Lostrekken tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aleydis

Re: Lostrekken tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 18:55

Blijkbaar lezen heel veel mensen mijn verhaal niet goed..
Ik longeer alle friezen en de PRE 2 a 3x in de week (om verzuring van de spieren te voorkomen en de training langzaam op te bouwen, ik heb hier een clinic over gehad van Carolien Munsters en Hergen van Hall bij het jongKFPS)
Bij deze paarden gaat alles goed, dus het ligt niet aan mij.
Ik ben consequent en duidelijk met mijn lichaamstaal.
Ook heb ik met de PRE Luna les gehad van Piet Bakker, een 73 jarige man die altijd een Lippizaner Manege heeft gehad in Deurze en aan de lange lijnen werkt. Ook die had er niks op aan te merken.
Ik sta ter hoogte van de flank om haar voorwaarts te blijven houden (als je naar de schouder/hoofd van het paard gaat heeft dit een afremmende werking).
Het is gewoon een, zoals Unleash boven mij zegt, doortrapte en slimme merrie.
Ze is erg gevoelig voor de zweep en gaat ervandoor of in de bok zodra je er even mee zwiept (niet slaan natuurlijk)
Toen ze zich een keer los wilde trekken viel ze, en erna ging alles goed, alsof ze haar lesje had geleerd, maar een paar dagen later was het weer raak. Ze weet dus heus wel hoe het moet!
Zodra ik begin met longeren begint ze gelijk al heel hard te draven, hetzelfde toen ik de bak had af gezet en was alleen maar met de omgeving en zichzelf bezig met de oortjes naar voren en de staart vrolijk in de lucht.

Ik had de boer gevraagd of hij het wilde proberen:
Afbeelding

Ze keert zich gewoon vol om, het maakt niet uit welke kant ze op gaat of hoe je staat, ze is weg voor je het weet.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:25

Oef lastig zelfde probleem gehad met mijn paard..
Uiteindelijk doet hij het niet tot amper meer.
Enige wat bij mij geholpen heeft is erachter aan skiën en proberen om te trekken.
Slimmer af wezen proberen het aan zien komen en meteen die kop om trekken.
Was bij mij ook puur klooien vanuit mijn paard.
Heeft namelijk een hele periode braaf aan de lijn gelopen en vertoonde op een geven moment dit gedrag.
En hij kopieerd mij ook als ik verkeerde longeer houding heb dan stopt hij met lopen dus weet ook zeker wanneer het aan mij ligt.

Succes..

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:23

Ik zou toch beginnen met grondwerk, vooral omdat ze de indruk heeft dat zij de baas is.
Daarnaast zou ik de zweep niet tot zeer licht gebruiken, dit paard is daar blijkbaar erg gevoelig voor.
Gebruik in het begin dubbele lange lijnen. Dan kan je haar corrigeren door haar onder andere weer terug de goede kant op de sturen.
Bit zou ik niet doen, je wilt de mond (als je al met bit wilt rijden) zo gevoelig mogelijk houden. Daarnaast los je hier het probleem niet mee op, symptoombestrijding. Ikzelf werk altijd met het Dually halster (Monty Roberts), je hebt dan net wat meer te vertellen als het nodig is.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:55

Duidelijk filmpje Aleydis. Hopelijk lukt het om het op te lossen! Ik weet het ook niet. Weet zelf ook nog niet helemaal hoe ik het in mijn eigen situatie aan moet pakken. Heb ook nog wel een filmpje voor je hoe die van mij het doet maar die plaats ik niet op bokt. Dan slaan er een aantal van die goeroes helemaal op hol vrees ik. Maar als je hem wilt stuur maar pb. :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:05

Ik lees over doortrapt, slim, triomfantelijk en dingen doen 'om te klooien'..... Maar zo werkt de psyche van een paard niet he, ik denk dat er daar al iets misgaat. Ts, je bent absoluut niet groen op het gebied van longeren en paarden beleren lees ik, maar waar denk je zelf dat het bij deze merrie 'mis' is gegaan?
Het filmpje van 'de boer' die longeerd laat trouwens al een belangrijk foutje in lichaamstaal signaleren zien, met het wegstappen heeft ze haar rechterschouder al enorm buiten de massa en de merrie begint haar neus al iets naar buiten te draaien, maar de man drijft nog steeds het achterbeen aan en wordt totaal verrast dat ze 'opeens' omdraait. Ik zou waarschijnlijk zelf ook te laat zijn, de eerste keer, maar daarna sta ik op scherp, ik denk dat het inderdaad geen kwaad kan haar 'weg te brengen' naar bijvoorbeeld v/d Toorn, vooral om het inmiddels ingesleten patroon te doorbreken. Succes met haar, vind het wel een mooi dier

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:14

Heerlijk! Nog zo'n fries!!

Veel oefenen, achter haar drijfvlak blijven staan en duidelijk je grenzen aan geven.

Hier nog zo'n snuggere henkie.

Met hoofdstel en bit?
Auw... auw... auw... auw...

Weet iemand wat voor enorme klap dat geeft, als een paard zich ineens op trekt?
Hoe veel pijn dat kan geven?
Is daar uberhaupt over na gedacht?

Ik lees hier te vaak "Hoofdstel en bit." en ik denk dan: Dus je moet een paard eerst pijn doen om het dier te leren wat het moet leren?

Dát kan anders!

Want er zijn paarden, die na een paar keer flink om trekken, of alleen al de druk op de tong en lagen, in paniek kunnen raken, wanneer het bit de tong en lagen aan raakt.
En dat wil je niet als ruiter!
Want "Grondwerk is de sleutel." Ja... Maar als je het verpest op die manier. Kun je het onder het zadel al helemaal vergeten!

Eerst maar zonder rommel, dat ze eerst doorheeft met wat ze moet doen.
In een afgezet stukje dus. Soort van losgooien.
Dat JIJ bepaald waar ze heen gaat. Niet zijzelf.
Dan pas met een touwhalster.
Inderdaad eerst niet te groot in ronde. En zorg er voor dat de gangen rustig en beheerst gaan.
En dan bouw je het uit.

Dit is niet het eerste paard, wat ik tegen kom, die dit doet.
De een uit angst, de ander uit "het niet snappen, wat te doen".

En heb al 4 paarden gezien, waar ze het MET bit hebben geprobeerd, wat ontzettend is geëscaleerd.
We konden weer helemaal vanaf nul....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:21

Ik zeg: goede kaptoom, longeersingel met ringen en dubbel longe. Dan kan je je paard leren wat stuur en rem is en het paard voorbereiden op toekomstig werk. Neem les hierin. De investering is het waard.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:47

Jetta schreef:
Ik zeg: goede kaptoom, longeersingel met ringen en dubbel longe. Dan kan je je paard leren wat stuur en rem is en het paard voorbereiden op toekomstig werk. Neem les hierin. De investering is het waard.

Juist!!

Les.... Heel belangrijk!
Want met meer mensen, zie je meer, kun je meer, en heb je meer kwaliteit.
(Jou kwaliteit twijfel ik niet aan hoor! Maar dan heb je feedback waar nodig.)

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:28

Bonita_Bon schreef:
Ik lees over doortrapt, slim, triomfantelijk en dingen doen 'om te klooien'..... Maar zo werkt de psyche van een paard niet he, ik denk dat er daar al iets misgaat.

Wauw, daar ben ik het echt even zo totaal niet mee eens. Maar da's een andere discussie. :)

Ik weet zeker dat sommige paarden slimmer zijn en sneller in de gaten krijgen hoe ze onder het werk uit kunnen komen dan andere. Men noemt dat slim/doortrapt. Triomfantelijk heb ik ook al zo vaak gezien in de zin van opgewekt en blij. Ze trekt zich los en rent een rondje met de staart in de lucht en oortjes naar voren. Dat noem ik wel een bepaalde emotie. En 'om te klooien', nou reken maar dat die van mij dat zeker wel doet. Gewoon eigen zin doordrijven heet dat. Proberen de leiding over te nemen.

Ik heb geen studie gedaan over de psyche van paarden maar ik weet echt heel erg zeker dat ieder karakter uniek is en ze wel degelijk emoties vertonen (en het is maar net welke naam wij er dan aan geven maar triomfantelijk en vrolijk vind ik daar echt wel één van) en slimme truukjes uit kunnen halen.

Ik vermenselijk een dier zeker niet, maar ik vind wel dat ze meer op mensen lijken dan we waarschijnlijk denken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:41

Ik zou een dun kaptoom gebruiken, en zorgen dat het hoofd áltijd naar binnen blijft. Kijkt ze weg dan geef je een hele duidelijke ophouding. Ook in het begin kleine rondjes, ik merk altijd namelijk dat ik dan meer te zeggen heb als mijn merrie weer eens de klote op wil :D

En wil ze gaan draaien? Voor zijn! Gelijk een ophouding en voorwaarts laten gaan.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:45

Als jij je paard niet kunt motiveren dan heeft hij inderdaad al gauw geen zin meer en wilt hij vast en zeker onder het werk uit komen. Maar dan moet je de schuld ook niet bij het paard gaan leggen :D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:43

Sorry, ik kijk het filmpje en blijf bij wat ik op de vorige pagina geschreven heb. De man staat niet goed en handelt niet snel genoeg. Losgooien en los gaan werken met iemand die daar verstand van heeft. Dan heb je het in een uur goed.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:51

Unleash schreef:
Bonita_Bon schreef:
Ik lees over doortrapt, slim, triomfantelijk en dingen doen 'om te klooien'..... Maar zo werkt de psyche van een paard niet he, ik denk dat er daar al iets misgaat.

Wauw, daar ben ik het echt even zo totaal niet mee eens. Maar da's een andere discussie. :)

Ik weet zeker dat sommige paarden slimmer zijn en sneller in de gaten krijgen hoe ze onder het werk uit kunnen komen dan andere. Men noemt dat slim/doortrapt. Triomfantelijk heb ik ook al zo vaak gezien in de zin van opgewekt en blij. Ze trekt zich los en rent een rondje met de staart in de lucht en oortjes naar voren. Dat noem ik wel een bepaalde emotie. En 'om te klooien', nou reken maar dat die van mij dat zeker wel doet. Gewoon eigen zin doordrijven heet dat. Proberen de leiding over te nemen.

Ik heb geen studie gedaan over de psyche van paarden maar ik weet echt heel erg zeker dat ieder karakter uniek is en ze wel degelijk emoties vertonen (en het is maar net welke naam wij er dan aan geven maar triomfantelijk en vrolijk vind ik daar echt wel één van) en slimme truukjes uit kunnen halen.

Ik vermenselijk een dier zeker niet, maar ik vind wel dat ze meer op mensen lijken dan we waarschijnlijk denken.

Aangezien je de discussie voortzet en het mijn inziens betrekking heeft op het onderwerp:

Doortrapt, een duidelijk gebrek aan moraal hebbende: Synoniemen: geniepig, slinks, geraffineerd, . Oftewel; dat paard is in zijn stal al aan het bedenken hoe hij de baas nu weer een loer kan draaien met zijn snode niets ontzienende plannen. Uhhuh.
Triomfantelijk is iets heel anders dan vrolijk en blij. Een paard KAN niet denken 'muhaha, mijn plan heeft gewerkt, jij verliest, wat ben ik toch een topper' hij is hooguit heel blij dat hij uit die situatie is geraakt. Dat is iets heel anders.
Ja, jouw paard is heel bijzonder, hij doet dingen heel bewust om te klooien, want daar schiet hij wat mee op. Een paard denkt niet "haha, ik doe het gewoon lekker niet, lachuh", de studies spreken elkaar niet tegen wbt dit onderwerp. Eigen zin doordrijven is iets anders dan 'iets doen om te klooien', wanneer hij zijn zin doordrijft is de rangorde niet duidelijk. Vooral bij ruiters die niet consequent genoeg zijn of bij paarden die de ruiter niet begrijpen. Maar de hand in eigen boezem steken is lastig, het is vooral het paard zijn schuld.

Halverwege zeg je iets waar ik het wel mee eens ben: Proberen de leiding over te nemen is niet vreemd. Een paard krijgt leiding of neemt het, heel simpel. Blijft die rangorde vaag kan dat een paard oprecht stress bezorgen.

En nee, paarden lijken niet op mensen, niet in uiterlijk, niet in instinct, niet in reacties, niet qua intelligentie, niet in emoties.

Als je gaat redeneren volgens de theorie dat paarden doortrapt, triomfantelijk of andere hen vreemde emoties bezitten doe je ze geen recht aan.

Ik zeg niet dat ik niet af en toe denk wanneer ik mijn ruin betrap in het voerhok (welke op een oorlogsgebied lijkt als hij bezig is geweest op zoek naar de appels) en hij mij heel 'schijnheilig' aankijkt "ik was het niet" dat hij mij bewust in de maling neemt. Heus wel. Maar ik veeg dat idee net zo hard weer van tafel omdat ik me vervolgens weer kan herinneren dat het zo niet werkt in hun hoofd. Dat ze zo niet leren en dat paarden bij lange na niet zo slim zijn als we hopen (nouja, gelukkig niet, ik zie de discussiesop de laadklep al voor me "nee baas vandaag geen strand hoor, echt niet, ik ga pas naar binnen als je bos zegt")

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:51

Waves schreef:
Sorry, ik kijk het filmpje en blijf bij wat ik op de vorige pagina geschreven heb. De man staat niet goed en handelt niet snel genoeg. Losgooien en los gaan werken met iemand die daar verstand van heeft. Dan heb je het in een uur goed.

Agree

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 01:00

Wel naar hoe makkelijk mensen conclusies trekken..
Ik doe genoeg afwisselingen om de paarden gemotiveerd te houden ondanks ze nog niet allemaal ingereden zijn en ze komen dagelijks in handen.
Wat de boer doet is een voorbeeld van wat ze ook bij mij doet en hij staat niet zoals ik sta.
Toch moet ik zeggen dat ik ook veel heb geleerd van de paarden, want de ruin bleef in het begin gelijk staan als ik te veel naar de schouder ging.

Maaaaar!
Ik heb een touwhalster gevonden en daar (op ook goede tips van mensen) 2x mee gelongeerd, en het ging goed!
De bak is jammer genoeg nog wel erg nat (zoals op de foto te zien is) maar met de plassen had ze niet veel problemen.
Het was een kwestie van een kort rukje geven wanneer ze afgeleid was en naar buiten keek (waarna ze zich dus vaak ''uitbreekt'' en los trekt)
Ze was niet gevoelig voor de kaptoom, maar de touwhalster is idaal!

Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 01:16

leestmee schreef:
Probeer hoofdstel met bit. En de lijn door de binnenste bitring over de oren en dan aan de buitenste bitring vast.
Dan heb je vaak wat meer te vertellen

Dit werkt goed.
Ik doe het de eerste paar keer in de stuk van 20*20. Dan ga ik zo staan dat ze voor een groot deel steun heeft aan de bakrand en draad. Daar hangt de lijn zonder druk. Op het andere stuk zal ze trekken en voelt ze druk. Komt ze weer aan de rand is de druk weer weg. En zo leren ze heel snel wanneer er druk ontstaat en wanneer niet.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:34

Mijn reactie was niet op jou Ts, valt erg mee mijn inziens hoe er gereageerd wordt. Fijn dat het goed ging!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 03:49

als ze het blijft doen zou ik een longeersingel omdoen en dan voor een keer de longeerlijn door de middelste ring van de singel halen en dan aan het halster vastklikken.
Als ze dan zo omdraait rukt ze zichzelf weer naar binnen toe en dan kan ze veel moeilijker wegdraaien. Heel belangrijk is heel uitvoerig belonen als ze t goed doet en dan de eerste keren ook snel stoppen als ze t goed doet.
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 11-12-24 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:37

En wat als ze naar binnen draait? zit je paard in de knoop :D ..

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:10

Heel bekend probleem. Ik heb dit sinds een halfjaar eindelijk weten te doorbreken met mijn verzorgpaard, na ruim een jaar vechten (ik heb les gehad, voor dat mensen daarover beginnen. Meneer vindt het gewoon nodig om me elke keer uit te proberen als ik langer dan een week niet geweest ben).

Geen hoofdstel of slofteugels eraan hangen, heeft allemaal geen zin. Is alleen maar gevaarlijk, want dan breken ze uit met hoofdstel en lopen ze lekker met de longeerlijn aan het bit door de bak. Rara wat er gebeurt als ze dan op de lijn staan... Auw.

Wat bij mij de truc was, was om hem halt te laten houden op commando. En dat hij ook echt blijft staan totdat ík zeg wanneer hij mag lopen. Hij rende al weg als ik uberhaupt bij de flank ging staan. Eerst dat commando erin, dan rustig bij de flank gaan staan, afstand nemen en dan laten stappen. Is heel moeilijk om erin te krijgen, ik weet het.

Daarnaast brak hij op één vast punt uit. Ik longeer altijd op de volte bij A of C, en aan de open kant, wanneer hij net terug op de hoefslag kwam, sloeg hij ineens de andere kant op. Dan draaide hij zijn hoofd om, en als die eenmaal van je af wijst kun je niks meer. Dan kun je blijven trekken of hangen wat je wil, je houdt hem dan toch niet meer. Kun je beter los laten. Sowieso werkt het blijven vasthouden voor geen meter, paard gaat er echt niet langzamer om, en jij zit daarna met blaren of een gekneusde hand. Ook niet de bedoeling. Wat bij mij werkte was om elke keer vanaf X overdreven stelling naar binnen te vragen en het tempo omhoog te gooien. Doordraven, aandacht bij jou. Probeer hem voor te zijn. En als hij weg wil, probeer het hoofd richting jou te houden. Waar de rest van het lichaam heen gaat maakt niet uit. Als het hoofd nog maar op jou gericht is, dan kun je het nog oplossen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :') Heel veel succes! Ik weet hoe vervelend het is, heb ook regelmatig met mijn handen in het haar gezeten, maar uiteindelijk zijn we ervanaf gekomen en er eigenlijk alleen maar beter van geworden. Ik heb het paard alleen maar beter leren kennen hierdoor en kan hem nu echt lezen als een boek. :)

Equinespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:35

Interessant en al veel advies gegeven. Misschien kan het nog helpen om het paard eerst aan de hand, zelf naast de schouder lopend te begeleiden bij het maken van een volte. (Het kan zijn dat ze vanwege natuurlijke scheefheid ontzettend veel moeite heeft bij het linksom buigen). Als dat goed gaat, de ruimte in de sessie erna steeds iet wat vergroten tussen jou en het paard als je ziet dat het goed blijft gaan. Dichter bij het paard is het veel gemakkelijker om te corrigeren. Succes!