Geobsedeerd door eten..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 01:12

Hoi Nadiine, hier zijn mijn 2 cents. :$
Nadiine__x schreef:
Maar pluis is zo onwijs gefocust op de beloning dat ze vaak helemaal door draait en ik haar weg moet sturen of zelfs moet straffen.. :(

Met clicker training beloon je alleen, het straffen laat je achterwege. Als een paard niet meer weet of hij dadelijk beloond wordt voor zijn uitvoering of ineens gestraft wordt creeer je een "poisened cue".
Tip: set it up for success.

Nadiine__x schreef:
Als ik dan vraag of ze wilt lachen, doet ze na de beloning ook gelijk "nee" en "laag"
Als ik vraag of ze met haar voorbeen wilt slaan begint ze rondjes te draaien, te slaan en meerdere benen tegelijk..

Je cues zijn nog niet genoeg bevestigd.

Bij clickertraining leer je eerst het gedrag aan, vervolgens plak je er een cue (commando) aan vast, dan ga je de cue in verschillende context oefenen om de cue goed te bevestigen. Een context shift kan al zijn dat je op een andere plek in de bak het kunstje vraagt, of op stal of soms is het al verwarrend als je het altijd na het ontbijt vraagt en dan ineens midden op de dag. Na voldoende context shifts kan le paard generaliseren en zal hij je commando overal en altijd uitvoeren. Zelfs als een ander het vraagt.

Set it up voor success: train een gedrag tegelijk en pas als de cue bevestigd is ga je een ander kunstje aan leren. Daarna kun je afwisselen en alleen clicken en belonen als het goede gedrag vertoond wordt.

Nadiine__x schreef:
Ik zeg slaan, omdat ze zo fanatiek/agrasief is met de oefening dat ik er geen spaanse pas in krijg, ze slaat zo hard met haar hoeven dat ze hem. Niet eens hoog houd.. Ze slaat hem met volle kracht naar haar neus en stamp hem vervolgens kei hard op de grond.. En dit gaat in 1sec..en daarna kijkt ze me met haar "happyhoofd" aan..

Het is nog een jong paard en haar geduld is letterlijk 1 sec.

Tip: Terug naar de 'sleutellessen' (de sleutels naar succes) van clickertraining. Mijn 7 sleutellessen die ik iedereen aanleer zijn:
- veilig voer aannnemen
- targetten
- geduldig wachten (niet schooien met kunstjes om aandacht, niet schooien om voer)
- happy faces (oren naar voren, relaxed uiterlijk. ruinen mogen niet uitgeschacht zijn)
- achterwaarts
- hoofd laag
- op een mat staan

Het heeft geen vaste volgorde, het ligt aan het paard en de situatie. Ik merk dat er altijd problemen ontstaan als de sleutellessen er niet voldoende in getraind zijn. Het zijn ook perfecte stapstenen voor veel complexe gedragingen, bv targetten helpt met achterwaarts, met trailer laden, met schriktraining, targetten van verschillende lichaamsdelen, bv de hoeven voor de hoefsmid enzovoort.

Nadiine__x schreef:
Wanneer iemand haar gewoon een snoepje geeft, pakt ze vaak bijna je hele hand mee! (wel met lippen)
En daarna blijft ze maar door drammen om meer..

Ze loopt vaak met oren in haar nek achter me aan en met haar neus in mijn zakken omdat ze meer wilt..

Dit is al vanaf het begin , vanaf 9 maanden jong!

Terug naar de basis (voerig voer aannemen & happy faces). En alleen uit de hand voeren na de click. Anders kun je het voer gewoon in de voerbak of op de grond plaatsen.

Er zijn vele manieren om een paard aan te leren om vriendelijk en veilig voedsel van je hand te pakken. Dat ligt een beetje aan de oorzaak en hoe het paard reageert.

Als jouw paard gefrustreerd wordt omdat hij niet weet wat er verwacht wordt (niet op de cues letten, soms belonen, soms straffen) dan denkt hij misschien maar aan 1 ding: geef het voer nu maar want ik snap het niet meer. :) Dan meer aandacht aan de cues besteden. Verder zijn er zoveel aanpakken om een paard 'beleefd voer aannemen' te leren.

Soms kan in zo'n situatie helpen om als set up for success tijdelijk terug te gaan naar het werken met een hek ertussen. Veiligheid voorop.

Nadiine__x schreef:
Ik heb grondwerk lessen gehad, en dit pakte ze goed op, ze houd dan weer afstand, waardeerd mijn persoonlijke ruimte en is onderdanig..

Maar zodra er weer eten om de hoek komt slaat ze gelijk weer om..

Hoe krijg ik dit eruit getraind?
Ik wil niet stoppen met VD want we vinden het beide erg leuk!
Maar het word wel een paard van 2M en ruim 900 Kilo (is nu de 1.65m al voorbij) dus dit kan gewoon niet zo door..

Als je de leertheorie er op naslaat weet je dat onderdanigheid en dominatie termen zijn die in clicker training niet (meer) gebruikt worden omdat ze tussen 2 diersoorten niet van toepassing zijn.

Het lijkt er imo meer op dat jouw paard precies het verschil weet tussen een touwhalster en een carrotstick en een buideltje en de clicker heeft geleerd.

Met de sleutellessen targetting, achterwaarts en beleefd voer aannemen kun je je paard op een simpele en vriendelijke manier uitleggen waar jij wilt dat hij staat ten opzichte van jou.

Ook de manier waarop je het voer aanbiedt is heel belangrijk: breng het voer altijd naar het paard, laat het hem nooit halen.
Nadiine__x schreef:
Ik ben NIET bang voor haar en zeker niet onder de indruk! Naast mij komt ze alleen in handen bij de stalbaas (zonder beloningen) bij haar is ze erg braaf en door een vriendin van mij, krijgt ze soms een snoepje van en dan begint ze gelijk weer te drammen. En krijgt ze op haar donder.. Ook zij zijn absoluut niet bang voor haar, want gemeen is ze niet gelukkig, maar flink lomp wel!

Zie boven voor tips.

Me een paar aanpassingen in je training heb je snel weer een leuk en veilig paard terug. Je schrijft al dat ze heel slim is, dus doe er je voordeel mee. Veel plezier samen.

Nadiine__x

Re: Geobsedeerd door eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 06:07

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Veel dingen doe ik inderdaad al zoals je begrijpt en apluis weet dondersgoed de commando's te onderscheiden en weet echt wel wat ik wanneer van haar vraag. Ik kan pluis werkelijk overal trainen al sta ik tussen ronkendr vrachtwagens of midden in het bos ze doet precies wat ik vraag. Ook kan ze dr bebestigde commando's voor iedereen uitvoeren.

Ik train op een vaste plek met alleen mijzelf, zodra Iets bevestigd is ga ik ergens anders heen, dat gaat eigenlijk altijd gelijk goed en na een tijdje laat ik het iemand anders vragen.

De basis training kent zij ook target, target volgen, achteruit, laag, wachten zijn de dingen die zij als 1e geleerd heeft (oke en lachen haha!)

Alle oefeningen gaan goed, alleen het belonen niet. Betreft het brengen daar kan ik zeker nog wel aan sleutelen vaak komt ze hem toch wel halen, onbewust geaccepteerd en erin geslopen! En alleen uit de hand voeren na de clicker kan ik ook gaan invoeren inderdaad.

Verder ben ik benieuwd naar de les zaterdag :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 08:16

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb ondertussen een les gehad waarin voedselweigering en rust het hoofd onderdeel waren en pluis is al een totaal ander paard geworden na 1 les.. Dus we blijven lekker zo door gaan :)