Paard buigt niet in op de volte?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:23

Ik zou het liever juist wel onder zadel oplossen dan aan de lijn.
nder zadel kun je nét iets gvoeliger reageren... met je hand, zit en beenhulpen, je kunt imo sneller reageren en makkelijker "doordrukken" of iets strenger inkomen indien nodig....maar dat is persoonlijk...

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 15:39

Hij is 8, ik heb hem sinds hij 3 is en hij heeft dit altijd al gedaan. Echter ben ik vorig jaar begonnen met serieuze dressuurtraining, daarvoor hebben we altijd lekker recreatief plezier gemaakt en maakte het nooit uit dat hij 'recht' de bocht om ging e.d.

De osteo enz. is inderdaad geweest vanwege dit 'probleem'.

Aan de hand wijkt hij super voor druk. Hij kent wijken aan de hand, schouder voor aan de hand e.d. onder het zadel reageert hij er echter nauwelijks op. In stilstand kan ik bijvoorbeeld, terwijl ik erop zit, wending om de voor- en achterhand probleemloos uitvoeren. Wanneer hij niet stilstaat reageert hij niet tot nauwelijks op been als ik hem probeer te laten wijken of om mijn been probeer te laten buigen.

Grappig dat je dat zegt van in stilstand het hoofd laten buigen, daar kwam ik gister ook op en dat heb ik een aantal keren met hem gedaan. Pas de 5e keer draaide hij goed mee, in plaats van of zijn rug of zijn nek vast te zetten en toen bleef hij ook soepel meedraaien.

Op het moment wordt er even aan de lijn gereden en niet los, iets oplossen met 'gewoon' rijden zal dus pas over een tijdje kunnen. 1 stap per keer inderdaad, ik wil hem niet overvragen.

darkadia

Re: Paard buigt niet in op de volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:11

Klinkt alsof je op de goede weg bent hoor, denk dat het gewoon wat meer tijd kost bij dit paard. Zeker omdat ie dus al enkele jaren gewend is aan dat het niet hoeft...en iets er 'uit' trainen is altijd lastiger dan iets nieuws aan leren. Als hij het aan de hand doet, kun je terwijl jij er zelf op zit die hulpen gebruiken in combinatie met de beenhulpen. Veel herhalen en elke goede poging belonen, zodat hij gaat begrijpen wat je bedoeld en natuurlijk ook soepelr wordt. Ik denk niet dat hij niet wil als ik het zo hoor, maar dat ie het gewoon moeilijk vind met iemand op zijn rug om de juiste balans te houden :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:55

ZoZenn schreef:
Hij is 8, ik heb hem sinds hij 3 is en hij heeft dit altijd al gedaan. Echter ben ik vorig jaar begonnen met serieuze dressuurtraining, daarvoor hebben we altijd lekker recreatief plezier gemaakt en maakte het nooit uit dat hij 'recht' de bocht om ging e.d.

De osteo enz. is inderdaad geweest vanwege dit 'probleem'.

Aan de hand wijkt hij super voor druk. Hij kent wijken aan de hand, schouder voor aan de hand e.d. onder het zadel reageert hij er echter nauwelijks op. In stilstand kan ik bijvoorbeeld, terwijl ik erop zit, wending om de voor- en achterhand probleemloos uitvoeren. Wanneer hij niet stilstaat reageert hij niet tot nauwelijks op been als ik hem probeer te laten wijken of om mijn been probeer te laten buigen.

Grappig dat je dat zegt van in stilstand het hoofd laten buigen, daar kwam ik gister ook op en dat heb ik een aantal keren met hem gedaan. Pas de 5e keer draaide hij goed mee, in plaats van of zijn rug of zijn nek vast te zetten en toen bleef hij ook soepel meedraaien.

Op het moment wordt er even aan de lijn gereden en niet los, iets oplossen met 'gewoon' rijden zal dus pas over een tijdje kunnen. 1 stap per keer inderdaad, ik wil hem niet overvragen.

http://www.bitmagazine.nl/artikelen/bet ... ltes/24655

Heeft de osteo iets kunnen vinden? Hoe ligt je zadel?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:08

ElCamino schreef:
Ik zou het liever juist wel onder zadel oplossen dan aan de lijn.
nder zadel kun je nét iets gvoeliger reageren... met je hand, zit en beenhulpen, je kunt imo sneller reageren en makkelijker "doordrukken" of iets strenger inkomen indien nodig....maar dat is persoonlijk...

Daar ben ik het niet mee eens. Je moet een verdomd goede ruiter zijn, wil je de (extreme) scheefheid van je paard goed kunnen corrigeren. De meesten zakken erin mee en dan kun je niet meer gevoelig reageren. Daarnaast vind ik doordrukken of strenger inkomen hier totaal niet aan de orde. Het gaat hier om iets wat het paard niet kan. Als iemand vindt dat jij de spagaat moet oefenen, dan gaat er toch ook niemand op je schouder drukken om net ietsje verder te gaan? Het paard moet het zelf doen, je kunt hem alleen begeleiden.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 16:53

De osteo heeft niets gevonden, ik heb echter niet het idee alsof zij een van de goede osteopaten is, hoewel ze wel veel goede recensies heeft. Van een stalgenoot heb ik over een goede fysio gehoord, misschien nodig ik die nog even uit. Zadel ligt goed, de zadelmaker komt eens in de zoveel tijd om te checken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:49

Weet niet welke osteo je had, maar k kan Heleen Slebos aanbevelen. Zij is zowel osteo als fysio, en doet ook dryneedling...Combineert dus technieken...Hoor veel positieve reacties over haar ook.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 18:12

Het moet wel 1 zijn die bij mijn paard in de buurt zit, anders worden de voorrijkosten te hoog. Toch bedankt!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:20

ZoZenn schreef:
Het moet wel 1 zijn die bij mijn paard in de buurt zit, anders worden de voorrijkosten te hoog. Toch bedankt!

Ik weet niet wat zij rekent, maar ze is ook geregeld met paarden op stap. Kunt altijd eens een mailtje sturen...wie weet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:37

Als je paard het ohz niet goed doet, kan je tussenkanaal van je zadel ook te smal zijn. Dan glijden je kussens tijdens de lengtebuiging óp de ruggewervels.