Amaris schreef:Amable schreef:Het is balen dat hij je helemaal "los" liet, maar het nadeel van een heel erg moeilijk paard in een groep is dat als je daar mee aan de gang gaat, je het ook af moet maken. Helemaal als het dus helemaal mis gaat dan ben je niet in 10 minuten klaar met zo'n paard, dan moet je de tijd nemen. En dan staan er wel dus nog een heel aantal andere combinaties die hulp nodig hebben. Op het moment dat hij dus aan de gang gaat met jou en je paard komt hij aan de rest niet meer toe, goed kans dat je dan een prive sessie van 3 uur nodig hebt voor je op het punt bent dat je het als trainer los kan laten. Het is lastig dat mensen hun eigen paard vaak niet heel erg goed kennen of inschatten waardoor je dus tijdens zo'n cursus ineens voor onverwachte problemen komt te staan. En tuurlijk doe je die cursus ook om te leren, maar het kan natuurlijk geen prive sessie worden. En soms/vaak is het ook moeilijk in te schatten hoor, dat weet ik, maar het is wel heel lastig om daar in een groep goed mee te dealen. Neemt niet weg dat hij in de pauze je dit uit had kunnen leggen en mee had kunnen denken over een oplossing, want nu heb je er echt een kater aan over gehouden en dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Nouja, als je de merrie iets niet kunt noemen is het 'een heel erg moeilijk paard'.
Als je niet kunt omgaan met een paard dat schrikt tijdens een SCHRIKtraining, hou dan de groep kleiner of verzin iets anders.
Amaris schreef:Heeft ze dan geen enkel nadeel? Jawel, als ze angstig is en je loopt ernaast dan vergeet ze je. Ze loopt je zo omver. Ze is niet meer bereikbaar. Zij is ook het eerste paard waar ik nooit zal afstappen als het spannend is op buitenrit. En ze heeft iets met geluiden. Kan ze een geluid niet plaatsen dan is het eng!
Dit heb ik ook aangegeven voor de training: geluiden zijn eng, en ze is aan de hand moeilijk te handelen dan.
Hier geef je toch eigenlijk zelf al aan dat ze onbereikbaar wordt bij spannende geluiden. En zoals ik zeg, het is heel lastig inschatten voor een eigenaar in hoeverre een trainer hier iets mee kan. Maar sommige mensen verwachten ook wonderen van een trainer in een groepsles.
Amaris schreef:De merrie kwam niet uit haar ‘state of mind’ en blééf proberen weg te komen. Volgens hem zouden andere paarden na een paar minuten vanzelf rustig worden, maar de merrie blééf erin hangen. Dat vond ie erg apart, maar kon dat op dat moment niet oplossen. Hij kon op geen enkele manier meer tot haar doordringen, ook tikken op haar hoofd met de achterkant zweep drongen niet door. Volgens hem was dit erg apart en ingesleten gedrag.
Zij reageert dus blijkbaar anders dan 99% van de andere paarden. Dan kan je de trainer verwijten dat hij de groep te groot houdt of niet om kan gaan met een paard dat schrikt, maar het kan ook zijn dat dit paard niet thuis hoort in een groepstraining omdat ze afwijkend reageert. Iets waar een trainer geen rekening mee kan houden. Misschien niet fijn om te horen en het is zeker niet correct dat hij dat niet met je doorgesproken heeft, maar ik snap ergens dus wel dat hij heeft gehandeld zoals hij gehandeld heeft. Alleen de communicatie daarin had vele malen beter gekund. Ik heb overigens ook een vermoeden om wie het gaat en als hij het is dan is het iemand die ik erg goed ken. Op het gebied van paarden trainen heb ik hem vreselijk hoog zitten maar ik weet dat hij communicatief niet altijd even handig is.