Beginnen met Hempfling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Beginnen met Hempfling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:04

@Hevonen, doordat je de tijd hebt geinvesteerd is je pony je gaan vertrouwen. Het maakt niet uit welke methode je had gevolgd. Ik ben er niet van overtuigd dat het de methode Hempfling is geweest die de pony heeft doen veranderen. Met alleen leidoefeningen kom je namelijk niet waar jij uiteindelijk uitgekomen bent. Dus Hempfling in deze op een voetstuk zetten...mag van mij hoor, maar verdient hij niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:10

Wanneer is de laatste keer dat jij daadwerkelijk met Hempfling gewerkt hebt? Je kent hem blijkbaar erg goed als je op zo een manier een mening over hem gevormd hebt...

Met alleen leidoefeningen kun je wel degelijk zo ver komen. Uiteindelijk gaat het om intentie, duidelijkheid en vertrouwen. En dat kun je desnoods alleen maar op je hoofd bewerkstelligen. Whatever works for you.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:21

Volgens mij zeggen we hetzelfde....maar laat ook maar.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:49

Ook ik heb goede ervaringen met Hemfling.
Ik kon goed uit de voeten met zijn eerste boek (Natuurlijk paardrijden).
Heb het echt van kaft tot kaft gelezen en toe kunnen passen met prima resultaten.
Hier en daar een beetje zweverig maar daar kon ik best omheen lezen. :j

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:09

Mooi, ik denk dat iedereen die de intentie heeft om paardvriendelijk te gaan werken, op de goede weg is, laten met z'n allen blij zijn dat dat er steeds meer zijn, we dus met z'n allen de wereld een beetje beter maken.

Melinda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 06:09

Freya6 schreef:
Mooi, ik denk dat iedereen die de intentie heeft om paardvriendelijk te gaan werken, op de goede weg is, laten met z'n allen blij zijn dat dat er steeds meer zijn, we dus met z'n allen de wereld een beetje beter maken.

Precies! Dat is dus wat ik wilde bereiken. Ik krijg vaak tips van je moet streng zijn, maar sat vind ik echt te hard voor zon klein shetje die nooit manieren heeft geleerd. Hij snapt niet wat ik van hem wil omdat het altijd goed werd gekeurd.
Ik wil het dus graag op de natuurlijke manier oplossen. Met welk systeem dan ook. (Ik maak er uiteindelijk meestal toch mn eigen systeem van met stukjes dit stukjes dat. Gwen waar de pony op reageert)

Maar ik zie de gemixte ideeen en meningen.

Ik ga toch maar dat boek terugvragen en miss kn ik dan mijn eigen mening vormen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:47

De grootste fout die je als mens in omgang kunt maken is dat je menselijke gevoelens in een dier gaat projecteren. Het is echt niet te hard als je duidelijk grenzen aangeeft, ook al heeft een paard ze in het verleden nooit gehad. Paarden zijn echt niet achterlijk, maken gebruik van de ruimte die je ze geeft. Als jij de grenzen niet aan kunt geven en leider kunt zijn, gaan ze het zelf invullen, en dat gaat heel gevaarlijk worden. Soms moet je gewoon een keer hard inkomen om door te dringen. Hoeft echt maar een keer. A horse knows exactly what happens before what happens happens.

En naast het bovestaande gezegde zijn er nog meer die je bij verschillende NH-ers tegen gaat komen. Een daarvan is:

Be as gentle as possible but as firm as necessary.

Succes met je zoektocht. Risico bij "een beetje van dit en een beetje van dat en niets helemaal" is dat je de essentie gaat missen waar bepaalde oefeningen over gaan. Met name in Parelli zit er een reden waarom de volgorde van oefeningen in het programma zit. Jij hebt leren kruipen voordat je hebt leren lopen, je hebt leren lopen voordat je hebt leren rennen, en je hebt leren rennen voordat je hebt leren fietsen. Begin bij het begin. Hoe simpel en banaal het ook lijkt, en hoe makkelijk en onzinnig je de oefeningen ook vindt. Het doet wat met jou en het doet iets met het paard waardoor de rest aansluitend veel makkelijker gaat.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:05

Cassidy, dat is ook zo bij Hempfling. Sommige oefeningen lijken echt te simpel. Doe ze vooral en kijk heel goed naar de reactie van je paard. Eigenlijk draait het allemaal om communicatie en respect.

Daarnaast denk ik dat het aanpassen van de oefeningen aan jezelf of de situatie niet erg is, als je maar goed de essentie in het oog houdt en consequent bent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:19

Risico bij toepassingen en aanpassen voor jezelf is dat je dingen weg gaat laten die nu net essentieel zijn voor het hele resultaat dat je voor ogen hebt.

IK ben van mening dat je een programma tot op de letter op zijn minst een keer moet hebben doorlopen, voordat je aanpassingen gaat doen. Het is net als het bakken van een appeltaart, laat de appelen weg of vervang ze voor wat anders en er komt van alles uitrollen, maar het gaat geen appeltaart meer zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:22

Caira schreef:
je hebt pb

Jammer dat je dit niet in het topic wil uitleggen. Ik ben ook wel benieuwd naar jouw antwoord hierover.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:39

Jullie hebben het over een programma die je kan volgen. Zou ik mogen weten waar die staat? Ik wil me namelijk ook verdiepen in parelli kan alleen die site vinden. (Engels niet perfect, kan er wel uitkomen) en dat van een half jaar leiden zou ik mogen weten hoe precies? Had je paard nooit een dag rust?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:45

Parelli heeft een Nederlandse website, daar vind je ook namen van Nederlandse instructeurs.

http://www.parelli.nl/NL/homepage.php

Parelli is in essentie een thuisstudieprogramma, waar je DVD pakketten voor kunt kopen. Maar als je dat niet wilt, is er ook instructie aan huis te krijgen, of je gaat naar een locatie toe waar les gegeven wordt.

Parelli heeft een Youtube kanaal dat Parelli Tube heet.

http://www.youtube.com/channel/UCZnaM6MmlfN9hEv4Rog7y1w

Er is ook een site die heet Parelli Connect.

https://www.parelliconnect.com/#/

Die is niet gratis maar daar staan bijv. de oude pakketten op.

En hier wat interviews met hem waarin hij praat over de verschillende niveaus en zijn visie op de manier van aanpak met paarden

Cassidy schreef:

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:01

Ik vind zelf parelli ook ene hele fijne en duidelijke manier. Werk er dan ook al een aantal jaar mee ondertussen en de paarden zijn allemaal gigantisch veranderd (in positieve zin!)
Hempfling heb ik wel naar gekeken, maar ik vond het te vaag en ik wilde wel graag les wat moeilijk/niet te vinden was.

Een aanvulling op wat Cassidy allemaal al gegeven heeft:
http://www.humphreydirks.com/nederlands/7_games.htm de 7 games uitgelegd in het Nederlands.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:06

Mochten er nog mensen zijn die interesse hebben in wat Hempfling vroeger allemaal heeft uitgespookt:

http://www.4pawsnet.de/sekten-esoterik_hempfling.html

Iemand die een Sekte opstart, mensen financieel heeft geruineerd, vrouwen het bed in heeft gepraat en heeft bezwangerd, paarden gebruikt om tot "God" te komen....daar blijf ik het liefste heel ver bij vandaan, ook al is het in boekvorm. Maakt niet uit hoe goed hij met paarden om kan gaan, hij is tussendoor serieus de weg kwijt geweest. Ik wil persoonlijk nog een beetje respect hebben voor iemand die mij wat wil leren. Sorry, my bad.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:23

O serieus cassidy, ik mag toch hopen dat we het niet op die manier gaan spelen, want dan moet ik mijn NH-horror kabinet ook weer open gaan trekken en ik dacht dat we dat stadium gehad hadden.

Elk mens en elk paard is anders, dus elke combinatie heeft een andere aanpak nodig. Ik vind het een zegen dat ik bij veel methodes kan kijken en daar uit kan plukken wat op dat moment het fijnste werkt. Uiteindelijk draait het allemaal om communicatie, en bovenal open en eerlijke communicatie. En we mogen allemaal fouten maken en weer verder leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:54

We mogen allemaal fouten maken en verder leren. Echter - als ik kinderen zou hebben - zou ik niet in de klas willen hebben van een leraar die bewezen pedofiel is, zou de persoon dan ook niet in de straat of in de buurt willen hebben wonen waar ik woon. Ook al heeft de persoon gezeten en geboet voor zijn daad. Sommige fouten zijn niet goed te praten.

Ik kijk uit naar het NH horrorkabinet dat je open zou willen trekken. Ik hoop dat het andere filmpjes zijn dan Parelli's Catwalk en Linda Parelli's stukje uit de opleidingsvideo die al zo vaak Bokt hebben gehaald. En dan graag publiekelijk en via Bokt. Kunnen ook de jeugdige Bokkers die nog niet verder zijn gekomen dan KFH's "Dansen met paarden" ervan leren. Want het stadium dat er altijd mensen zijn die ergens aan gaan beginnen en niet de kennis en ervaring hebben die degenen hebben die ze zijn voorgegaan, gaan we nooit passeren. Je kunt wel roepen dat iedereen zijn eigen weg mag vinden, maar tot op zeker hoogte vind ik dat je mag begeleiden en bijsturen. Ook al is het via een forum als Bokt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:25

Je kunt mensen niet via een forum tot daden dwingen. Raad en het goede voorbeeld geven kan natuurlijk altijd. Maar dan is het belangrijk dat degene die raad geeft ten aller tijden een open blik en communicatie houdt. Niet verblind door welke tunnelvisie dan ook. Het is van achter een computer altijd makkelijk om commentaar te leveren, maar het is moeilijker om open te blijven staan voor het commentaar van anderen. Ik hoor vaak dat mensen niets meer op bokt durven te zetten omdat ze bang zijn voor hen die het hardste schreeuwen maar het minste luisteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:35

Je kunt mensen ook niet via een forum dwingen om te luisteren.

Wat betreft die tunnelvisie: op het moment dat men zelf allerlei zijwegen heeft bewandeld, ervaringen heeft opgedaan, ben ik van mening dat je je adviezen door mag geven. Onder andere over wat in jouw ogen werkt en wat niet werkt. Het wiel hoeft echt niet iedere keer voor de zoveelste keer uitgevonden te worden, je kunt bouwen op de basiskennis van mensen die je zijn voorgegaan. Is dat tunnelvisie? In mijn ogen niet.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:44

Poeh..hier heeft de TS wat aan..... Iedereen mag een methode kiezen waar je je goed bij voelt en die past bij jou en je paard in de situatie. Je mag ook uit diverse methodes je eigen ding destillleren. Je mag ook je eigen methode maken. Waar het om gaat is, dat je vooral je gezonde verstand gebruikt en geen menselijke emoties op een paard projecteert. En dan: Rust- Leiderschap- Non focus- Vertrouwen.
Wees bereid je paard te bestuderen en veel te lezen van grote paardenmensen.