Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
denice schreef:Je kunt ook een speciale bandage om je bit wikkelen. Zo krijg je een heel zacht en vriendelijk bit. Mijn paard is zo ingereden en rijd er nog steeds mee. Het ziet en voelt erg comfortabel..
Polly schreef:Ik men met een utrechtse stang, pony heeft een superzacht mondje maar in geval van nood is het wel mn noodrem. Niks ben heel vriendelijk in mn hand en pony loopt er superfijn mee maar ik zou van mn lang zal ze leven nooit met een trens mennen, hoe braaf ze ook zijn.
Shirley schreef:Als dat je enige rem is, ben je in mijn ogen geen goede menner
dingogirl schreef:ik ben het niet eens met de stelling dat je , als het echt nodig is, je een bit moet hebben om een paard stil te krijgen .
uit ervaring weet ik dat een bit, hoe scherp of zacht ook, een paard niet laat stoppen als hij echt er tussen uit wil of in paniek is. met datzelfde paard bitloos werkt super. hij is ontspannen, luistert perfect en is niet meer op hol geweest sindsdien. veel veiliger dus! eerder kon je er op wachten .
mijn paarden lopen allemaal voor de wagen en zijn op twee vingers te rijden, en toch is voor sommige paarden bitloos dé uitkomst. als je dat nooit gevoeld of geprobeerd hebt kuin je ook geen commentaar leveren over hoe het is en rijdt.
ik rijd ook onder het zadel bitloos en kan je vertellen dat je echt wel een hele goede rem hebt hiermee. ( kaak gekruiste optoming).
Shirley schreef:Als dat je enige rem is, ben je in mijn ogen geen goede menner
denice schreef:Conclusie is dus dat het scheelt per paard. De mijne is op twee pinken te rijden en sturen, maar kan nog wel eens schrikken. Door een ophouding komt hij meteen uit de schrikmodus. een bit is zo vriendelijk als de hand van de koetsier, ik hecht wel waarde aan zulk contact met mijn paard.