horse agility?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: horse agility?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 02:09

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 16:55

HippoLogic schreef:
Als je zelf aan de slag wilt en inspiratie op wilt doen kun je hier de parcoursen voor de online competitie gratis downloaden. Even naar beneden scrollen. http://www.thehorseagilityclub.com/onli ... e-agility/

interessant! dit maar eens op mm gemakje doornemen

Risje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:24

Weer genoeg om te oefenen.
Heb gister ook weer iets nieuws geprobeerd.
N sorongetje met mijn western powny..
Ook erg leuk voor de afwisseling.
Nu lees en zie ik hier ook weer n hoop wat ik kan gaan doen.
Laat het mooie weer maar komen

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:58

Akke_sSpring schreef:
Waar hebben jullie zo'n buis gekocht voor op de hindernispalen? Zoals de blauwe op de foto hierboven.

Die buis komt van het rangeer terrein van de spoorwegen. Ze waren hier met vernieuwing bezig en ik had die buis zien liggen. Ik ben elke dag langs gegaan en uiteindelijk toen het zonnetje een keertje scheen (in december) zaten ze buiten in het zonnetje en kon ik het vragen. Het zijn de oude buizen waar de kabels in liggen. Ze zijn ook open gesneden om de kabels eruit te halen maar dat maakt natuurlijk niks uit. Ik had op mijn telefoon een foto staan om te laten zien wat ik er mee wilde doen. Nou dat vonden ze zo leuk dat ik een heel stuk kreeg. Je wil niet weten hoe ik thuis gekomen ben :) Met mijn fiets aan de hand en die buis zo ongeveer om mijn nek. Maar dat kon mij niks schelen.

Afbeelding

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:31

Hahahaha slim gevonden!!

xReeeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:14

Joyce de vos doet het met d'r mini! geloof dat ze een aantal filmpjes op haar youtube heeft staan. Misschien dat je daar iets uit kan halen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 01:18

Een oud topic, maar ik denk dat het vanwege de adviezen wel de moeite waard is om het weer naar boven te halen: zijn er nog meer mensen bezig met horse agility?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 07:26

jep het is echt heel leuk....met allerhande oude rommel kun je heel veeel hindernissen bedenken!
En je band met je paard versterkt echt door dit soort dingen en oefeningen! ;)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 11:11

jep , hier een actieve HA'er , brug net gebouwd , komt nog een net hek en een blok . ben bijna elke week wel bezig ! moet ook eens naar die wedstijden gaan kijken !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:19

Wow, brug! :wow: Dan ben je wel heel professioneel bezig. _/-\o_
Ik had 2 plateaus van hout, maar die zijn in 2 jaar buitenbak tijd opgevroten door de regen en de konijnen dus nu moet ik weer iets nieuws kopen. Gelukkig is er nog geen plateau in de proeven voorgekomen, maar anders gebruik ik gewoon ons opgevouwen tapijt. Die doet nu al dienst als contactmat van 1x1meter, maar doordat het opgevouwen tapijt is is hij al zo'n 10 cm hoog. Als ik het andere tapijt erbovenop leg zitten we al op 20 dus dat hou ik dan maar aan voor nu.

Grappug is dat je meteen merkt dat HA echt 'werkt': [***] was tot afgelopen maand nog het sceptisch bezorgde typ dat liever uit de buurt bleef van dingen als smalle straatjes en bogen, maar nu wordt hij al steeds nieuwsgieriger en flexibeler. Eergisteren heb ik voor het eerst slierten aan de boog gehangen (nog wel om de staanders gewikkeld) en dat kostte echt wel een half uurtje voelen en snuffelen, maar toen liep hij er zomaar ineens in zijn eentje doorheen terwijl ik met 'kale' altijd voor moest. Erg leuk om te zien!
Helaas is hij minder geinteresseerd in de duration van dingen, dus voor de First level proof 10 seconden stilstaan op de mat, 5 seconden een pion aanraken en wachten voor de boog tot hij er ook onderdoor mag wordt boeiend. 8-) Aan de andere kant alleen maar fijn als dingen mislukken want ik wil graag wedstrijdervaring opdoen maar ook vooral niet te snel weer gepromoveerd worden naar de volgende klasse.

In welke klasse online/liberty werken jullie nu?
En weten jullie toevallig wat de Summer of Sport is? Ik zie dat steeds voorbij komen en las ergens dat er daarvoor in juli 20 onderdelen komen (?) maar wat het precies is kan ik nergens vinden.

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:36

Wat leuk! Daar kunnen [***] en ik weer wat van leren. :j
Wij doen de wedstrijden online: je wordt lid, zoekt het handboek op plus de proef van die maand en dan stuur je voor het eind van de maand (starters halverwege de maand) je filmpje op van de proef. Je mag niet knippen of het geluid veranderen dus het moet echt in 1x gefilmd zijn.

Dit is de website van de internationale Horse Agility club waar je je kunt aanmelden voor de wedstrijden, zowel met halster als liberty: http://www.thehorseagilityclub.com/
Hier worden trouwens ook de resultaten van live wedstrijden op een locatie aan toegevoegd als je dat ook doet.

De wedstrijden met halster en leadrope begin je altijd op Starter niveau, maar met Liberty mag je zelf weten in welke klasse je instroomt: gold, silver of bronze. Je mag alleen niet de keer daarna een klasse lager gaan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 07:57

Heel leuk dit! Ik ben een beetje begonnen met mijn Belg. Hij heeft een zware knieblessure achter de rug die niet meer helemaal goed komt. Dus rijden zit er niet meer in. Dus moeten we iets anders. Dit kunnen we al los:

https://youtu.be/0mW_tmgnSQY

Stelt nog niet veel voor, maar toch, hè :D We kunnen ook slalommen en zeiltjes, slingerbogen etc zijn ook geen probleem. Springen doe ik niet met hem, vanwege zijn knie, dus. Maar inderdaad steeds zo n parcours maken en opruimen is wel een gedoe.

Ik hoop dat Mi Amore nog mee leest: is jouw vrijheidsdressuurblok ook geschikt voor een Belg (alleen voorbenen dan :D ). Was er al een tijdje naar op zoek. Heb jouw website opgeslagen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:05

@xyzutu2: in het starter level wordt je inderdaad heel soepel beoordeeld, maar naarmate je omhoog gaat in het niveau, worden hier meer en meer punten voor afgetrokken.

Ik ben officieel instructeur volgens de club en ben op de hoogte van alle regels :D
Je paard 'hoeft' het niet te kunnen, maar ter voorbeeld:
- een strak touw is -1
- in liberty werk een aarzelend paard dat bvb halt houdt tussen 2 obstakels is ook -1
- een oefening moeten hervatten (en dus iets meermaals vragen) levert je ook een minpuntje op :)

Afhankelijk van het niveau en de oefening, dus er zijn uitzonderingen :)
Überstreng zijn we natuurlijk ook niet ;)

Agility is zeker en vast énorm aan het groeien, ik organiseer zelf workshops agility in België en Nederland en de vraag naar workshops en lessen groeit en bloeit dus ik ben zéér tevreden dat zoveel mensen hun weg vinden naar deze tak van de paardensport :)

Ik zit in On Line en Liberty op de hoogste niveau's: Advanced One Star en Gold Liberty.
Momenteel zeer actief in de Horse Agility privé en professioneel (thuis, demonstraties, workshops, lessen) en heb afgelopen 2 maand meegedaan met de online competities, maar met de huidige (en komende regenval) valt de competitie van deze maand in duigen :(

The Summer of Sports is énorm leuk!!
Naast de 'standaard' parcoursen, komen er enkele andere parcoursen aan bod, bijvoorbeeld:
- springparcours aan de hand
- een 'dressuurparcours' aan de hand
- een parcours aan de hand én onder het zadel
- parcours aan de dubbele lijnen
- parcours voor in duo te agility'en

héél leuk allemaal :D

@Fabster: als het blok goed onderhouden wordt (niet buiten laten staan in de regen zodat het hout slijt), dan moet dit zeker en vast lukken!

Mijn huidig Horse Agility aanbod begint hier ook énorm te groeien :)

Onlangs is de waterbak, de tunnel en 3 noodle obstakels er bij gekomen.
Op de planning staan nog 3 soorten gordijnen op het programma, een brug en uiteraard de paardenwip :)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:33

Ik doe er ook vrij fanatiek aan met mijn pony! Heb me van de week ingeschreven voor de competities! Heb ondertussen ook een compleet parcours wat ik uit kan zetten. Ik vind het ook heel leuk om steeds nieuw hindernissen te bouwen en te verzinnen. En pony heeft er ook heel veel lol in!

Vind het alleen jammer dat er nooit fysieke wedstrijden etc zijn want wat lijkt dat me eens tof om te doen zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:52

Mi_Amore schreef:
Je paard 'hoeft' het niet te kunnen, maar ter voorbeeld:
- een strak touw is -1
- in liberty werk een aarzelend paard dat bvb halt houdt tussen 2 obstakels is ook -1
- een oefening moeten hervatten (en dus iets meermaals vragen) levert je ook een minpuntje op :)

Dat is ook wat ik bedoelde, alleen benader ik het van de andere kant: 8-) als je mensen wilt laten zien hoe leuk het is om iets te proberen, dan laat ik liever zien dat het niet perfect hoeft te gaan aangezien een foutje gewoon 1 puntje minder is van de 100 in totaal, who cares. Dat trekt mij meer aan dan als iemand me vertelt dat vóórdat ik aan iets kan/mag beginnen mijn paard perfect x, y en z moet kunnen. Aangezien het zo in je eerste post stond wilde ik dat toch even nuanceren, aangezien ik als totale beginner juist binnen ben gelokt ;) doordat ik als perfectionist te horen kreeg dat het niet uitmaakte dat wij dingen nog niet perfect kunnen, want wat is nou helemaal een of twee puntjes aftrek.

Voor mij is Horse Agility training in praktijk trouwens wel echt iets anders dan schriktraining. Met [***] heb ik natuurlijk ook wel eens schriktrainingdingen gedaan (jas over een paal, zeil in de bak, plateau), maar tijdens een schriktraining lopen we gewoon langs een voorwerp en vervolgens volg ik het paard: wil hij alleen van rechts of alleen van x meter of pas na wat rondjes draven bij x in de buurt komen, dan doen we dat, en dan pas gaan we door naar oefening b.
Dat is natuurlijk nog steeds hoe introductie van HA dingen bij ons begint, maar vervolgens gaan we ons meteen concentreren op hoe iets gedaan moet worden: van links door de poort, vijf seconden stilstaan in plaats van gewoon een tijdje, 8-) [***] alleen met de voorbenen over het balkje laten stappen en dan achteruit. Ik merk dat ik als trainer daardoor veel gefocuster en preciezer moet zijn: als ik wil dat er alleen voorbenen over het balkje komen, dan moet ik mijn Hoho precies zo timen dat hij stopt als het 2e voorbeen neerkomt - voordat het achterbeen al meekomt. Dus waar schriktraining vooral het paard traint heb ik het idee dat HA vooral mij traint omdat ik veel meer gefocust moet zijn op wanneer ik hulpen geef en hoe/wanneer ik dingen oefen als die aan het eind van de maand in een proef voorkomen.
Niet dat ik dat ook allemaal ga halen. 8-) [***] is nog niet schrikgordijn-proof en daardoorheen draven gaat al helemaal niet, dus die boog nemen we waarschijnlijk gewoon in stap en zonder slierten en dan incasseren we maar gewoon die nul punten en gaat deze wedstrijd gewoon in het mapje persoonlijke ervaringen. Het moet toch vooral leuk blijven, helemaal voor hem!

Summer of Sports klinkt erg grappig! Krijg je daar dan ook Leaguepunten voor of is dit gewoon allemaal vrij?

Om het plaatje compleet te maken, ook voor de Nederlanders onder ons: de Nederlandse Horse Agility trainer/vertegenwoordiger is Joyce de Vos, en zij heeft ook een website waar ze HA spullen verkoopt, waaronder de boog: http://horseagilitystore.luondo.nl/
Wij hebben bij haar de boog en bending poles vandaan en die doen het na twee jaar nog steeds. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:57

Duality schreef:
Ik doe er ook vrij fanatiek aan met mijn pony! Heb me van de week ingeschreven voor de competities! Heb ondertussen ook een compleet parcours wat ik uit kan zetten. Ik vind het ook heel leuk om steeds nieuw hindernissen te bouwen en te verzinnen. En pony heeft er ook heel veel lol in!

Leuk! Hoe ben jij bij de competities beland?
Iemand schreef dat een parcours opzetten zoveel tijd kost en dat is ook wel zo: voor een compleet parcours ben ik toch wel 20 minuten bezig, vooral omdat ik de afstanden altijd verkeerd schat. 8-)
Maar tussendoor tijdens de training heb je geen complete parcoursen nodig; met [***] zet ik gewoon elke normale training 1 HA hindernis neer en dan doen we die een paar keer tussen alle andere dingen door. Gister hebben we bijvoorbeeld de pion geoefend. :D Pas op de wedstrijdfilmdag zelf zet ik alles achter elkaar neer, want aangezien ik alles na de training steeds weer op moet ruimen heb ik ook niet echt zin om dat vaker te doen. 8-)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:19

@xyzutu2: dat is blijkbaar een beetje mis begrepen dan :) MOETEN bestaat immers niet in de paardenwereld, althans niet in de mijne ;)

Schriktraining is inderdaad meer om paarden te desensibiliseren, Horse Agility traint zowel mens als paard om beter op elkaar in te spelen. De obstakels zijn niet waar het allemaal om draait, maar de samenwerking tussen mens en paard. De obstakels zijn een hulpmiddel, een handvat dat wordt aangereikt om verschillende dingen te gaan veranderen/aanpassen/finetunen.

Bij bepaalde onderdelen in summer of sports krijg je inderdaad league punten, niet bij allemaal omdat er ook open classes zijn. Puur voor de fun dus ;)

Horse Agility draait om spel, plezier, samenwerken en vooral heel veel fun! Als je eens moest weten hoeveel bloopers ik al heb ingezonden, ik kan er een dvd mee vullen hahaha :')

(vooral omdat ik op een weide mijn parcours heb staan, in dit natte België land komt het dus al vaker voor dat ik onderuit schuif waardoor mijn paard bruusk halt houdt en zich afvraagt waarom haar mens opeens op de grond ligt)

Ook een groot voordeel is dat we vaak zulke oefeningen mee krijgen dat je als mens écht wel even moet nadenken hoe in godsnaam je weer iets moet gaan aanpakken :) Ik heb al zeer mooie trainingsschema's leren schrijven n.a.v. een nieuwe opdracht.

Ook denk ik vaak 'hoe komt Vanessa er weer op', het is zo'n fantastisch lief mens :)

Agility kruipt heel diep, je zal versteld staan voor hoeveel het handig/nuttig is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:53

Mi_Amore schreef:
@xyzutu2: dat is blijkbaar een beetje mis begrepen dan :) MOETEN bestaat immers niet in de paardenwereld, althans niet in de mijne ;)

Moeten stond toch echt bovenaan je lijstje op de vorige pagina met oefeningen die je paard 'moet' kunnen voor je aan HA kunt beginnen. ;) Maar misschien is dat wel een taalverschil tussen Belgie en Nederland? Volgens mij nemen Nederlanders dingen vaak letterlijk zoals ze ergens staan, Belgen misschien minder?

Citaat:
Schriktraining is inderdaad meer om paarden te desensibiliseren, Horse Agility traint zowel mens als paard om beter op elkaar in te spelen. De obstakels zijn niet waar het allemaal om draait, maar de samenwerking tussen mens en paard. De obstakels zijn een hulpmiddel, een handvat dat wordt aangereikt om verschillende dingen te gaan veranderen/aanpassen/finetunen.

Dat merk ik ook al echt, zelfs op ons superbeginnersniveau. Het is ook meer dan desensibiliseren, want daarbij leer je je paard vooral om dingen te negeren, terwijl HA je paard meer vraagt om iets met die dingen te doen.
Maar ik moet zeggen dat ik 1 maand wedstrijdvoorbereiding ook wel erg kort vind! Poeh, toen ik de nieuwe proef zag was mijn eerste reactie 'Help!', en toen kwam ineens het bericht dat we 1 klasse hoger moesten starten en toen ik díe proef zag dacht ik dubbel help. Eerst dacht ik, die slaan we dan maar gewoon over, maar nu gaan we hem toch doen maar dan voor de ervaring. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:02

Ik heb even Nederlandse vrienden ingeschakeld, het is inderdaad blijkbaar een taalverschil want ze nemen het allemaal anders op ;)

In elk geval, het MOET MOET dus niet :) Het is echter wel zeer handig moesten ze het al kunnen.

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:09

Moet je eerst lid worden om een parcours te downlaoden? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het haalbaar is voor mij. Mijn paard staat op een manege en ik moet dus ook steeds alles opruimen. Een keer per jaar, in de vakantie, bouw ik een schrikparcour dat dan een paar dagen blijft staan. Daar maakt dan ook wel iedereen goed gebruik van. Ik ben nu alweer druk flesjes aan het sparen voor de flessenbak.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:11

Je moet inderdaad lid zijn om de parcoursen te kunnen downloaden, maar als je mij een mailtje stuurt wil ik je gerust een starter level bezorgen of meer uitleg geven over wat een mogelijk parcours kan zijn :)

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:36

Mi_Amore schreef:
Je moet inderdaad lid zijn om de parcoursen te kunnen downloaden, maar als je mij een mailtje stuurt wil ik je gerust een starter level bezorgen of meer uitleg geven over wat een mogelijk parcours kan zijn :)

Ik heb je een pb gestuurd :)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:42

xyzutu2 schreef:
Duality schreef:

Leuk! Hoe ben jij bij de competities beland?
Iemand schreef dat een parcours opzetten zoveel tijd kost en dat is ook wel zo: voor een compleet parcours ben ik toch wel 20 minuten bezig, vooral omdat ik de afstanden altijd verkeerd schat. 8-)
Maar tussendoor tijdens de training heb je geen complete parcoursen nodig; met Rio zet ik gewoon elke normale training 1 HA hindernis neer en dan doen we die een paar keer tussen alle andere dingen door. Gister hebben we bijvoorbeeld de pion geoefend. :D Pas op de wedstrijdfilmdag zelf zet ik alles achter elkaar neer, want aangezien ik alles na de training steeds weer op moet ruimen heb ik ook niet echt zin om dat vaker te doen. 8-)

Ik heb 2 jaar geleden meegedaan met een les op de paard en leven dag en sinds dien was ik helemaal verkocht haha! Gelijk een uitleg gekregen van hun dat er ook een internationale club is met wedstrijden en na veel hindernissen verzamelen en echt een team worden vind ik dat we daar nu wel aan toe zijn dus zodoende! :D

Ik heb het geluk dat ik de enige op stal ben en de bak altijd voor mezelf heb, er staan nog 2 andere paarden (met pensioen) en ik kan de bak afsluiten, ik heb een hele box vol staan met zooi om hindernissen te maken en ik pak vaak een dag in het weekend waar ik lekker veel tijd heb om een leuk parcours op te zetten en soms pak ik gewoon 1 of 2 obstakels en die pak ik mee tijdens het grondwerken!

Ik vind het zo'n heerlijke afwisseling vooral omdat ik voornamelijk vanaf de grond bezig ben met mijn pony! Ben nu vooral ook af en toe al een stukje liberty mee aan het pakken en dat gaat vooralsnog voorspoedig haha, af en toe denk madame toedeloee en wandelt ze even weg maar ze komt altijd terug als ik haar roep. Dus dat is nog een puntje om aan te werken!

Het starters parcours van deze maand is ook supermakkelijk om uit te zetten! Ziet er heel leuk uit en ga ik zeker aan mee doen! Eens zien hoe onze eerste inzending gaat verlopen.

Klein vraagje, hoe wordt je eigenlijk instructie? Zie per land een aantal, maar hoe wordt je zoiets? Want dat lijkt me als uiteindelijke doel toch wel heel toch om ook vooral de sport ook wat meer naar buiten te brengen en mensen op weg te helpen!

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 23:22