Air schreef:Ik zie heel veel reacties, maar vrijwel allemaal nog steeds vanuit het oogpunt van de mens.
Want wat is het verschil tussen overgave en het uitvoeren van de commando's? Want in feite moet het paard zich overgegeven hebben voor het de commando's uit zal voeren.
Ik denk dat het verschil tussen een join-up en longeren veel kleiner is dan men denkt, bij een al ''tam'' paard.
Ga je een paard die nog nooit iets heeft gedaan vanuit het niets longeren, dan heb je gok ik hetzelfde effect als bij een join-up.
Ik zie inderdaad niet veel verschil tussen join up en longeren als ik denk aan hoe ik mijn paard wil hebben lopen. Het enige dat wel verschilt is dat er met longeren juist meer druk op gaat. Ik wil dat ze d'r lichaam echt goed gebruikt en daar is soms aanspanning voor nodig. Met join up is het doel ontspanning en vertrouwen dus zet ik er geen extra druk op. Daar werk je juist toe naar een volledig ontspannen gaand paard. Wat je bij longeren ook wil voordat je er druk op kan zetten, anders laten ze de hals niet zakken en gaan ze niet dragen.