Paardjes naast elkaar of niet..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:19

Bij honden is dit een bekende techniek, maar als een paard aan de kletter gaat terwijl ze met een touwhalster aan een ander zitten is de schade denk ik niet te overzien. Wat je wel kan doen is ze naast elkaar laten lopen en zelf de 2 touwen vast houden, het mentale effect op de paarden is dan bijna hetzelfde maar de kans op gevaar is enorm veel kleiner ;)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:21

Anniek22 schreef:
IK HEB HET NOG NOOIT GEDAAN HOOR!!! Nog niet.. Wel gezien bij anderen...

Ik heb het ook nog nooit gedaan. Nog niet nee. Maar ook nog niet gezien bij anderen. Zou niet goed zijn als ik het al gedaan had.

Oké, even mijn teenage mindset achterwegen gelaten.. Dit kan niet goed gaan. Ze kunnen een been breken over het touw of hun hele hoofd openhalen door het touwhalster als 1 wilt wegrennen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 18:22

Okee, kijk iedereen. Wat ik bedoelde was kennelijk verkeerd opgevat; MIJM EXCUSES ERVOOR!!! Wat QueLee zei; ik wil gewoon proberen om een keertje met twee paarden, naast elkaar, in de bak grondwerk te doen.

Dat met het vastknopen: het zot dan vast met een paniekknop. Die ene angsthaas schrikt snel maar als de ander niet wegrent blijf ze gewoon RUSTIG!

Allebei de paarden hebben echt vertrouwen in me, ik wil niet opscheppen maar we hebben echt niet zo'n slechte band hoor.

Omdat ik mensen ken (kennen en kennen) die het ook wel doen, met dan twee paardjes naast elkaar en dan rondlopen in de bak of een handpaard ernaast, en dat dat zonder problemen gebeurt. Sorry dat jullie het zo opvatte, maar jij meteen beschuldigen van dat er een draadje los zit of dat de eigenaar van de paarden mij meteen weg moet sturen, is niet echt fijn.. Ik en thuis al problemen genoeg en als ik dan beschuldigingen en dreigementen krijg blijf ik piekeren!!

Anniek22

Re: Paardjes naast elkaar of niet..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 18:24

Ik doe veel met vrijheidsdressuur (net een van de twee) en op Horse Event ook constant naar zulke clinics gekeken... Ik volg Nalanta veel en ander Horsemanship sites rnz

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:26

Anniek22 schreef:
Ik doe veel met vrijheidsdressuur (net een van de twee) en op Horse Event ook constant naar zulke clinics gekeken... Ik volg Nalanta veel en ander Horsemanship sites rnz

Hoe dan ook.. Het is gevaarlijk voor je paarden. Dat anderen het doen, dat je een goede band hebt etc, dat je veel aan vrijheids dressur doet zijn geen goede excuses. (Evenals het dat het thuis slecht gaat, dat moet geen reden zijn om een beetje kritiek op te kunnen vatten) wees verstandig en doe het niet.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:26

dit is heeeeeeeel gevaarlijk! niet doen!!! :n als de een wegrent kan de ander zijn nek breken... zet er liever twee goede ruiters op die het paard kalmeren!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:28

Anniek22 schreef:
. Ik en thuis al problemen genoeg en als ik dan beschuldigingen en dreigementen krijg blijf ik piekeren!!

He het is Bokt he dan weet je als je een topic opent dat er bijna altijd wel van iemand een aanval komt :D :D

Maar ik vroeg het al eerder wat doe je als de schrikkerige pony in paniek raakt en vol aan de ander gaat hangen, een paniekhaak heb je echt niet zo snel los.
Als je band goed is en ze hebben vertrouwen in je dan zou ik ze allebei ieder aan een eigen touw naast elkaar meenemen, veel veiliger voor iedereen
Een hand paard zit ook niet vast aan het andere paard, als er iets gebeurt laat de ruiter het touw los
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 25-11-14 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:28

jongens jullie hoeven niet zo boos te reageren..
vriendelijk kan het ook gezecht worden!!
ze vroeg het alleen maar en dan hoeven jullie niet gelijk zo te reageren?
ik zit zo te lezen en ik snap dat ze zo reageert!

maargoed, je kan tog ook alle twee de paardjes vast houden aan 2 touwen zonder vast te knopen?
ik ken ook mensen die dat doen hoor.. ik zal het niet zo snel doen maarja je hebt mensen die dat doen haha
inelk geval. de eigenaar moet jou gewoon houden en laat de andere maar praten!

veel suc6 ik hoop dat het gaat lukken!

doe je al VD met ze?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:29

Hartstikke gevaarlijk!
Laat ze dan gewoon samen bij elkaar in de bak. LOS. En ga dan grondwerk doen of iets. Als je ze vast maakt heb je écht iets los zitten in je kop! Serieus.. Hoe kom je er bij!
Als je paarden wel ruzie gaan maken, dan heb je n groot probleem, want ze kunnen niet van elkaar weg & meppen ze elkaar helemaal kapot..
Met of zonder paniekhaak, of iets. NOOIT doen..

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 18:29

Nee, ik vind het niet erg een beetje kritiek maar echt van 'ik ontsla je' en 'je moet dan weg' en weet ik veel wat allemaal... Maar wat ik duidelijk probeer te maken is dat ik echt geen problemen wil en dat ik niet per sé vast wil knopen, dat ga ik dus ook niet doen na deze "gesprekjes" maar dan gewoon allebei los in de bak. Mag dat wel? :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:30

Dat doe ik zo vaak, helaas is de 1 dominant en gaat die de ander pesten. :') Maar dan spelen ze vaak wel samen!

MissBmx

jitskenienke schreef:

maargoed, je kan tog ook alle twee de paardjes vast houden aan 2 touwen zonder vast te knopen?
ik ken ook mensen die dat doen hoor.. ik zal het niet zo snel doen maarja je hebt mensen die dat doen haha

doe je al VD met ze?

Even de ch en de g omdraaien bij Gezecht en Tog :)*

jitskenienke

ik zeg niet dat iedereen boos reageerde hoor hihi

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:31

Gillbo schreef:
jitskenienke schreef:

doe je al VD met ze?

Even de ch en de g omdraaien bij Gezecht en Tog :)*

sorry ben niet zo goed in nederlands :D :o

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:36

vandaar ook de tip ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:38

TS: Ik denk dat je vooral ook eerst met de eigenaar van de pony's moet overleggen wat deze wel of niet goed vind. 2 paarden los in de bak, die normaal ook gewoon bij elkaar in de weide staan, dat kan natuurlijk prima, maar de eigenaar moet dit dan nog steeds wel eerst goed vinden
Maar vergis je niet: het gaat dan niet makkelijk zijn om de aandacht van de paarden vast te houden, en op jou gericht te houden. Dus wat je eerst moet doen is zorgen dat de pony's ieder voor zich in de bak steeds met je meelopen, waar je ook loopt en WAT er ook gebeurd. Het paardje wat sneller schrikt zal dus éérst moeten leren ook bij schrik gewoon met je mee te lopen.

Als ze dit dan allebei goed doen ( en wees slim: gebruik voor allebei een apart commando voor het meelopen, zodat je ze individueel kunt aansturen), dan pas kun je gaan kijken of ze het ook gezamelijk kunnen ( waarbij je in het begin er nog wel voor kunt kiezen ze allebei nog wel aan het halstertouw te hebben, waarbij jij dus de touwen vast hebt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:39

Als alle jongeren die een paard aanraken zich er eerst in zouden verdiepen, zou dat een hoop maffe topics schelen. ;)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:40

Anniek22 schreef:
Hoi,

Ik heb 2 paardjes en ik wil ze naast elkaar laten lopen in de bak, zonder dat er problemen ontstaan. De één schrikt snel, en rent snel weg. De ander is wat ouder maar ook rustiger. Als ik ze nou 2 touwhalsters aandoe en ze dan samen aan elkaar knoop.... Met ongeveer een meter ertussen..?

Als de één wegschiet, roept de andere de ander terug naar de orde. Ben ik de enige die dit doet of wil?

Dit ...en niets meer of minder was de vraag van Anniek22.

Jammer dat er zulke onvolwassen reactie's op komen !

Mijn advies is om ze niet aan elkaar vast te knopen en als je
iets wilt doen met de beide pony's iemand die de kennis heeft (eigenaar bv)
vragen om je erbij te helpen.
Dan ben je op een goede manier bezig met je pony's en laat je ze geen onnodig risico lopen.
Heel veel plezier met je pony's :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:53

Citaat:
Als alle jongeren die een paard aanraken zich er eerst in zouden verdiepen, zou dat een hoop maffe topics schelen.

Nou ja zeg.. dit hoeft nu ook weer niet.

Met andere woorden: als alle volwassenen eens proberen vriendelijk uit te leggen waarom sommige dingen niet kunnen, dan zou het voor jongeren een stúk makkelijker worden om dingen te vragen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:55

Ik had de TS al een pb gestuurd, met de nodige uitleg! En ze is niet van plan ze aan elkaar te knopen ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:03

Fijn xPearl!!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 22:08

Zeker haha ;-)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:15

+:)+

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:10

Het zal de leeftijd wel zijn

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:12

Ja joh, doe het! Betaal jij de dierenarts kosten etc?