[AR] (indoor) marathons hoe ervaren jullie ze ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:23

@Safina ja dat is dus het nadeel van meer regels willen toevoegen, dan wordt het toch meer een jurysport. Vind het ook een lastige discussie, hoor. Of het skihut-gehalte is toegenomen, durf ik geen mening over te geven. Daarvoor doe ik tekort mee aan dit spelletje (2,5jaar).

Je eerste punt over techniek belonen i.p.v. snelheid vind ik bij de gewone vaardigheid ook een probleem. Vaak wordt een parcours "moeilijk" gemaakt door de toegestane tijd te verlagen. Hierdoor wordt er mee geracet en winnen kleine combinaties sneller (klein als in kleine pony of korte combinatie door te rijden met sulky). Parcoursbouwers stimuleren om bepaalde technische figuren op te nemen (bv. een U of L vorm o.i.d.) zou een optie kunnen zijn, maar moet ook uitvoerbaar zijn in een 20x60+20x40 marathonbaan.

Ik vraag mij trouwens af of sommige dingen die wij hier opnoemen straks ook in de aangepaste reglementen gaan komen. Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar de input van het Menforum.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 19:11

Ik vind dat het hier wel overdreven word. Maar okee, weinig indoormarathons gezien, slechts eentje meegedaan met de Anda. Hij gaat echt niet sneller lopen van de zweep, hoewel hij ook wel eens een tikje moet hebben om de stemcommando te bekrachtigen.

In Merselo (onze enige startplek) vond ik de muziek overigens erg meevallen; in Ermelo bij de Strijd der Districten afgelopen weekend ook. Zeker niet zo dat menner / paard of pony, menner / groom elkaar niet konden verstaan.

Klasse-systeem zou ideaal zijn (op zijn minst := om als groentje tegen Berry vd Bosch en Frans Hellegers te moeten rijden in dezelfde klasse) , maar ongetwijfeld al eens besproken bij de KNHS en niet haalbaar gebleken.
Ik denk dat het seizoen daarvoor te kort en qua weer (gladheid / sneeuw) te onbetrouwbaar, te weinig wedstrijden, te weinig maneges met dubbele rijbakken (waarvan minimaal eentje 20 x 60) en parkeermogelijkheden.

Maisie

Re: (indoor) marathons hoe ervaren jullie ze ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:28

Ik vind de mini marathons ook leuk om mee te doen.
oke ik beken mijn pony is niet de beste dressuurpony die er is. Maar dressuur blijft wel de basis om netjes door het parcours te gaan. Mag ook regelmatig finale rijden en krijg ook complimenten voor mijn nette rijstijl.

Haat en nijd vind ik hier ook meevallen en hier worden wel behoorlijk technische parcoursen neergezet waardoor er toch wel wat stuurmanskunst verwacht word. En hier zie ik ook dat er toch wel goed gelet word op zweepgebruik.

Muziek is leuk en maakt het voor de finale toch net wat leuker om met een opzwepend muziekje te rijden. Mijn pony reageert daar gelukkig ook niet op.

Uiteraard zijn er mensen die hun paard/pony verkeerd behandelen overvragen enz. Maar dat heb je denk ik in elke tak wel.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 00:00

Muziek is niets mis mee, heb niet de indruk dat de paarden daar last van hebben.
Wij krijgen ook regelmatig te horen dat we zo netjes dressuur matig door de hindernissen gaan,en rijden ook regelmatig finale.
Op overmatig zweep en stemgebruik wordt hier juist erg op gelet, en na 1e parcours direct een waarschuwing gegeven door de jury.
Pony wacht ongeduldig op de bel, lijkt het juist leuk te vinden oortjes er op.
Natuurlijk zijn er combinaties die niet de schoonheids prijs zullen winnen voor de manier waarop ze rijden.
Maar dat zie je in iedere discipline.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:41

Gem schreef:
Ik vind dat het hier wel overdreven word. Maar okee, weinig indoormarathons gezien, slechts eentje meegedaan met de Anda. Hij gaat echt niet sneller lopen van de zweep, hoewel hij ook wel eens een tikje moet hebben om de stemcommando te bekrachtigen.

In Merselo (onze enige startplek) vond ik de muziek overigens erg meevallen; in Ermelo bij de Strijd der Districten afgelopen weekend ook. Zeker niet zo dat menner / paard of pony, menner / groom elkaar niet konden verstaan.

Klasse-systeem zou ideaal zijn (op zijn minst := om als groentje tegen Berry vd Bosch en Frans Hellegers te moeten rijden in dezelfde klasse) , maar ongetwijfeld al eens besproken bij de KNHS en niet haalbaar gebleken.
Ik denk dat het seizoen daarvoor te kort en qua weer (gladheid / sneeuw) te onbetrouwbaar, te weinig wedstrijden, te weinig maneges met dubbele rijbakken (waarvan minimaal eentje 20 x 60) en parkeermogelijkheden.

Ik rij ook regelmatig indoors en de muziek vind ik wel meevallen. Die gaat bij ons alleen in de finale vrij hard (maar niet te hard vind ik). Zowel mijn vorige pony als mijn huidige wedstrijdpony heb ik eerst M dressuur met winst gereden, voordat ze hard mochten in de marathon. Daarvoor alleen dressuurmatig laten wennen. Echter vinden mijn pony's het zo leuk, dat ze vooral in het begin te enthousiast worden, waardoor het niet heel netjes dressuurmatig meer is (geen geruk en gepluk of zweepgebruik, maar niet altijd netjes nageeflijk en de juiste stelling), maar de dag na de marathon kan ik gewoon mn dressuurwedstrijd rijden.
Klasse systeem is 1 jaar gebruikt. Maar dan worden de technische menners juist gestraft. Het was destijds in 2 klasses. Hobby, B, L, Klasse 1 en 2 en apart M, Z, ZZ, Klasse 3 en 4). Als je 20 deelnemers had, waren er 15 in de lage en 5 in de hoge klasse ongeveer. Dan gingen er maar 1 of 2 van de hoge klasse naar de finale en een stuk of 6 van de lage klasse die in de finale alsnog tegen elkaar moesten rijden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:55

Ik vind de muziek er altijd een leuke sfeer bij geven. Natuurlijk moet ie niet keihard, heb ook niet het idee dat het de pony's iets interesseert. Die zijn zo gefocust op de menner en het parcours. Ik vind het overmatig zweepgebruik tot nu toe meevallen, heb wel eens mensen gezien waarvan ik dacht hmm okay maar geen mensen die hun dieren helemaal lens slaan.

Geruk en gepluk daarentegen, kan er eentje opnoemen die haar handen ongeveer in haar nek legt om haar pony's om te krijgen. Pony's laten ook duidelijk weten dat het te hard is en helaas wordt er te weinig aan gedaan. De tranen springen me haast in de ogen als ik het zie. Ik vind het gaaf te zien als de pony's echt mee willen werken en fanatiek worden maar de meeste dieren buigen in de hindernissen ipv dat ze tegen de hand gaan.

Ik vind het wel een idee om een systeem met strafpunten in te stellen wanneer een menner grof is naar zijn pony. We doen het allemaal voor de lol en dat moet niet nodig zijn, fanatiek is wat anders dan grof. Ik schreeuw ook om mn pony's op te jutten maar ze vinden het allemaal prachtig, ze zijn zelf net zo fanatiek (en zo ken ik er meer waarvan de pony's staan te stuiteren om te mogen :) ) Imo kan je nu nog teveel maken naar je pony zonder dat een jury er iets van zegt. Ook een puntensysteem waar je eerst winstpunten in de dressuur zou moeten halen voor je marathon mag rijden zou wel goed zijn voor sommige menners. Laat ze eerst maar eens laten zien dat ze een net rondje kunnen sturen, hard kunnen ze allemaal wel.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:27

In grote lijnen is de marathon ook niet bedacht om dressuur te rijden tussen de hindernissen, en wordt je dus ook niet zo beoordeeld.
Er is niemand die zit te wachten op een beoordeling hoe jij van 1a naar 1B rijd, of corrigeerd als je perongeluk 1c in duikt en achteruit terug gaat om alsnog 1B te kunnen pakken, om vervolgens je verloren tijd in te moeten halen (het gaat immers om tijd en niet om stijl)
Dit beoordelen zal ook vrij lastig worden door al het spul dat er voor staat, dus dit kun je al vergeten.

De muziek, tja, dat is vooral voor het publiek, maar er zijn ook zeker menners en paarden die er op reageren.
Ik heb het trouwens nog niet meegemaakt dat er door de muziek geen communicatie meer mogelijk was tussen menner en groom, en paarden heb ik ook altijd nog zien reageren, maar dat is mijn ervaring.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:09

À.s zondag weer een in Lisse
Ik ga puur voor de lol en ervaring.
Heb zo wie zo een net te grote wagen en vind wel een keer leuk voor de afwisseling ben er zelf niet zo heel goed in hihi..als het op snelheid moet gaat het fout

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:43

Oke, ga ik de discussie weer even naar boven schoppen....

Mijn partner en ik zijn allebei fanatiek wedstrijdmenners (outdoor SGMW klasse 3), en daarnaast jury outdoor, en....indoor minimarathon/vaardigheid.
We zijn in de functie van jury in de winterperiode op zeer veel indoormarathons, van kleine onderlinge tot de grote (inter)nationale indoors zoals Nijkerk, Houten, Voskampbokaal etc. We jureren zo'n 15 indoors/winter (veelal meerdaags), dus zien het nodige voorbij komen.

Onze ervaring is dat het ruk-plukwerk ontzettend meevalt, de muziek echt alleen zo hard staat om de jury te pesten (communicatie onderling) en voor de paarden/pony's echt niet boeiend is, overmatig zweepgebruik door heel veel juryleden zéér streng wordt aangepakt en er onderling eigenlijk geen haat en nijd is.

In het zomerseizoen rijden we zelf outdoors, daarnaast lopen we op 5 wedstrijden ook nog als jury rond.

Maken we even de vergelijking tussen wat we zien op indoors en outdoors, dan komen we uit op het volgende:

ruk-plukwerk: elke outdoorwedstrijd moeten (we) er combinaties op uitsluiten omdat ze bloed aan de mond hebben. Meestal zie je dit gebeuren in de hindernissen. Het aantal combinaties dat we dit indoorseizoen met bloed aan de mond hebben gezien is welgeteld 2.

muziek: tja, dat is er outdoor nu eenmaal niet, althans: niet overheersend aanwezig. Maar als ik bij een indoor in het veld sta en zie hoe pony's/paarden nog perfect reageren op stemcommando's van de rijder (zelfs in Nijkerk waar de muziek toch écht hard staat), en ze er ook niet raar op reageren, dan denk ik dat de impact hiervan nog wel meevalt.

zweepgebruik: ook hiervan zie ik meer in het outdoorseizoen (paarden die met 'strepen' op de kont bij de veterinair komen) dan in het indoorseizoen. Meestal is het zweepgebruik op de onderlinge wedstrijden hoger dan op de grotere indoors, en dit komt vaak voort uit onkunde/onwetendheid van de (beginnende) menner. We spreken deze mensen direct na de eerste manche hier op aan (en laten ze ook direct de gevolgen weten als we het nog een keer zien) en je ziet ze de zweep ook weer normaal hanteren in de tweede manche en op volgende wedstrijden.
Het zweepgebruik in een buitenmarathon ligt naar mijn idee veel hoger: jury bij H1 waarschuwt menner dat ie niet zo veel moet slaan....menner komt bij H2, "hee, geen jury".... en ramt er weer op los. Bij een outdoor is het als jury veel moeilijker in de gaten te houden en te bestraffen dan bij een indoor.

haat en nijd: nee, wij zien het niet op indoors. Tuurlijk zal er achter de schermen wel eens wat gezegd worden tegen een ander, maar dat gebeurt op een outdoor ook.

Onze conclusie: waar wij eerst ook nog sceptisch tegenover indoors stonden toen we begonnen met jureren, waren we na een paar wedstrijden toch aangenaam verrast "dat het allemaal wel meevalt met dat onbenullige rijden, dat slaan, ruk-plukwerk en die harde muziek"

Zoals oa. Sjonniej al aangeeft: in elke discipline heb je er rotte appels tussen zitten, of het nu de mensport is, rensport, dressuur of wat dan ook. Maar het zeer overgrote deel in elke discipline gaat toch netjes met zijn paarden om.