ligt het aan mij of ?? (draver omscholen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

Re: ligt het aan mij of ?? (draver omscholen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:19

mischien dat vrijheidsdressuur kan helpen om je paard wat soepelder te krijgen . Of veel rekken en strekken, volte verkleinen en vergroten.
mijn paard vond linksom ook erg moeilijk om mee te buigen. Het liefst keek ze de andere kant op. Als tip heb ik toen van mijn instructeur gekregen dat ik geen hele of halve voltes moet rijden maar mischien 1/8e voltes of zelfs kleiner. (ik bedoel dat je dan niet ver moet draaien dat je helemaal de vlote rijd maar gewoon een klein stukje van een volte.) Als je paard dat snapt, de volte steeds iets ``langer`` maken.
mischien helpt dit , succes !

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:54

Ik betaal voor mijn verzorgpony ook de osteo, IK wil er op zitten dus IK zorg dat álles (osteo, zadel, hoeven, tanden) in orde is. Voor de eigenaar is het slechts een weide paard.

Ook een draver.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:25

anitamarleen schreef:
mischien dat vrijheidsdressuur kan helpen om je paard wat soepelder te krijgen . Of veel rekken en strekken, volte verkleinen en vergroten.
mijn paard vond linksom ook erg moeilijk om mee te buigen. Het liefst keek ze de andere kant op. Als tip heb ik toen van mijn instructeur gekregen dat ik geen hele of halve voltes moet rijden maar mischien 1/8e voltes of zelfs kleiner. (ik bedoel dat je dan niet ver moet draaien dat je helemaal de vlote rijd maar gewoon een klein stukje van een volte.) Als je paard dat snapt, de volte steeds iets ``langer`` maken.
mischien helpt dit , succes !

En dan is het nog maar de vraag of je paard de buiging op een corecte manier maakt of alsnog van alles forceerd om onder het moeilijke werk uit te komen. Ik zou hier echt niet zelf mee gaan klooien, maar een goede instructeur zoeken die jullie stapje voor stapje verder helpt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:27

Inderdaad jellebie. Die van mij loopt vreselijk op de linkerschouder (en dus scheef), plaatje lijkt zo te kloppen maar doet het absoluut niet, ook niet met die kop naar links.

Zoek dus echt iemand die GOED is, niet iemand die 'wel even les kan geven', dat is leuk, bij een recht paard en een goed rijdende ruiter maar niet bij een scheef paard.

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 18:57

Ik heb vandaag weer gereden en gelogeerd. Met grote verbazing liep hij niet echt scheef meer. En zelfs de stelling en buiging wat hij eerst niet deet ging echt heel goed. Misschien komt het ook omdat ik hem half uur gelongeerd heb (paardje 6 weke stil gestaan had weer lekker energie) en op zn moeilijke kant veel stelling vragen (ik longeer niet met bijzet of weet ik t allemaa) benieuwd hoe hij overmorgen is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:08

Als je paard 'been' nog niet snapt, kan je bijna ( of zeg maar gewoon niet...) , werken aan een paard recht maken onder het zadel. Je kan dan dus in principe alleen maar hulpen geven met je teugels? Dan kan je nooit het in twee sporen lopen( voor loopt in een ander spoor dan achter) veranderen...

Dat is dus het eerste punt waar je aan moet werken, vergeet alle andere dingen, dan ben je al bij punt 100, terwijl een paard been laten snappen natuurlijk echt basis werk is. Dit is naar mijn mening een probleem wat veel voor komt bij dravers, omdat ze zo makkelijk zadelmak te maken zijn en teugelhulpen natuurlijk snel snappen. Dan vergeet je been erbij in te brengen.

Ga aan de hand werken met wijken voor druk, leer hem dus aan de hand te buigen.

Daarnaast kun je hem onder het zadel heel veel helpen met je gewicht, combineer beenhulpen met gewichtsverplaatsing en dan gaan ze dat combineren, dan kan je later de gewichtsverplaatsing weg laten. Dit moet je eigenlijk in samenwerking met een instructeur doen, een draver omscholen is niet moeilijk, als je iemand hebt die je helpt op de juiste momenten :)

Daarnaast, hoe lang longeer en rijd je? Je hebt hem een half uur aan de longe gehad en daarna nog gereden? Dravers hebben een mega conditie dus ze lijken zelden moe, maar het werk wat je van ze vraagt vergt heel veel van de spieren en ook van hun hoofd. Houd daar rekening mee.

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 19:07

ruitje schreef:
Als je paard 'been' nog niet snapt, kan je bijna ( of zeg maar gewoon niet...) , werken aan een paard recht maken onder het zadel. Je kan dan dus in principe alleen maar hulpen geven met je teugels? Dan kan je nooit het in twee sporen lopen( voor loopt in een ander spoor dan achter) veranderen...

Dat is dus het eerste punt waar je aan moet werken, vergeet alle andere dingen, dan ben je al bij punt 100, terwijl een paard been laten snappen natuurlijk echt basis werk is. Dit is naar mijn mening een probleem wat veel voor komt bij dravers, omdat ze zo makkelijk zadelmak te maken zijn en teugelhulpen natuurlijk snel snappen. Dan vergeet je been erbij in te brengen.

Daarnaast kun je hem onder het zadel heel veel helpen met je gewicht, combineer beenhulpen met gewichtsverplaatsing en dan gaan ze dat combineren, dan kan je later de gewichtsverplaatsing weg laten. Dit moet je eigenlijk in samenwerking met een instructeur doen, een draver omscholen is niet moeilijk, als je iemand hebt die je helpt op de juiste momenten :)

Daarnaast, hoe lang longeer en rijd je? Je hebt hem een half uur aan de longe gehad en daarna nog gereden? Dravers hebben een mega conditie dus ze lijken zelden moe, maar het werk wat je van ze vraagt vergt heel veel van de spieren en ook van hun hoofd. Houd daar rekening mee.

ik had alleen dit keer half uur gelongeerd en 3 kwartier gereden ( veel stappen stelling en buiging want het ging oppeens heel goed en scheef lopen kwam amper in voor :) meestal rij ik hem uurtje ongeveer maar nu had hij maand stil gestaan en was hij helemaal blij en vrolijk dat hij weer mocht.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:41

Na een maand stilstaan zo lang werken is niet zo goed voor zijn lijf :) Het is de kunst juist te stoppen als het goed gaat.

Zie het als beginnen met trainen in de sportschool, dan ga je ook niet meteen keihard en zwaar, maar bouw je op :)

Wij rijden max 20 minuten in het begin.

Daarnaast zou ik mij heel erg gaan afvragen hoe het komt dat je paard na een maand stilstaan rechter is.... Dit kan duiden op pijn, die hij na een maand rust minder heeft, of een rijtechnisch probleem :)

Meestal worden paarden die alleen rechtgericht moeten worden niet minder scheef van rust :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:28

sterretju schreef:
ruitje schreef:

ik had alleen dit keer half uur gelongeerd en 3 kwartier gereden ( veel stappen stelling en buiging want het ging oppeens heel goed en scheef lopen kwam amper in voor :) meestal rij ik hem uurtje ongeveer maar nu had hij maand stil gestaan en was hij helemaal blij en vrolijk dat hij weer mocht.

Erg onwaarschijnlijk dat je paard na een maand stil staan ineens recht gericht is. Lijkt mij meer een gevalletje van er niet in willen investeren :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:41

Of een gevalletje 'paard is recht als ruiter er niet aan zit'.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:08

Maar waarom doet die het nu goed, heel misschien is dat omdat jij er een tijdje niet op hebt gezeten. Misschien rijd jij het paard telkens scheef (kan aan jou liggen, aan t zadel, haar rug) en herstelt het paard in rustperiode naar een "recht" paard.
Als dat het probleem is, is ze over een paar weken weer scheef.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:10

we kunnen je allemaal tips enzo geven maar het beste is om te lessen.
heb zelf ook een draver gereden maar die is helaas overleden maar die had ook lang gekoerst maar hij kon pas toen hij 10 was normaal galopperen dat gaat eerst ook heel snel en onstabiel.
les hoeft niet veel te kosten, zoek iets dichtbij en misschien valt er wat te regelen :)
heel veel succes gewenst met je dravertje :)

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 22:12

JELLEBIE :Nu vind ik het beetje jammer dat ik de reactie krijg ''Lijkt mij meer een gevalletje van er niet in willen investeren'' . ik weet het klinkt raar. maar het paard loop echt minder erg scheef. en het gaat steeds beter. en er niet van investeren. uhmm, ik ben wel de gene die elke dag tijd vrij maakt om naar hem toe te gaan en rijden en rechtrichten en er weer een rij paard van te maken.

nataschax : ik ga deze maand ook beginnen met lessen om de week :)

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 22:15

xSlvna schreef:
Maar waarom doet die het nu goed, heel misschien is dat omdat jij er een tijdje niet op hebt gezeten. Misschien rijd jij het paard telkens scheef (kan aan jou liggen, aan t zadel, haar rug) en herstelt het paard in rustperiode naar een "recht" paard.
Als dat het probleem is, is ze over een paar weken weer scheef.

het kan idd ook aan mij liggen, zadel is laatst helemaal na gekeken daar kan het niet aan liggen denk ik . maar we gaan deze maand beginnen met lessen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:16

Super! Succes ermee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:00

sterretju schreef:
ruitje schreef:

Jij bent dus een top talent als je nu al een draver zo snel weer recht krijgt!
jammer genoeg geloof ik er niet veel van en denk dat je toch echt hulp zal moeten inschakelen om te leren wat rechtrichten is.

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 15:33

ik zeg toch niet dat hij helemaal recht loopt. maar dat het sinds zijn maand rust iets minder is geworden en hulp krijg ik deze maand en dan om de week

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:22

Hoe komen die dravers allemaal zo"scheef"? In de tijd dat ik op trainingsstal werkte, liepen ze 20 min linksom en daarna 20 min rechtsom bij elke training juist om scheefheid te voorkomen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:36

Geloof niet dat t dravergerelateerd is, maar dat 95% vd paarden scheef is

Nynapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 17:59

misschien zijn sommige trainingstallen anders? in de stap gaat de stelling echt goed maar de draf is nog echt op de rechterhand hopeloos ook hoe die rijd. linksom is ontspannen en rechtsom is juist gespannen. ik merk helaas in de les nog geen vooruitgang of iets anders.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:34

CarinaR schreef:
Geloof niet dat t dravergerelateerd is, maar dat 95% vd paarden scheef is

Ja, maar je leest het zoveel hier, net alsof dravers de kromste paarden ter wereld zijn ofzo?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 06:10

Omdat voor de kar recht zijn ook nog wat anders is dan onder het zadel recht zijn. Als je vergelijkt hoe je voor de kar een bocht om gaat met hoe dit onder het zadel gebeurd is het niet gek dat paarden die voor de kar recht zijn, voor de gemiddelde recreatieruiter in het begin nog lastig op de volte te krijgen zijn :) .

Als je in de les nog geen vooruitgang merkt moet je opzoek naar een andere instructeur, niet elke instructeur past bij een draver recht maken. Sowieso vraag ik mij af of je iets gedaan heb met mijn tip om aan grondwerk te beginnen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:36

Ik heb een tijdje een draver als leasepaardje gehad, deze ben ik ook verder gaan omscholen. Ik sluit me aan bij ruitje hierboven. Grondwerk en het werk met dubbele lijnen (mits je dat kan) kunnen helpen met het aanleren van de beenhulpen en het wijken voor druk. Hij kende in het begin ook geen been en zithulpen en was extreem linksgebogen.
En inderdaad, elk paard is van nature iets scheef.