Paard niet kunnen longeren, wel rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IlovePuk

Re: Paard niet kunnen longeren, wel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 19:00

Bedankt voor jullie reacties! Dan ben ik dus niet de enige :)

Hwn: mijn oude verzorgpaard heb ik heel vaak gelongeerd en dat ging altijd goed. Ik heb nu te maken met een wat lastiger paard, maar dan hou ik het zo.

Ik heb net gereden en het ging hartstikke goed!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:05

jammer dat je opgeeft.
Zou toch leuk en leerzaam zijn om dit wel te kunnen samen of niet

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:23

Nu ga ik bokt over mij heen krijgen :')
Ik heb de onze zadelmak gemaakt en ingeredeb zonder longeren. Longeren was ik 3 man voor nodig... GIng gewoon echt niet. Alleen maar omhoog en wegdraaien.
Erop gaan zitten en het braafste paard dat er was :Y). Zonder problemen ingereden en loopt nu M dressuur (wordt in juni 7).

Sinds vorig jaar kan ik hem pas echt longeren, daarvoor was het nog steeds hetzelfee gedonder. Nu is hij een mak lammetje en super makkelijk met longeren.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... T89e&mdf=1

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:33

dan ben ik wel nieuwsgierig waarom het nu wel gaat en eerder niet?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:45

Kwartje gevallen? Geen idee. Heb het vaak geprobeerd maar tot een jaar geleden bleef hij uitbreken (en klapte vervolgens over de bakrand). Op een gegeven moment werd het iets.minder tot ik zijn reacties van uitbreken (wat toen enkel rechtsom was nog) voor kon zijn en een paar keer goed heb kunnen corrigeren (al dan niet even vvriendelijk :+) en toen was het over.

Met rijden is hij dus altijd de braafheid zelve geweest.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:02

Ik kan mijn Fjord niet echt longeren in een rijbak.
Als ik de helft van de bak afzet met lint (en springpalen), zodat ik een vierkant heb, dan gaat wel.

Als mijn Fjord te fris is en ik gebruik de hale bak, dan rukt ze zich namelijk zo los door naar buiten te trekken zodra ze de ruimte krijgt (de andere kant van de bak op dus).
Ze heeft donderdsgoed in de gaten dat zij sterk genoeg is om dit te kunnen doen.
Met kanttekening dat wanneer ze niet fris was, ik het wèl al een aantal keren voorelkaar heb gekregen in de rijbak. Alleen stap en draf, want galop vindt ze moeilijk en dan trekt ze dus weer naar buiten toe om eronderuit te komen...
Ook met een gladde en keihard bevroren bak, heb ik haar van de winter gewoon in de rijbak kunnen longeren (wederom draf en stap ivm de harde ondergrond), want dan loopt ze heel voorzichtig.

Verder hebben we een ronde longeerkraal op stal en als ik daar longeer, is het sowieso geen probleem omdat ze geen kant op kan.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:18

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar iemand die verstand heeft van het longeren (evt. een bokker), en jou misschien een aantal keer kan helpen, je tips kan geven om het gedrag van je paard te corrigeren en als het dan beter gaat zelf door kan gaan.

Voor de rest lijkt het me niet een must te moeten longeren als je paard al beleerd is, en het rijden prima gaat.

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:19

ik longeer heel soms mijn verzorgshet,
nou dan merk je wel dat paarden sterk zijn,
haar vriendjes staan langs de bak dus ze trekt me de hele bak door.
mis ook tips