[AR] Mentuigje shetlander, wat doe ik verkeerd?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rossfechten

Re: Mentuigje shetlander, wat doe ik verkeerd?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:14

Ik denk dat het lamoen goed genoeg is, vooral als de pony nog wat afvalt, met een sulky wil je toch niet snel en veel wenden, dan is er veel meer ruimte nodig. Gewoon met bochten de tijd nemen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:15

Even aanpassen en lekker verder gaan met mennen, sommige mensen vergeten dat ze zelf zo ook ooit begonnen zijn...van je fouten leer je :)

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:35

Letsdunit schreef:
Even aanpassen en lekker verder gaan met mennen, sommige mensen vergeten dat ze zelf zo ook ooit begonnen zijn...van je fouten leer je :)

Op deze momenten mis ik de like knop ! :)

Niet iedereen heeft het geld en/of de mogelijkheid om overal direct iemand bij te gaan zoeken. Ik ben degene die haar toekomstige weidemaatje moet en ik was hierbij. We beseffen maar al te goed dat er iets niet goed zat bij het tuig en daarom dit topic. We hebben dit tuig en de sulky sinds deze week en op dit moment zoeken we contact met degene van wie we het tuig hebben i.v.m. de buitensingel :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:36

Als de broek in het juiste gat zit, komt de wagen ook al een heel stuk terug, dan eindigd het lamoen ongeveer tussen het schoftje en de boeg van de pony, dat zal al wat schelen.
Ook wat minder buik zal wel schelen ;)

Verder denk ik wel dat je hoofdstel wat aan de grote kant is aangezien alles op het kortste gaatje zit, misschien kan je die een maat kleiner krijgen zodat er nog wat te verstellen is.

Misschien moet je ook z'n manen even een beetje vlechten ofzo, ik denk dat dat wat fijner zit :)

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:39

Afbeelding

dit is hetzelfde tuig, maar dan op mijn pony. Nog niet helemaal goed versteld etc. Mij is verteld dat het borststuk niet uitmaakt als die wat te lang is, want dat is in dit geval wel duidelijk. Klopt dat ?

de broek is inmiddels al gaatjes rijker zodat die goed zit.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:42

xMayo schreef:
[ Afbeelding ]

dit is hetzelfde tuig, maar dan op mijn pony. Nog niet helemaal goed versteld etc. Mij is verteld dat het borststuk niet uitmaakt als die wat te lang is, want dat is in dit geval wel duidelijk. Klopt dat ?

de broek is inmiddels al gaatjes rijker zodat die goed zit.

Dat het borsttuig wat lang is maakt volgens mij niet zoveel uit. Ik zou het eerste riempje van de broek (vanaf het schoftje) wat langer maken want die zit juist te kort. De tweede riem van de broek zou ik dan weer een gaatje korter maken.

En Ts, vergeet voortaan geen cap op te doen en een zweep mee te nemen (die is onmisbaar) ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:44

Voor deze pony is het tuig wel een beetje groot :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:47

nee deze pony past het tuig niet.
de broek is veel te groot en zou heel erg ver naar voren moeten komen te liggen om daadwerkelijk te remmen.
Hij ''verzuipt'' erin.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:50

Word nog een duur grapje dan, we hadden de mogelijkheid om te gaan mennen doordat we bij elkaar gaan staan. Zo konden we de kosten delen. Maar zal nu dan toch opzoek moeten naar een kleiner tuigje... :/

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:02

xMayo schreef:
Word nog een duur grapje dan, we hadden de mogelijkheid om te gaan mennen doordat we bij elkaar gaan staan. Zo konden we de kosten delen. Maar zal nu dan toch opzoek moeten naar een kleiner tuigje... :/

Ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen hoe groot het is...

Tja, mennen is nou eenmaal een heel duur grapje. Maar ook een heel erg gevaarlijk grapje bij niet goed passend tuig en wagen...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:03

Of een losse broek ergens kopen. Veel mensen mennen ook zonder broek maar dan moet je al een geremde wagen hebben en het tuig goed op orde hebben.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:05

Daarom, ik wil wel sowieso dat het goed past. Tegen die tijd dat Fleur naar haar nieuwe stekkie gaat ga ik het tuig nog eens bij haar om doen en dan wel alles qua maat aanpassen. Dit was meer voor even gauw kijken toen we het tuig gehaald hadden en dus nog helemaal in de wolken.

Mocht de buitensingel gewoon echt ontbreken en we de vorige eigenaar hier niet over te spreken krijgen houd het met dit tuig sowieso al gauw op.

Overal waar het kon zijn nog wat gaatjes bij gemaakt. Als ze hem weer om heeft zal ik nog wel eens een foto maken, kijken of het ermee door kan of dat het onverantwoord is. Mocht dat zo zijn ga ik opzoek naar ander tuig voor haar :)

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:05

Losse onderdelen, zou dat niet lastig worden met deze kleur? We weten niet van welk merk etc. het is.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:07

Dat uitstekende dingetje op het bijna uiteinde van je lamoen moet toch achter je lichtogen en niet ervoor? Of heb ik het nou fout? :=
Laatst bijgewerkt door ierusju op 27-09-14 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:12

ierusju schreef:
Dat uitstekende dingetje op het bijna uiteinde van je lamoen moet toch voor je lichtogen en niet erachter? Of heb ik het nou fout? :=

Nee, "dat uitstekende dingetje" zorgt ervoor dat het lamoen niet te ver doorschiet :j

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:14

Maar dan zit ie nu toch verkeerd?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:15

ierusju schreef:

(Sorry, ik had je verkeerd begrepen) dan zit 'ie inderdaad niet goed nu

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:17

Sardis schreef:
ierusju schreef:

(Sorry, ik had je verkeerd begrepen) dan zit 'ie inderdaad niet goed nu

Ja zie nu ook dat ik het een beetje raar heb uitgelegd :+

Even bij gewerkt }:0

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:42

Dit lijkt mij het bertha tuig ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:05

Sardis schreef:
ierusju schreef:
Dat uitstekende dingetje op het bijna uiteinde van je lamoen moet toch voor je lichtogen en niet erachter? Of heb ik het nou fout? :=

Nee, "dat uitstekende dingetje" zorgt ervoor dat het lamoen niet te ver doorschiet :j

Ik zou hem er niet voor doen, dan hangt je wagen op 5cm zonder een "rem" dat hij er uit schiet.
Dus gewoon achter het dingetje vast maken, ik denk dat hij meer is om te zorgen dat hij er niet uit schuift.
Je broek houd in principe je wagen tegen (mits goed op maat uiteraard)

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:07

Ik wilde net zeggen, het is toch onmogelijk om de sulky vóór dat laatste oogje te hangen? Er is daar haast geen ruimte meer

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:26

xMayo schreef:
Ik wilde net zeggen, het is toch onmogelijk om de sulky vóór dat laatste oogje te hangen? Er is daar haast geen ruimte meer

Maar daar is het nou juist wél voor bedoelt. Hoewel ik het in dit geval misschien niet zou doen, gezien deze kar een recht lamoen heeft.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:34

Ik ben vandaag met een vriendin wezen mennen en daar zit hij indd voor het laatste oogje

Afbeelding

Maar die heeft wel veel meer ruimte en is ook recht :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:04

Misschien heeft er nog wel een oogje op gezeten maar dan iets meer naar achter, dan kan je je lichtogen/brancardbeugels hier tussen vastmaken. Hij kan dan niet naar voren en niet naar achter schuiven.

Zelf vind ik dit wel een apart geplaatst oogje :+

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:22

Bubbleee schreef:
Ik weet nu wat er mist, dát moest ik nog net even weten, bij mijn vorige tuig zat dat wel goed, maar heb het nu over het hoofd gekeken..
Voor degene die gereageerd hebben met tips zoals voor de broek, dankjewel, is weer een leerpuntje voor mij maar het is nu ook duidelijk waarom :)

Hier leer ik ook veel van. Mijn men-shet had een goed passend tuigje, maar nu ik met een andere pony aan de gang wil weet ik weer waar ik op moet letten :D