Ik longeer alle friezen en de PRE 2 a 3x in de week (om verzuring van de spieren te voorkomen en de training langzaam op te bouwen, ik heb hier een clinic over gehad van Carolien Munsters en Hergen van Hall bij het jongKFPS)
Bij deze paarden gaat alles goed, dus het ligt niet aan mij.
Ik ben consequent en duidelijk met mijn lichaamstaal.
Ook heb ik met de PRE Luna les gehad van Piet Bakker, een 73 jarige man die altijd een Lippizaner Manege heeft gehad in Deurze en aan de lange lijnen werkt. Ook die had er niks op aan te merken.
Ik sta ter hoogte van de flank om haar voorwaarts te blijven houden (als je naar de schouder/hoofd van het paard gaat heeft dit een afremmende werking).
Het is gewoon een, zoals Unleash boven mij zegt, doortrapte en slimme merrie.
Ze is erg gevoelig voor de zweep en gaat ervandoor of in de bok zodra je er even mee zwiept (niet slaan natuurlijk)
Toen ze zich een keer los wilde trekken viel ze, en erna ging alles goed, alsof ze haar lesje had geleerd, maar een paar dagen later was het weer raak. Ze weet dus heus wel hoe het moet!
Zodra ik begin met longeren begint ze gelijk al heel hard te draven, hetzelfde toen ik de bak had af gezet en was alleen maar met de omgeving en zichzelf bezig met de oortjes naar voren en de staart vrolijk in de lucht.
Ik had de boer gevraagd of hij het wilde proberen:

Ze keert zich gewoon vol om, het maakt niet uit welke kant ze op gaat of hoe je staat, ze is weg voor je het weet.