kan een a welsh heel prima trekken.
Maar ze moeten er in het begin wel even op getraind worden, maar dat is logisch.

Mijn marathon wagen zou 175 kg wegen maar zal toch zeker richting 200 gaan, moeten m sowieso nog ff wegen binnenkort ivm gewicht aan bepaalde norm voor hogere klasse. En ook die trekken mijn welshen prima in de ring.

Veel belangrijker is de rolweerstand. Sommige wagens wegen wel 130 kg maar trekken veel zwaarder dan mijn grote marathonwagen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:04

maar melanie jij rekent dan wel met tweespan qua gewichten?

Ik vind 200 kg wagen + 120 kg aan personen (320 kg) voor een pony van 250 kg wel erg zwaar op zand.....

Die ecc die ik proefreed is idd niet geschikt voor tweespan, maar voor enkelspan moet ie sterk genoeg zijn ook voor marathons... die zou 110 kg zijn (niet gevraagd of het ooit nagewogen is)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:38

Nee enkelspan qua gewichten kunnen trekken.
Getrainde pony's kunnen het heel prima aan.
Ook in een goede zandbak, dus niet een ohz zware zandbak.

Die oude van jou was ook heel zwaar qua rol weerstand, dus veel waar je nu naar zal kijken zal een fijne verbetering worden :))

Nouja ik durf niet met die lichte wagentjes door flink technische hindernissen te gaan, mede omdat materiaal natuurlijk niet zo sterk is als zwaarder materiaal, dus een flinke klap tegen het hout, dan zou mijn lichte wagentje een tweewieler worden.
Voor een indoor zou het wel weer prima kunnen.
Moet je sowieso niet willen met kleintjes, maar onder 1.10 mogen ze sowieso niet meer enkelspan rijden in marathon. Maar groter dan dat kunnen ze 160 kg met lichte rolweerstand echt heel prima aan. Maar goed hoger niveau doe je toch niet enkelspan met kleintje dus dan zou het weer een prima wagen zijn.
200 kg zoals die van mij is wel aan de zware kant, terwijl het voor 2 welshen soms net een lucifer doosje is zo licht. :))

De ecc lichte wagen is gewoon een leuke sportieve wagen van top kwaliteit en kun je echt plezier van beleven.
Blijft toch altijd zoektocht om passend te vinden en de een stelt hogere eisen dan de ander afhankelijk wat je er mee doet en welk niveau, wat voor pony's etc.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:05

Ja je hebt helemaal gelijk eigenlijk!

Haha sorry kan er ook even niet meer van maken.

En dat wagentje van vanboven, die je enkelspan rijdt, denk je dat t voor mij handig is die ook proef te rijden ?

Ik neig heel erg naar de ecc hoor, camiel is ook top, dus zit eigenlijk wel van, ik bestel gewoon.

Qua zit zat ik op de fotos gewoon niet goed, er zijn helaas geen fotos van daarna gemaakt

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:13

MelanieB schreef:
Mijn marathon wagen zou 175 kg wegen maar zal toch zeker richting 200 gaan, moeten m sowieso nog ff wegen binnenkort ivm gewicht aan bepaalde norm voor hogere klasse. En ook die trekken mijn welshen prima in de ring.

Ik heb dezelfde als die van jou, maar dan enkelspan, vorige week toevallig net op de weegschaal laten zetten. Inclusief lamoen kwam het totale gewicht op zo'n 185 kg.

Die wagen heb ik trouwens ook testgereden met mijn kleine A-Welsh (hij is maar 1m12 hoog) en hij trekt die best vlot hoor! :) Met twee personen op de wagen, in een weiland dat vrij sterk naar één kant overhelt, maar hij leek echt geen enkel probleem te hebben met dat gewicht :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:10

@toydoll ik vind de hoogte van de wagen in je topic wel goed. Alleen zit de aansluiting van je lamoenstokken en strengen vreselijk laag. Een klein bokje en hij zit over het lamoen.

Verder kan een enkelspan idd makkelijk een wagen van 160/170 kg trekken.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 23:02

Toydoll wat Maisie zegt,vind ik dus ook.De bevestiging van het lamoen zit te laag achter je pony zijn benen.Als je deze maat wagen(wielen) wil nemen,zou ik vragen of het mogelijk is de bevestiging hoger te laten plaatsen.Indien dit niet kan,zou ik toch ééntje met grotere wielen nemen.Zo komt die bevestiging ook wat hoger.
Ik gok dat er nu 16 inch wielen op zitten?

Ik ben dus vandaag bij GJ Van Boven langs geweest.
Ik ben nu bijna zeker dat ik de Techno de Luxe wagen ga nemen.
Deze kan worden aangepast naar mijn wens en heeft de specificaties die ik wil.
Onafhankelijk geveerd achteraan met schokbreker,21 inch wielen voor en 19 inch achter,onafhankelijk lamoen met zweng,enkelspan uitvoering.Welke vering ik vooraan ga nemen,daar ben ik nog niet zeker van.Ook onafhankelijk,luchtvering of driepuntsvering.
Als extra's neem ik rvs rondom,een dubbelspan adaptor en nog een dubbele bokzit erbij.
Ik ga er dan wel Hagon schokbrekers op laten plaatsen.Die zijn sterker en veren ook veel soepeler.

Enkele maanden geleden was ik bij Kraay om het Leica model te bekijken.De 010 reeks.
Oorspronkelijk viel mijn keuze hierop maar de Techno wagen is net hetzelfde alleen is die bij GJ niet zo duur.

@ Toydoll
GJ heeft ook ongeveer het model dat je hebt getest bij ECC.De buggy.
130 kg met 16 inch wielen.Met 18 inch wielen zou hij ca. 5 kg zwaarder wegen.

Interessant qua gewicht maar persoonlijk niet mijn stijl.
Laatst bijgewerkt door Merlen op 24-07-15 23:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 23:08

17 inch, goede gok!

Maar zijn er ook nadelen aan een lichtere wagen op 'breekbaarheid' na? Ik bedoel te licht gaat een span mee aan de haal, dat snap ik, maar bij die ECC als ik rem kreeg kyano het niet van zn plek af, dus mee aan de haal zie ik niet gebeuren, zeker niet met 2 personen erop

Anders moet ik misschien kijken naar een maat groter.

WBT die lamoenen, daar moet je niet naar kijken, die komen gewoon gelijk aan de strengen te liggen (dit lamoen was niet geschikt voor kyano, maar er was even geen andere) en dan vind ik het echt niet te laag.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 23:39

Ik heb idd de Buggy.
Het is een hele leuke trainings/dressuur vaardigheid wagen en lekker voor buitenritten. Precies waarvoor ik een wagen zocht.

Afbeelding
Afbeelding
Rijd heerlijk, zit fijn, veert fijn. Kortom een leuk geprijsd wagentje voor hele prima kwaliteit.
Hij weegt 135 kg en zitten grotere wielen en iets beter kwaliteit draai krans op.

En wbt door de rem heen lopen, Kyano is gewoon nog niet echt sterk genoeg dan. Hier alle 3 de welshen die met 2 vingers in de neus doodleuk doortrekken met 200kg, 2 mensen en rem.
Als ze willen gaan ze toch echt wel, rem zal maar weinig werken.

Ik denk dat de marathonwagen van ECC een prima keuze is voor Kyano en jou :j heel mooi kwaliteit wagen en super service en rijden heerlijk. En als je straks toch dat mendurance wil doen bijv is ie helemaal perfect!

Lemerij heeft vaak ook wel 2e hands wagens voor leuke prijzen, ook niet verkeerd om in de gaten te houden.

Wbt vering is een kwestie van wat je wilt. Ik ga iig niet meer terug op luchtvering, vind het helemaal niks in het echte marathon werk en ook een ritje in het bos stuiter ik alle kanten op, en geen zin elke rit de vering aan te moeten passen.
Het komt zo precies als je m af wilt stellen naar vaste groom bijv.
Als ik dan een extra persoon achterop zet moet ik eigenlijk alweer aanpassen. Maar ik ben dan weer veel eisend hoor wbt vering. Zijn er zat die er bij zweren.

Ik vind bladveren heel fijn, maar vind schokbrekers toch wel het mooist. Op m'n presentatie wagen zitten bladveren van ECC en rijd echt wel goddelijk. Heel stil, geen gestuiter en gedoe, echt genieten.
Heb ze hier alle 3, wagen met bladveer, wagen met luchtvering en met schokbreker en halve bladveer.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 24-07-15 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 23:45

MelanieB
GJ heeft me de foto van je wagen laten zien en ik wist direct dat het over jou ging.

Als je geen marathons gaat rijden is een lichtere wagen niet echt een probleem.
Een lichte wagen zal in korte,snelle bochten meer gaan schuiven/uit de bocht gaan.
Dat is mijn ervaring.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 23:47

Klopt lichte wagen is voor dressuur/vdh/buitenrit wel echt heerlijk.
Dus voor die kleintjes super. :j
Kunnen mooi sjouwen, niks te zwaar maar toch degelijk.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:56

Grappig melanie. Ik vond juist de overgang naar luchtvering geweldig. Moet zeggen dat ik er niet heel veel aan afstel ofzo en ik vind hem prima rijden.

Wat is trouwens de ral kleur van het donkerbruin aan jou wagen?

Verder zijn er denk ik zat wagens die op elkaar lijken en zit het prijsverschil in de kwaliteit van bijv het rvs of de remmen. Daarnaast is het dan toch persoonlijke voorkeur en waar je je zelf goed bij voelt. In de top zie je toch ook veel wagens van verschillende merken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:25

Super Melanie en de rest voor input, thanx!
en sorry dat ik dit topic even gekaapt had.

Ik heb mn keuze wel gemaakt voor de ECC ik weet vrij zeker dat we daar heel blij mee gaan zijn.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 11:46

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 19:59

Nou,ik heb vandaag m'n nieuwe wagen besteld.
De techno marathonwagen.
Onafhankelijk lamoen met zweng,voor 21 inch en achter 19 inch wielen,
achteraan extra sterke schokbrekers van Hagon,vooraan luchtvering met schokdemper,RVS zijkanten en spaken,nog een extra dubbele bok erbij,kleur donkerblauw met metallic rode bies,metallic rood net rond de naaf,bekleding zwart met donkerrode accenten.En de maat van de bokstoel en de schulp is aangepast aan mijn lengte.