Path of the horse...Welke trainingsmethode wordt gebruikt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:54

Ik kan je niet direct helpen met welke trainingsmethoden gebruikt worden in de film.

Ik denk dat Terra Natura je wel aanspreekt. http://www.terranatura.nl
Hier wat filmpje van Jesse Stubbe (van TN) met haar paard: https://www.youtube.com/watch?v=AsBjn8Teypg Op youtube staan nog 2 filmpjes.

Als je wilt kan ik je via PB nog wat foto's sturen om je een beeld te geven van het opleiden van mijn pony door een instructrice van TN.

pleiada

Re: Path of the horse...Welke trainingsmethode wordt gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:01

Stina herberg werkt ook via de carolyn resnick methode, zoek die maar eens op op YouTube zijn erg mooie filmjes en leerzaam..Na het kijken van the path of the horse ben ik echt veel meer gaan doen via die methode en caroline Rider is ook iemand waar ik veel van leer op het moment. .

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:08

Azmay schreef:
Ik vraag me af wat een instructeur mij zou kunnen leren eigenlijk wat ik niet door observeren kan leren, zonder geforceerd te werken ook nog. Mijn merrie is nogal een eigenwijs geval zo nu en dan.

Een instructeur kan je begeleiden in de dingen die je van jezelf niet ziet, waardoor je leerproces meer verdiept kan worden en je voor je paard helderder zal zijn in de signalen die je afgeeft.
Ik heb dingen geleerd dankzij een instructeur waar ik zelf nooit achter had kunnen komen, ook niet door heel veel te oefenen. Dat ik mijn paard tempowisselingen met grondwerk kan laten maken, simpelweg door de grote van mijn bekkenbeweging te varieren, had ik nooit zelf kunnen leren zonder de begeleiding van mijn instructrice.
Ik vind het erg fijn dat iemand mij kan wijzen op mijn minder sterke kanten. Voor het paard is dat ook veel beter, want die krijgt meteen een heldere boodschap, zonder dat je paard tussen de "foute" hulpen moet gaan uitzoeken wat je bedoelt.
Ik denk dat iedereen kan verbeteren en daar heb je soms de hulp van een buitenstaander voor nodig.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 23:07

Pleiada en akadheda! Bedankt! Weer mooie tips om me jn te verdiepen!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:35

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 17:14

Tnks!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:09

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:15

Tsja ik heb hem nooit in het echt gezien, wel heb ik les van 1 van zijn leerlingen en dat is absoluut magisch

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:27

De website bestaat niet meer, maar de tekst heb ik ooit eens gequote in een topic, vandaar dat de tekst nog wel beschikbaar is :j

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:01

Mooie documentaire, iets om aan over na te denken. (En ermee aan de slag te gaan..)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:13

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:49

Parelli of de normale NH stromingen zijn een héle andere insteek dan wat er in dit filmpje voorbij komt. De kern van wat er in dit filmpje gebeurd kan Mark Rashid volgens mij het best verwoorden: passief leiderschap. Een paard dat vrijwillig volgt omdat de mens zo'n uitstraling heeft dat die als veilige plek gezien wordt. 'Quiet confidence' noem ik het zelf. Als je gaat kijken naar echt goede paardentrainers met gevoel, hebben die allemaal zo'n bepaalde houding waar het paard simpelweg naar lijkt te luisteren. Dit is niet echt iets wat je aan kunt leren maar wat je in jezelf moet vinden. Ik weet hoe het voelt maar ook voor mij is het moeilijk om elke keer weer deze houding aan te nemen. MAAR, als je dat eenmaal te pakken hebt dan kun je met elke mogelijke methode mooie dingen voor elkaar krijgen. Een methode is dus niet het antwoord. Daarom vind ik Mark Rashid heel goed, die heeft geen methode maar enkel een idee dat hij heel mooi overbrengt (:

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 13:23

Ben ik met je eens Jierda! Parelli heb ik ooit gedaan maar gaf me niet dat prachtige gelijkwaardige gevoel wat ik in de dvd mag aanschouwen! Mag ik vragen op welke manier jij met paarden bezig bent? Qua les e.d?

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:30

Ik heb 6 jaar mijn eigen paard gehad, ik recht van de manege af, en nog eens een paard wat niks gezien had in zijn leven. Als ik iets wilde bereiken moest ik mijn eigen weg vinden, en dat betekende ook stoppen met de dressuurles die ik in het begin kreeg en waar we beiden niet blij van werden. Na een tijdje raakte hij kreupel door een trap en moest ik ook iets anders met hem gaan doen dan rijden. Noodgedwongen geleerd dus en het meeste zelf uitgevonden.. Ik heb veel fouten gemaakt met hem, wij waren geen makkelijke combinatie samen en dat teamgevoel heeft wel enkele jaren geduurd. Wat wij konden doen samen (hij is nu met pensioen ivm artrose en aanhoudende kreupelheid) zag er niet uit als veel maar was een heleboel stappen omhoog van waar we begonnen. Les heb ik dus nooit gehad en die 'momenten' heb ik nog niet elke dag of direct met elk paard maar het idee heb ik intussen wel begrepen. Denk dus niet dat ik je echt verder kan helpen ;)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:33

Ik denk ook dat het niet echt om een "trainingsmethode" hoeft te gaan.
Maar meer om een manier van omgang met je paard waarbij wederzijds respect en vertrouwen belangrijke waarden zijn.

En dan kun je een band met je paard opbouwen en gaat het niet om "trucjes".

Als je geïnteresseerd bent in een gelijkwaardige relatie kun je ook eens bij Learning Horse kijken. Dat is het tegenover gestelde van een praktische trainings opleiding maar je leert er wel nadenken over (omgang met) paarden, en over jezelf.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:43

Ik heb de docu bekeken en ik denk dat als je dit graag wilt dan je dan op zoek moet gaan naar iemand die iets spiritueels met paarden doet. Dat is een beetje de overeenkomst die ik zie tussen de verschillende mensen in de docu, mensen die graag een diepere betekenis in alles zoeken.

Nog een overeenkomst die ik zie is dat er vooral naar lichaamsgebruik wordt gekeken. Hier kan je ook lessen voor volgen zonder paard: denk yoga, tai chi, etc, om meer te leren over houding, gebruik van je lijf, coördinatie, ademhaling, rust etc.

Ik denk dat deze manier van "leren" heel erg moeilijk is en dat weinig mensen echt iets bereiken op deze manier met hun eigen paard. Het risico is dat je heel lekker bij je paard gaat zitten, helemaal zen :D. Alleen op het moment dat je iets wilt of iets vraagt, dat dan alles uit elkaar valt.
Hoe je het ook wend of keert, ook wat deze mensen doen is gewoon gebaseerd op simpele leerprincipes (positieve en/of negatieve reinforcement). Ze zien het zelf misschien niet zo en doen onbewust allerlei dingen goed, waardoor er een gewenst resultaat ontstaat. Dat maakt het wel moeilijk om iets aan iemand anders aan te leren.

WildWings schreef:
Parelli is overigens qua persoon/methode, mijn inziens, wel echt wel zo'n beetje het tegenovergestelde van wat in deze docu wordt beschreven en laten zien overigens. Vraag me dan af of je met zo'n antwoord de docu wel gezien (of begrepen) hebt.

Een ander manier van leren is op een gestructureerde manier "doen". Dit is waar parelli onder valt. Daar is het de bedoeling dat je door het doorlopen van bepaalde oefeningen in een bepaalde volgorde vanzelf feel en timing krijgt. Eerst begin je groot en onhandig en dat ga je later allemaal verfijnen, waardoor je met een volgend paard op een heel andere, verfijndere manier kan beginnen. Je moet hier denken aan een level 4 niveau parelli, dan begin je pas een beetje de feel te krijgen waar deze docu naar verwijst.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:35

sanne83 schreef:
Een ander manier van leren is op een gestructureerde manier "doen". Dit is waar parelli onder valt. Daar is het de bedoeling dat je door het doorlopen van bepaalde oefeningen in een bepaalde volgorde vanzelf feel en timing krijgt. Eerst begin je groot en onhandig en dat ga je later allemaal verfijnen, waardoor je met een volgend paard op een heel andere, verfijndere manier kan beginnen. Je moet hier denken aan een level 4 niveau parelli, dan begin je pas een beetje de feel te krijgen waar deze docu naar verwijst.

Dat is volgens mij niet waar het om gaat. Niet het doen, maar de manier waarop gedaan wordt. Ik train ook gewoon met negatieve bekrachtiging en ik ben ook wel eens streng, maar ik hoef me daar niet zo aan vast te houden als bij Parelli gedaan wordt. Parelli is en blijft cowboy horsemanship - er moet resultaat verkregen worden en de gevoelens van het paard vinden we minder belangrijk. En ja, de vier fases werken daarvoor, maar je hebt bij een enigszins gevoelig paardje in 3 seconden je paard over de zeik omdat ie zich kapot geschrokken is van je fase 4. En dan heb ik het nog niet eens over het 'desensibiliseren' oftewel hoe ze ermee om gaan als hij dan echt bang is.. Slecht uitgevoerde Parelli doet: of paard zich af laten sluiten (learned helplessness), of paard doodsbang maken voor mensen, of paard zo ver krijgen dat hij gaat protesteren terug gaat vechten. Paarden trainen moet je leren en dat is niet blind een schema volgen. En dát is waarin de mensen in de docu ver boven Parelli staan. Ik ken genoeg mensen die van zichzelf al meer 'paardengevoel' hebben en Parelli gebruiken ipv blind toepassen en daar mooie resultaten mee kunnen bereiken.. maar er zijn er ook genoeg die het niet kunnen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:45

Ik kijk zelf liever naar overeenkomsten :) Slechte voorbeelden zijn overal.
Als ik even heel goed door het hele spirituele gebeuren van de docu (daar kan ik echt slecht tegen := ) heen kijk, dan zie ik niets wat mij nou nieuw lijkt of wat alleen bij deze mensen te vinden is.

In deze docu zijn hele verschillende types te zien. De vraag is dus, waar is TS precies naar op zoek?
Wil ze graag werken in vrijheid? Wil ze graag aan lichaamsbewustzijn/gebruik werken? Wil ze les van iemand die op een "spirituele" manier dingen uitlegt?

Een lesprogramma is er om mensen te helpen zich te ontwikkelen tot een einddoel. Die weg ziet er nooit uit zoals het eindproduct. Als je leert dansen, sta je ook eerst tien keer op iemands tenen. Langzaam maar zeker wordt je beter en gaat alles soepeler en verfijnder. Naar mijn idee kan je niet verwachten dat je zonder kunde en kennis iemand de "houding" aanleert van een horseman. Dat gaat langzaam, met vallen en opstaan en naar mijn idee, vooral oefenen. In het begin ziet het er niet uit en ben je misschien veel te hard of veel te zacht of trek je per ongeluk een keer te hard, maak je een keer een verkeerde inschatting waardoor het helemaal mis gaat. Dat is deel van een leerproces.

De "state of mind" die in deze docu naar voren wordt gebracht, kan je jezelf, naar mijn idee, niet zomaar aanmeten. Die moet je ontwikkelen door constant heel, heel bewust met je training bezig te zijn.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:33

sanne83 schreef:
. Die weg ziet er nooit uit zoals het eindproduct. Als je leert dansen, sta je ook eerst tien keer op iemands tenen. Langzaam maar zeker wordt je beter en gaat alles soepeler en verfijnder. Naar mijn idee kan je niet verwachten dat je zonder kunde en kennis iemand de "houding" aanleert van een horseman. Dat gaat langzaam, met vallen en opstaan en naar mijn idee, vooral oefenen.De "state of mind" die in deze docu naar voren wordt gebracht, kan je jezelf, naar mijn idee, niet zomaar aanmeten. Die moet je ontwikkelen door constant heel, heel bewust met je training bezig te zijn.

Helemaal mee eens. Het is echt een weg van persoonlijke ontwikkeling!
Weten en doorvoelen wat je verbeterpunten zijn, wat je sterke punten zijn. Durven zien waar je als persoon de fout ingaat waarom je paard iets anders doet dan wat je verwacht.
Leren stil te worden van binnen als je met paarden aan het werk gaat.
Ik ben twee jaar geleden begonnen en ik merk hoeveel groei me dit gebracht heeft, hoe het contact met mijn paarden zo mooi en dichtbij geworden is, maar ik ben nog lang niet uitgeleerd. Het kost tijd en geduld maar tegelijkertijd is het enorm genieten.
En het valt me steeds weer op dat een paard vanzelf mee gaat in de groei van "zijn " mens. De paarden kunnen het wel, wij mensen moeten leren aan te sluiten bij hun wereld.
En dit klinkt dan waarschijnlijk weer zo zweverig, maar dat is het juist niet. Het is zo aards als de pest.

Van belang TS is inderdaad dat je weet wat je wil. En daar vervolgens de juiste personen bij zoeken om je te begeleiden.
Ik ben erg blij met de begeleiding die ik krijg van Terra Natura. Hun visie sluit aan bij mijn visie.
Zo zal er voor iedereen iets te vinden zijn.

Heb je naar aanleiding van alle tips in dit topic al iets gevonden wat jou ligt?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:18

Helemaal mee eens!
De eerste keer dat ik de DVD van Carolyn Resnick keek dacht ik ook 'ooooh mijn God, dit is ECHT niks voor mij" :)) . Toch ben ik me er (vanwege de problemen waar ik tegenaan liep met 1 van mijn paarden) verder in gaan verdiepen en kwam ik er achter dat het helemaal niet zo zweverig is als het lijkt. Je verplaatst je meer in hoe paarden in de wereld staan en werkt vanuit die gedachte met je eigen paard(en) en hun eigen karaktertrekken. Daar kun je geen stappenplan aan hangen en dat maakt het op het oog misschien wat vaag. En ja, je moet bereid zijn om kritisch naar jezelf te kijken en dat is niet altijd even makkelijk :P

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 17:30

Akecheta wat jij omschrijft is precies de reden dat ik er mee verder wil! Maakt me niet uit welke noemer er aan hangt. Er zit diepgang achter en betekenis. Daar hou ik juist weer wel van!