Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Toydoll schreef:Ja ik moet me gewoon niet aanstellen haha, maarja, dat kan ik wel zeggen, maar als ikzelf spanning opbouwkom er maar eens vanaf.
Toydoll schreef:Nja Dennis ik vind de koets in de bak nog te zwaar voor hem. Dan zou ik met de sulky moeten maar die hadden we nog even links laten liggen omdat het overdreven licht is en hij nu ook beetje wordt afgeremd in zijn knijp momentjes door zware wagen.
Vandaar de aanpak door met koets over verhard te stappen/ klein beetje draven en dan aan t eind elke keer 1 volte door de bak.
Maar dat blijkt dus lastig omdat ik vaak alleen ben (wel inspan hulp, geen meeloop).
Afijn ik heb vandaag met de sulky weer geoefend en het ging fijn. Eerst rondje drooggement, met rust ingespannen, aan de hand gestapt en paar draf pasjes, en toen gaan zitten. Hij was rustig, ik heb zijn oren van zijn kop gepraat xd
Uiteindelijk ook wat korte stukjes gedraafd.
janouk schreef:Dat knijpen is niet vreemd hoor: zo reageren veel jonge paarden op de staartriem of op de broek als er druk op komt. Kwestie van trainen: meer tijd besteden aan het wennen aan het tuig. Longeren met staartriem etc.
Naar het filmpje te kijken kan de staartriem wel wat losser: misschien geeft het teveel druk.
Het is even fine tunen
Toydoll schreef:Maar hij heeft van die 'vlagen', en dit eigenlijk alleen (nog) in de bak & in t tuig, dat ie gaat 'knijpen' zonder voor mij aanwijsbare oorzaak (ik sluit pijn niet uit), dus rug bol, staart tussen billen knijpen, hoofd omhoog, en dan sluit ie zich beetje af voor mij en als je dan geluid maakt, hem aanraakt oid dan reageert hij alsof hij het allemaal nog nooit gezien heeft. Dat zijn de momenten waar ik bang van hem wordt.
Toydoll schreef:Het is gewoon, tot nu toe is niets een probleem, niets krijgt Kyano van zijn stuk af, hij is zo ontzettend mak, braaf, dapper. Ik had verwacht dat beleren een appel en een ei zou zijn, zoals bij Booster, inspannen en wegrijden. Ik heb veel moeite gestoken in gedegen voorbereidingen..... Het valt hem zeker niet op een koude dak. Het is ook een extreem brave en makkelijke en rustige pony verder.
janouk schreef:Er komt spanning op het tuig te staan als ze ingespannen is en de koets moet aantrekken of remmen, dat is anders dan met tuig longeren of fietsen: dan staat er geen druk op.
En het aantrekken van de koets is voor veel paarden in het begin een spannend moment, als de koets rolt, gaat het meestal wel.