[AR] hulpteugel bij het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Re: hulpteugel bij het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 10:03

Als je scheefheid op wilt lossen heb je naar mijn idee aan een hulpteugel alleen niet genoeg. Onder het zadel heb je je been en zit die je paard ook helpen vertellen waar hij heen moet met zijn lijf. Voor de wagen wordt het in mijn ogen dan gewoon vast binden in een houding waardoor het voor jou makkelijker wordt.

Is hij ook nagekeken door een tandarts en/of dierenarts? Gemasseerd zegt mij niet zo veel. Ze zijn niet zomaar uit t niets angstig om het bit aan te pakken. Gaat dit met longeren/lange leidselen wel goed? Van daaruit dan weer verder opbouwen. Ik denk dat je daar meer aan hebt en dat dat een veel langer blijvende oplossing zal zijn dan een hulpteugel.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:11

Ik heb ergens vorig jaar een artikel gelezen over Boyd excel die daar een uitleg over gaf, dat was heel verhelderend. Dit ging over bit keuzes. Volgens hem rijden veel mensen hun paarden met het verkeerde bit.

Er zijn weinig bit types/soorten als je dit vergelijkt met onder het zadel. De meeste men bitten staan eigenlijk een aantal hulp teugel gebruiksvormen niet toe. En daarbij gaat het gebruik van een hulpteugel altijd samen met de zit en benen van de ruiter en niet alleen met de handen. Het is voor de wagen dus lastiger om met bepaalde hulpteugels te werken want je moet van hele goede huize komen wil je dezelfde totale drijvende vorm creëren als de ruiter doet. Niet onmogelijk maar wel lastiger.

Wat Toydoll zegt klopt misschien wel maar dit zijn meer "definitieve" hulp middelen. Om iets wat de mens bedacht heeft constant te houden. Waar LS foto op doelt zijn denk ik tijdelijke hulp teugels. En in het leger werden ook al de nodige hulp middelen gebruikt om paarden daar te krijgen waar nodig geacht werd. (mijn opa zat ik het leger met paarden)

Ik heb 10 jaar koudbloeden gefokt, gemend, gereden ect. Maar zij zijn net zo gevoelig als de warmbloeden in o.a. hun mondjes, alleen hun buigzaamheid is trager en heeft meer tijd nodig en daardoor wordt er in het koudbloed wereldje misschien sneller naar een hulp middel gegrepen. Vaak ook omdat de koudbloed gebruikt wordt voor dingen waar ze echt niet voor bedoeld/gefokt zijn.

Een hulp teugel is imo echt een TIJDELIJK hulp middel, niks meer, niks minder. Vaak wordt er na gegrepen uit ongeduld of onkunde. Het streven naar snel suc6, echter zonder goede basis ga je hier uiteindelijk dan toch op je bek, helaas is het paard hier meestal de dupe van.
Bij lichamelijk ongemak zoals bij LS foto kan ik heel goed leven met het gebruik van een hulp teugel als bij de pony alles ok is maar haar ongemak hulp nodig heeft.
Ik herken heel goed wat je omschrijft met je pony. Ik heb een span A welshjes gekocht vorig jaar en die zijn niet respectvol behandeld, mijn rechterpony doet/deed eigenlijk hetzelfde als jou pony.
Ik ben helemaal opnieuw begonnen met hem. Aan de dubbele longe en afgewisseld met de longeer hulp met een gewoon gebroken pony rij bitje. De longeer hulp zit er met veel ruimte aan zodat hij altijd zijn hoofd omhoog kan doen en er niks gedwongen wordt zodat hij snapt dat die vrijheid er altijd is maar hem feitelijk niks brengt. Hij begint nu te ontspannen en kan ik er weer afwisselend gaan achter lopen als ik hem met de dubbele longe werk en dit ben ik aan het uitbouwen. Als hij weer "normaal" reageert op mijn stem en hulpen als ik erachter loop gaat hij weer voor de wagen en bouw ik het daar verder uit. Alleen zo ver zijn we nog niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:26

Mennen met een elastiekje of een slofje is toch niks mis mee? Als je daarmee je paard in de goede richting kunt begeleiden (en dus niet trekken) zie ik daar geen probleem in.
Als je hiermee het krulletje er op wil trekken oid, ja dan keur ik het af, maar dat is onder het zadel net zo.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:58

En daar gaat het vaak fout palousa_boy, mensen gaan zelf prutsen en daar worden de paarden niet beter van.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:42

Ik vraag me af hoe je een hulpteugel gebruikt in combinatie met een bit met een hefboomwerking (bijvoorbeeld een liverpool).... Ik zie dat nog niet helemaal voor me. :?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:52

Je hoeft hem natuurlijk niet door de leidselgaten te halen, maar hij gaat dan door de bril.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:00

Je kunt ook in de bril rijden zonder kinketting.
Of mennen op een trens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:05

palousa_boy schreef:
Je hoeft hem natuurlijk niet door de leidselgaten te halen, maar hij gaat dan door de bril.

Yep, zo ver was ik ook. ;) Maar het lijkt me heel lastig om de inwerking van de hulpteugel te combineren met leidselhulpen (op een begrijpelijke manier voor het paard bedoel ik). En dan bedoel ik als de leidsel wel in een leidselsleuf zit, maar de hulpteugel door de bril.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:25

Dat gaat onder het zadel toch precies hetzelfde, daar leg je ook geen extra bit voor de hulpteugel in de mond van je paard ;)

Voordeel op dat moment dat je een hulpteugel gebruikt, is dat deze direct inwerkt op het moment dat het nodig is, en constant op hetzelfde punt. Dan is het de bedoeling dat het paard de hint gaat snappen :D

Bij een tweespan kun je zo 1 paard wat sneller corrigeren zonder dat je de andere daarmee lastig valt. (Even al het vergespen van leidsels er buiten gelaten)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:03

Pluttersput schreef:
Scheefheid los je imo niet op met hulpteugels, maar met gerichte oefeningen en beweging.
Druk af nemen van jezelf, hoe bedoel je dat? Ik heb bij die van mij lekker contact, niks teveel in mijn handen. Als dat niet zo is zijn dat ook dingen waar je aan moet werken, en dan niet met een hulpteugel..

Iets dergelijks wilde ik ook schrijven, maar gelukkig heb jij het al gedaan Pluttersput.
Daarnaast: als scheefheid niet met rijden is op te lossen, is een algehele lichamelijke controle - met extra concentratie op het nek- en ruggedeelte - aan te raden. Ik heb er zelf met één van de trainpaarden mee te maken gehad, vandaar dat ik dit advies geef.

Aanvul: Ik lees nu dat er sprake is van angst voor het bit. Dit komt vaker voor bij paarden waarbij bij het inrijden het bit te hardhandig in- en uit is gedaan of waarbij men te hard in de hand is tijdens het rijden. Ik zou de oorzaak dan ook niet direct in het bit zelf zoeken, maar bij de menner/optuiger. Uiteraard is een tandartsbezoek ook geen overbodige luxe. ;)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:21

ik moest met mijn vorige paard mennen met de leidstels door de lichtogen, zij had ook de neiging haar hals vast te zetten door de hoge inwerking van de leidstels als ze door de lichtogen zaten.

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:25

Ania schreef:
ik moest met mijn vorige paard mennen met de leidstels door de lichtogen, zij had ook de neiging haar hals vast te zetten door de hoge inwerking van de leidstels als ze door de lichtogen zaten.

[ Afbeelding ]

Gem schreef:
Ik zie hier ook wel eens dat de leidsels niet door de leidselsleutels gehaald worden, maar door de lichtogen. Sommige paarden hebben daar in de training baat bij, bij het zoeken naar de ontspanning.

Dat bedoelde ik idd ook :j .

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:46

Is dat dan tijdelijk, dat je met je leidsels door de lichtogen rijd? Tot hij het gevoel heeft en durf los te laten?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 18:56

Ania dat zie ik idd ook vaker!

Verder mis ik de vind ik leuk knop zoals facebook. Om sommige reacties te like!
Leuk dat er zo gecommuniceerd word. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:58

Als je wedstrijdambities hebt, is het sowieso tijdelijk. Het paardje waarvan ik weet, gooide zijn hoofd in het begin erg in de lucht als je contact zocht. Via de lichtogen was een rustiger, lichter contact mogelijk en meer voorwaarts / neerwaarts gericht om hem zelf het contact en de vooral de ontspanning daarin te laten zoeken.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 20:07

Ik heb nu ringen aan mijn leidsel voor evt een thiedemannetje. Ik ga het gewoon eens proberen. Het is niet voor mijn pony maar voor mijzelf mijn handen zijn erg slecht en soms kan wat hulp fijn zijn. Mijn pony profiteert van mijn slechte hand. Nogmaals het is absoluut NIET om pony naar beneden te krijgen daar heb ik geen problemen mee.

Ik kan voor nieuwschierige onder ons wel een foto maken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:57

Daar ben ik wel nieuwschierig naar! Heb je die er zelf op laten zetten die ringen?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 20:58

Jep! Mijn staleigenaar is heel handig, en zei is een klasse 4 menner. Ze heeft ze voor me erop genaaid heeft een borduur bedrijf.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:00

Ah kijk, altijd handig dat soort mensen in je vriendenkring ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 02:18

Ik zou ipv Thiedeman principe, dan nog eerder mijn leidsel door lichtoog, door bit, terug naar lichtoog doen. Dan kun je in elk geval zelf de release regelen. Een Thiedeman is vast en ik zou dat niet willen, met het oog op eventuele noodsituaties of iets dergelijks.

Ben wel benieuwd naar een foto, omdat je zegt dat het niet voor het krulletje is.. Vraag me af hoe dat dan zit!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:53

Ilona Mens beschrijft in haar boek gymnastiek in het gareel hoe je zelf een thiedeman hulpteugel kunt maken en bevestigen voor het mennen. Zelf niet uitgeprobeerd hoor, maar lijkt op de foto's wel goed te werken.
Onze instructie was erg tegen op het rijden met de leidsels door de lichtogen, vooral met het oog op het blijven haken van de leidsels. Vooral bij kleine pony's zijn de lichtogen niet zo groot en dan zit er ook nog een lamoen in, zit wel enig risico in denk ik. Zelf ook geen ervaring mee trouwens :).
Ooit wel eens iemand zien rijden met dubbele leidsels, de een was een slof, de andere gewoon, verdiende ook niet de schoonheidsprijs in mijn ogen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:59

Of in plaats van lichtoog, het leidseloog. Dan heb je niet het gedoe met je lamoen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:00

Door het leidseloog moet hij altijd...

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:00

Je kunt ook ipv het lichtoog je teugel niet door de leidsel oog halen maar onder de halsriem door. :)
Dat zie je wel vaker, en ook zoiezo bij concourstuigen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:02

Dat kan natuurlijk ook. Maar een leidseloogi is er om de leidsels doorheen te halen ;) daar doelde ik meer op.