[AR] Welk tuig voor (mini Shet (Ideal of Zilco)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:09

Dat is met de grotere maten van Zilco dan weer anders, had hier toen een cob en die vond ik flink ruim tov Ideal.

Gevormde borst 99% kans dat het niet past op je kleintje, dus zou die eerst (laten) passen alvorens het te bestellen. Zijn grote borsten op die kleintjes, al helemaal shetters.

Hier allemaal ideal maatje shet voor m'n kleine A welshjes.
Maat mini shet lag super netjes op mijn mini toen van 85cm (eurotech)

Wie weet een tweedehandsje op de kop tikken, zie ze af en toe wel voorbij komen op marktplaats.

Heb hier regelmatig mensen die me vragen of het nou leer of kunststof is, dus het verschil is niet te zien voor de jury's. ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:09

Ik heb ook een RBC tuig voor mijn shet. Nu woon ik vlakbij ruitersport benjamins dus voor mij was het makkelijk om even met mijn shet langs te gaan om alles passend te maken. De service daar is echt top en het past altijd want alles is uitwisselbaar van maat mini tot pony.
Misschien kun je wat met hem afspreken voor wat betreft het passen? Het is echt een hele vriendelijke man.

MarlindeRooz

Re: Welk tuig voor (mini Shet (Ideal of Zilco)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:10

Ik heb ook een RBC tuig en ik vind het tot zo ver heel fijn, de service is inderdaad geweldig. Ik was mee met shirley passen haha.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 22:12

MelanieB schreef:
Dat is met de grotere maten van Zilco dan weer anders, had hier toen een cob en die vond ik flink ruim tov Ideal.

Gevormde borst 99% kans dat het niet past op je kleintje, dus zou die eerst (laten) passen alvorens het te bestellen. Zijn grote borsten op die kleintjes, al helemaal shetters.

Hier allemaal ideal maatje shet voor m'n kleine A welshjes.
Maat mini shet lag super netjes op mijn mini toen van 85cm (eurotech)

Wie weet een tweedehandsje op de kop tikken, zie ze af en toe wel voorbij komen op marktplaats.

Heb hier regelmatig mensen die me vragen of het nou leer of kunststof is, dus het verschil is niet te zien voor de jury's. ;)

Dat is ook waar ik tegenaan loop, dat het niet past. Het materiaal van de Euro tech vind ik er inderdaad ook heel goed uitzien, alleen zijn de doorlopende strengen niet een beetje onhandig bij een Hca sulky?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 22:16

RBC tuigen vallen dus ook goed in de smaak. :)

Over 2 weken ben ik ook bij de SGMW in het Amsterdamse bos, en aangezien m'n VA daar ook aanwezig is (hij is volgens mij een van de organisatoren daar), kan ik me misschien ook even laten adviseren en kijken wat er nou precies niet lekker zit bij mijn huidige tuig. Ik heb vooral het idee dat het schoftje niet helemaal lekker ligt en dat het borstblad te kort is en daarmee de druk niet goed verdeeld.

Ik heb overigens dit tuig:
http://www.ponywebwinkel.nl/shop/menart ... -leer.html

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:20

Die gespen zijn idd wat lomp bij een HCA. Je zou demenner.nl een mailtje kunnen doen en vragen of de kosten veranderen als je niet doorlopende strengen hebt maar een borsttuig met gesp.

Kennis heeft dat voor haar tandem ook zo laten maken voor de voorpony, eurotech borsttuig maar dan met gesp zodat je strengen met D einde eraan kan gespen.
Zoals dit borsttuig; http://i228.photobucket.com/albums/ee34 ... lein-1.jpg
Foto van bokt even gebruikt. (van bokker jenkins)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 22:26

MelanieB schreef:
Die gespen zijn idd wat lomp bij een HCA. Je zou demenner.nl een mailtje kunnen doen en vragen of de kosten veranderen als je niet doorlopende strengen hebt maar een borsttuig met gesp.

Kennis heeft dat voor haar tandem ook zo laten maken voor de voorpony, eurotech borsttuig maar dan met gesp zodat je strengen met D einde eraan kan gespen.
Zoals dit borsttuig; http://i228.photobucket.com/albums/ee34 ... lein-1.jpg
Foto van bokt even gebruikt. (van bokker jenkins)

Dank voor de tip! Dat zou wel wat handiger zijn. Het tuig op de foto is de luxe marathon neem ik aan? Of de euro tech met aanpassingen?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:24

Wij hebben eurotech tuigen nu voor de shetten (hiervoor luxe marathon en leathertech gehad) Ik vind de kunststof tuigen echt perfect. Geen onderhoud en het maakt niet uit hoe je het weghangt. Ik heb voor het enkelspan rijden met de sulky een paar strengen apart laten maken met aan het einde en D-ring. Die zijn dan alleen niet verstelbaar, maar vind dat voor de dressuur mooier. Gebruik met tweespan en vierspan wel de originele verstelbare strengen.
(Je doet dus mee in het Amsterdamse bos, dan zie ik je daar wellicht)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 21:31

Romy_tessa schreef:
Wij hebben eurotech tuigen nu voor de shetten (hiervoor luxe marathon en leathertech gehad) Ik vind de kunststof tuigen echt perfect. Geen onderhoud en het maakt niet uit hoe je het weghangt. Ik heb voor het enkelspan rijden met de sulky een paar strengen apart laten maken met aan het einde en D-ring. Die zijn dan alleen niet verstelbaar, maar vind dat voor de dressuur mooier. Gebruik met tweespan en vierspan wel de originele verstelbare strengen.
(Je doet dus mee in het Amsterdamse bos, dan zie ik je daar wellicht)

Dat vind ik dus inderdaad het grote voordeel van kunststof tuig. :j

Dan zal ik je daar inderdaad wellicht tegen komen! :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 17:57

Bij de veterinaire keuring bij de SGMW in het Amsterdamse bos is het tuig nog even gecheckt op knellingen e.d., maar het tuig zat volgens diegene prima, dus ik kijk het nog even aan, maar zodra ik weer wat meer geld heb komt er sowieso wel een nieuw tuig. :j De RBC of de Eurotech denk ik dan. Maar andere suggesties zijn ook welkom!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:54

Als je voor een nieuwe Zilco gaat, dan zou ik Edwin Stok van EMS-paardensport vragen of hij langskomt. Dat zit bij de prijs in begrepen volgens mij en dan weet je zeker dat je een goed passend tuig hebt :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 15:42

assie schreef:
Als je voor een nieuwe Zilco gaat, dan zou ik Edwin Stok van EMS-paardensport vragen of hij langskomt. Dat zit bij de prijs in begrepen volgens mij en dan weet je zeker dat je een goed passend tuig hebt :)

Dank voor de tip! Dat wist ik nog niet. :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:46

Ik heb een leren ideal luxe shettuig te koop staan. Dit heeft op een stevige shet van 96 cm gelegen. Ben er heel tevreden over. Ligt mooi is soepel en goed te verstellen. Ik reed ook met een hca.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:50

Voor het geld wat je voor zilco betaald mag een gratis service er wel bij ja. :D
Zilco gaat weer omhoog qua prijs. Heb er naar gekeken voor marathon tuig maar niet te betalen voor erbij.
Maar kwalitatief wel top tuig en Edwin kan je goed helpen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 16:01

callum schreef:
Ik heb een leren ideal luxe shettuig te koop staan. Dit heeft op een stevige shet van 96 cm gelegen. Ben er heel tevreden over. Ligt mooi is soepel en goed te verstellen. Ik reed ook met een hca.

Maat shetlander is helaas te groot voor hem, aangezien hij maat mini shet (heb het opgemeten van mhs) van ideal volgens de metingen goed zou moeten passen. Hij is overigens ook geen brede shet met veel vet aanzet op de rug en billen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 16:04

MelanieB schreef:
Voor het geld wat je voor zilco betaald mag een gratis service er wel bij ja. :D
Zilco gaat weer omhoog qua prijs. Heb er naar gekeken voor marathon tuig maar niet te betalen voor erbij.

De Zilco is inderdaad behoorlijk aan de prijs! Hoewel het SL mini tuig wel ongeveer even duur is als de Eurotech van Ideal. :j

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:14

MelanieB schreef:

Ja, ik zag het ook dat ie omhoog gaat. Ik weet eigenlijk niet met hoeveel.

Wel fijne service van Edwin idd. Weet heel veel van zijn product en kan het dus perfect afstellen.
Als ik een nadeel van Zilco moet noemen, dan is het de prijs. Nieuw is het haast niet te betalen en tweedehands kom je het bijna niet tegen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:26

Zilco is super!!

Heb zelf:

Lessing donkerbruin kunststof
Kieffer zwart met bruin kunststof
Zilco zwart tuig 2x :o
Ideal eurotech zwart (is van mijn man)
Ideal webtech zwart (de oude versie gebruik ik voor tandem)
Ideal luxe marathon zwart met bruin onderlegd 2 span

kwa materiaal vind ik die van zilco en kieffer het mooiste. Strengen van ideal vind ik beoorlijk
lomp en het schoftje is ook wat krap. Lessing is een heel fijn tuig ziet er ook heel mooi uit.

Bij mij paste de shet maat nog op een Welsh C van 1,30 hoog.

Jammer dat de zilco prijzen weer omhoog gaan. Ik zag ook dat ideal een bruine kunststof
versie gaat uitbrengen hier heb ik een jaar of 3 terug al om gevraagd maar toen gingen ze
dat nog niet doen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 21:34

Maisie schreef:
Zilco is super!!

Heb zelf:

Lessing donkerbruin kunststof
Kieffer zwart met bruin kunststof
Zilco zwart tuig 2x :o
Ideal eurotech zwart (is van mijn man)
Ideal webtech zwart (de oude versie gebruik ik voor tandem)
Ideal luxe marathon zwart met bruin onderlegd 2 span

kwa materiaal vind ik die van zilco en kieffer het mooiste. Strengen van ideal vind ik beoorlijk
lomp en het schoftje is ook wat krap. Lessing is een heel fijn tuig ziet er ook heel mooi uit.

Bij mij paste de shet maat nog op een Welsh C van 1,30 hoog.

Jammer dat de zilco prijzen weer omhoog gaan. Ik zag ook dat ideal een bruine kunststof
versie gaat uitbrengen hier heb ik een jaar of 3 terug al om gevraagd maar toen gingen ze
dat nog niet doen.

Zo dat zijn wat tuigen! :D Lessing en Kieffer vind ik er ook heeel mooi uitzien, de Kieffer wel wat boven m'n budget.

ik zal ook nog eens navragen aan Zilco of de passervice bij de prijs van het tuig in zit, ik loop namelijk liever niet nog een keer het risico op een tuig dat niet past.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:51

Ja, dat zit er bij in. En wat ik zelf ook wel fijn vind, het tuig bestaat uit losse onderdelen; dus je kunt zeg maar een mini-borst, een pony schoftje en een Cob broek hebben.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 22:03

assie schreef:
Ja, dat zit er bij in. En wat ik zelf ook wel fijn vind, het tuig bestaat uit losse onderdelen; dus je kunt zeg maar een mini-borst, een pony schoftje en een Cob broek hebben.

Dat is idd wel ontzettend fijn! Dan komt het eigenlijk op hetzelfde neer als wat RuitersportBenjamins doet met de RBC tuigen toch?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:09

Ik heb bij paard 2015 geinformeerd bij zilco voor gratis passervice. Omdat een shetlandtuig 'goedkoop' was deden ze dat niet.
Ik weet niet of het exact hetzelfde is als bij de RBC tuigjes. Hij heeft het nameljk zo gemaakt dat alles uitwisselbaar is. Je kunt dus ook bijv maat pony hoofdstel nemen voor de oormaat, maar dan wel een mini neusriem of bakstukken. En zo ook bij de riempjes van de broek enzo...

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:26

Sure_lee schreef:
Ik heb bij paard 2015 geinformeerd bij zilco voor gratis passervice. Omdat een shetlandtuig 'goedkoop' was deden ze dat niet.
Ik weet niet of het exact hetzelfde is als bij de RBC tuigjes. Hij heeft het nameljk zo gemaakt dat alles uitwisselbaar is. Je kunt dus ook bijv maat pony hoofdstel nemen voor de oormaat, maar dan wel een mini neusriem of bakstukken. En zo ook bij de riempjes van de broek enzo...

Hmm, ik zal dan toch nog maar even naar Zilco bellen voor wat duidelijkheid. Vind het namelijk wel belangrijk dat er de mogelijkheid is het tuig te passen o.i.d.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:13

assie schreef:

Dat is met Ideal niet anders; had hier met pony onderdelen cob en full door elkaar.
En ook daar is passervice voor (demenner.nl).

Heb hier ook 2 enkelspan tuigen en 2 tweespan tuigen hangen. (2 trainingstuigen en 2 wedstrijdtuigen)

Vind het ideaal dat je onderdelen makkelijk kunt verwisselen, en dus ook kunt vervangen als het nodig is. Pas 2 borstjes kunnen vervangen, scheelt me een heel nieuw tuig kopen. :))

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 12:05

Gisteren via mp een zgan Ideal Eurotech mini shet tuig bruinonderlegd gekocht!
Als het goed is ontvang ik deze morgen of zaterdag. Ben heel benieuwd of het gaat passen!