[AR] Ligt dit aan aan mij, of wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:56

Mijn visie daarop is flink veranderd. Afgelopen jaren ging ik altijd mennen op straat met mijn shetje, wel altijd met z'n tweeën, maar geen cap op etc. Ik wist hoe het tuig om moest en kende de verkeersregels, maar verder wist ik niets van mennen. (Mijn shet heeft nooit een stap verkeerd gezet voor de koets)

Afgelopen zomer ben ik geslaagd voor mijn koetsiersbewijs en toen ben ik er veel bewuster van geworden hoe gevaarlijk het kan zijn. Ook werd ik er nog bewuster van hoe braaf mijn shet eigenlijk was. Ik vond het altijd maar normaal dat ze zo braaf was, maar toen ik daar mende met de ervaren menpony's bleek ze nog véél braver te zijn dan ik dacht.
Mennen is leuker geworden en ik men nu netjes volgens het etiket, kijk er naar uit om mijn A Welsh te gaan beleren :D

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:59

MarlindeRooz schreef:
"Ik zie zelden een wagen met gevarendriehoek op de achterkant, menners die vaak alleen zijn en geen cap dragen. "
Hey dat ben ik! :')

Een gevaren driehoek is wel verplicht en kost ook niet veel bovendien :)

Bernoe

Re: Ligt dit aan aan mij, of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:07

Ik ben het helemaal met je eens. Maar helaas zie je het niet alleen bij mennen, ook bij gewone ruiters, automobilisten (waarvan je je serieus afvraagd of ze een rijbewijs bij een pak wasmiddel hebben gekregen), zelfs bij fietsers (geen verlichting, voor de auto langs schieten zonder hand uitsteken...)

Overigens moet ik wel zeggen dat ik eerder ook zonder zweep mende hoor. Ik zag er het nut niet echt van in als ik hem niet nodig had....
Alleen op de wagen zie ik hier in de buurt heel erg veel. Voornamelijk oude mannetjes die met hun ubermakke tuigers een ritje maken. Maar helaas ook al gezien dat dat gruwelijk mis kan gaan. Op de weg voor stal is een man afgestapt om zn paard vast te houden omdat er een trekker met giervat aan kwam. Mooi dat dat paard in paniek tegen die 'messen' achter op dat vat rende, en zn baas meesleepte. Paard is voor de stal ingeslapen, man zwaargewond afgevoerd....

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 21:13

demug schreef:
Grainey, geen idee of er meer ongelukken gebeuren, maar met al die smartphones is het wel sneller op het internet telezen.
Als je met een aanspanning het verkeer ingaat is het wel van belang dat zowel paard als menner de qualiteit hebben om dat ook veilig tedoen en daar mankeert het nog wel eens aan. Verder kijken dan de neus van het paard, inzicht in het verkeer en vooral gezond verstand zijn vaak ver tezoeken en dan maar roepen dat anderen geen rekening houden met.
Ik vraag me dan ook af het de zelfde mensen zijn die aan het missen van een cap de kennis van een menner afmeten.

Ik ben het erg met dit eens, maar volgens mij meet ik nergens de kennis van de menner af aan het wel of niet dragen van een cap? Ik vind het roekeloos rijden. Net als op je paard stappen zonder cap, gebeurt veel en het is een eigen risico, maar ik persoonlijk vind het roekeloos

Grainey

Re: Ligt dit aan aan mij, of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:06

Ik rijdt zelf ZZ dressuur met mijn shet, op dressuurwedstrijden hoef je geen cap op, heb ik ook niet, dus je kunt daar moeilijk de kennis en de graad van mennen van af meten, is ook iedereen zijn eigen zaak. Wij stappen dan ook regelmatig uit op de weg, zonder cap dus. Het is ook nergens verplicht.
Net zoals alleen op de kar een blokje om.Iedereen moet zelf de inschatting maken of dat kan, hangt er mede van af waar je rijdt en waarmee je rijdt, een blokje om over een rustige weg, met een brede berm en een zeer ervaren paard/pony en een ervaren menner kan minder risico geven dan met z'n tweeen over een drukke weg met een onervaren paard/pony. Gewoon je gezond verstand gebruiken en wel de risico's goed inschatten, ook al lukt dat nooit helemaal met een dier.
Een driehoek is wel verplicht, net zoals kennis van de verkeersregels en eerlijk gezegd vindt ik een rem in het verkeer ook geen overbodige luxe, vooral op kruizingen, bij stoplichten, enz.
Ik weet wel dat de medelingen over ongelukken nu eerder naar buiten komen, maar dat komt ook mede door de toch ernstiger ongevallen door het drukkere verkeer en eerlijk gezegd doe ik echt alles om de echt drukke wegen te ontwijken. Iedereen heeft tegenwoordig haast en daar past in hun ogen geen aanspanning bij die hen ophoudt, dus dan ga je toeteren, afsnijden, enz.