[AR] mentuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: mentuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:39

Ik heb nu de Eurotech enkelspan gekocht. Lijkt idd wat stug, ben benieuwd. Hiervoor Zilco's gehad, lekker licht en soepel!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:54

Ik heb even eurotech gehad voor enkelspan, vond voornamelijk de lichtogen te stug. Maar ik heb toen setje zilco lichtogen gekocht, die zijn dunner en heel soepel.
Verder had ik er geen last van maar alleen die lichtogen haha

Veel plezier met je nieuwe tuig Anke!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:02

Ik heb een zilco hoofdstel en sinds kort webtech van ideal. Voorheen leer gehad maar ik en schoonmaken gaan niet samen. Het webtech is mss niet zo mooi als meer maar wel ontzettend praktisch. Ik men vrij weinig vandaar dat ik ook niet de prijs over had voor een zilco, want dat is ook erg mooi spul

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:40

Maartje1990 schreef:
Shenavillie dat is echt niet waar hoor. Misschien als je een tuig koopt met de kwaliteit van een kartonnen doos maar de ideal tuigen zijn echt wel van degelijke kwaliteit. Mijn webtech heb ik dus tweedehands en gebruik ik ondertussen al een aantal jaar

Dan ben ik oprecht blij voor je dat je hiermee mazzel hebt gehad. Je weet niet hoe je voorganger met het tuig is omgesprongen (ongeacht Ideal of ander merk). Wij werken in het bedrijf met Ideal tuigen en die gaan net zo goed stuk op bepaalde plaatsen (vaak bij de ophanging van het borsttuig en de broek bij intensief gebruik in combinatie met trekpaarden). Waarschijnlijk is het tuig dat jij hebt gekocht niet zo intensief gebruikt en dan heb je geluk. Het kan nooit kwaad om tweedehands tuig te controleren. Liever een keer teveel gekeken, dan achteraf met een groot probleem zitten (en dan is goedkoop uiteindelijk duurkoop). ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:12

Ik ben het nog steeds met je oneens. Ik heb meerdere tweedehands tuigen van ideal. Ideal is van dusdanige kwaliteit dat je er vrij zeker van kunt zijn dat deze nog steeds kwalitatief goed zijn ook als ze al intensiever zijn gebruikt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:12

Je mag het oneens met me zijn, dat is je goed recht, maar je mag ook wel een keer bij ons in het Koetshuis komen kijken naar de vele (alleen maar Ideal) tuigen die inmiddels niet meer origineel zijn omdat er al diverse malen wat vervangen moest worden. Ideal is voor ons het enige merk dat geschikt is gebleken voor bijna dagelijks gebruik bij trekpaarden (en dan niet een uurtje of 2, maar zo'n 6,5 uur per dag - inclusief heen- en terugrijden naar de standplaats en het Koetshuis). Dat tuig wordt ook nog eens na elk gebruik schoongemaakt met een sopje van groene zeep. Het leer gaat op den duur op de zwakkere punten inscheuren en ook de strengen zijn na een half jaar echt wel aan vervanging toe. Zelfs die waar webbing in verwerkt zit. Een collega van mij had onlangs dat het borsttuig op de knieën hing, omdat de ophanging tussen het boegstuk en het stuk van de manenkam was doorgescheurd tussen de de stiksels bij het boegstuk. Maar nogmaals, wij werken met trekpaarden en niet alleen maar een uurtje per dag. Het hangt dus sterk af van wat het gebruiksdoel is en hoe iemand met het tuig omgaat. Het is dus geen welles-nietes kwestie, maar puur een advies naar TS om niet zomaar klakkeloos een tweedehands tuig aan te schaffen zonder het eerst goed gecontroleerd te hebben. Er zijn genoeg mensen die helaas een kat in de zak hebben gekocht. Ideal is absoluut een topmerk, maar niet onverwoestbaar. ;)

Toevoeging: met een beetje geluk gaat een tuig ongeveer 2 jaar mee in ons bedrijf.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:52

Shenaville, kunnen jullie dan niet beter een duurder tuig kopen dan ideal? Eentje van nog betere kwaliteit. Zal uiteindelijk goedkoper zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:14

Dat zou inderdaad mooi zijn, echter mijn baas moet dan voor 11 paarden een (duur) nieuw tuig aanschaffen en dat is nogal een investering. Ideal is tot nu toe voor "ons" het beste tuig gebleken, vooral omdat je makkelijk losse onderdelen kunt bijbestellen. De stalhulp is ook erg handig met een one-stitcher, dus losse draden zijn makkelijk zelf te fixen. We hebben in de afgelopen jaren nog wel eens wat anders geprobeerd, maar kwamen toch steeds weer op Ideal uit. Je moet ook bedenken dat het geen super winstgevend bedrijf is (paardenhouderij is nu eenmaal duur), dus een nieuw tuig is ook niet zo 1,2,3 op te hoesten. Gelukkig zijn er ook een paar tuigen die wat langer meegaan, maar dat is meestal bij de oudere paarden die niet zo vaak meer ingezet worden. ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:40

Ik heb ook nog een leren ideal marathontuig tweespan maat pony. Deze is in prima staat, ga ik binnenkort te koop zetten omdat ik geen tweespan meer ga rijden. (maar heel ff gedaan).
Dat is dan ook een tweedehandstuig, amper gebruikt, nieuw kost zoiets 1200,- Niet iedereen is bereid om dat bedrag uit te geven, tweedehands kun je dan voor een lager bedrag, toch goede kwaliteit krijgen dat nog jaren mee kan bij goed onderhoud.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:43

Ik heb een Ideal Leathertech combinatie tuig en ben er super blij. Service vanuit Ideal is ook fijn :)

Fijn tuig, lekker soepel en mooie kwaliteit.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:06

Hier 3 ideal tuigen.
1 Leren marathontuig voor mijn mini shet past perfect. De kunstof paste hij niet netjes. Vond te grof.

Voor mijn welshje een lichter bruin Ideal tuig voor op wedstrijd.
En voor training, les etc heb ik de eurotech. Ik heb mijn eurotech nu 3 jaar en in het begin was hij stroef maar nu niet meer. Vind het zeer fijne tuigen. Als ik hem ff afspoel is hij weer als nieuw ook.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:28

Interessant topic, ik volg even.

Ik heb nu een leren merkloos tuig, niks mis mee maar erg zwaar.
Ik betrap mezelf regelmatig op het feit dat het meteen in de kast verdwijnt na het rijden, in plaats van elke keer even een doekje er over.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Zilco Zgb tuig. Volgende maand bij Paard&Koets ook maar eens gaan kijken bij allerlei merken tuig.
In de tussentijd blijf ik hier alle ervaringen volgen, zowel positief als negatief.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:55

Ik heb zelf Ideal kunstof. Het nylon vind ik niet erg mooi, maar het is licht en makkelijk en aangezien ik alleen maar thuis rij en geen wedstrijden ben ik er verder tevreden over. :)

blitz84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 12:41

Vind het nog steeds interessant om te lezen over de meningen. Ik ben bang dat de kunstof niet geschikt is. Bang dat het stuk gaat. Dat zal groten deels wel tussen me oren zitten.
Ik wil er vooral mee de bossen in gaan. Ik ga binnen kort eens langs een aantal zaken om me nog meer ifo op te doen zodat ik van het voorjaar mijn nieuwe tuig kan kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:56

Ik heb een Arden tuig. Kunststof dus. Het bevalt me prima. Na gebruik even afspoelen en klaar.

Ik begrijp niet zo goed hoe je erbij komt dat kunststof sneller breekt dan leer. Wat maakt dat je dat denkt?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:12

Leer rekt en kan gaan scheuren wanneer het uitgedroogd raatk. Kunstof rekt niet mee en kan alleen los op de naden ik ben dus ook benieuwd naar je mening. :)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:09

in een goed kunstof tuig zit nylon in verwerkt. daardoor is het bijna onbreekbaar.
ben met een zilco- (kunstof) tuig eens met koets en paard overhoop gegaan. burry scheef en wagen beschadigd, maar helemaal niks kapot aan het tuig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:01

Juist super stevig!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:03

Ik heb een tuig van Co Pater. Hij is ook dealer van Ideal. Hij maakt zelf tuigen van kuststof, stoten zijn wel van leer. Zeer sterk, niet duur (ik betaalde in 1998 voor een maat Cob 450,-) en precies op maat voor jouw paard (natuurlijk wel verstelbaar). Als je in Noord-Holland of Friesland woont zeker een aanrader!

Baps123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:22

Ik heb nog een lederen Ideal Luxe Marathon tuig maat cob en full te koop. Beide tuigen zijn alleen een keer gepast, dus nog helemaal nieuw. Ik had het plan mijn paard en pony te beleren voor de kar, maar door omstandigheden zal daar voorlopig niks van komen. Het tuig staat op marktplaats te koop voor € 498,00. De nieuwprijs was ruim € 700,00. Dus misschien is het iets voor je!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:16

blitz84 schreef:
Vind het nog steeds interessant om te lezen over de meningen. Ik ben bang dat de kunstof niet geschikt is. Bang dat het stuk gaat. Dat zal groten deels wel tussen me oren zitten.
Ik wil er vooral mee de bossen in gaan. Ik ga binnen kort eens langs een aantal zaken om me nog meer ifo op te doen zodat ik van het voorjaar mijn nieuwe tuig kan kopen

Het voordeel van leer is dat je het kunt repareren als er onverhoopt iets los of zelfs stuk gaat. Je kunt makkelijk een deel ervan vervangen. Bij kunststof tuigen is dat niet mogelijk: stuk is stuk, niet te repareren. Je zult vaak een groter deel van het tuig opnieuw moeten aanschaffen.
Voorts hangt het van het paard af (en je ambities) of kunststof tuig een keuze is of juist niet. Wij hebben op het werk kunststof tuig getest en waren binnen twee weken helemaal klaar met dit spul. We zijn snel weer terug gegaan naar lederen tuigen. Wij werken zelf met trekpaarden en daar is het zeker niet geschikt voor. Zelfs het kunststof rekt uit (in de winter is het kneppelhard en zomers rekt het extra uit door de warmte) en gaat snel stuk. Nogmaals, dat is in het geval van trekpaarden zo. Met lichtere paarden is dit probleem minder en zijn de ervaringen ook anders. Ook kunststof tuig moet je onderhouden: na elke keer dat je gereden hebt, zul je toch het zand en zweet eraf moeten halen om irritatie een volgende keer te voorkomen. ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:34

Wil je echt super sterk gaan moet je voor een tuig van Co Pater gaan.

Voor mijn shetten is de eurotech van ideal mooi zat, en mooier dan de tuigen van Co. Voor enkelspan(voor mn sulky) heb ik die nu, 2span wil ik nog. Voor enkelspan voir mn marathon wagen en tandem heb ik tuigen door Co gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:57

Shenavallie schreef:
blitz84 schreef:

Het voordeel van leer is dat je het kunt repareren als er onverhoopt iets los of zelfs stuk gaat. Je kunt makkelijk een deel ervan vervangen. Bij kunststof tuigen is dat niet mogelijk: stuk is stuk, niet te repareren. Je zult vaak een groter deel van het tuig opnieuw moeten aanschaffen.
Voorts hangt het van het paard af (en je ambities) of kunststof tuig een keuze is of juist niet. Wij hebben op het werk kunststof tuig getest en waren binnen twee weken helemaal klaar met dit spul. We zijn snel weer terug gegaan naar lederen tuigen. Wij werken zelf met trekpaarden en daar is het zeker niet geschikt voor. Zelfs het kunststof rekt uit (in de winter is het kneppelhard en zomers rekt het extra uit door de warmte) en gaat snel stuk. Nogmaals, dat is in het geval van trekpaarden zo. Met lichtere paarden is dit probleem minder en zijn de ervaringen ook anders. Ook kunststof tuig moet je onderhouden: na elke keer dat je gereden hebt, zul je toch het zand en zweet eraf moeten halen om irritatie een volgende keer te voorkomen. ;)

Ik ben benieuwd welk merk tuig je hebt geprobeerd. Ik heb zelf die ervaring namelijk helemaal niet en ik heb er ook nooit klachten over gehoord van mede-menners die kunststof tuigen (Zilco, Arden) gebruiken. Nooit iets gehoord over hard in de winter of te rekbaar in de zomer, terwijl je dat met "gewone" paarden net zo hard zou verwachten. En van niemand nog gehoord dat het stuk ging.
Edit: vroeg me nog af welk onderdeel bij jullie stuk is gegaan.

Ik heb het mijne gekocht bij de Lemerij en gevraagd wat te doen als het kapot gaat. Dan kan het gerepareerd worden. Dan ben je het wel eventjes kwijt, maar dat geldt voor een leren tuig natuurlijk net zo hard. Het is alleen nog nooit kapot gegaan, dus hoe dat in de praktijk gaat weet ik niet.

Ben wel benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn met kunststof tuig. Is het wel eens kapot gegaan? En zo ja, hoe is dat toen opgelost?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:39

Ik heb zeker geen ervaring mee dat het hard is in de winter en rekbaar in de zomer :?
Heb tijd terug wel ongeluk gehad en enige wat kapot was was klein oppervlakkig stukje op streng en beide borsttuigen de ringen losgetrokken maar nog wel aan het borsttuig. Stonden er verbaasd van hoe sterk het tuig dan wel is.

Kunsstof kan gewoon gerepareerd worden door een goede tuigmaker. :j

Als ik leren tuig had gehad had ik een heel nieuw tuig kunnen kopen, dan was alles geknapt.

Ik zou ook leren tuig eerder gebruiken voor dressuur, en de kunststof tuigen voor marathons.
Met buitenritten probeer ik ook mn leren tuig niet te pakken, het verschil tussen gelijk een tuig invetten of even een borsteltje aan de binnenkant erover.. Ben niet zo'n in vet liefhebber, daarom leren tuig puur voor dressuur/vaardigheid wedstrijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:43

Ik vind mn leren tuigen echt ellende. Ik vind het echt rotwerk om het schoon te maken en dan in te vetten. Dus ik heb liever webtech van ideal of kunststof gewoon zoveel makkelijker in onderhoud en naar mijn idee net zo stevig als het niet steviger is