Leuk, schriktraining! Helaas niet af kunnen maken :-(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 16:10

knuffeldier schreef:
Wat ontzettend balen TS! Kan me voorstelllen dat je hier een flink kater gevoeld van hebt. Halverwege je verhaal had ik al een zwaar vermoeden om welke trainer het ging, want methode komt me bekend voor.
Deze trainer heeft een bepaald manier van werken die voor sommige paarden heel goed werkt, maar met andere paarden een ramp is. Hij heeft bij ons op stal 2 mensen heel goed op weg geholpen met hun paard, maar aan die van mij komt ie van zn levensdagen niet meer.
Hij is heel goed met paarden en eigenaren die communicatie problemen hebben en weer samen de neuzen dezelfde kant op moeten hebben. Maar paarden met angsten en echte issues, daar zou ik een ander voor zoeken.

Daarom wil ik ook niemand zwart maken, want ik kan me voorstellen dat het voor anderen wel heel goed werkt. De goede reacties op zijn werk spreken ook voor zich.

Maar voor ons was het het duidelijk niet.

Het is wel een beetje gezakt nu moet ik zeggen, waar bokt al niet goed voor is.

Heb met een vriendin al een grondwerkafspraak gemaakt, in ieder geval voor het simpele dingen-deel.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:45

Het is echt jammer dat tegenwoordig iedereen zo maar schriktraining geeft zonder een bepaalde achtergrond of diploma's. Ik zeg niet dat dat in deze situatie het geval is, maar het lijkt er wel op.
Wij geven ook al jaren schriktraining en wij vinden het belangrijk een gedeelte theorie erbij te geven. Je moet weten waarom een paard op een bepaalde manier reageert en nog belangrijker is om iets op te lossen.
Het is totaal niet moeilijk een paard over de zeik te helpen. Dat is binnen 5 minuten geregeld. Wat wel belangrijk is dat je samen met je paard, met respect voor elkaar, obstakels overwint op basis van vertrouwen. Schriktraining dat verkeerd gegeven wordt kan zóó averechts werken en er juist voor zorgen dat je een schrikachtig paard overhoud. Jammer dat jij die ervaring zo moest op doen. Ik zou die instantie of trainer toch aanschrijven met jouw ervaring. Anders blijft hij dat zo doen.

Angela

Re: Leuk, schriktraining! Helaas niet af kunnen maken :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:56

Hele vreemde opbouw van een schriktraining. Eerst vuurwerk en dan over zeiltjes lopen? Een schriktraining moet je opbouwen in "engheid", en daar was hier duidelijk geen sprake van.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:05

Balen zeg dat het zo afgelopen is.

Als je straks met grondwerk gaat trainen met die vriendin zou ik zeker wat geluid training inbouwen, juist opzoeken wat eng is dus. Ik zou het in diezelfde bak doen en dan beginnen met alleen wat zachte regelmatige klapjes met een zweep, op een afstand en dan doorgaan tot ze rustig is. Als dat lukt opbouwen.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:28

Je hebt zoveel stompzinnige dingen aangegeven dat ik hem zo durf noemen.
Onvoldoende voorwerk
Niet kijken naar jou niveau
Met een zeil je paard overdonderen.
magnesium afsteken in een volte zonder aankondiging
vuurwerk afsteken in een les ??
Na de pauze het normale schriktraining, daarin krijgt het paard wel de ruimte om normaal aan alles te wennen, dat moet als eerste.
Jou met een geschrokken paard naar huis laten rijden, stel dat iemand een rotje had afgestoken.
Dit is geen schriktraining. maar trauma aanleer training, Kijk echt even uit met je paard dat je sommige dingen weer op de goede manier aanleert.
Voor deze training had jij onvoldoende grondwerk / controle over je paard. Maar daar moet een instructeur op inspelen. Jij had het aangegeven.
Paarden zijn vluchtdieren, en leren maar in kleine stapjes aan gevaren wennen. Pas als ze de leider vertrouwen, doen ze veel.
Dus al deze dingen waar je paard van is geschrokken mag je je paard in een kleine stapjes op de juiste manier weer aan leren wennen en jou daarin vertrouwen.
Ga je er even in verdiepen, om dat je nu je paard weer op een goede manier moet laten wennen aan enge dingen.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 18-12-14 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aanval uit bericht verwijderd

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:54

Het is balen dat hij je helemaal "los" liet, maar het nadeel van een heel erg moeilijk paard in een groep is dat als je daar mee aan de gang gaat, je het ook af moet maken. Helemaal als het dus helemaal mis gaat dan ben je niet in 10 minuten klaar met zo'n paard, dan moet je de tijd nemen. En dan staan er wel dus nog een heel aantal andere combinaties die hulp nodig hebben. Op het moment dat hij dus aan de gang gaat met jou en je paard komt hij aan de rest niet meer toe, goed kans dat je dan een prive sessie van 3 uur nodig hebt voor je op het punt bent dat je het als trainer los kan laten. Het is lastig dat mensen hun eigen paard vaak niet heel erg goed kennen of inschatten waardoor je dus tijdens zo'n cursus ineens voor onverwachte problemen komt te staan. En tuurlijk doe je die cursus ook om te leren, maar het kan natuurlijk geen prive sessie worden. En soms/vaak is het ook moeilijk in te schatten hoor, dat weet ik, maar het is wel heel lastig om daar in een groep goed mee te dealen. Neemt niet weg dat hij in de pauze je dit uit had kunnen leggen en mee had kunnen denken over een oplossing, want nu heb je er echt een kater aan over gehouden en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:08

Dit is een mooi voorbeeld hoe een schriktraining niet moet!
Je kunt een paard niet verbieden om te schrikken (hij is immers een paard (schrikdier)) Jij moet omgaan met het schrikgedrag met je paard en duidelijk maken dat er niets is om zich druk te maken en dat doe je in alle rust niet met een zweep. Het is een proces die je niet even eenvoudig in een uurtje leert.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 10:01

Amable schreef:
Het is balen dat hij je helemaal "los" liet, maar het nadeel van een heel erg moeilijk paard in een groep is dat als je daar mee aan de gang gaat, je het ook af moet maken. Helemaal als het dus helemaal mis gaat dan ben je niet in 10 minuten klaar met zo'n paard, dan moet je de tijd nemen. En dan staan er wel dus nog een heel aantal andere combinaties die hulp nodig hebben. Op het moment dat hij dus aan de gang gaat met jou en je paard komt hij aan de rest niet meer toe, goed kans dat je dan een prive sessie van 3 uur nodig hebt voor je op het punt bent dat je het als trainer los kan laten. Het is lastig dat mensen hun eigen paard vaak niet heel erg goed kennen of inschatten waardoor je dus tijdens zo'n cursus ineens voor onverwachte problemen komt te staan. En tuurlijk doe je die cursus ook om te leren, maar het kan natuurlijk geen prive sessie worden. En soms/vaak is het ook moeilijk in te schatten hoor, dat weet ik, maar het is wel heel lastig om daar in een groep goed mee te dealen. Neemt niet weg dat hij in de pauze je dit uit had kunnen leggen en mee had kunnen denken over een oplossing, want nu heb je er echt een kater aan over gehouden en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Nouja, als je de merrie iets niet kunt noemen is het 'een heel erg moeilijk paard'.

Als je niet kunt omgaan met een paard dat schrikt tijdens een SCHRIKtraining, hou dan de groep kleiner of verzin iets anders.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 10:02

Rossfechten schreef:
Je hebt zoveel stompzinnige dingen aangegeven dat ik hem zo durf noemen.
Onvoldoende voorwerk
Niet kijken naar jou niveau
Met een zeil je paard overdonderen.
magnesium afsteken in een volte zonder aankondiging
vuurwerk afsteken in een les ??
Na de pauze het normale schriktraining, daarin krijgt het paard wel de ruimte om normaal aan alles te wennen, dat moet als eerste.
Jou met een geschrokken paard naar huis laten rijden, stel dat iemand een rotje had afgestoken.
Dit is geen schriktraining. maar trauma aanleer training, Kijk echt even uit met je paard dat je sommige dingen weer op de goede manier aanleert.
Voor deze training had jij onvoldoende grondwerk / controle over je paard. Maar daar moet een instructeur op inspelen. Jij had het aangegeven.
Paarden zijn vluchtdieren, en leren maar in kleine stapjes aan gevaren wennen. Pas als ze de leider vertrouwen, doen ze veel.
Dus al deze dingen waar je paard van is geschrokken mag je je paard in een kleine stapjes op de juiste manier weer aan leren wennen en jou daarin vertrouwen.
Ga je er even in verdiepen, om dat je nu je paard weer op een goede manier moet laten wennen aan enge dingen.

Bedoel je dat je denkt te weten wie het is? Ik hoor het graag per pb. Er zijn een paar mensen die het al goed geraden hebben, maar eerlijk is eerlijk: een van die mensen gaf ook aan dat de trainer in haar omgeving mensen wel heel goed heeft kunnen helpen.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 18-12-14 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aanval uit quote verwijderd

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:08

Ik snap eigenlijk niet waarom je niet zelf in hebt gegrepen TS? Als hij je paard tikjes geeft met een zweep waar ze bang voor is dan had hij direct van mij ook de zweep gevoeld. Sodemieter op man.

Ik begrijp dat het voor jou de eerste keer was en je misschien hoopte dat het los zou lopen? Wacht de volgende keer niet te lang, jij kent je paard beter dan die 'trainer' en jij weet dus ook wanneer het genoeg is geweest.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:13

sanne83 schreef:
Heel gevaarlijk dit. Gebeurt helaas wel vaker. Schriktraining is dan gewoon allerlei dingen in de bak gooien, veel herrie en rook maken en dan hopen dat het paard zo onder de indruk is van alles, dat het niet meer reageert.

Geen aandacht voor een grondwerkbasis en genoeg controle hebben en dan ook nog eens weinig opbouw in de "engheid" van dingen, dat is vragen om problemen

Op deze manier heb je er (qua training) helemaal niets aan, sterker nog, bij dit soort paarden kan het zelfs averechts werken: je paard kan er banger van worden, dan hij was....

Nou inderdaad.. hoe krijg je een paard angstiger! Mooi is dat! :(

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:17

Amaris schreef:
Amable schreef:

Nouja, als je de merrie iets niet kunt noemen is het 'een heel erg moeilijk paard'.

Als je niet kunt omgaan met een paard dat schrikt tijdens een SCHRIKtraining, hou dan de groep kleiner of verzin iets anders.

Amaris schreef:
Heeft ze dan geen enkel nadeel? Jawel, als ze angstig is en je loopt ernaast dan vergeet ze je. Ze loopt je zo omver. Ze is niet meer bereikbaar. Zij is ook het eerste paard waar ik nooit zal afstappen als het spannend is op buitenrit. En ze heeft iets met geluiden. Kan ze een geluid niet plaatsen dan is het eng!

Dit heb ik ook aangegeven voor de training: geluiden zijn eng, en ze is aan de hand moeilijk te handelen dan.

Hier geef je toch eigenlijk zelf al aan dat ze onbereikbaar wordt bij spannende geluiden. En zoals ik zeg, het is heel lastig inschatten voor een eigenaar in hoeverre een trainer hier iets mee kan. Maar sommige mensen verwachten ook wonderen van een trainer in een groepsles.

Amaris schreef:
De merrie kwam niet uit haar ‘state of mind’ en blééf proberen weg te komen. Volgens hem zouden andere paarden na een paar minuten vanzelf rustig worden, maar de merrie blééf erin hangen. Dat vond ie erg apart, maar kon dat op dat moment niet oplossen. Hij kon op geen enkele manier meer tot haar doordringen, ook tikken op haar hoofd met de achterkant zweep drongen niet door. Volgens hem was dit erg apart en ingesleten gedrag.

Zij reageert dus blijkbaar anders dan 99% van de andere paarden. Dan kan je de trainer verwijten dat hij de groep te groot houdt of niet om kan gaan met een paard dat schrikt, maar het kan ook zijn dat dit paard niet thuis hoort in een groepstraining omdat ze afwijkend reageert. Iets waar een trainer geen rekening mee kan houden. Misschien niet fijn om te horen en het is zeker niet correct dat hij dat niet met je doorgesproken heeft, maar ik snap ergens dus wel dat hij heeft gehandeld zoals hij gehandeld heeft. Alleen de communicatie daarin had vele malen beter gekund. Ik heb overigens ook een vermoeden om wie het gaat en als hij het is dan is het iemand die ik erg goed ken. Op het gebied van paarden trainen heb ik hem vreselijk hoog zitten maar ik weet dat hij communicatief niet altijd even handig is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:27

Als het een goede trainer is zoals Amable zegt, dan had hij je uit kunnen leggen dat hij dit niet in de groep kan oplossen. Hij had je kunnen aanbieden om met jou en je paard in een aparte sessie verder te werken. Dit is gewoon waardeloos en ipv dat het geholpen heeft heb je er nu een probleem bij met dank aan de schriktraining.
Ik heb altijd al het idee, dat schriktraining vooral is voor paarden die nergens bang van zijn en niet voor paarden die zwakke plekjes hebben. Jouw verhaal bevestigd me daarin. Sterkte TS en erg jammer voor je.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:30

Sorry hoor, maar een trainer die een openbare clinic geeft voor schriktraining die komt niet weg met het excuus "dit paard hoort niet thuis in een groepstraining omdat ze afwijkend reageert en ik kan daar geen rekening mee houden". Als je op die manier wilt werken moet je vantevoren paarden selecteren en alleen die paarden uitkiezen waar je als trainer mee kan werken.

Heel jammer dat het zo gegaan is want zo te horen is het paard eerder een trauma rijker dan dat ze iets geleerd heeft.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:36

Een schriktraining is vooral bedoeld om een eigenaar te leren hoe om te gaan met een paard dat schrikt. Ik geef zelf ook wel eens schriktrainingen en we hebben daar mensen tussen gehad die met hun paard nergens heen konden vanwege alles wat het paard spannend vond. Door die training hebben ze ontdekt hoe ze om moeten gaan met die angst en spanning en konden ineens op wedstrijd en naar het bos, dáár doe je het voor! Een paard mag schrikken, het gaat er ook niet om om te voorkomen dat een paard ooit nog schrikt, het gaat erom om mensen te leren hoe je het paard er weer uit haalt.

Als ik het goed begrijp was het een workshop, geen openbare clinic.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:38

Ik weet nu ook al meteen welke trainer dit is. (of tenminste, ik heb een groot vermoeden) Heb één keer les van hem gehad, waarnaar er daarna heel vreemd contact is geweest waar ik een zure nasmaak aan overhield. Op dat moment was ik best blij met de les, maar achteraf gezien weet ik niet hoe geweldig mijn paard geholpen zou zijn. Eigenlijk werd mijn paard alleen heel gestresst en gaf ze zich over. Jk heb namelijk mogen filmen terwijl hij aan het rijden was, als ik het voor mezelf zou houden (ik hou me overigens ook aan die afspraak) maar als ik hem terug kijk, ben ik toch blij dat de lessen niet verder zijn gegaan.

Als ik dit verhaal hoor is het alleen maar traumatisch voor jouw paard geweest, en voelde jij je nog in de steek gelaten en genegeerd ook. Super vervelend TS

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:39

Als ze zich kon inschrijven zonder vooraf gescreend te worden is het openbaar lijkt me ;)

"Het gaat er om mensen te leren hoe je het paard er weer uit haalt"...... Juist ja, en is dat gebeurd?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 10:42

Het was inderdaad een openbare workshop, iedereen kon zich inschrijven, tot het aantal van 10 behaald was.

Zoals ik in de OP al schreef: het was dan ook een gemêleerd gezelschap. Van onbereden veulen tot angstige IJslander, bomproof manegepaard, en alles daartussen.

De opbouw vond ik achteraf ook vreemd. Werk eerst aan het vertrouwen en de technieken tijdens het dingen-parcours en ga daarna pas met het 'echte' werk aan de slag. Dat lijkt mij een logischer opbouw.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 10:47

Moos99 schreef:
Ik weet nu ook al meteen welke trainer dit is. (of tenminste, ik heb een groot vermoeden) Heb één keer les van hem gehad, waarnaar er daarna heel vreemd contact is geweest waar ik een zure nasmaak aan overhield. Op dat moment was ik best blij met de les, maar achteraf gezien weet ik niet hoe geweldig mijn paard geholpen zou zijn. Eigenlijk werd mijn paard alleen heel gestresst en gaf ze zich over. Jk heb namelijk mogen filmen terwijl hij aan het rijden was, als ik het voor mezelf zou houden (ik hou me overigens ook aan die afspraak) maar als ik hem terug kijk, ben ik toch blij dat de lessen niet verder zijn gegaan.

Als ik dit verhaal hoor is het alleen maar traumatisch voor jouw paard geweest, en voelde jij je nog in de steek gelaten en genegeerd ook. Super vervelend TS

Er was ook een nogal eigenwijze 7-jarige fjord in het gezelschap. Hij was bang van de geluidsboxen die de trainer gebruikte. Ook deze fjord zag bij angst zijn begeleider niet meer zo. Ik heb niet helemaal gezien wat er gebeurde, maar de fjord werd nogal 'dwingend' behandeld tot op het punt dat hij erbij ging liggen. Over overgave gesproken...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:47

Ook als de volgorde andersom was geweest zou ik het persoonlijk nog een slecht idee vinden om met vuurwerk af te sluiten. Lekker spectaculair, maar voor welk doel? Met een beetje pech ben je ineens al het opgebouwde vertrouwen weer kwijt.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:52

Ts
Ik ken de persoon niet, Maar dat is op basis van wat je schrijft. Je noemt genoeg feiten die niet kunnen.
Verder verdiep ik me niet in schriktraining van een ander, of wie dat ook geeft. Als een paard het nodig heeft dan doe ik het zelf en neem ik daar alle tijd voor, en probeer ik ruiters uit te leggen hoe een paard werkt en hoe je er mee om kan gaan om je paard jou te leren vertrouwen zodat ze later weer verder kunnen met iets engs.
Schriktraining is voor mij, een paard een mens zo leren vertrouwen dat het paard vrijwillig en ontspannen een mens volgt, hoe eng of schrikachtig de situatie ook is. Het grootste deel is duidelijk leren communiceren van de begeleiders van het paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:54

Fjorden, Friezen, merens zijn inderdaad paarden die de neiging hebben hun begeleider niet meer te zien. Als die van mij echt over de mik gaat (sensibele merens) dan moet ik afstappen en echt haar koppie in mijn armen nemen en goed vastpakken in een stevige kroel totdat ik weer contact heb. Dat zijn paarden die verdwijnen gewoon als je daar niet snel genoeg bij bent en dan wordt het gevaarlijk. Daarna kan ze gelijk de wereld weer aan als ik naar het enge toe stap en mijn hoofd of zo erop leg. Duurde wel eventjes voordat ik dat door had. Het gebeurt nu bijna nooit meer.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:01

In maart ga ik ook schriktraining volgen bij Petra Vlasblom
eerst krijg je theorie en vertelt ze het eea dan ga oefenen op elkaar dus zonder paard en daarna met paard.

Een gedegen opbouw waarin jij aangeeft tot hoever te gaan en waar Petra je direct helpt als het niet gaat.
Voor ieder paard met begeleider zou de basis grondwerk moeten zijn zodat je weet wat je zou kunnen doen in paniek situatie.
Misschien ook iets voor jou om naar de schriktraining van Petra te komen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:07

Ik denk dat de trainer jouw paard niet in de groep had moeten laten, je hebt immers verteld dat jouw paard een probleem heeft met geluid en dan niet meer te houden is. Dat kan heel prima opgelost worden, maar daar moet zo'n trainer dan wel de tijd voor kunnen nemen en dat gaat vaak niet met zo'n klasje. Dit vraagt om een 1 op 1 aanpak en ja, dan moet je soms net zo lang doorgaan en iets proberen totdat je wel een stukje contact en/of ontspanning krijgt.

Ik denk dat jullie dat beide verkeerd in hebben geschat. Voor je eigen gevoel zou je de trainer kunnen bellen om hier met hem over te praten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 11:13

rumay schreef:
In maart ga ik ook schriktraining volgen bij Petra Vlasblom
eerst krijg je theorie en vertelt ze het eea dan ga oefenen op elkaar dus zonder paard en daarna met paard.

Een gedegen opbouw waarin jij aangeeft tot hoever te gaan en waar Petra je direct helpt als het niet gaat.
Voor ieder paard met begeleider zou de basis grondwerk moeten zijn zodat je weet wat je zou kunnen doen in paniek situatie.
Misschien ook iets voor jou om naar de schriktraining van Petra te komen?

Ik heb helaas geen vervoer en het is ook niet mijn merrie dus de mogelijkheden zijn wat beperkt.

In de dagelijkse omgang is er ook niet een huge probleem dat grondig aan gepakt moet worden.

Eigenlijk denk ik dat als we in een buitensituatie waren geweest en ze was op die manier geschrokken van iets, dan waren we verder gelopen, de prikkel zou op den duur weg zijn, en dan was het wel weer goed gekomen.

De merrie is vooral zo over de zeik gegaan omdat er maar doorgegaan werd. Ze kreeg geen kans bij te komen. Ik ken haar nu een jaar, heb best wel spannende dingen met haar gedaan, maar nog nooit is ze zo lang in die adrenaline blijven hangen.

Daarom vind ik niet dat je het de merrie kunt aanrekenen als zijnde 'gevaarlijk paard'. In dit geval was het puur de situatie. Was ze na die eerste schrik gerustgesteld, goed aangepakt ipv nog twee magnesiums op 3 meter afstand van haar aan te steken dan was het wellicht heel anders gelopen.