Join up zonder roundpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:05

Brendaaaa schreef:
Die link hoefde je me niet eens te sturen, die heb ik al heeeel lang geleden gelezen:-) Het is niet iets wat ik nu wil toepassen, ik heb een jaarling, maar dit kan over een tijdje wellicht nodig zijn. Daarom wil ik er nu vast alles over weten, incl. de door mij gestelde vraag. Ik draai inmiddels al een jaar of 30 mee in paardenland, en weet echt wel dat het niet de oplossing is in alle gevallen, maar ik vind het een boeiende materie, en er komt denk ik wel een moment dat ik dit wil gaan gebruiken bij mn paard. Ik ben al jaren bezig mezelf op alle vlakken ter verrijken, en dit hoort wel bij mijn way of thinking wat paarden betreft. Op dit moment heeft mijn veulen nog alle respect voor mij en ik hoor van een ieder dat hij al zo goed opgevoed is, maar ook dat heeft te maken met hoe ik heb geleerd met paarden om te gaan. Monty Robberts en Pat Parelli hebben mij heel veel geleerd in dat opzicht door alle materie die ik van hen heb gelezen en gezien.

Je hebt een jaarling/veulen en je denkt nu al dat je dat later misschien nodig is, maar hij is volgens anderen wel keurig opgevoed? Ik mis iets denk ik? Als je paardje in een fijne opfok staat, waarom zou je er dan nu al mee bezig zijn hoe je je paddock gaat aanpassen voor een eventuele round-up???

Science90

Re: Join up zonder roundpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 01:14

Ik ben gestopt met me zorgen maken over mensen die 'even' een join-up willen gaan doen.
De eerste huis-tuin-en-keuken paardenliefhebber die een join-up goed kan uitvoeren moet ik nog tegenkomen. Hoeveel meisjes van 10-12 jaar doen dit niet, omdat het zo mooi is in de boeken van Heartland? En ja, ik heb het zelf ook wel eens gedaan toen ik die leeftijd had. En het werkte, er kwam netjes een follow-up. Maar of dat paard nou mijn bedoeling van 'een betere band' heeft gesnapt of zich bedreigd heeft gevoeld? Ik denk het niet :+ Die vond de aandacht gewoon mooi en hoopte op een brokje uit een jaszak.

Ja, een join-up kan een mooi effect hebben als een professional als Monty Roberts het doet, iemand die jarenlang paarden heeft bestudeerd en aan de hand daarvan een methode heeft ontwikkeld die aansluit bij paardengedrag, maar voor 90% van de paardenhouders is dit begrip tussen mens en dier niet eens mogelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 08:52

Brendaaaa schreef:
Monty Robberts en Pat Parelli hebben mij heel veel geleerd in dat opzicht door alle materie die ik van hen heb gelezen en gezien.

Ik vraag me af of je echt begrepen hebt wat Parelli inhoudt als je na het doornemen van de materie van Parelli (en gezien je interesse in de theoretische kennis ga ik er van uit dat je alles hebt doorgenomen wat er ook maar van hem te lezen en te bekijken valt) nog steeds ook maar ergens overweegt om ook de Join Up volgens Roberts mee te willen nemen.

En nog iets: paarden hebben al die theorieboeken niet gelezen hoor. Dus kijk naar het paard, en leer daarop in te spelen.

Ik ben iig erg blij dat je nog even de tijd hebt om erover na te denken wat je uiteindelijk met je jaarling wilt gaan doen. Dertig jaar in de paarden zegt mij helemaal niets, de manier waarop je erin staat wel....en gezien je voorkeur voor Roberts heb je nog een heleboel te leren.

Voor jou een recent artikel over Monty Roberts, ik weet niet of je die al had gezien?

http://www.horses.nl/algemeen/vraagteke ... y-roberts/

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 10:05

Abiola schreef:
Brendaaaa schreef:
Die link hoefde je me niet eens te sturen, die heb ik al heeeel lang geleden gelezen:-) Het is niet iets wat ik nu wil toepassen, ik heb een jaarling, maar dit kan over een tijdje wellicht nodig zijn. Daarom wil ik er nu vast alles over weten, incl. de door mij gestelde vraag. Ik draai inmiddels al een jaar of 30 mee in paardenland, en weet echt wel dat het niet de oplossing is in alle gevallen, maar ik vind het een boeiende materie, en er komt denk ik wel een moment dat ik dit wil gaan gebruiken bij mn paard. Ik ben al jaren bezig mezelf op alle vlakken ter verrijken, en dit hoort wel bij mijn way of thinking wat paarden betreft. Op dit moment heeft mijn veulen nog alle respect voor mij en ik hoor van een ieder dat hij al zo goed opgevoed is, maar ook dat heeft te maken met hoe ik heb geleerd met paarden om te gaan. Monty Robberts en Pat Parelli hebben mij heel veel geleerd in dat opzicht door alle materie die ik van hen heb gelezen en gezien.

Je hebt een jaarling/veulen en je denkt nu al dat je dat later misschien nodig is, maar hij is volgens anderen wel keurig opgevoed? Ik mis iets denk ik? Als je paardje in een fijne opfok staat, waarom zou je er dan nu al mee bezig zijn hoe je je paddock gaat aanpassen voor een eventuele round-up???

Mijn paard staat NIET in een opfok. Hij staat in een leuke mini-kudde en is happy.
Daarbij denk ik graag vooruit, en sta ik niet stil in het mezelf ontwikkelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:07

Door vast te blijven houden aan de Methode Roberts (die in mijn ogen de Join Up is, en verder niets anders toevoegt dan wat ik bij anderen ook en zelfs beter kan vinden' ben je aan het stilstaan. Er is namelijk veel meer.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-11-14 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 10:08

demo_love schreef:
Ik ben gestopt met me zorgen maken over mensen die 'even' een join-up willen gaan doen.
De eerste huis-tuin-en-keuken paardenliefhebber die een join-up goed kan uitvoeren moet ik nog tegenkomen. Hoeveel meisjes van 10-12 jaar doen dit niet, omdat het zo mooi is in de boeken van Heartland? En ja, ik heb het zelf ook wel eens gedaan toen ik die leeftijd had. En het werkte, er kwam netjes een follow-up. Maar of dat paard nou mijn bedoeling van 'een betere band' heeft gesnapt of zich bedreigd heeft gevoeld? Ik denk het niet :+ Die vond de aandacht gewoon mooi en hoopte op een brokje uit een jaszak.

Ja, een join-up kan een mooi effect hebben als een professional als Monty Roberts het doet, iemand die jarenlang paarden heeft bestudeerd en aan de hand daarvan een methode heeft ontwikkeld die aansluit bij paardengedrag, maar voor 90% van de paardenhouders is dit begrip tussen mens en dier niet eens mogelijk.

Ik weet niet onder welke categorie je mij schaart, maar hoewel ik altijd recreant ben gebleven, ben iemand ie zich meer heeeft bezig gehouden met paardengedrag en omgang met paarden dan het gros van de paardenbezitters. Ook Monty en Pat hebben ZICHZELF ontwikkeld tot het niveau waar ze nu zijn beland, enz ijn hun manier van denken gaan verkopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:10

Monty heeft de methode gejat van zijn vader en heeft zich echt niet zelf ontwikkeld.

Parelli heeft het ook niet allemaal verzonnen, maar er een programma omheen gebouwd dat redelijke kans op succes geeft. En hij heeft dingen van heel veel horsemen gecombineerd. En is niet blijven steken in alleen de Join Up. Wat ik bij Roberts naast die Join Up kan vinden, vind ik elders, en veel beter.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 10:13

Cassidy schreef:
Brendaaaa schreef:
Monty Robberts en Pat Parelli hebben mij heel veel geleerd in dat opzicht door alle materie die ik van hen heb gelezen en gezien.

Ik vraag me af of je echt begrepen hebt wat Parelli inhoudt als je na het doornemen van de materie van Parelli (en gezien je interesse in de theoretische kennis ga ik er van uit dat je alles hebt doorgenomen wat er ook maar van hem te lezen en te bekijken valt) nog steeds ook maar ergens overweegt om ook de Join Up volgens Roberts mee te willen nemen.

En nog iets: paarden hebben al die theorieboeken niet gelezen hoor. Dus kijk naar het paard, en leer daarop in te spelen.

Ik ben iig erg blij dat je nog even de tijd hebt om erover na te denken wat je uiteindelijk met je jaarling wilt gaan doen. Dertig jaar in de paarden zegt mij helemaal niets, de manier waarop je erin staat wel....en gezien je voorkeur voor Roberts heb je nog een heleboel te leren.

Voor jou een recent artikel over Monty Roberts, ik weet niet of je die al had gezien?

http://www.horses.nl/algemeen/vraagteke ... y-roberts/

Ik vind jou nogal denegerend overkomen, wie ben JIJ dan precies mevrouw know-it-all? Ik kan over jou niets terugvinden, dus waar haal jij je 'kennis' vandaan? Ik heb nooit gezegd dat ik alleen maar bezig ben met Roberts of alleen maar met Parelli. Ik haal mijn kennis uit verschillende bronnen en eigen ervaringen met vele paarden in mn leven. Al wat mij aanspreekt pik ik eruit en pas ik toe. Dat kan de ene keer de circling game van parelli zijn en de andere keer de join-up van robberts en de andere keer klassieke dressuurmethoden.
Ik ben geen 'goeroe'-volger en ben al helemaal geen tiener-mutsje wat maar wat aanklooid, dus ik wens ook niet als zodanig aangesproken te worden door iemand die ik niet ken en die totaal niets van zichzelf laat zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:17

Een beetje van dit en een beetje van dat en niets helemaal is nu net waar ik iedere keer voor waarschuw. Maar never mind, je mag je eigen ontwikkelingsproces doorlopen, mag wat mij betreft het wiel voor de zoveelste keer uitvinden.

En mocht je nog willen weten wie Cassidy is, dan wil ik je uitnodigen om de topics eens te gaan bekijken die ik hier allemaal op Bokt hebt neergezet. Daar staat genoeg over me in. Geen zin in? Ook goed. Je kunt je tijd idd beter besteden aan het doornemen van allerlei theorien over paardenopvoeding, zolang het bij theorieen blijft is een paard er iig de dupe niet van.

Succes met je jaarling en veel wijsheid toegewenst bij het kiezen van een opleidingstraject.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:21

Djeezes wat een bende betweters hier weer zeg! :roll: Er zijn er een paar die hun roeping als predikant wel gemist hebben!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 10:21

Cassidy, ik kom je al jaren tegen in diverse onderwerpen, waarbij je slingert met opmerkingen en van alles aan kritiek, maar je vertelt helemaal NIETS over jezelf. Je hebt alles uit de boekjes, filmpjes etc. Wat voor ervaring heb je eigenlijk met échte paarden? Ik kan het nergens vinden. Maar goed, ik hoef geen modder te gooien. Inderdaad volg ik mijn eigen route, met inderdaad beetjes van dit, en beetjes van dat, en aangezien NIEMAND, ook de goeroes niet, een alles-in-1-oplossing heeft voor ELK paard, is er niets beters dan een beetje van dit en een beetje van dat. Zo denk ik erover.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:33

De meeste goeroes hebben een rugzak vol ervaring en manieren van aanpak waar ze uit kunnen putten. Als een manier niet werkt, gaan ze het volgende proberen. Zoals Buck Brannaman weleens heeft gezegd: When training horses, nothing is written in stone. Keep trying until you find something that works.

Echter hebben deze trainers wel de nodige kennis van zaken om te kunnen beoordelen wat ze weg kunnen laten, en wat ze nu net niet weg mogen laten. Ze weten wanneer ze op kunnen houden en wanneer ze door moeten zetten.

Bij Roberts kom ik iedere keer als start toch weer die Join Up tegen. De keren dat hij en volgers zoals AvdT beslissen om hem nu net niet mee te nemen, die zie je niet bij demonstraties.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:36

Om op je vraag antwoord te geven: ja in een vierkante ruimte kan dit ook. Persoonlijk vind ik het nog fijner ook.
Maar ik vind de methode van Emiel Voest fijner.. En de paarden waarmee ik tot nu toe "gewerkt" heb reageren daar heel fijn op. Heb zelfs met een paard de methode van emiel gebruikt, en dat was pas de 2e of 3e keer, maar parelli kon hij niks mee. Volgens iemand deed ik het verkeerd namelijk want het paard draaide "on respect vol" . Waarop ik zei dan laat maar zien. Ze heeft het paard geen stap kunnen laten verzetten zoals zij via de parelli had geleerd. Het paard blokkeerde volledig. Waarop ik de freestyle van emiel toe pas en het paard loopt als een zonnetje.
Zo ook met een jong uit de opfok getrokken paard. Parelli snapte zij geen zak van, maar via de freestyle niks aan de hand!
En Emiel doet ook nog veel meer andere modules. Heel leuk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:43

Natural Horsemanship is het leggen van een basis voor communicatie tussen mens en paard. Dat moeten zowel mens en paard leren. Wil je met een compleet groen paard aan de slag, zul je moeten inspelen op natuurlijke triggers, zoals idd het loswerken via Voest of de Join Up volgens Roberts.

Dat niet ieder paard wel vaart bij Parelli, zou dat aan de methode liggen of aan de beoefenaar ervan?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:47

Ik denk aan beide.. Of degene die de parelli uitvoerde kan dat absoluut niet. Ik heb haar verder nooit zien werken en mezelf nooit verdiept in parelli

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:49

kiwiwitje schreef:
Om op je vraag antwoord te geven: ja in een vierkante ruimte kan dit ook. Persoonlijk vind ik het nog fijner ook.
Maar ik vind de methode van Emiel Voest fijner.. En de paarden waarmee ik tot nu toe "gewerkt" heb reageren daar heel fijn op. Heb zelfs met een paard de methode van emiel gebruikt, en dat was pas de 2e of 3e keer, maar parelli kon hij niks mee. Volgens iemand deed ik het verkeerd namelijk want het paard draaide "on respect vol" . Waarop ik zei dan laat maar zien. Ze heeft het paard geen stap kunnen laten verzetten zoals zij via de parelli had geleerd. Het paard blokkeerde volledig. Waarop ik de freestyle van emiel toe pas en het paard loopt als een zonnetje.
Zo ook met een jong uit de opfok getrokken paard. Parelli snapte zij geen zak van, maar via de freestyle niks aan de hand!

Paard hoeft het ook niet te snappen hoor, is meer de mens die het 'door' moet hebben. Sommigen methoden sluiten nu eenmaal beter bij de ene mens aan dan bij de andere (en bij het paard natuurlijk, al denk ik toch dat het daar vooral door het uitoefenende 'baasje' ligt), niks mis mee toch. Om een methode af te schrijven omdat hij je niet ligt is misschien wat hard.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:49

Wees blij dat je een vierkante hebt! In een rond bakje word je gauw paranoia, ga zelf maar eens in een rond kantoor zitten. Ooit een heel artikel over gelezen, vierkant schijnt voor paarden ook veel relaxter te zijn.

En een paard wat jou begrijpt zoekt de hoeken niet op. Alles wat een paard 'verkeerd' doet ligt aan degene die ermee werkt.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 08-11-14 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:50

Ik denk niet dat het aan de methode heeft gelegen. Parelli is zo breed dat je genoeg handvatten krijgt om met iedere horsenality om te gaan. Als je de horsenality van het paard redelijk in kunt schatten kun je je aanpak daarop aanpassen en kun je in dat koppie komen. Om het dier uiteindelijk zover te krijgen dat het voor je WIL werken, en niet voor je MOET werken. En dan krijg je net dat stukje meer.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-11-14 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:09

Ik geef heel eerlijk toe dat ik mij nooit heb verdiept in parelli.
1 omdat freestyle mij goed af gaat
2 omdat de mensen die ik het heb zien doen met een longeerzweep gaan staan zwiepen omdat ze dat zo geleerd zouden hebben. Vervolgens zet ieder paard het op een rennen. Naar mijn idee doen deze mensen het niet goed want dat zal vast de bedoeling niet zijn. en daardoor toch een "voorgevoel" ofzoiets heb..
Maar misschien als ik me zou verdiepen en het dus goed aan zou leren dan zou het zomaar hardstikke logies en handig kunnen zijn..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:14

Parelli is logisch en handig, je kunt er zelfs Olympisch ruiter mee worden als je dat zou willen. De discipline die je rijdt maakt verder helemaal niet uit. Om het topic verder niet te vervuilen heb ik je een PB gestuurd met links naar een interview met Parelli, waarin hij zijn filosofie in omgang met paarden uitlegd, en waar ook korte stukjes uit de trainings DVD's instaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:50

Ts, goed dat je je wat hebt ingelezen in deze materie. Dat komt toch iets minder onkundig over ;)
Omdat je er veel mee bezig bent wil ik je de tip geven om vanuit je eigen gevoel een band met een paard op te bouwen, zonder de boekjes en theorie. Zelf heb ik nooit iets gelezen over welke goeroe dan ook, maar grondwerken gaat mij inmiddels ook goed af en ik gebruik het veel, ook in mijn lessen. Het leren lezen van een paard doe je beter door het te proberen, dan door theorie te lezen. Dmv te gaan spelen met je paard, bijv in de paddock, leer je heel veel over je eigen lichaamstaal. Hoe reageert mijn paard, moet ik groot zijn in de beweging of klein. Je paard geeft wel aan wanneer het anders moet, en dat zijn de beste leermeesters :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 11:52

kiwiwitje schreef:

Hoewel ik de naam uiteraard ken, heb ik weinig kennis van Voest en zijn methodes. Heb je misschien een leuke link om eens door te speuren?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:02

Op YouTube is heel veel van Emiel te vinden.