[AR] Mendurance met Shetlander, hoe het beste trainen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: Mendurance met Shetlander, hoe het beste trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:20

kan best kloppen heb 2 dagen ohz met tum gereden en met mijn andere shet 2 dagen voor de sulky.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:24

Ik zag dit topic en moest het natuurlijk even doornemen :)

Ik heb genoeg tips om een goede training op te bouwen, misschien handig als je me een PB stuurt en je vragen daarin stelt? Bekijk ook eens het nieuwe huiskamer topic over de mendurance, hier heb ik een interessant linkje bij geplaatst over trainingen.

De endurance trainingen zijn prima toepasbaar op de mendurance. Sterker nog ik heb de clinics gevolgd van de endurance vereniging om toe te passen in de mendurance en dat heeft prima gewerkt. Maar je moet je training wel aanpassen aan het startniveau van je pony.

Ik ben het er mee eens dat een kleine pony het kan uitlopen, ik vind persoonlijk alleen wel dat je goed moet kijken naar de mogelijkheden van je pony en eerlijk moet zijn tegen jezelf over zijn basis conditie waar iedereen het dan over heeft.

Het uitgangspunt van Tonkie Collee (inspanningsfysiologe en bekend in de Endurance wereld) is dat je tien procent per training verhoogd in je tijdsduur. Dit heeft periodieke training.

Stel je voor dat je in week 1 start met 60 minuten draven op een constant tempo (nooit tempo omhoog gooien als je de afstand nog niet aan kunt). Dan verhoog je de minuten met 10 procent, dit is dus in week 2 70 minuten draven. In week 3 draaf je 80 minuten. Maar in die drie weken heb je niet alleen een dag duurtraining, je hebt ook een aantal dagen dressuur training aan de longe, voor de wagen of je neemt je pony mee als je gaat fietsen.

In week vier geef je je pony 72 uur rust in de weide, in deze tijd hersteld je pony van de afgelopen drie weken.

Daarna start je de cyclus opnieuw en begin je waar je gebleven bent, dit was dus 80 minuten draven op constant tempo. Daarna weer met tien procent verhogen, week 2 wordt dan 90 minuten en week drie 100 minuten. Ook weer aanvullen met dressuurmatige trainingen etc etc.

Wij hebben deze training zo aangepakt om de pony's de tijd te geven hun conditie te vergroten en niet overtraind te raken. Voor ons heeft het heel goed gewerkt om de impuls netjes uit te kunnen rijden. Klasse 1 is vaak dezelfde afstand maar daar rijdt je voor winstpunten.

Op een gegeven moment heb je zo'n lange training dat het geen doen meer is om een periodieke training aan te houden. Wij zijn toen overgestapt op blokweken.

Inmiddels zijn we zo ver dat we naar de klasse 3 mogen gaan. Hier ga ik me nu ook weer wat verder over inlezen en alles uitzoeken.

Je zult merken dat iedereen een eigen wijze heeft van trainen, ik vind het zelf prettig om een goede achtergrond te weten van de wijze waarop ik bezig ben met de pony's. Er zijn ook mensen die de wedstrijdafstand over een aantal ritten per week verdelen, ook dit kan goed werken. Het is maar net wat je zelf het beste bij de pony vindt passen en wat het beste werkt.

Maar zorg vooral voor afwisseling in je trainingen. Je kunt als de conditie beter is ook gaan trainen op een hogere snelheid maar je neemt een kortere afstand. Je kunt galoptrainingen inbouwen en neem je pony vooral zoveel mogelijk mee naar andere gebieden, dat houdt het koppie frisser.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:33

Ik rijd met een tweespan grote shetlanders. We rijden in het seizoen 2 tot 3 keer per maand menritten van 30-45km per rit.
We draven vrij veel, maar uiteraard krijgen ze ook stap stukken om uit te rusten. Ze zijn altijd nog fit als we terug zijn.
ik train 2 tot 3 keer per week. ( Ik rijd sinds dit jaar alles met hoefschoenen)
ik zou komend jaar ook graag eens een mendurance rijden om te kijken of dit iets voor ons is.
alleen jammer dat de meeste mendurance ritten voor ons redelijk ver weg zijn. Woon in midden limburg.