[AR] [NH]Wat vinden jullie van Klaus F. Hempfling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:19

Bij Hempling is volgens mij het probleem dat hij op een heel ander niveau werkt dan Emiel of wie dan ook. Emiel geeft technieken en handvaten waar je mee aan het werk kunt. Zoals ik tegen Hempling aan kijk, geeft hij niets weg. Als Hempling met een paard werkt kan hij zijn hoofd helemaal leeg maken en alleen bij het paard zijn zonder ook maar iets van het dier te willen of voelen (geen angst, agressie, vooroordeel). Om zoiets te kunnen moet je jaren oefenen en misschien ook wel mediteren en ik denk dat, dat voor velen van ons niet is weggelegd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:36

Klopt dat NH niets nieuws is, maar ik heb het boek van Klaus F H nog eens opgezocht en het is geen slecht boek.
Ik vind al die goeroes commercieel, maar kennelijk is er wel een behoefte aan zulke mensen.
Ik heb ook wel bewondering voor Emiel Voest, ook hij doet ong. hetzelfde en kan paarden zonder zadel en hoofdstel rondrijden.
Ze hadden alleen zijn 2 boeken moeten bundelen tot 1 en daar dan een prijs van rond de 20 euro voor moeten vragen. Het boek van Hempfling biedt voor die 25 euro veel meer informatie.
Ik sta dus neurtraal tegenover NH, want het is niets nieuws.

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:58

Odi schreef:
Als Hempling met een paard werkt kan hij zijn hoofd helemaal leeg maken en alleen bij het paard zijn zonder ook maar iets van het dier te willen of voelen (geen angst, agressie, vooroordeel). Om zoiets te kunnen moet je jaren oefenen en misschien ook wel mediteren en ik denk dat, dat voor velen van ons niet is weggelegd.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, volgens mij is dat gemakkelijk te leren.
Toen ik begon met paarden was ik de ongeduld zelve, maar wat de paarden jou leren wanneer je met ze werkt is juist je hoofd leeg hebben etc.
Anders gaat er zoveel niet zoals het moet, wanneer ik met paarden werk ben ik een heel ander mens. En ik heb geen jaren oevening gehad, en ook geen meditatie.
Ik heb alleen een soort gelijke opvoeding gahad als hij en dat is de vrije school, maar daar gebeuren echt geen heel erg speciale dingen. Je leert er alleen jezelf ontwikkelen!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 12:17

Zo was ik ook. Snel boos en geiriteerd op mijn paarden als ze niet deden wat ik wilde. Mijn paarde Brenda heeft me dat al bijna af geleert. Want juist van de paarden leer je. Elk paard doet dat weer anders, maar wel met het zelfde doel.
Gemakkelijk kan ik niet zeggen. Het vraagt heel veel controle en inzicht in je zelf. Want vaak reageer je een een reacie zonder na te denken. En dat is wat je af moet leren. Tenminsten als het gaat om slaan schoppen dwingen enz. Het is een groeien ontwikkelen van je zelf. En dat in het leeg maken zoals gezegt van je hoofd. Maar ook in het voelen observeren reageren. Want juist bij paarden speelt het z'n grote rol. Om precies op het juiste moment te corrigeren of te belonen. Of iets na te laten of juist iets te doen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:19

ik weet dat hij al die meiden helemaal gek maakt met zijn video's Haha!

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:21

klaasfeuth schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, volgens mij is dat gemakkelijk te leren.
Toen ik begon met paarden was ik de ongeduld zelve, maar wat de paarden jou leren wanneer je met ze werkt is juist je hoofd leeg hebben etc.
Anders gaat er zoveel niet zoals het moet, wanneer ik met paarden werk ben ik een heel ander mens. En ik heb geen jaren oevening gehad, en ook geen meditatie.
Ik heb alleen een soort gelijke opvoeding gahad als hij en dat is de vrije school, maar daar gebeuren echt geen heel erg speciale dingen. Je leert er alleen jezelf ontwikkelen!

Dat is het verschil in mensen en dat maakt waarom de een beter is dan de ander. Het lukt mij nog steeds niet "om niets te willen".
Heb jij het boek van Hempling al gelezen waarin hij een deel van zijn levensverhaal verteld? Ik weet helaas de titel niet meer, is een pocket waarin hij verteld hoe hij is opgeleid door een monnik. Werkte voor mij heel verhelderend.

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:37

die zag ik pas liggen. die wil ik graag hebben! Lachen

maar ff terug komen op josien
Ik reageer tegenwoordig ook vanzelf (zonder na te denken) wanneer ik les geef of een clinic geef vertel ik meteen ook waarom ik zo reageer, en dan valt het op dat ik gelijk "goed" reageer.
Maar idd de "normale" menselijke reacties en revleksen (schrijf je anders) die moet je afleren. Dat ging bij mij vrij snel
misschien ben ik wel een beetje paard van binne Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:47

Kan me vinden in klaas...........

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:02

Ik vind dat Hempfling in het begin veel goeds heeft gedaan, maar de laatste jaren is hij helemaal doorgeschoten met zijn paardensjamanen-gedoe. De man lijkt nu echt te denken dat hij heilig is, dat hij spiritueel enorm boven ons gewone stervelingen is uitgestegen, van mij mag hij weer gewoon op aarde terugkomen, omdat NH volgens mij je nuchtere verstand gebruiken is, niet om er een hele zweverige sjamanensekte omheen te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:42

Met Promptertje ben ik het nu helemaal mee eens. Het is gewoon je gezonde en nuchtere verstand gebruiken. Ik ben op een manier bezig met mijn paard dat op een behoorlijk wat punten op het NH gedoe lijkt. Dingen die ik zo doe, omdat het voor mij zo goed voelt, worden in zijn boek uitgelegd en beargumenteerd waarom je die op die manier doet. Daar kan ik me redelijk in vinden. Maar ik doe geen NH omdat ik niet met dat join-up gedoe bezig ben en al die games en weet ik veel. Dus daarom noem ik mezelf niet met NH bezig, maar anderen vinden dat blijkbaar wel, omdat ik bepaalde dingen volgens die methode zou doen. Maar bij mij valt dat onder gezond verstand en wat paardengevoel als je t zo wilt noemen. Van die hype en alles eromheen moet ik gewoon gruwen... Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg... Knipoog

Olgaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:48

Ik ben het met het hierboven geschreven eens, het is vooral aan jezelf werken, maar dat is voor sommigen moeilijk, omdat ze heilig overtuigt zijn dat ze het goed doen (denken ze). En het is geen schande om fouten te maken, als je er maar van leert!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 18:04

Ben ik mee eens Olgaatje. veel mensen denken dat hun manier de juiste is. Mijn zus kreeg ook van zo iemand les. Weet haar naam niet meer. Maar ik heb haar dan ook gezegt dat ze dan de verkeerde te pakken had. En dat zag ze zelf ook in. Ook wat voor een ervaringen ze had opgedaan bij haar. Daarbij ook nagenoeg geen vooruitgang geboekt. Nu geef ik haar zelf eens in de zoveel tijd les. En zoals ze zelf zegt, is ze er heel blij mee. Ik schrijf nu niet wat ik vind. Maar wat mijn zus vind. Want in die paar keer dat ik haar begeleid heb. Is ze nog nooit zo hard vooruit gegaan.
Zoals Klaas zegt, geef ik ook altijd direct uitleg bij een bepaalde handeling. Je kunt pas iets goed toepassen als je het begrijpt en er zelf mee eens bent.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:08

alleen een beetje logisch nadenken en paardengevoel.....dat vind ik dus wel een beetje simpel gesteld. Uiteindelijk is het wel zo, maar omdat de meeste mensen eerst jaren op maneges rijden en daardoor totaal verkeerde dingen aanleren, moet je er wel meer moeite voor doen.
Ben al meer dan een jaar met nh bezig, en heb nog steeds soms het gevoel dat ik alleen maar dingen aan het afleren ben. Je moet inderdaad heel erg logisch nadenken, maar je hebt zoveel vooroordelen over paarden dat dat niet meevalt.

over hempfling, ik vind zijn boek echt geweldig. Dat andere boek, boodschap van de paarden, heb ik toevallig ook gelezen, maar daar heb je echt niets aan. Ik vind hempfling een beetje overdreven, en ik vind dat hij heel veel punten laat zitten. Daarbij kan ik er niets mee, als je een totaal afgestompt paard hebt, werkt het gewoon niet. Maar verder wel een leuk boek om te lezen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:08

Ik heb zijn boek thuis liggen en eerlijk gezegd vind ik het allemaal wel mooi wat hij uitlegt, maar zoals gezegd nogal dromerig en zweverig. Hij zegt allemaal wel wat je moet doen enzo, maar echt duidelijk wat en hoe niet. Bovendien is hij tegen niet-natuurlijke hulpmiddelen, maar draagt dan wel sporen en zweep enzo, niet echt logisch. Op zijn Spaanse paarden paarden lukt het wel mooi allemaal, maar die paarden dragen op de andere fotos zowiso al hun hals mooi gebogen. Dan is verzameling aan de losse teugel wel heel makkelijk, en eerlijk gezegd vind ik in het boek geen 1 cursist die met zijn niet-Spaanse paard wel verzameld loopt. ok, zijn manier helpt om leiding en vetrouwen enzo, maar zijn manier van rijden snap ik zo niet goed; zo, das mijn visie. Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:46

ik snap zijn manier van rijden wel, maar ik denk alleen niet dat het zo simpel is als hij zegt om het aan te leren. Hij rijd gewoon op gewichtshulpen, maar die moet je natuurlijk wel eerst aanleren.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 19:29

Er zit dan ook heel veel tijd en traing aan vast. En uit ervaring met mijn eigen paard weet ik dan verzameling aan de lose teugel zeker mogelijk is. Mijn paard is daarbij echt niet de makkelijkste.

De zweep die hij gebruikt is niet om een tik mee uit te delen. Maar enkel ter ondersteuning. Dus door de zweep te bewegen ondersteund hij een gewichts hulp, of geeft hij aanwijzingen. Van die sporen ben in inderdaat ook niet mee eens. Als je dan meer foto's ziet in zijn boek. Rijd hij ook zo makkelijk zonder.
Maar mijn vragen ze ook waarom ik met stang rij. Hoewel ik net zo makkelijk zonder hoofdstel en zadel rijd. Het is die verfijning van het rijden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 20:40

Wat ik me dan afvraag, is waarom jij bijv josien zo tegen parelli en voest bent. Ik probeer ook op die gewichtshulpen te rijden etc, ik zie juist heel veel overeenkomsten. Alleen had ik het met die vaagheid van hempfling nooit gered, en met de stap voor stap van parelli wel.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 21:50

Sanne ik zie Voest en Parelli als mensen waar het meer om geld als om de paarden gaat. Emiel Voest vind ik dan niet zo erg. Ook omdat ik veel dingen van hem goed vind. Maar ik vind het gewoon jammer dat deze mensen echt om hun geld en om bekent te worden gaat. Het plubliek laten zien dat je binnen het uur zonder zadel en hoofdstel kan rijden. En dat op z'n show manier. Nee, bij paarden gaat het om fijn gevoeligheid en niet om de show.
Maar zoals ik zeg. Iedereen heeft goede dingen. Zo vond ik het verhaal wat Emiel voor een show vertelde heel goed.

Het verhaal ging over 6 apen in een hok.
In dat hok stond en hoge bar stoel met daarop bananen. Als een aap dan omhoog klom naar de bananen werd hij nat gegooit met koud water. Dit deden ze zo lang dat er geen van de apen meeer belangstelling had in de bananen. Ze haalden er toen 1 aap weg en zette er een ander voor terug. Deze nieuwe aap wilde de bananen pakken, maar werd door een andere aap weer terug getrokken. Elke keer haalden ze een aap weg en zette er weer een aap voor terug. Totdat er 6 andere apen in het hok zaten. Geen van de apen taalden naar de bananen. De reden wisten ze niet. Maar ze hadden van de andere apen geleert er niet aan te komen.

Met andere bewoording. Neem niet alles maar zo aan zonder dat je de reden weet.

Olgaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:17

Daar ben ik het mee eens, je moet zelf overdenken wat je wilt gaan doen en waarom (bij het werk) -> dus de achterliggende gedachte, zodat je weet waarmee je bezig bent. En de situatie vanuit het paard bekijken, waardoor je feedback krijgt op je eigen houding.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 22:24

josien schreef:
Sanne ik zie Voest en Parelli als mensen waar het meer om geld als om de paarden gaat. Emiel Voest vind ik dan niet zo erg. Ook omdat ik veel dingen van hem goed vind. Maar ik vind het gewoon jammer dat deze mensen echt om hun geld en om bekent te worden gaat.

Josien, ik weet niet of je de laatste tijd nog wel eens op de website van KFH hebt gekeken (is nu uit de lucht), maar als je ziet wat Klaus voor zijn cursussen durft te vragen, dan moet je toch ook wel gaan denken dat het om het geld gaat. Ongelofelijk, wat die man aan prijzen rekent . Rekenen kan hij op zijn berg nog heel goed.....

Olgaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:06

Het klopt ook wel dat klaus zich erg bewust is van zichzelf en dat vind ik net als bij de anderen jammer. Maar wat eerder al gezegd is hij doet het niet om de show en dat is wel weer positief aan hem. Hij denkt meer vanuit de paarden heb ik vind ik als de anderen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:27

o, is dat de reden. Hempfling vind ik dan dus veel erger. Die verheerlijkt zichzelf, ook in z'n video (is er een heel moeilijk paard, en dan gaat een leerling van hem er mee bezig, maar die stopt dan omdat het niet lukt en dan gaat "de meester" zich ermee bemoeien. Dat vind ik nou niet echt bevorderend voor je wil om het zelf te kunnen).
Ik vind juist aan parelli zo leuk dat hij niet zichzelf zo omhoog haalt. Hij laat juist de hele tijd andere mensen met hun paarden bezig, om te laten zien dat iedereen het kan.
Maar ze hebben allebei goede dingen. Bij hempfling vind ik vooral de nadruk op je eigen houding heel goed, maar het is gewoon niet volledig. Over angstige paarden (mijn grote probleem Haha! ) is het enige wat hij zegt: je moet het paard aan jou laten wennen, niet aan de enge dingen. Heel leuk, maar als je een totale paniekvogel hebt, kan je daar echt niets mee. Je moet wel iets meer technieken hebben, ook om jezelf aan te leren goed te reageren.
Parelli vind ik didactisch gewoon heel goed. Alles wordt uitgelegd op een manier die totaal niet aanvallend is, maar er wel voor zorgt dat je het uitvind hoe je het dan wel moet doen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 23:44

Sanne heb je zijn boek. Ben je daar van begin mee bezig geweest. Want als dat zo is. Dan had je de oplossing gehad van jouw paard.

Ik zeg niet dat Hempfling perfect is. Net als wij is hij een mens. Iedereen heeft weer goede maar slechte punten. Maar over het verheerlijken van hem zelf ben ik niet helemaal mee eens.

Die dag is niet door gegaan op de knhs als ik het goed heb. Wilde er zelf ook heen. Maar de prijs was gewoon weg te veel van het goede. Maar ja alles is duur tegenwoordig. Maar ik bedoel meer over spullen die Emiel en Parelli aanbieden als het geen wat je moet hebben om kans tot lukken te hebben. Dat vind ik gewoon klare onzin. Daarbij heb ik bij de levels en seven games ook twijfels.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:51

Josien, de demonstraties (want dat zijn het ook bij de methode Parelli als je ze weer eens op een snuffelavond tegenkomt) zijn een voorbeeld wat je met de methode Parelli allemaal kunt bereiken. De mensen die aan een demonstratie meedoen hebben ook jarenlang geoefend voordat ze zover waren, en zullen je zeer beslist niet willen overtuigen dat het allemaal in een uurtje lukt. Want het lukt niet in een uurtje. Jouw niet, Parelli niet, ook KFH niet.

Alle negatieve elementen die ik over Parelli en Voest hoor, is dat ze proberen een slaatje uit hun methode te slaan, dat ze (te)veel (is kennis die je voor de rest van je leven in huis hebt überhaupt wel te betalen?) geld laten betalen voor hun spullen, dat ze geld vragen voor de kennis de ze proberen door te geven. En in mijn ogen is daar niets mis mee. Voor kennis mag betaald worden. Jouw ouders hebben je ook naar een school gestuurd die zij in hun ogen goed vonden, hebben voor een vervolgopleiding betaald omdat dit in hun ogen kennis was voor de rest van jouw leven, en ze willen gewoon dat jij een zo goed mogelijke toekomst hebt. Kennis die jij opdoet, kan niemand je meer afpakken, je investeerd in jezelf. Ik hoor af en toe verhalen dat er weer een rijbroek, rijlaarzen, trailer enz is gekocht. We investeren allemaal in onze outfit, kopen een duur paard, betalen grif voor lessen, maar vinden een cursus voor een paar 100 Euro te duur? Wat denk je wat je schoolopleiding kost? En het is niet gezegd dat je na je schoolopleiding klaar bent voor het echte leven. Maar met een paar cursussen NH wel! De methode van Pat is niet uniek. Hij heeft lopen "lenen" waar hij kon, en steekt dat niet onder stoelen of banken. Wat Pat heeft ontwikkeld, is een duidelijk stappenplan waar iedereen mee uit de voeten kan. Maar waar hij mee te kampen kreeg, eigenlijk vanaf dag 1 dat hij met zijn systeem kwam, is dat mensen af gingen kijken, en gingen kopieren. Aangezien Pat leeft van de inkomsten van zijn systeem, kun je het hem niet kwalijk nemen dat hij daar tegenin gaat.

KFH heb ik eenmaal in levende lijve gezien, fluisterend op een stoel bij de Equitana in Duitsland, onmogelijk voor iemand om hem te verstaan. Voor iemand die communicatiewetenschappen heeft gestudeerd kan hij bijzonder slecht met mensen omgaan, en omgaan met mensen moet je nu eenmaal als je probeert iemand wat te leren. Heb je daar geen zin in, dan moet je het laten. En dat is uiteindelijk wat er ook gebeurt is. Als ik de verhalen hoor dat hij stopt omdat hij het niet aan kon zien dat iemand fouten maakt als hij zijn methode onder de knie probeert te krijgen, en ik hoor dat je "daar alleen maar je paard mee verpest"dan zakt daar mijn broek van af. Tel daar nog bij op dat hij bijzonder opvliegend is, zijn methode niet voor iedereen toegankelijk is, en ik persoonlijk weinig kan met een video met alleen maar etherisch gepingel en voor de rest een paar mooie dansende paarden, dan kun je wel raden dat ik het niet zo op KFH heb. En dat is dan nog voorzichtig uitgedrukt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 00:19

josien schreef:
Sanne heb je zijn boek. Ben je daar van begin mee bezig geweest. Want als dat zo is. Dan had je de oplossing gehad van jouw paard.

Ik zeg niet dat Hempfling perfect is. Net als wij is hij een mens. Iedereen heeft weer goede maar slechte punten. Maar over het verheerlijken van hem zelf ben ik niet helemaal mee eens.

Die dag is niet door gegaan op de knhs als ik het goed heb. Wilde er zelf ook heen. Maar de prijs was gewoon weg te veel van het goede. Maar ja alles is duur tegenwoordig. Maar ik bedoel meer over spullen die Emiel en Parelli aanbieden als het geen wat je moet hebben om kans tot lukken te hebben. Dat vind ik gewoon klare onzin. Daarbij heb ik bij de levels en seven games ook twijfels.

Ik ben met zijn boek bezig geweest, maar dat lukte niet echt (bijv die manier van leiden gebruik ik nog steeds). Zeker voor dat schrikkerige heb ik er niets aan gehad. daarbij werd ze strontchagarijnig van die picadero Verward
Ik ben het verder trouwens helemaal met cassidy eens.
ik ben het wel met je eens josien, dat je die spullen moet hebben om het goed te kunnen, een beetje onzinnig is. Het maakt het wel makkelijker, maar uiteindelijk zal het zonder ook kunnen.Seven games is de basis van parelli, en die levels, ja dat is gewoon niets voor jou, maar toch vind ik het wel slim gedaan. Net als in de gewone dressuur met b, l, m vinden mensen het leuk om iets bereikt te hebben, daarbij is het een systeem om mensen toe te laten voor een cursus (die dan niet boven je niveau kan zijn) of voor een instructeurscursus (hij zorgt voor instructeurs die het kunnen uitdragen, ook een slimme zet, want zo wordt het uitgebreid ipv iemand die alles alleen wil doen)