Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
dingogirl schreef:wat al veel gezegd is, de wagens met autobanden staan massaal op marktplaats juist omdat mensen ze niet meer willen hebben. veel te zwaar!
en waarom zou je voor je paard niet een wagen willen die lichter loopt, dus met smallere wielen? het moet leuk blijven om te trekken voor je paard. dat zou voor mij het belangrijkste zijn!
een wagen waar veel personen op kunnen is leuk voor een 2 span maar niet voor 1 paard/ fjord.
en als je geen geld hebt voor een fatsoenlijke andere wagen, gewoon niet doen. spaar tot je wel iets kan kopen wat bij je paard past.
teiger150 schreef:Ik rij alleen op de weg, we hebben 2 keer op het strand gereden maar dat vond ik te zwaar. Het tuig dat ik gebruik is gewoon een borstuig, en mijn Fjordje is een ouderwets type Fjord.
Rossfechten schreef:teiger150 schreef:Ik rij alleen op de weg, we hebben 2 keer op het strand gereden maar dat vond ik te zwaar. Het tuig dat ik gebruik is gewoon een borstuig, en mijn Fjordje is een ouderwets type Fjord.
Als je over de weg rijd zou ik lekker met volle autobanden blijven rijden, Op het strand is dat karretje vol wel zwaar.
De banden vervangen door thuiskomertjes van de sloop zorgt ook voor smallere banden op een simpele manier.
Ik heb ook geen geld voor een officiële marathonwagen. Dus ik rij met een aantal soortgelijke wagens, en dat gaat prima, vooral voor een zwaardere fjord.
En huifkarretjes gaat ook wel, leer je paard kennen.
Dan geeft je paard wel aan wat die wel en niet kan, door geen zweep en lossere leidsels merk je snel genoeg als je je paard overpakt.
Lange afstand rijden over de weg is totaal iets anders dan marathonrijden.
Maartje1990 schreef:Ik kan mijn wagen op m'n pinken trekken, helemaal alleen en dat terwijl die ruim 200 kg weegt, dit doe ik zélfs over molshopen heen. Sorry, je vader heeft gewoon ongelijk hoor. Brede banden hebben een hogere rolweerstand en je wilt juist een lage rolweerstand (niet voor niets dat wielrenners dunne bandjes hebben). Maar je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt
Maartje1990 schreef:fietsbanden zou ik ook écht niet doen hoor, die kunnen zo doorzakken. Er zijn niet voor niet speciale banden voor menwagens, die moeten gebruikt worden, geen kruiwagen banden, geen autobanden en ook geen fietsbanden.
LauLauu schreef:Ik zou eerlijk gezegd geen enkel van beide nemen, beide karren lijken heel erg zwaar en moeilijk te trekken door de wielen.
Als ik jou was zou ik gewoon bij een koetsenverdeler gaan kijken of er daar iets bij zit en eventueel doorsparen.
WendyLotte schreef:Goed gedaan. En wat een gezeur over de zwaarte van de kar (banden). Heb ook zo eentje gehad, die was iets langer en breder en die reed en stuurde super makkelijk. Of het te zwaar is kan je helemaal niet zien van een foto !!
Kwestie van... de beste stuurlui staan aan wal ! Pffff sjonge jonge....