[AR] Dubbelspan loopt scheef. wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:34

lanouska schreef:
Nu ik jou leidsels zie vind ik het ook niet zo raar dat ze scheef lopen. Ze liggen er voor geen meter goed op. Je leidsels moeten bij de hals kruizen.
Dus rechter leidsel op rechter pony door alle leidsel ogen en dan naar rechterkant van linker pony.
Bij linker pony ook de leidsels door alle leidsel ogen en dan naar linkerkant van rechter pony. Dan moet het al beter gaan.

En toen we dat deden... liepen ze als een krant.
Ze zijn dit waarschijnlijk gewend, want op deze manier lopen ze goed en netjes.
Ik heb liever dat ze op deze manier goed lopen dan dat ik de teugels op welke manieren dan ook kruis en ze als een krant lopen.

damian23

Re: Dubbelspan loopt scheef. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:27

Dat is goed nieuws! Nu lekker gaan rijden met die twee kanjers.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:39

lanouska schreef:
Nu ik jou leidsels zie vind ik het ook niet zo raar dat ze scheef lopen. Ze liggen er voor geen meter goed op. Je leidsels moeten bij de hals kruizen.
Dus rechter leidsel op rechter pony door alle leidsel ogen en dan naar rechterkant van linker pony.
Bij linker pony ook de leidsels door alle leidsel ogen en dan naar linkerkant van rechter pony. Dan moet het al beter gaan.

Ik zal morgen kijken of ik een goeie foto heb waarop je het kunt zien. Zit nu op mijn telefoon.

Ik zat ook al te kijken van wat klopt er nu niet, wat gaat er nu niet volgens het boekje...
Maar inderdaad die leidsels zijn aan de verkeerde kant gekruisd.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 13:20

Dank u!

Ik zal vanavond op pad gaan met de linten weer gekruisd, het valt in ieder geval te proberen. :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:03

Je langboom zit volgens mij ook best hoog. Deze moet max op borsthoogte. Als hij hoger zit dan kan d eze tegen de hoofden aan slaan en dan kan ik me voorstellen dat je pony's afdisselen. Op deze manier de leidsels geef je ze wel heel veel ruimte. Hoeveel gaten heb je tussen de gesp en je hand nu zitten?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 20:29

Afbeelding

Zo moeten je leidsels zitten.

(en zo als op de foto horen ze dus ook niet te lopen :+ )

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:26

Ja hoor, het is ons gelukt!
Heb het borsttuig meegekruisd dus na het borsttuig gekruist.
Merrie trok op deze manier wel erg naar buiten maar na aangespen ging dat beter.
Ik heb de boom op de haak staan, op aanraden van mijn instructeur, waardoor die vooruit staat, iets omhoog.
Ik hoop dat op deze foto's goed te zien is hoe ik de kruislinten vandaag had.
Afbeelding
Bochtje maken

Afbeelding
Rechtuit

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:04

zo moet het beter gaan, toen ik de eerste foto's zag gingen de nekharen me zo ongeveer overeind staan.
( binnen en buitenleidsel van rechter pony verwisseld en leidsel was niet goed gekruist )
de leidsels er goed op leggen is een stukje basis kennis die je moet beheersen voor je de weg opgaat met je pony's.
succes verder met je span.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:10

Dat ziet er al een heel stuk beter uit. Lekker blijven oefenen, komt allemaal goed!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 01:54

Als het goed is, zit het nu snor!
Had vandaag alleen wel wat moeite met de rechterpony bij de boom te houden. Trok erg hard en leek zich niks aan te trekken van het leidsel. Deed dit alleen op het einde, was aan het begin van de rit prima en in de loop van de rit ook!