[AR] pony voor de kar wilt niet lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 08:56

Hier iemand dis nog ouder is, :D wij starten zz dressuur mennen met ons paard, dus redelijk wat menervaring :D dennis en gem hier barsten ook van de menervaring
Deze wagen rolt te zwaar voor zo'n kleine pony als er ook nog 2 mensen op zitten op het gras of door het zand.
Je trekt je pony kapot.
Investeer in een passend tuig en wagen en goede opleiding en je hebt daar jaren super veel plezier van, want het is een leuke pony om mee te mennen.

CarinaR

Re: pony voor de kar wilt niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 08:59

Hemel, met 29 hoef ik me toch niet zo jong te rekenen dat ik geen ervaring heb...

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:00

Marymary, ik heb hier precies dezelfde wagen staan met een shet van 90 cm. Deze wagens zijn echt zwaar om te trekken. Mijn shet heeft er 1x voor gelopen, hij trok het wel maar echt niet met gemak. ( en dat was nog op het vlakke asfalt)
En het is echt geen doetje van een shet die er voor loopt bij mij..... Typetje ik geef niet op en ga net zo lang door totdat ik omval...... 2 span shets ervoor ging bij mij wel.

Maar voor enkelspan zijn deze wagens echt niet fijn voor Shetlanders. Ik heb toen ook een marathon wagentje gekocht die een stuk lichter was.
Sindsdien staat deze wagen ongebruikt op de zolder.

Ik reken mezelf ook niet echt meer onder jong en heb zeker 10 jaar menervaring....

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:22

Wat vreemd dat deze wagens heel vaak door shetlanders worden getrokken dan en ook zodanig worden verkocht. Ik ben echt niet van plan mijn pony stuk te trekken. We hebben trouwens op het land niet op de bok gezeten, maar liepen ernaast en hebben ook nog geholpen met trekken. Bedankt voor alle reacties, we weten wel even genoeg zo. Wees gerust ik ga echt niet iets doen wat mijn pony niet kan. Ik zal er iemand bij halen, die meerdere paarden beleerd heeft voor de kar. Als idd blijkt dat dit niet kan dan doe ik het ook niet! Dat het lamoen niet goed is en het tuig niet helemaal klopt, is mij i.i.g duidelijk.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:32

Btw, even offtopic: ik heb een meninstructeur die 20 jaar jonger is dan ik, maar ik leer elke les weer bij :) .

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:32

Dat een verkoper je zegt dat een kar is gemaakt voor een bepaalde maat pony, zonder dat hij de pony heeft gezien, dat is hij gewoon aan het verkopen, geld verdienen en niet jou aan het helpen.

Maar het is hier al genoeg gezegt dat deze combinatie niet echt optimaal is.

Ik ben benieuwd wat je expert er van gaat zeggen :) en nog beter, of hij er wat mee gaat doen.

Verder vind ik het wel een leuke pony :)

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 09:38

Op internet zie je heel vaak deze kar met een shet ervoor. Dit is de kleinere variant, je hebt ze ook een maat groter. Het is een schat van een pony. Komt helemaal goed.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:04

Ik woon redelijk in de buurt, dus als je een fijne instructeur zoek kan ik je misschien wel helpen.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:56

je heb je een pm gestuurd

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 15:08

Lief dennis dat je wil helpen.
Marymary : dennis is heel succesvol met haar shetlanders in het mennen. Van haar kan je veel leren.
Succes

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:23

Ik snap het niet zo goed. Er wordt zeer goed en overwogen advies gegeven en daar komt dan allemaal een weerwoord op. Dit zijn allen zeer ervaren menners, lijkt me toch dat ze weten waar ze het over hebben. Dennis, super dat je wilt helpen. Hopelijk neemt ts je aanbod aan.

Dat verkopers wagens aanbieden die totaal niet passend zijn, tja....... ze willen van die wagen af he?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:48

Ik begrijp ook niet helemaal wat nu de bedoeling is van dit topic.

Je vraagt om advies, maar je vind toch dat niemand op bokt er verstand van heeft want iedereen is jong?
Ik ben inderdaad een stuk jonger dan jij maar ik kan wel zeggen dat ik genoeg ervaring heb om te zien dat deze combinatie gewoon niet bij elkaar past.
Ik vind het dus ook een flauwe opmerking om te zeggen dat iedereen die jong is ook onervaren is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:24

Ik zit ook regelmatig hoofdschuddend achter de computer als ik wagens zoals deze voorbij zie komen. Sommige dingen zouden eigenlijk niet verkocht (en al helemaal niet gebruikt) mogen worden. Nogmaals deze wagen is te zwaar en naast je wagen lopen terwijl er niemand op zit is ook onverantwoord. Wat als de pony opeens met wagen en al aan de kletter slaat? Ongelukken met mennen kunnen veel dramatischer zijn. Ik ben overigens ook geen puber meer en men alweer een aantal jaar en zuig dit echt niet uit m'n. Duim.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 07:55

Tja, ik heb ook weleens een pony aan de haal zien gaan met 2 wagens, en dat waren wel degelijk goede wagens, en had degelijk tuig op.
De pony schrok ergens van bij het uitspannen (zat alleen nog 1 kant van het lamoen vast geloof ik) en begint te lopen. De losse kant van het lamoen haakte hierbij in een wiel van een andere koets die ernaast stond (wat overigens een splinternieuwe dressuurwagen van 2 dagen oud was) en daar ging de pony verder met rondjes rennen. De eigenaar van de pony was zo geschrokken dat ze begon te hyperventileren en niks meer kon. Gelukkig kon ik de pony pakken en stoppen voor het nog meer schade en ongelukken heeft kunnen maken.

Waarmee ik wil zeggen, dat het ook met degelijk materiaal gewoon opletten is, en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Nog even over het soort wagens zoals ts heeft.. Ik verbaas me altijd dat die dingen marathon wagens worden genoemd op marktplaats :D
Ik zou er nog geen vlak terreinritje mee willen maken.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:11

ik geloof jullie wel hoor. ik ben er niet meer mee verder gegaan. wat ik wel raar vindt is dat wanneer ik op internet kijk, ik zo 10 dezelfde karren zie, met een shet ervoor. hebben deze mensen dan allemaal de verkeerde kar?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:43

marymary2 schreef:
ik geloof jullie wel hoor. ik ben er niet meer mee verder gegaan. wat ik wel raar vindt is dat wanneer ik op internet kijk, ik zo 10 dezelfde karren zie, met een shet ervoor. hebben deze mensen dan allemaal de verkeerde kar?

Ja, in de meeste gevallen dus wel. En inderdaad heel veel karren worden marathonwagen genoemd, maar zouden daar totaal ongeschikt voor zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:56

marymary2 schreef:

Jep, misschien mensen die Zich realiseren dat ze niet goed zijn of anders mensen die niet beter weten. Ik moet altijd heel erg de neiging onderdrukken om op de bokt markt niet te reAgeren met dat deze wagens ongeschikt zijn.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:47

Ik heb niet zo'n wagen maar wel een wagentje met van die kruiwagenbanden. Het is geen croswagentje maar het gaat prima :)

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:58

Ik heb besloten om mijn kar weg te doen en te kijken naar een lichtere kar. Ik denk aan een mooie sulky met rem.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:41

Top goed om te horen! Veel sulkys hebben trouwens geen rem, als je gewoon een broek hebt is dat ook niet perse nodig. Ik heb er geen op die van mij en op mn marathonwagen heb ik voor en achter maar gebruik ik ook maar minimaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:55

marymary2 schreef:
Ik heb besloten om mijn kar weg te doen en te kijken naar een lichtere kar. Ik denk aan een mooie sulky met rem.

Goed idee. Tip: neem iemand mee die er verstand van heeft. Écht verstand van heeft.

Dankzij goedbedoelde, maar verkeerde adviezen was ik ook drie wagens verder voordat ik iets had waarmee ik fijn kon mennen.

Ook ooit in onwetendheid ook begonnen met een te zware wagen voor een jonge pony. We mogen onszelf in onze handjes wrijven dat de pony nu toch nog goed en met plezier voor de wagen loopt. Met zo'n zwaar ding leert zo'n dier nooit om goede balans te vinden en alle looplust gaat ermee kapot. Gelukkig geen blessures en pijn van overbelasting, maar ook dat had makkelijk kunnen gebeuren.

Wisten we toen niet. Nu wel. Wat me nog altijd spijt is dat onze pony last heeft gehad van onze onwetendheid en ons vertrouwen en mensen die er achteraf niets van wisten.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:09

Helemaal top ! +:)+

Veel succes met je zoektocht en plaats je nog een foto als je je nieuwe wagen hebt ? :)

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:32

Is goed, zal kijken of ik deze kar kan omruilen, dat zou het mooiste zijn. Wel zonde, want ik heb hem net helemaal geschilderd, gelakt en nieuw bandje op.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:14

Afbeelding

Zou zoiets wat voor mijn pony zijn?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:26

Toen ik mijn shet kreeg heb ik de kar en het tuig erbij gekocht. Ook in de veronderstelling dat het dan wel goed was want zij reden er al jaren mee. Menles genomen en er deugde niks van. Heb nu een sulky cavelettie (volgens mij zoals op jouw foto maar dan gewoon zwart) en past fijn bij mijn shet van 1.07