Bitloos, waar te beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Bitloos, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 13:55

Het is eigenlijk gewoon een kwestie van doen en uitproberen. Ik rij mijn paarden inmiddels al weer bijna 7 jaar uitsluitend bitloos en ben heel blij dat ik de overstap heb gemaakt.

Ik heb verschillende optomingen geprobeerd maar mijn paarden reageren het beste op het kaakgekruiste systeem. Het is daarbij wel belangrijk dat je een goed passend hoofdstel hebt, zodat de ringetjes die aan de zijkant van de neusriem daadwerkelijk aan de zijkant zitten en niet richting de onderkant van het hoofd, zoals hierboven al werd aangehaald. Ik rij overigens voornamelijk dressuurmatig.

Jierda ik ben het dan ook zeker met Snadrem eens, dat het kaakgekruiste systeem juist heel prettig is bij dressuurmatig rijden. Ik merk duidelijk verschil met dit hoofdstel ten opzichte van een sidepull, kaptoom of kingekruist.

kimevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:00

Volgens mij hoef je er niet direct les mee te nemen, zeker niet als je niet echt serieus rijdt. Ik heb nu wel les maar om de simpele reden dat ik nog te manege achtig reed om een vijfjarige fatsoenlijk door te rijden. desondanks gaat het nu super en ook nog bitloos. ik heb ook wel eens een touwhalster geprobeerd maar daar reageerde mijn paard niet zo geweldig op, bij haar kwamen de hulpen daarbij ook niet goed binnen en daarom werd ze een beetje boos :=
Dus nu ik de rest zo lees zou ik als ik jou was gewoon een side-pull kopen. Ik heb mijn hoofdstel bij http://www.horsetopshop.com gekocht. Daar heb je veel aanbod in bitloze hoofdstellen in verschillende prijsklasses en sommige hoofdstellen bieden ook de mogelijkheid om evt. nog een bit eraan te zetten voor als je dat soms nog zou willen.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:02

Daan_Ordeal schreef:
Jierda ik ben het dan ook zeker met Snadrem eens, dat het kaakgekruiste systeem juist heel prettig is bij dressuurmatig rijden. Ik merk duidelijk verschil met dit hoofdstel ten opzichte van een sidepull, kaptoom of kingekruist.

Ik zei dat *kin*gekruist niet goed werkte voor stelling vragen. Kaakgekruist kun je voor alles goed gebruiken, daar ben ik met de mijne ook mee begonnen voor dressuur en dat werkte prima, maar ik heb gemerkt dat ik met sidepull of kaptoom fijner contact heb en kleinere hulpen kan geven. Mijn paard werd ook steeds lichter aan de hulpen dus het beetje meer 'power' dat kaakgekruist geeft werd bij ons eerder een nadeel dan een voordeel.. Behalve voor buitenrijden dus.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:06

Oh excuus, niet goed gelezen!

Zo zie je maar weer dat het per paard verschillend is, mijn paard dat ik een paar jaar geleden nog intensief trainde was juist lichter op kaakgekruist dan kingekruist. Het is echt een kwestie van uitproberen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:52

Voordat ik begon met bitloos rijden had ik al een Rambo Micklem Multi Bridle. Met dit hoofdstel kan je met bit rijden maar ook op 3 manieren bitloos.

Zomaar voor de gein een keer geprobeerd bitloos te rijden, maar dat ging zo goed dat ik daarbij gebleven ben. Heb alle manieren van het hoofdstel uitgeprobeerd, en heb tevens met een stalhalster gereden.
Het stalhalster voldeed prima, alleen zat het redelijk los om het paardenhoofd. Tevens vond ik de gespen van het halster pijnlijk dicht bij de jukbeenderen liggen. Het halster was bewegelijk met rijden. Maar mijn paard deed het er eigenlijk prima op.
Ik vind het belangrijk dat er zo min mogelijk verstoring is in communicatie. Dus geen hoofdstel wat draait of verplaatst of te los zit. De Micklem sluit mooi aan om het paardenhoofd, ligt stil, draait niet, ook niet als ik het gewoon aanleg ipv strak vastmaak.
De sidepull blijkt voor ons het beste te werken. Merk de minste verstoring in communicatie.
Ik heb ook nog een touwhalster geprobeerd, maar dit was echt onduidelijk voor mijn paard.

Belangrijk is om te onderzoeken wat voor jou en je paard het beste werkt. Als ik jou was zou ik gewoon met een stalhalster beginnen.
Mocht je geld hebben om te investeren in een Micklem, dan heb je het voordeel dat je drie manieren kan uitproberen.

Veel succes met de start van bitloos rijden :)

Floorschell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:27

Als je kijkt op www.paardnatuurlijk.nl kun je een onderzoek vinden met de werking van de verschillende bitloze hoofdstellen. De bosal zou het beste moeten werken en het meest precies. Hij werkt niet in op de neus maar op de kaak. Maar bosal is erg duur reken daar rustig 350 voor. Beste alternatief is dan het touwhalster. Als je paard heeft leren wijken voor druk is dat zeker een plus.
Je moet het maar is bekijken ze hebben alles getest op een schuimpaard zodat je goed kan zien hoe elk hoofdstel inwerkt. Sidepul werkt vooral in op de neus dan is de low sidpul beter waar de ringen lager zitten. Kun je al vanaf 65 eur. Bestellen XD.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:45

Floorschell schreef:
Als je kijkt op http://www.paardnatuurlijk.nl kun je een onderzoek vinden met de werking van de verschillende bitloze hoofdstellen. De bosal zou het beste moeten werken en het meest precies. Hij werkt niet in op de neus maar op de kaak. Maar bosal is erg duur reken daar rustig 350 voor. Beste alternatief is dan het touwhalster. Als je paard heeft leren wijken voor druk is dat zeker een plus.
Je moet het maar is bekijken ze hebben alles getest op een schuimpaard zodat je goed kan zien hoe elk hoofdstel inwerkt. Sidepul werkt vooral in op de neus dan is de low sidpul beter waar de ringen lager zitten. Kun je al vanaf 65 eur. Bestellen XD.

Dit onderzoek heb ik lang geleden ook gelezen, maar daar houden ze dus geen rekening met de anatomie van het paard. Het hoofdstel is immers om het hoofd te bewegen, dan wordt het dus best wel moeilijk als je hoofdstel het verkeerde deel laat bewegen. Hoe duidelijk dat ook mag zijn als je het op een stuk schuim legt.. Plus de grote individuele verschillen in wat een paard als 'duidelijk' ervaart.

Floorschell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:05

Er staat ook in het artikel dat je met het rijden afspraken hebt met je paard. Als jij hem op een bepaalde manier hebt leren reager zal hij dat ook doen.Een bitloos hoofdstel dat op de kaken in werkt is iets heel nieuws het kost wat meer tijd voor jij en je paard het door hebben. Ik moest er mee om leren gaan. Maar je paard moest eerst ook wennen aan het bit. Als je zonder veel moeite wilt weg rijden is het handiger om ies te proberen wat bekend is voor je paard.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:15

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 12:54

Bedankt voor de linkjes, dat is ook nog wel een idee inderdaad!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 17:14

Even een inimini-update! Mijn zus en ik willen inderdaad permicavallo erbij gaan halen voor een probeerconsult. Helaas zit zij op kamers dus het is nog even kijken wanneer we dat precies gaan doen, maar het ligt wel op de planning :)