[AR] Dilemma ouwe menkar verkopen, betere nieuwe kopen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:02

Je wagen kan heel veel emotionele waarde hebben, maar dit gaat meer om het gebruik ervan.
Huifkarren staan er ook veel te koop, huifkarren is meer uit de 'oude' tijd..dus die banden trekken altijd wel moeilijker.

Zulke banden zijn gewoon not done bij gebruik waarmee meerdere personen opzitten, er staan daarom ook zoveel te koop.. het is bij wijze van spreken 'brol die je goedkoop kunt vinden".

Spaar even door tot je een goed budget hebt, 100 is nu echt te weinig..liever een jaartje langer wachten op je koets dan nu een zware te kopen die moeilijk trekt en je ritjes snel gedaan zijn omdat je pony zich meer moet inspannen in het trekken ervan.

Froemel

Re: Dilemma ouwe menkar verkopen, betere nieuwe kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:19

Vraag van een leek, ik weet dat autobanden not done zijn, maar kun je dan niet fatsoenlijke banden kopen voor je huidige kar en een breder lamoen?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:31

wat al veel gezegd is, de wagens met autobanden staan massaal op marktplaats juist omdat mensen ze niet meer willen hebben. veel te zwaar!
en waarom zou je voor je paard niet een wagen willen die lichter loopt, dus met smallere wielen? het moet leuk blijven om te trekken voor je paard. dat zou voor mij het belangrijkste zijn!
een wagen waar veel personen op kunnen is leuk voor een 2 span maar niet voor 1 paard/ fjord.
en als je geen geld hebt voor een fatsoenlijke andere wagen, gewoon niet doen. spaar tot je wel iets kan kopen wat bij je paard past.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:11

dingogirl schreef:
wat al veel gezegd is, de wagens met autobanden staan massaal op marktplaats juist omdat mensen ze niet meer willen hebben. veel te zwaar!
en waarom zou je voor je paard niet een wagen willen die lichter loopt, dus met smallere wielen? het moet leuk blijven om te trekken voor je paard. dat zou voor mij het belangrijkste zijn!
een wagen waar veel personen op kunnen is leuk voor een 2 span maar niet voor 1 paard/ fjord.
en als je geen geld hebt voor een fatsoenlijke andere wagen, gewoon niet doen. spaar tot je wel iets kan kopen wat bij je paard past.

Ik weet niet of het aan mij gericht was over die banden, maar is het dan niet een optie om smallere/lichtere wielen erop te zetten?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:30

Je moet dan waarschijnlijk ook andere assen erop zetten.
Hier is verder een nadeel van autobanden (en bijbehorende assen) dat zulke wagens niet over de middenpalen van de zgn. mendoorgangen hier in het bos kunnen komen.
Je hebt dan hogere as nodig.
Maar iedereen die hier in het bos rijdt, heeft dat ook, weer met reden omdat autobanden te zwaar trekken over (mul) zand.

En TS ... je plaatste 2x foto op het strand, vandaar dat ik er van uit ging dat dat je menterrein was.
Op harde vlakke weg, is meer mogelijk, maar dan nog; ook daar trekt een wagen met smallere banden gewoon veel fijner.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:18

teiger150 schreef:
Ik rij alleen op de weg, we hebben 2 keer op het strand gereden maar dat vond ik te zwaar. Het tuig dat ik gebruik is gewoon een borstuig, en mijn Fjordje is een ouderwets type Fjord.

Als je over de weg rijd zou ik lekker met volle autobanden blijven rijden, Op het strand is dat karretje vol wel zwaar.
De banden vervangen door thuiskomertjes van de sloop zorgt ook voor smallere banden op een simpele manier.
Ik heb ook geen geld voor een officiële marathonwagen. Dus ik rij met een aantal soortgelijke wagens, en dat gaat prima, vooral voor een zwaardere fjord.
En huifkarretjes gaat ook wel, leer je paard kennen.
Dan geeft je paard wel aan wat die wel en niet kan, door geen zweep en lossere leidsels merk je snel genoeg als je je paard overpakt.
Lange afstand rijden over de weg is totaal iets anders dan marathonrijden.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 20:39

Rossfechten schreef:
teiger150 schreef:
Ik rij alleen op de weg, we hebben 2 keer op het strand gereden maar dat vond ik te zwaar. Het tuig dat ik gebruik is gewoon een borstuig, en mijn Fjordje is een ouderwets type Fjord.

Als je over de weg rijd zou ik lekker met volle autobanden blijven rijden, Op het strand is dat karretje vol wel zwaar.
De banden vervangen door thuiskomertjes van de sloop zorgt ook voor smallere banden op een simpele manier.
Ik heb ook geen geld voor een officiële marathonwagen. Dus ik rij met een aantal soortgelijke wagens, en dat gaat prima, vooral voor een zwaardere fjord.
En huifkarretjes gaat ook wel, leer je paard kennen.
Dan geeft je paard wel aan wat die wel en niet kan, door geen zweep en lossere leidsels merk je snel genoeg als je je paard overpakt.
Lange afstand rijden over de weg is totaal iets anders dan marathonrijden.

Ik snap inderdaad doordat ik die foto's plaatsen dat mensen dachten dat ik vooral op het strand reed maar dat vonden wij echt te zwaar voor haar. Ik heb alleen niet echt veel men foto's van de kar op het asfalt omdat ik zelf vaak de leidsels heb ;). We hebben wel vaak een zweep mee maar die staat daar eigenlijk puur voor de zier hihi :+. We rijden bijna altijd met losse leidsels aangezien martje zelf de weg wel weet en we voornamelijk stappen en rustig draven. Als we een heuveltje opgaan duwen we de kar en naar bene dan houden we hem tegen. Martje is met mennen stukken vrolijker en voorwaatser dan met rijden, waardoor ik de reactie's dat het te zwaar voor haar is erg in twijfel trok...

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 21:23

Heb het er met mijn pa overgehad en hij, vond het een beetje overdreven hoe er hier werd gereageerd. Hij zegt dat het juist beter is om met bredere banden over het strand te rijden, dan met die kleine dunne marathon bandjes. Die bandjes zakken veel dieper in het zand waardoor de dieren hard moeten trekken. Deze wagen is trouwens gewoon te trekken door een mens ik en mijn vriend kunnen hem met gemak uit de schuur halen en hem ergens neer zetten zonder dat het moeite kost.

Ik vind het strand alsnog te zwaar er rij er dus niet overheen maar moest hem wel een beetje gelijk geven...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:26

Ik kan mijn wagen op m'n pinken trekken, helemaal alleen en dat terwijl die ruim 200 kg weegt, dit doe ik zélfs over molshopen heen. Sorry, je vader heeft gewoon ongelijk hoor. Brede banden hebben een hogere rolweerstand en je wilt juist een lage rolweerstand (niet voor niets dat wielrenners dunne bandjes hebben). Maar je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:34

Maartje1990 schreef:
Ik kan mijn wagen op m'n pinken trekken, helemaal alleen en dat terwijl die ruim 200 kg weegt, dit doe ik zélfs over molshopen heen. Sorry, je vader heeft gewoon ongelijk hoor. Brede banden hebben een hogere rolweerstand en je wilt juist een lage rolweerstand (niet voor niets dat wielrenners dunne bandjes hebben). Maar je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt :)

Waarom hebben race fietsen dunne banden en mountainbikes brede banden ?
Soms is de rolweerstand door brede banden lager.

Ts, Als ik je zo hoor kan je paard de huidige kar prima aan, en let je er goed op.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:51

Maartje1990 schreef:
fietsbanden zou ik ook écht niet doen hoor, die kunnen zo doorzakken. Er zijn niet voor niet speciale banden voor menwagens, die moeten gebruikt worden, geen kruiwagen banden, geen autobanden en ook geen fietsbanden.

Ik zeg niet echte fietsenbanden maar een soort fietsenband.
Die kar is zo gekocht, nieuw.
Die van mij kan je met een vinger wegtrekken, die met die autobanden daar had ik echt 2 armen voor nodig en moest hard trekken.
Zal even een foto zoeken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:50

Ik zou doorsparen tot je genoeg geld hebt voor iets fatsoenlijks.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:27

Gewoon lekker je huidige wagen houden en er heel erg veel plezier mee gaan hebben.

Die wagen is gewoon goed niks aan veranderen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:33

Eens met voorgaande posten. Hoe zijn de banden? Als je nieuwe (binnen en buiten) moet kopen, zullen de kosten ook hoger zijn. Dan kun je beter nog even doorsparen.

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:51

LauLauu schreef:
Ik zou eerlijk gezegd geen enkel van beide nemen, beide karren lijken heel erg zwaar en moeilijk te trekken door de wielen.

Als ik jou was zou ik gewoon bij een koetsenverdeler gaan kijken of er daar iets bij zit en eventueel doorsparen. :)

Mee eens,ik had zelf een marathonwagentje en dat reed heerlijk.Wel een stuk duurder maar dan heb je ook wat

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 09:48

Ik hou de wagen van mijn opa, omdat mijn vader de andere "lelijk" vind en hij ook niet op onze aanhangwagen past ;). En ik geen afstand kan doen van de huidige wagen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:55

teiger150 schreef:
Ik hou de wagen van mijn opa, omdat mijn vader de andere "lelijk" vind en hij ook niet op onze aanhangwagen past ;). En ik geen afstand kan doen van de huidige wagen.

Goed besluit

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:12

Goed gedaan. En wat een gezeur over de zwaarte van de kar (banden). Heb ook zo eentje gehad, die was iets langer en breder en die reed en stuurde super makkelijk. Of het te zwaar is kan je helemaal niet zien van een foto !!
Kwestie van... de beste stuurlui staan aan wal ! Pffff sjonge jonge....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:30

WendyLotte schreef:
Goed gedaan. En wat een gezeur over de zwaarte van de kar (banden). Heb ook zo eentje gehad, die was iets langer en breder en die reed en stuurde super makkelijk. Of het te zwaar is kan je helemaal niet zien van een foto !!
Kwestie van... de beste stuurlui staan aan wal ! Pffff sjonge jonge....

Ben het helemaal met je eens want hier op bokt zitten alleen maar mensen die geen ervaring hebben. :j

Huidige wagen is prima voor het geen ts er mee doet. Ik heb er vroeger ook wel eens naar gekeken en deze zijn minder zwaar als dat ze eruitzien.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor een marathon wagen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:46

Wat een geblaat over autobanden die zwaar zouden zijn. Dat ligt niet alleen aan de band, maar ook aan de lagers.
Mijn recreatiewagen staat op autobanden (van het smalle type, namelijk van een 2CV'tje). Ik kan hem met een pink verplaatsen, dus zwaar rolt ie niet. Dat komt doordat de lagers goed zijn afgesteld. Ik rijd met name over het harde en mijn merrie heeft er geen enkel probleem mee.

Ja, rolweerstand is groter bij een breder oppervlak, maar dat kan ook juist een voordeel opleveren bij los zand of een zwaarder bospad. Daar trek je jezelf minder snel vast namelijk.

Dat gezegd hebbend: ik ben wel aan eht sparen voor een marathonwagen, voor wedstrijden is mijn wagen namelijk niet gezegd. Maar mijn wagen is wel ideaal voor recreatieritjes met vriend(inn)en, dus die wil ik erbij houden.

Dus... TS: als je merrie het goed kan trekken: gewoon doen.
En ondertussen sparen voor een wagen die je zelf echt mooi vindt ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:04

Je kunt de huidige menwagen ook bewaren voor als je nog eens een (jong) paard te beleren hebt. Vaak zijn die oude karren met luchtbanden uitstekend voor dat soort plannen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:09

Nog even terug komen op de banden. Als de kar het toe laat kan je de autobanden vervangen door Motorfiets banden. Deze geven iets minder weerstand en je kan wordt "iets" hoger maar wel prettige luchtbanden op een kar.